'analoge' lenzen op digi-cam?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio_TT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 21:46

Emilio_TT

Never fear...I is here!

Topicstarter
Ik heb bij m'n ouders een mooie (oudere) pentax slr-cam gevonden, met daarbij een aantal lenzen. Dit komt mooi uit, want ik wilde net beginnen aan een succesvolle carierre als amateur-student-fotograaf :*) ... Omdat ik het toch een beetje omlachtig vind om 'analoog' te fotograveren, heb ik me voorgenomen ergens een mooi tweedehands digitaal cameratje op de kop te tikken.

Nou lijkt het mij wel fijn, als ik de lenzen van de bovengenoemde camera zou kunnen gebruiken voor zijn digitale neefje. Echter, een huisgenootje (kunstaccademie) zegt hier slechte ervaringen mee te hebben ('analoge' lenzen op een digitale camera).

Heeft iemand hier een onderbouwde mening over, en kan mij misschien wat uitleg geven over het waarom wel / niet? Heel graag...

Het precieze type camera / lenzen kan ik op dit moment niet zeggen, omdat het hele zooitje nog bij mijn ouders ligt.

PS. Ander vraagje: het gaat hier om lenzen met bajonetsluiting. Zijn deze voor pentax cameras allemaal het zelfde, of zit daar ook nog verschil in? En mochten ze nou allemaal gelijk zijn, heeft iemand dan toevallig O-) enig idee welke camera ik er het beste bij kan zoeken?

Mijn dank is NU al groot! _/-\o_

Learning to fly is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 20:37

xces

To got or not to got..

Ik weet van Canon dat ze meerdere mounts hebben en volgens mij is EF (en EF-S) alleen voor (d)SLR, en hebben de analoge cams weer een andere mount.

offtopic:
En je hoeft ons niet te bedanken onderaan je post ;)

[ Voor 15% gewijzigd door xces op 05-09-2005 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 22-06 10:27
Nofi, maar wat heeft hij hier nu aan? Hij vraagt toch om Pentax kennis? Niet om Canon kennis?

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:07
1. Ik weet niets van camera's behalve de theorie van natuurkunde

2. De lenzen lijken mij niet anders zoor een digicam als voor een analoge cam. Dit omdat lenen alleen bedoelt zijn om een scherp beeld te krijgen. Z doen dus verder niets met het beeld als het goed is, geven het eigenlijk alleen door en verkleinen/vergroten het zodat het op de gevoelige plaat/cmos chip valt.

3. Dit is dus puur theorie :Y)

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
xces schreef op maandag 05 september 2005 @ 23:03:
Ik weet van Canon dat ze meerdere mounts hebben en volgens mij is EF (en EF-S) alleen voor (d)SLR, en hebben de analoge cams weer een andere mount.

offtopic:
Ehm ookal is het niet bruikbaar voor dit topic:

Ef lenzen kunnen gewoon gebruikt worden op analoge slr's
Ef-s lenzen niet omdat deze meer naar binnen vallen en tegen de spiegel aan zouden komen (verder hebben ze ook een beveiligde mount).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58690

Vanuit mijn eigen ervaring kan ik zoiezo al zeggen dat de oude Asai Pentax lenzen niet passen op nieuwe Pentax modellen, ik heb dat al eens geprobeerd (of ik moet toevallig een type hebben gehad waar dat niet kon).
Of ze dan op een digitale uitvoering passen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Ja, kan op zich prima. Heb op mijn Canon 20D een stel ouwe lenzen mbv een T-mount adapter gebruikt. Het ging om twee extreme zoom lenzen, eentje van 600mm en eentje van zelfs 1300 mm (crop factor niet meegerekend, dus in vergelijk met 35mm was die laatste dus 2080mm!).

De auto focus werkt met een T-mount uiteraard niet. Toch was 't bruikbaar, zeker die 600mm gaf nog hele aardige resultaten, zeker bruikbaar als je geen haast hebt en je onderwerp maar stilstaat.

Die 1300mm lens niet echt scherp, alleen met een zeer stabiel statief was daar nog een min of meer scherpe foto mee te schieten - alleen voor een beetje 'spielei' dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-07 15:08

Ursamajor

Astrofotograaf

Vaak zijn stok oude lenzen niet zomaar te gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld nog een (29 jaar) oude Nikkormat FT3, ook met bajonetsluiting liggen, maar die zal echt niet werken met een moderne NIkon. Het overbrengen van het diafragma gebeurt dmv een palletje op de lens dat weer een schuifje op de body bedient.

