Instabiele WLAN verbinding

Pagina: 1
Acties:

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01

breinonline

Are you afraid to be known?

Topicstarter
Ik heb een probleem betreffende een instabiele internet verbinding. Ik ben via een wirelessverbinding aangesloten op de Wanadoo Livebox van de benedenburen (in overleg, ik betaal de helft mee). Het internet is regelmatig traag en na verloop van tijd (paar minuten) wil een pagina gewoon niet laden. Af en toe geeft Firefox zelfs een time-out weer, andere keren laad hij gewoon traag. Meestal is gaat het daarna weer een paar minuten goed.

Ik ben in het bezit van een PowerMac en als ik in de terminal ping naar de Livebox krijg ik het volgende resultaat:
64 bytes from 192.168.5.1: icmp_seq=46 ttl=254 time=6.47 ms
64 bytes from 192.168.5.1: icmp_seq=46 ttl=254 time=10.435 ms (DUP!)
64 bytes from 192.168.5.1: icmp_seq=46 ttl=254 time=15.637 ms (DUP!)
64 bytes from 192.168.5.1: icmp_seq=46 ttl=254 time=31.391 ms (DUP!)
64 bytes from 192.168.5.1: icmp_seq=47 ttl=254 time=3.474 ms
64 bytes from 192.168.5.1: icmp_seq=47 ttl=254 time=4.466 ms (DUP!)
64 bytes from 192.168.5.1: icmp_seq=47 ttl=254 time=6.038 ms (DUP!)
64 bytes from 192.168.5.1: icmp_seq=47 ttl=254 time=9.006 ms (DUP!)
64 bytes from 192.168.5.1: icmp_seq=47 ttl=254 time=13.973 ms (DUP!)
64 bytes from 192.168.5.1: icmp_seq=47 ttl=254 time=15.889 ms (DUP!)
De uitleg van ping geeft dit aan:
DUPLICATE AND DAMAGED PACKETS
Ping will report duplicate and damaged packets. Duplicate packets should
never occur, and seem to be caused by inappropriate link-level retrans-
missions. Duplicates may occur in many situations and are rarely (if
ever) a good sign, although the presence of low levels of duplicates may
not always be cause for alarm.

Damaged packets are obviously serious cause for alarm and often indicate
broken hardware somewhere in the ping packet's path (in the network or in
the hosts).
De wireless verbinding loopt via een SMC 2671W client (externe WLAN adapter die via ethernet aan de Mac hangt) en een Wanadoo Livebox met een SMC router (2804WBR v.2) erachter. In alles is de meest recente firmware aanwezig en gereset naar fabriekswaarden. De SMC router routert niet, maar fungeert alleen als switch met draadloze connectie. Op de verbinding is 128bits encryptie in gebruik en beveiliging door middel van MAC adressen. Ik ben er zeker van dat niemand anders van de verbinding gebruik maakt, een vriend heeft laatst met zijn PDA geprobeerd verbinding te maken. Dat lukte niet.

Om het verhaal nog gekker te maken: ik zat eerst aangesloten op de Livebox van de andere buurman, die gaat verhuizen dus mijn internet is ook verhuisd. Daar had ik hetzelfde probleem met de livebox. Voorheen had deze buurman een Alcatel Speedtouch en ook hierbij had ik hetzelfde probleem, de router was hierbij overigens wel in gebruik als router. De Mac heb ik sinds februari, voor die tijd draaide ik SuSe Linux op een pc met dezelfde apparatuur en had ik dezelfde problemen.

Wat nog opvallend is: de livebox van deze buurman moest iedere dag één keer gereset worden, het internet deed het niet meer en hij kon ook niet meer bellen. Gisteren vertelde hij dat dat probleem weg is sinds ik bij de benedenbuurman internet.

Zelf kan ik weinig vinden over DUP. Beter gezegd, via google blijkt alleen dat er meer problemen zijn hiermee. Oplossingen worden niet gegeven, men zegt alleen dat je een groot probleem hebt :/

Een interessante pagina die ik tegenkwam via google maakte mijn verwarring eigenlijk alleen groter. Hier word gesuggereerd dat je je OS X firewall moet uitschakelen. Ik heb in het geheel geen firewall draaien en dit kan het probleem dan ook niet veroorzaken bij mij. Ik heb het vermoeden dat er iets niet goed zit in de SMC 2671W client (de router heeft een andere functie gekregen, het modem is veranderd en de computer) maar wat?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Justin_Time
  • Laatst online: 17-07-2025
Het stukje van "die via ethernet aan de mac hangt"... bedoel je daar utp mee? Zo ja probeer die kabel is te vervangen.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Ik bedoel een UTP kabel ja. Ik heb de kabel inmiddels gewisseld en een tijdje ge-internet. Het leek even wat uit te maken, maar hij werd toch weer traag. Hij lijkt wel iets sneller te zijn geworden. Als ik ping dan blijken ook de duplicate packets nog steeds aanwezig te zijn. De packet loss lijkt wel gedaald te zijn.

Hoe kwam je op het idee om de kabel te vervangen als ik vragen mag? Zou het zin kunnen hebben om de kabel tussen de Livebox en de router ook nog te vervangen?

[ Voor 12% gewijzigd door breinonline op 06-09-2005 18:01 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Update: in samenwerking met een vriend heb ik het een en ander getest met een sniffer programmaatje. Ik krijg als ik ping 6 replies op 1 request. Verder komen er regelmatig ICMP UNREACHABLES in beide richtingen langs.

Ik heb de ethernetpoortinstellingen gewijzigd naar 10mbit, full/half duplex enzovoorts, maar dat maakt niets uit.

Kan iemand hier iets mee?

