Toon posts:

Kontrol DJ - Geweldige DJ Controller (midi/usb)

Pagina: 1
Acties:
  • 4.955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een maandje de Kontrol DJ in huis. Dit apparaat is echt geweldig om op je PC te mixen. Clean en stevig uiterlijk, een hoop functies, vrijwel geen latency en een goede support. Hierbij vergeleken is de Hercules DJ Console een waardeloos stuk plastik. De Kontrol DJ kost ongeveer 400 euro (incl levering, korting vanaf 9 stuks), wat hem wel weer een stukje duurder maakt dan de DJ Console. Bestellen kan via de site van Kontrol DJ.

Afbeeldingslocatie: http://www.rulecam.net/pivotbeta/images/kontrol-dj.thumb.jpg

De Kontrol DJ wordt in Spanje gemaakt door een klein (ze noemen zichzelf zelfs "underground") bedrijf. Dit neemt niet weg dat de service geweldig is. Bestellingen worden vliegensvlug afgehandeld, het apparaat zit kwalitatief goed in elkaar en de ontwikkelaars helpen de nieuwe gebruikers flink op weg, en staan open voor feature requests etc.

De console kan op 2 manieren aangesloten worden op de PC, via USB of via MIDI. Via USB is nog wel een programaatje nodig (Konverter) die de usb signalen omzet naar een virtueel midi apparaat. Hierna kan je gewoon je favoriete mix programma opstarten (Traktor, Virtual DJ) en het apparaat als een MIDI controller gebruiken.

Je hebt de beschikking over een hele hoop knoppen. Allereerst 2 jogs, die 3 modes hebben. Via een schakelaar kan je (in Traktor) switchen tussen Scratchen en Pitch Bend. Met een Shift knop kan je ook nog snel door een track heen spoelen.
Deze shift knop geeft allerlei extra's aan alle controls op de console. Ook heb je voor elk rijtje controls een extra knopje die de controls in een soort tweede stand zetten waardoor ze ook weer andere dingen besturen. Klinkt onoverzichtelijk misschien, maar eigenlijk werkt het best handig.
Zo kunnen de 4 rotary knobs die je normaal voor gain en EQ gebruikt ook de filter bedienen. En gebruik je de 4 knoppen om een loop in te stellen ook om de lengte van de loop te bepalen, of fijne wijzigingen in de pitch aan te brengen. De pitch slider kan ook nog gebruikt worden om fijne veranderingen aan de pitch aan te brengen. Ook handig zijn 2 push encoders die je kunt gebruiken om door je collectie muziek te bladeren (door eraan te draaien) en door op de encoder te drukken laad je vervolgens het geselecteerde bestand in.

Ik heb een klein videootje gemaakt waarin ik een baar basic dingetjes laat zien. De Kontrol DJ aangesloten via USB en gebruikt in Traktor DJ Studie 2.6.2. Ben nog niet echt volleerd DJ en had toen ook nog niet echt veel op de Kontrol DJ geoefend dus vergeef me de fouten :)

En bekijk de site van Kontrol DJ ook eens. Staan hoge resolutie foto's en op het forum kan je de mening van andere gebruikers lezen, alsmede de hulpzame crew aan het werk zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoRsTeNBoY
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
Nice ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk maar erg duur voor alleen een controller en ik vind de jogdails aan de kleine kant.
Ik ben benieuwt naar de Behringer BCD2000 die meer als de helft goedkoper is,wel een geluidskaart heeft maar helaas nog kleinere jogdails.
Denk wel dat het programma dat erbij zit weleens een Traktorkiller kan worden,meerdere cuepionts en brake effects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 11:11
Het lijkt wel een reclame praatje...
Anyways, het lijkt mij ook wel een leuk ding. Ik bestuur Traktor nu met een DJ console en een MIDI controller, maar dat is niet altijd even handig. Daarnaast wil ik mijn MIDI controller eigenlijk gaan gebruiken om de DMX software aan te sturen (lichten dus).