Misschien als je wat meer gegevens hebt over de camera en de lens, dat Google wat uitkomst biedt.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Even een review opgedoken van een Pentax digi SLR:
The *ist DS features a six megapixel CCD sensor and has a Pentax K lens mount which supports K, KA, KAF and KAF2 lenses. Just like the *ist D it is also possible to use screw mount lenses, 645 and 67 series lenses with an adapter. [...]
Dus, als je de juiste adapter kan vinden, en de lenzen betreffen 645 en/of 67 serie lenzen, dan kan het dus.

Wat betreft objectieven voor 35 mm film op digitale SLR camera's: De beeldsensor is een stuk reflectiever dan film, waardoor huidige objectieven op hun achterste lens element ook een anti reflectie coating krijgen, om interne weerkaatsing tussen sensor en objectief te drukken. Oudere objectieven hebben deze coating niet, dus dat kan optische foutjes veroorzaken, highlights die je dubbel ziet, enz.

Pentax *ist DL en DS bodies staan voor net onder de €700 in de t-net prijswacht, dus dat is op zich mooi instappen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-07 12:17

tazzman

a real boardmonkey

Ligt ook totaal aan de lens overigens. De uitspraak dat Canon EF mount lenzen zich ook op analoge bodies laat gebruiken is een beetje omgedraaid.. de EOS mount (EF) lenzen van Canon bestaan al sinds eind jaren 80 en werken ook op de nieuwe dSLR's van Canon. Niet andersom.

Mijn Canon EF 70-200mm f/2.8L en Canon EF 300mm f/4L IS hebben beide geen "aanpassingen" voor digitaal. Geen extra coating o.i.d. En ze werken prima met Canon dSLR's. Lenzen uitbrengen "speciaal aangepast voor digitaal" lijkt mij ook meer een marketing truuk.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 08-07 14:49
"Speciaal ontworpen voor digitaal" betekend meestal voornamelijk "We hebben niet genoeg glas gebruikt om deze lens te laten werken op een analoge camera". Een anti reflectieve coating op het achterste element klopt inderdaad, maar zit ook wel op oudere objectieven.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Jiriki schreef op maandag 05 september 2005 @ 23:40:
"Speciaal ontworpen voor digitaal" betekend meestal voornamelijk "We hebben niet genoeg glas gebruikt om deze lens te laten werken op een analoge camera". [...]
Hoeft niet per sé.

Tamron's Di reeks heeft de anti reflectie coating voor dSLR, maar is wel gewoon geschikt voor Full Frame. Di-II daarintegen is niet geschikt voor full frame. Sigma's DG is vergelijkbaar met Tamron's Di, Sigma's DC is het vergelijkbare stapje verder waar FF niet meer kan. Gek genoeg wordt op de site van Canon niets gezegd over speciaal ontwerp voor digi fotografie. EF werkt op alle EOS camera's, EF-S alleen op 300/350/20D.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
JumpStart schreef op maandag 05 september 2005 @ 23:32:
Even een review opgedoken van een Pentax digi SLR:

[...]

Dus, als je de juiste adapter kan vinden, en de lenzen betreffen 645 en/of 67 serie lenzen, dan kan het dus.
Als ik meniet vergis zijn dat MF camera's... lijkt me sterk dat de TS die bedoeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 08-07 14:49
@Dacide: dat zijn ook schroefmount lenzen, TS heeft het over bajonetsluiting. 645 of 67 zullen het dus wel niet zijn.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio_TT

Emilio_TT

Never fear...I is here!

Topicstarter
Het gaat idd om bajonetlenzen.

Ik word tijdens het lezen van de replies wel iedere drie regels van m'n stoel gebeukt door een term die ik niet ken, maar da's juist leuk...krijg er steeds meer zin in :Y)

Ik weet niet of ik komend weekend of pas dat daarop weer richting ouwe lui (jaja...studentje ;)) ga, dus ik ben bang dat gegevens over lenzen nog even moeten wachten (misschien denk ik er nog wel aan om even naar huis te bellen...hm...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 19:47
je kunt het beste een fotozaak inlopen, dan kan je meestal wel vragen of je de lens erop mag zetten. (of handleiding mag doorlezen)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio_TT

Emilio_TT

Never fear...I is here!

