Toon posts:

Systeem boot niet na installeren waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus waterkoeling geïnstalleerd, gecheckt op lekken, geen problemen te vinden. Computer aan, geen piepcodes, grijs scherm bij waar normaal gesproken mijn DFI LanParty logo moet verschijnen. Meerdere malen geprobeerd, zelfde fenomeen, maar sommige keren met een geheugen error piepcode (1x lang, AWARD). Erg vreemd allemaal dus, aangezien ik alle onderdelen, vooral het geheugen, meerdere malen gecheckt heb. Suggesties?

EDIT
zou het kunnen zijn dat het mobo weigert te booten wanneer er geen fans op de connectors zijn aangesloten?
/EDIT

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2005 23:43 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Grijs scherm? Bedoel je echt grijs of heb je een tft en licht alleen je backlight op? Controleer in ieder geval je grafische kaart eens. Of die goed in de AGP/PCI/PCI-ex zit.
Voel ook eens of er geen onderdelen te warm worden. Voorzichtig zijn natuurlijk, missch dat je koeling niet goed op je CPU zit en die kan dan behoorlijk warm worden.
Misschien je grafische kaart vernielt bij het plaatsen van de nieuwe koeler. Of iets anders dat nu stuk is?
Heb je je hardware al eens in een andere pc geprobeerd?
Wat geeft je pc zonder geheugen?
Ik neem neem aan dat je pc zonder WC al gewerkt heeft? Wat zijn trouwens je specs?

EDIT over mobo zonder fans
Dat kan maar dan zou er een foutmelding moeten zijn en dit moet ook ingesteld zijn in je bios.

[ Voor 22% gewijzigd door kluyze op 05-09-2005 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op maandag 05 september 2005 @ 23:42:
Grijs scherm? Bedoel je echt grijs of het scherm of heb je een tft en licht alleen je backlight op? Controleer in ieder geval je grafische kaart eens. Of die goed in de AGP/PCI/PCI-ex zit.
Voel ook eens of er geen onderdelen te warm worden. Voorzichtig zijn natuurlijk, missch dat je koeling niet goed op je CPU zit en die kan dan behoorlijk warm worden.
Misschien je grafische kaart vernielt bij het plaatsen van de nieuwe koeler. Of iets anders dat nu stuk is?
Heb je je hardware al eens in een andere pc geprobeerd?
Wat geeft je pc zonder geheugen?
Ik neem neem aan dat je pc zonder WC al gewerkt heeft? Wat zijn trouwens je specs?
Het is dus eigenlijk zwart, inderdaad backlight van m'n tft. Je zou zeggen dat m'n mobo zou moeten piepen bij een defecte graka (al eerder gehad op dit mobo), maar dat is nu niet het geval. Hier trouwens mn specs:

DFI SLI-DR
3500+
6800NU
1G OCZ VX
2x 74GB Raptors RAID0

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik denk dat er een geheugenbankje overleden is, bij het eruit halen of erin zetten. Indien je 2*512 hebt, probeer hier eens mee te varieren. Verschillende bankjes proberen in verschillende sloten.
Je zou ook je grafische kaart eruit kunnen halen, en er een andere kaart even tijdelijk in zetten (een pci bij voorkeur).

Hier kon uw advertentie staan

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Normaal gezien zou je mobo altijd moeten piepen als er iets mis is, maar de ervaring leert mij dat het zeker niet het geval is.
Heb je nog andere apparaten er aan hangen? geluidskaart enz. Haal die er eens uit, beter nog haal alles eruit en bouw het stuk voor stuk terug op tot je pc weer niks meer doet.
(Je kan natuurlijk ook andersom werken en alles er stuk voor stuk uithalen tot het terug werkt)
Wel een pruts werk zeker met waterkoeling maar het is dat of een pc die het niet meer doet.

Verwijderd

ik heb een asus a7n8x, heel soms, wanneer de kast wat teveel beweegt of de kabel van mijn monitor valt mijn computer uit. Wanneer ik hem dan opnieuw wil opstarten begint alles wel te draaien maar hij post niet en de led van de harde schijf blijft continu branden. Na heel lang liggen uitzoeken wat het probleem is heb ik ondervonden dat, wanneer ik mijn 3dkaart heel lichtjes aantik, eigenlijk een aai van 0.5 sec wanneer de computer helemaal uitstaat en de stekker eruit is, 1 op de 10 keren start ie dan op en heb ik verder ook helemaal geen last. Laatst had ik dit omdat er iemand naast mijn kamer op de grond viel en door die trilling viel mijn compu uit 8)7 . Raar maar waar, misschien heb jij dat ook, denk dat het ligt aan slecht contact tussen mobo en 3dkaart.