Tsja, 400 euro voor een veredelde midicontroller blijft toch veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Relatief veel maar als je dat wegzet tegen 2 pioneer cdj's is het weer een ander verhaal natuurlijk :)
Is een totaal ander apparaat maar digimixen is digimixen. Ik snap niet dat er dan nog fysiek een cd in moet zitten om het vinyl maar te willen benadreren. Als je vinyl wilt benaderen draai je toch gewoon op vinyl ? Digi gebruik je juist de mogelijkheden die bij analoog mixen moeilijker zijn of niet geboden worden zonder een fortuin te investeren zoals loopen, met een muisklik tempo gelijk zetten, met een muisklik een ander plaatje erop, noem maar op... Pioneer wil gewoon de hoofdprijs voor een concept dat wel leuk is maar theoretisch een beetje achterhaald in mijn ogen. Volgens mij is met dit ding veel meer mogelijk als het een beetje lekker werkt.

[ Voor 93% gewijzigd door under-world op 06-09-2005 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Laatst online: 22-09 11:11
Ik draai zelf al met Vinyl, maar aangezien ik ook vaker op allround feestjes draai (waar techno en club niet op prijs worden gesteld ;)) moet ik ook een ander systeem gebruiken voor de meer standaard plaatjes. Overigens bedenk wel, dat wat Pioneer voor 2 CDJ-800's vraagt, je nog geen Kontrol-DJ + Maya-44 + Laptop hebt! Ti's meer dan alleen die Kontrol wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Kunnen de topic starter en ik mischien is een keer een afspraak maken voor een review voor mijn site ( http://www.aboutdj.nl ) of weet je mischien wie die dingen importeert?

Ik krijg namelijk geen gehoor meer bij mijn contact persoon die mee heeft geholpen het ding te ontwikkelen.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

nAffie

...

ziet er wel indrukwekkend uit.. vooral het directe reageren van alle knopjes en schuiven, wat bij de hercules niet zo is...

wacht nu alleen de behringer af, maar als die niet bevalt, dan wordt het toch dit beestje...

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb erg getwijfeld tussen het aanschaffen van 2 denon s3000's + een mixer, of digitaal draaien. Omdat draaien bij mij voorlopig echt nog een hobby is, vond ik +/- 1700 euro voor een set toch wel vrij veel geld. Daarom ben ik maar "eenvoudig" begonnen met deze controller en traktor wat ik al een tijd gebruikte. Er is natuurlijk behalve de prijs ook verder nog wel verschil tussen deze controller en bijvoorbeeld de cdj-800, zo is het jogwheel niet "druk" gevoelig wat met name scratchen iets minder intiutief maakt..
Verder had ik ook niet zoveel zin mijn hele muziekcollectie op cd te moeten branden voordat ik aan de slag zou kunnen :)

@Reind: er is in Nederland geen importeur vooralsnog, ik heb hem rechtstreeks bij de makers besteld. Die zijn trouwens vrij snel in reageren op mails en forum posts dus misschien moet je ze nog eens mailen via de site..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supergaaf ding idd. heeft gewoon alles wt al die andere controllers missen. helaas dat de prijs (nog) niet echt student-vriendelijk is.. maar mooi filmpje ook!

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 19:14

JorisPenders

Designer & Coder

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 23:41:
supergaaf ding idd. heeft gewoon alles wt al die andere controllers missen. helaas dat de prijs (nog) niet echt student-vriendelijk is.. maar mooi filmpje ook!
Inderdaad mooi ding, denk dat ik zelf toch voor de Behringer te gaan.
Vooral vanwege prijs

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Een bezoekje van Reind aan de topicstarter zou ik wel gaaf vinden :) Helemaal vanwege de Mac die Reind heeft i.c.m. de software van de makers...

Gaaf ding btw en een gaaf filmpje... ik heb nog wel een paar vragen, kan ik bijvoorbeeld 'split' mijn koptelefoon gebruiken ?? Of is dat software-afhankelijk...

Verder is het zo dat dit dus geen eigen geluidskaart is; heb ik daarbij dus nog een externe USB geluidskaart nodig voor bijvoorbeeld master output ??