Topicstarter
stom-stom-stom... |:(

HELEMAAL niet bij me opgekomen...ga ik idd zo snel mogelijk even doen.
Puntje is dan weer, dat ik 'hier' ben en die spullen 'daar', dus ook dat wordt eventjes wachten....

iig bedankt voor de suggestie :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-07 12:17

tazzman

a real boardmonkey

Wat voor lenzen zijn het eigenlijk? Het kunnen namelijk ook nog wel redelijke prut lenzen zijn. Beetje zonde om die op een dSLR van 800 euro te schroeven als je vignetting of CA problemen kan krijgen... of gewoon erg softe foto's.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 08-07 20:52
Om welke lenzen gaat het eigenlijk? Als het een simpele zoomlens is, is het uiteraard niet de moeite waard je camera daarop aan te passen. Als het een paar lichtsterke primes zijn (50mm f/1,4 of 35mm f/2 ofzo) dan is het uiteraard wel goed te doen.

edit:
Tazzman, 2 zielen, 1 gedachte :)

[ Voor 9% gewijzigd door David op 06-09-2005 08:43 ]

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
xces schreef op maandag 05 september 2005 @ 23:03:

offtopic:
Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan alsjeblieft niks. Canon heeft voor haar EOS systeem de EF mount uitgevonden, die past op _alle_ EOS camera's, dus ook digitaal. Voor de goedkopere digitale EOS'en is er nog de EF-S mount die speciaal voor camera's met 1,6x crop is. Voor analoge cams is er geen andere mount, of je moet het over het pre-EOS tijdperk hebben, maar zelfs daarvoor zijn adapters.

Maar daar heeft de topicstarter niet zoveel aan, want hij heeft Pentax. Ik moet eerlijk bekennen dat ik van Pentax niet zoveel weet, maar als je bijvoorbeeld bij dpreview.com ff opzoekt wat de Pentax die je wil qua mounts ondersteunt, weet je meteen of jouw objectieven erop passen. Overigens: er bestaat niet zoiets als "analoge lenzen" en "digitale lenzen", die dingen zijn allemaal zo analoog als het maar kan ;) Het enige wat wel bestaat is het gebruik van speciale coatings en focus om beter met beeldsensors samen te werken.

Zoals hierboven al gevraagd wordt: wat voor lenzen heb je eigenlijk? Als het oud manual focus spul is, zou ik me niet beperken tot Pentax :)

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 06-09-2005 08:51 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Pentax gebruikt al *JAREN* dezelfde bajonet aansluiting. De lenzen zullen dus prima werken op een *ist. Het enige probleem heb je met de lenzen die geen A instelling hebben voor het diafragma. Die zijn wel te gebruiken, maar daar moet je 'n truukje gebruiken om de belichting goed te krijgen.

Meer info over pentax lenzen & camera's: http://www.bdimitrov.de/kmp/

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:06

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Ik heb zelf dezelfde situatie, ik gebruik mijn oude Pentax lenzen op mijn nieuwe Pentax Ist DS. Ik ben zeer te spreken over de kwaliteit hiervan, echter met sommige lenzen merk ik dat het scherp stellen wat moeite kost (ik heb geen auto-focus lenzen), als ik scherp stel op een object op zeg: 15 meter afstand, dan moet ik hem niet op mijn oneindig stand zetten, dan is ie niet scherp. Zijn het auto focus lenzen dan heb je dit probleem niet.

Ik heb met 1 lens er last van dat als ik close up fotos wil maken, (+/- 1 meter), ik hem al in de macro stand moet draaien, maar niet helemaal.

Voor mij werkt het, kwaliteit is erg mooi, alhoewel zwartwit het niet red tegen mijn analoge camera, maar dat is persoonlijk (en eigenlijk niet relevant). Je kan dus tegen wat gekke of onverwachte dingen aanlopen met je oude lenzen.

I play my enemies like a game of chess...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 19:47
bedenk ook even of je wel tevreden bent met pentax. Je bent nu redelijk vrij in het kiezen van je camera en lens (merk). Als je een pentax neemt, koop je natuurlijk nieuwe lenzen van pentax en als je een body nodig hebt wordt de drempel best groot om over te stappen naar een ander merk.

ik weet niet hoeveel lenzen je hebt voor die pentax? en wat voor lenzen, maar als het een beetje goedkope zijn, zou ik meteen even kijken naar het totaal plaatje op de langere termijn en niet perse naar pentax alleen. Dit is misschien wel helemaal een goed idee als je te maken hebt met manual lenzen. Die zullen best van goede kwaliteit zijn, maar het kan tergend lang duren voordat je zo'n ding gefocused hebt en een foto gemaakt hebt. (vooral in het begin)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio_TT

Emilio_TT

Never fear...I is here!