Verwijderd

Ik zou toch bij het begin beginnen: de bekabeling. Kun je omschrijven waar allemaal kabels tussen zitten, en wat de origine van die kabels is? Heb je de kabels zelf geknepen?

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Ik heb een SMC UTP kabel die bij de WLAN-adapter zat altijd tussen de adapter en de pc gehad. Deze heb ik nu vervangen door een bandridge UTP crossed kabel. Deze maakt dus feitelijk geen verschil.

De kabel tussen de router en de Livebox was bij SMC meegeleverd bij de router. Deze heb ik nog niet vervangen. Ik zal zo eens kijken of de buurman thuis is en deze vervangen.

Waarom denken jullie dat het in de kabel zit?

- edit - Ik heb zojuist de kabel bij de router vervangen, maar ook dit heeft geen effect gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door breinonline op 10-09-2005 15:43 ]

Verwijderd

Ik denk niet zozeer dat het perse in de bekabeling zit, maar bij dit soort vage problemen moet je gewoon bij OSI Layer 1 beginnen en dan je weg omhoog werken.

Kun je eens kort schematisch weergeven hoe e.e.a. verbonden zit? Dus zoiets?

Wanadoo Livebox --> ?

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Okee, duidelijk :)

Schematisch ziet de verbinding er als volgt uit:
Wanadoo Livebox --> SMC router als switch/AP - - <wireless> - - SMC 2671W WLAN adapter --> ethernetpoort PowerMac

[ Voor 6% gewijzigd door breinonline op 10-09-2005 16:09 ]

• whackerjack
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09-2025
Heb je hetzelfde probleem als je alle beveiliging uitzet of de AP op een andere plaats zet?
Het je al een ander kanaal geprobeerd?
Misschien is de voeding van de AP een beetje brak?
Heb je hetzelfde probleem als je de DHCP server van de router aanzet?

It takes 2 2 make 1

Verwijderd

Ok, allereerst,, die SMC 2671W is voor zover ik kan vinden geen WLAN Adapter, maar een Access Point, en 11Mbit.

Verder.. hoe staat alles ingesteld? Wordt er gebruik gemaakt van NAT, en zo ja, waar?

Heb je de mogelijkheid om het wireless gedeelte even te vervangen door een kabel?

• breinonline

breinonline

Topicstarter
whackerjack schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:14:
Heb je hetzelfde probleem als je alle beveiliging uitzet of de AP op een andere plaats zet?
Ik heb al geprobeerd zonder beveiliging te werken (gerest naar fabrieksinstellingen) en met 64 in plaats van 128 bits encryptie. Dit maakt niets uit in snelheid en stabiliteit.
De router stond dus eerst bij de andere buurman en daar had ik dezelfde problemen. Toen zat er één (houten) vloer tussen, nu twee. Ik heb het AP ook al een paar keer verplaatst, ook dit maakt geen verschil
Het je al een ander kanaal geprobeerd?
Ja, wederom geen verschil.
Misschien is de voeding van de AP een beetje brak?
Geen idee, kan ik dat op de een of andere wijze testen?
Heb je hetzelfde probleem als je de DHCP server van de router aanzet?
Ja. Ik had dus eerst de router als router aan een alcatel speedtouch zitten (zie topicstart) en toen had ik hetzelfde probleem.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:23:
Ok, allereerst,, die SMC 2671W is voor zover ik kan vinden geen WLAN Adapter, maar een Access Point, en 11Mbit.
Okee. Op het kastje hier staat Wireless Ethernet Adapter, vandaar dat ik het zo noemde.
Verder.. hoe staat alles ingesteld? Wordt er gebruik gemaakt van NAT, en zo ja, waar?
In de tabel met NAT-interfaces staat mer0 geactiveerd, alle overige interfaces staan gedeactiveerd.
Heb je de mogelijkheid om het wireless gedeelte even te vervangen door een kabel?
Nee, ik moet via het trappenhuis twee verdiepingen naar beneden en de lengte van twee kamers door. Zo'n lange kabel heb ik niet liggen.

• whackerjack
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09-2025
De voeding testen zou je simpel kunnen doen door hem te vervangen door een vergelijkbare voeding en dan weer testen. Dus een voeding van nagenoeg hetzelfde voltage en minstens hetzelfde amperage (meer geen probleem)
Maar het probleem lijkt toch aan je AP te liggen, kan je een andere uittesten?

It takes 2 2 make 1

• breinonline

breinonline

Topicstarter
whackerjack schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:02:
De voeding testen zou je simpel kunnen doen door hem te vervangen door een vergelijkbare voeding en dan weer testen. Dus een voeding van nagenoeg hetzelfde voltage en minstens hetzelfde amperage (meer geen probleem)
Die heb ik niet even liggen helaas ;(
Maar het probleem lijkt toch aan je AP te liggen, kan je een andere uittesten?
Ik ben aan het proberen zoiets te regelen. Als ik het getest heb dan horen jullie uiteraard meer.

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Afgelopen vrijdag heb ik een laptop kunnen regelen met WLAN aan boord. De laptop werkte prima met dezelfde router. Conclusie: het ligt aan de WLAN adapter.

Gisteren ben ik op zoek gegaan naar een WLAN pci kaartje wat in de Mac werkt. Helaas hebben alle fabrikanten hun kaarten weer buiten standaarden om sneller gemaakt :X De kaarten met de chipset die ik zocht waren niet te vinden. De Dixons had er nog één maar die was maar net goedkoper dan een origineel Apple kaartje, dus ik ben toch een Airport Extreme kaart gaan halen.

Nu zijn alle problemen inderdaad verdwenen: het internet reageerd snel en als ik ping zie ik geen duplicate packages meer. Er zat dus inderdaad iets fout in de adapter.

^ Dank voor u hulp allemaal :w

Pagina: 1