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht is zo'n bezoekje wel te regelen in de nabije toekomst :) De makers zijn zelf ook Mac gebruikers, dus dat zit wel snor denkik :)

Dit is inderdaad alleen een controller en geen geluidskaart. Wil je je koptelefoon ook nog gebruiken (opzich wel handig lijkt me :)) heb je dus een geluidskaart nodig met 2x een stereo output, de meeste geluidskaarten die "surround" geluid ondersteunen hebben dat wel.

Vooralsnog vind ik de prijs ook het enige nadeel van de kontrol-dj, maar het is het geld dubbel en dwars waard!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami
  • Laatst online: 16-09 08:53

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Dit is een mooi apperaatje. Alleen moeilijk te krijgen hier in NL. Je kan het in spanje bestellen voor 340,- E beetje duur :( misschien een Inkoopactie regelen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het apparaat afgelopen week binnen gekregen Heb tevens een Hercules MKII maar is niet te vergelijken met dit waanzinnige apparaat!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

Beargumenteer dat 'geweldige apparaat' eens voor ons als je wil mike ;)

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt goed.
Mixen blijft intuitief, hoeveel technische toeters en bellen er ook voor worden gebruikt.
Ooit met de sl1200's begonnen en later nog met de CDJ500's 'gedraaid'.
Nu weer gepakt door het mixen en op zoek naar de goede hard- en software.
Wat geprutst met Traktor en dat werkt perfecto. Deze controller via dit forum gezien en 't klikt gelijk iig. Ga 'm denk ik bestellen..
Hoe zit 't met de garantie? Terug sturen naar Spanje?? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bij mij is er nog niets stuk gegaan, maar wat ik via het forum van de fabrikant zie aan problemen (stukke fader, niet werkende knopjes) sturen ze meestal het onderdeel naar je toe waarna je het zelf eenvoudig kunt vervangen. Waarschijnlijk als je het prettiger vindt om alles naar spanje op te sturen kan dat ook :)

Iig zijn de makers zeer behulpzaam, ook bij het aanpassen van de software aan specifieke wensen en bij het oplossen van kleine problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En werkt deze (in tegenstelling tot de Behringer) wél goed samen met Traktor? (Er waren trouwens mensen bezig met zelf programmeren voor die Behringer, maar dat heb ik al een tijd niet meer gevolgd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 15:43:
En werkt deze (in tegenstelling tot de Behringer) wél goed samen met Traktor?
wat versta je onder goed of niet goed samenwerken? zoals je in mijn videootje kunt zien kan je alle deckcontrols, mixer, eq, loops en effecten van traktor aansturen, en met nieuwe beta software die net is uitgebracht kan je zelfs 4 decks aansturen.
het enige jammere is dat traktor geen feedback stuurt naar externe apparaten, dus je kan niet op je kontrol-dj zien of een deck aan het afspelen is of op pauze staat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gezien dat ze m bij AboutDJ.nl gaan reviewen.
Geschreven door Reind op 2006-10-31 11:09:02
De KontrolDJ staat op dit moment naast mijn toetsenbord op het bureau.... die word dus al getest
Verder komt er misschien een Nederlandse importeur. Ben benieuwd!

Edit: Nederlandse importeur inmiddels gevonden: QDJ

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Het is niet de bedoeling om hier dingen aan te gaan bieden. Daar heb je op de frontpage vraag en aanbod voor

[ Voor 72% gewijzigd door voodooless op 14-12-2006 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:01:
Ik heb gezien dat ze m bij AboutDJ.nl gaan reviewen.
Leuke en vooral stevige controllerer (niet zo'n plastic koektrommel ding als de BCD) die ook goed werkt met de mac. Het enieg waar ik me aan ergerde waren de jogs, die zijn namelijk niet echt geweldig.

Gelukkig was zelfs de maker van het apparaat het eens met de kritiek die ik op ze had en word er nu aan gewerkt OF wanneer het hardware gerelateerd is mee genomen naar een eventuele volgende versie. Zijn er toch nog fabrikanten die ook gewoon kunnen luisteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-air
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11-2023
rete duur zeg...

geen extra functie ten aanzien van de BCD. Je kan nog beter een BCD halen met een echte draaitafel en time-coded vinyl, zodat je kan mixen met vinyl. Die plastic gevallen zijn op beiden toch crap.