Topicstarter
Ik zie dat hier boven het verhaal een beetje de verkeerde kant op gaat...
Het idee is, dat ik van een analoog toestel nog 4 lenzen heb. Zoals ik al eerder gezegt heb, weet ik op het moment niet welke precies, omdat ik er op het moment zo'n 300 km van verwijderd ben ;)

Deze analoge camera is een Pentax (ook hier is het type mij op dit moment nog niet bekend). Een van mijn vragen was, of ik de lenzen van deze camera op een digitale body kan schroeven, en of dit persé een Pentax moet zijn. Ik weet idd dat Pentax geen koploper is op digitaal gebied (toch?? 8)7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Emilio_TT schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 11:40:
Het idee is, dat ik van een analoog toestel nog 4 lenzen heb. Zoals ik al eerder gezegt heb, weet ik op het moment niet welke precies, omdat ik er op het moment zo'n 300 km van verwijderd ben ;)

Deze analoge camera is een Pentax (ook hier is het type mij op dit moment nog niet bekend). Een van mijn vragen was, of ik de lenzen van deze camera op een digitale body kan schroeven, en of dit persé een Pentax moet zijn. Ik weet idd dat Pentax geen koploper is op digitaal gebied (toch?? 8)7).
het antwoord is volgens mij al gegeven, maar ik zal het nog maar eens doen. indien het pentax k-mount lenzen zijn, passen ze - zonder adapters - op digitale pentax camera's. voor andere merken zijn wellicht wel adapters te vinden, maar dat werkt lang niet altijd optimaal. zijn het geen pentax k-mount lenzen, dan zijn er ook vast wel adapters te vinden voor de meeste digitale camera's, maar ook hiervoor geldt weer dat dat niet optimaal is.

met pentax is trouwens niets mis, integendeel, het is alleen niet zo bekend/populair in europa. in de vs is het een veel populairder merk. het grote voordeel van pentax is dat ze al jaren dezelfde mount hebben (en die is nu nog steeds op de digitale camera's toegepast). er zijn een hele hoop goede primes voor digitale pentaxen te vinden, die zijn echter wel handmatige lenzen, maar dat hoeft geen enkel probleem te zijn (persoonlijk stel ik met de hand sneller scherp, dan goedkope trage autofocus lenzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

Deze analoge camera is een Pentax (ook hier is het type mij op dit moment nog niet bekend). Een van mijn vragen was, of ik de lenzen van deze camera op een digitale body kan schroeven, en of dit persé een Pentax moet zijn.

[...]
Kort maar krachtig: JA!

Nikon heeft z'n eigen lensmount systeem, Canon heeft z'n eigen lens mount systeem, Sigma heeft z'n eigen lens mount systeem... Konica Minolta heeft het Minolta lens mount systeem. Zie je een patroon hier? ;) Pentax dus ook.

Alhoewel, er zijn een paar uitzonderingen: Kodak heeft dSLRs gemaakt met Canon mount en Nikon mount. Verder is het 4/3 system niet merkgebonden, dus dat lens systeem kan in principe door iedere fabrikant gelicenceerd/gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 16:32
ALLE lensen die ooit zijn gemaakt voor een pentax camera zijn bruikbaar op een digitale body! Zelfs de schroefdraad lenzen, de 67 en de 645 lensen. Al heb je voor de laatste 3 wel een verloopstuk nodig.

Ik heb op mijn *ist DS een behoorlijke scala aan lenzen:

50mm 1,7 M lens Pentax
28-80 3,5 AF Pentax
28-105 AF sigma
80-200 AF Sigma
18-56(geloof dat het 56 is) DAF Pentax
28-80 M Pentax

Heb vrij goede ervaring met de "oude" lenzen:alleen de sigma 28-105 is onbruikbaar, uit mijn testen blijkt deze niet scherp te zijn terwijl deze op mijn analoge body wel scherpe fotos geeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311

Als aanvulling op je nog onbeantwoorde vraag (onderstreept) :
Er zijn voldoende lenzen fabrikanten die lenzen maken voor verschillende mounts, dus ook Pentax. (o.a. Tokina, Tamron, Sigma)