-geen geluidskaart
-geen headphones uit gang
-nogkleinere knopjes
-breekbaar

zie hier

http://rapidshare.com/files/6031947/Kevin_S.mp4.html

wel van een andere Tweaker... Maar zeer de moeite waard _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door J-air op 12-12-2006 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

ik vind het wel een erg leuk ding maar niet het geld waard om zoveel geld aan uit te geven...

offtopic:
hoe is de mac support van de BCD2000 ?? of moet ik toch maar windows gaan installen...

Deze plek is te koop.

• R2D2
  • Niet online
J-air schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 14:38:
rete duur zeg...

geen extra functie ten aanzien van de BCD. Je kan nog beter een BCD halen met een echte draaitafel en time-coded vinyl, zodat je kan mixen met vinyl. Die plastic gevallen zijn op beiden toch crap.
Tis maar net waar je hem voor gebruikt, ik vind de BCD's nou niet echt dat je zegt roadproof. Wat betreft de jogs heb je gelijk maar daar heb ik mischien een modificatie voor bij de KDJ zodat je wel hele nette jogwheels op de controller hebt.
-geen geluidskaart
-geen headphones uit gang
-nogkleinere knopjes
-breekbaar
Geen geluids kaart + headphones uitgang klopt, dat is nou het verschil tussen een ECHTE midi controller en een apparaat als de behringer waar overal consessies op zijn gedaan om toch een zo'n compleet mogelijk apparaat aan te kunnen bieden. Qua build quality wint de KDJ het absoluut en niet met een klein beetje ook.

Op ECHTE midi controllers (die veeeeeeeeeel minder gezeik geven met software overigens dan de net wel/niet oplossingen) kom je sowiezo weinig geluids kaarten tegen. Feena heeft er geen 1 op zitten, M-Audio niet, KDJ niet etc etc etc.

Kleine knopjes valt an sich wel mee, voordeel is wel dat je er zonder enig probleem grotere knoppen op kunt rammen. Breekbaar is de controller ECHT NIET, het apparaat zit veeeeeeelen malen degelijker in elkaar dan de Hercules en de BCD, mag goddorie ook wel voor dat geld ;).
Knoppen zijn beter uitgevoerd, er zitten betere faders in (apparaat heeft hier helemaal uit elkaar op het bureau gelegen) en de behuizing zelf is ook gewoon van een oerdegelijk stukje staal gemaakt. Breekbaar is ie dus absoluut niet.

Duur? Ja wel degelijk maar als je er veel mee buiten de deur gaat draaien is het de investering wel waard. Daarnaast werkte het apparaat zonder ook maar 1 enkel probleem in Traktor en was configgen een eitje (dat is wel een ander verhaal bij de BCD als ik dat topic zo lees). Ik heb zelf de jogwheels niet nodig als ik final scratch gebruik en had daar liever nog wat encoders gezien voor de effecten en loop instellingen maar voor een stand alone oplossing..... een redelijk goed apparaat (hij word pas goed als ze wat aan die jogs hebben gedaan)

• R2D2
  • Niet online
KeeZ schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 19:35:
offtopic:
hoe is de mac support van de BCD2000 ?? of moet ik toch maar windows gaan installen...
Geen support voor zover ik weet en de ellende van windows op een mac wil je jezelf ook niet aan doen.... mischien is dit een optie voor je -> http://www.aboutdj.nl/content/view/484/2/

Of als je geld over hebt, http://www.aboutdj.nl/content/view/506/2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:voor jou geldt even als Verwijderd in "Kontrol DJ - Geweldige DJ Controller (mi..." dit: "Het is niet de bedoeling om hier dingen aan te gaan bieden. Daar heb je op de frontpage vraag en aanbod voor"

[ Voor 89% gewijzigd door voodooless op 23-02-2007 12:37 ]

Pagina: 1