Mogelijk zijn er ook 1-op-1 converters voor pentax, zodat je er ook bijvoorbeeld Canon, Nikon of Minolta mount objectieven op kunt gebruiken. Geen idee, ben geen Pentax gebruiker.
Ik denk overigens wel dat wanneer je een dergelijke converter vindt, dat je de lenzen altijd als Manual Focus moet gebruiken.
(Ik weet dat er voor Minolta AF converters bestaan om Canon en Nikon lenzen te kunnen gebruiken, alleen dan in Manual mode only)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:13
Let wel op, Pentax heeft de diafragma coupler van de body afgehaald. Dit gebeurd elektrisch. De objectieven in de Pentax-K serie knijpt de camera zelf. De objectieven in de Pentax-A serie knijpen zichzelf dicht bij het dichtdraaien. Dus Pentax-K werkt alleen op full open, en Pentax-A werkt gewoon goed. Pentax-A is gewoon K mount maar dan dus auto-knijpend :P

Verder, de pentax-k mount kan niet op een EF mount zonder de lens te verbouwen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-07 18:26

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Snel samengevat kun je Pentax lenzen alleen op een Pentax gebruiken. Verder is de Pentax *ist D/DS helemaal geen slechte camera. Het enige nadeel is dat je er moeilijker lenzen voor kunt vinden in vergelijking met Nikon en Canon. Als je een berg lenzen voor Pentax hebt liggen, is de *ist D/DS zeker het overwegen waard. Uiteraard wel van te voren even uitzoeken of deze lenzen inderdaad op de *ist D/DS werken. Is dat het geval, gewoon een Pentax dSLR kopen.

En nee, Pentax lenzen werken niet zonder meer op een ander merk camera. Hoewel er voor sommige conversies (merk A op merk B) adapters bestaan, hoewel je dan wel alle automatische functies overboord gooit.

[ Voor 19% gewijzigd door Ralph Smeets op 07-09-2005 08:55 ]

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 20:53
Woei, ik heb hier nog een Asahi Pentax KM liggen, met 3 lensen (K mount dus). En ik ben ook beetje aan het kijken naar nieuwe digicam. Maar een Pentax dSLR is zo te lezen dus ook mogelijk. Zeker omdat ik er dan al wat lensen voor heb. Alhoewel ik waarschijnlijk op een gegeven moment wel zal moeten investeren in glas wat ook dingen automatisch kan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:13
Wolfensteijn schreef op woensdag 07 september 2005 @ 18:31:
Woei, ik heb hier nog een Asahi Pentax KM liggen, met 3 lensen (K mount dus). En ik ben ook beetje aan het kijken naar nieuwe digicam. Maar een Pentax dSLR is zo te lezen dus ook mogelijk. Zeker omdat ik er dan al wat lensen voor heb. Alhoewel ik waarschijnlijk op een gegeven moment wel zal moeten investeren in glas wat ook dingen automatisch kan :).
Let wel, dat je dus geen diafragma controle hebt als de lens 'm niet zelf knijpt, kan verschrikkelijk onhandig zijn.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311

Simon schreef op woensdag 07 september 2005 @ 19:38:
[...]

Let wel, dat je dus geen diafragma controle hebt als de lens 'm niet zelf knijpt, kan verschrikkelijk onhandig zijn.
Dat heeft ie nu ook niet :)
Snel samengevat kun je Pentax lenzen alleen op een Pentax gebruiken. Verder is de Pentax *ist D/DS helemaal geen slechte camera. Het enige nadeel is dat je er moeilijker lenzen voor kunt vinden in vergelijking met Nikon en Canon.
Hmmmz... lenzen die door Tokina, Tamron en Sigma (en vermoedelijk ook anderen) gemaakt worden voor bijvoorbeeld Canon en Nikon &co, worden veelal ook gemaakt voor Pentax.
Dus kun je lenzen van andere lens-fabrikanten ook op je Pentax gebruiken. :+

Vreselijk trouwens al die mensen die niks meer handmatig kunnen :X

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 23311 op 07-09-2005 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

http://www.stevesforums.c....php?id=22102&forum_id=80

Post 2 en 3 in die thread geven een compleet antwoord op hoe je precies je oude lenzen kunt gebruiken op de *ist D, en de DS is qua gebruik van lenzen identiek :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 20:53
Aha, dat is handig om te lezen. Maar opzich is het heel simpel. Zet je cam op aperture priority, zet je priority op je cam gelijk aan die op je lens. Zet je focus op manual, en je kan gaan schieten.

Ik zou daar zelfs mee vooruit gaan, aangezien ik ook de sluitertijd manual moet instellen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio_TT

Emilio_TT

Never fear...I is here!

Topicstarter
èèèèèèèèn.....wat mij betreft kan de boel achter een mooi slotje.... :X

edit:
Iedereen maar weer eens bedankt voor alle antwoorden!! _/-\o_

[ Voor 42% gewijzigd door Emilio_TT op 13-09-2005 01:10 ]

Pagina: 1