Verwijderd

offtopic:
Bij mij is het juist de videokaart eruit halen , booten zonder video uitzetten en weer erin, alles draait gewoon vrolijk :X

Verwijderd

Topicstarter
Even wat dingen geprobeerd:

- geheugen in verschillende banken: geen boot
- helemaal geen geheugen in de banken: geheugenpiepcode
- videokaart verwijderd: VGA piepcode
- randapparatuur verwijderd, inclusief optische drives en harde schijven: geen boot

Ik wordt op dit moment een beetje radeloos, aangezien er een heleboel werk in dit systeem zit en ik nu gewoonweg vastzit. Plz HELP!

Verwijderd

Zet er dan eens fans op en laat die gewoon uit je kast hangen, als ie dan wel opstart weet je dat het daaraan ligt en kan je in je bios die beveiliging uitschakelen, of laat je die fans in je kast hangen maar dan wel op 7 volt, hoor je ze nog niet.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Heb je de waterkoeling dan wel goed gemonteerd :?

Volgens mij is het enige wat je nog niet getest hebt je cpu namelijk, controleer eens of die nog werkt en zet je oude koeling eens terug. Als je bekijkt dat na het installeren van je waterkoeling je pc niet meer werkt dan zou ik het dus daar in zoeken ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Even verder gekeken dan m'n neus lang is, blijkt dat van de 4 diagnostische LEDs op m'n DFI er 3 uit gaan bij het booten. Na dit in m'n handleiding gecheckt te hebben blijkt dat wanneer de eerste 3 LEDs netjes na elkaar uitgaan de (respectievelijk) CPU, DRAM en VGA in orde zijn. De 4e LED blijft echter branden, wat aangeeft dat het systeem niet geboot is.

Verder sprak ik vanochtend een vriend van me hier op school die kwam met de opmerking of ik m'n BIOS batterij al eruit gehaald had voor een harde reset van m'n BIOS. Had ik dus nog niet gedaan, alleen een soft reset met m'n CMOS jumper. Maar aangezien er geen boot plaatsvindt, kan de BIOS niet dmv de jumper gereset worden. Dat dan maar even proberen als ik om een uurtje of 2 vanmiddag thuis ben.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties en ik zal jullie op de hoogte houden van hoe het verder gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs na de BIOS reset geen enkele veranderingen in de symptomen, nog steeds wil het systeem niet booten. Harde schijven slaan aan, diagnostische LEDs van de verschillende onderdelen wijzen op geen enkele fout in de hardware. Ik ben ten einde raad jongens en in afwachting van de gouden tip...

Verwijderd

heb je de fans nou al eens gewoon teruggehangen, gewoon dat je mobo kan zien dat er wel fans draaien

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ook dat heb ik geprobeerd, zelfde resultaat. Nu ook processor fysiek gecheckt, niks mis mee. Ga nu verder met chipset, maar ik denk dat ik helemaal verkeerd zit en dat ik het ergens anders moet vinden. Heb alleen geen idee waar, ik heb jullie hulp hard nodig.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Al een andere voeding geprobeerd? 8)7 Misschien dat die gewoon dood is gegaan. Heb je ook wel het knopje van de voeding omgezet? :+ Anders toch eens je CPU ergens anders inhangen, ander geheugen proberen en een andere graka proberen. Werkt dat allemaal niet, dan ist je mobo denk ik. Weet je ook zeker dat er nergens kortsluiting is ontstaan, misschien bij het terugplaatsen van het mobo ofzo?

[ Voor 64% gewijzigd door The__Virus op 06-09-2005 15:49 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lol, heb je niet gewoon een mobo met CPU cop ? Hij start waarschijnlijk niet, omdat de CPU-FAN niet draait.

Verwijderd

Heb je er toevallig een Logitech set aan hangen?

Een vriend van mij had hetzelfe probleem met dit moederbord.
Bleek aan zijn Logitech toetsenbord en muis te liggen.
Zodra hij er een ps2 muis en toetsenbord aan had gehangen kon hij gewoon booten.

Toen het systeem eenmaal geboot was kon hij er de logitech set weer aanhangen en heeft hij geen problemen meer gehad.

• sjoerdjanson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
dat logitecht verhaal klinkt wel erg geinig! zou wat wezen als dat de oplossing was. En anders tja gewoon een ander mobo proberen en kijken of het probleem wordt verholpen!

succes

Verwijderd

Topicstarter
Het klonk inderdaad te geinig om waar te zijn: ook met een PS/2 setje geen enkele verandering. Wat je zegt Sjoerd, ziet er naar uit dat dit inderdaad een defect moederbord betreft, dus dat wordt opsturen en hopen op de goedheid van m'n medemens. Als iemand een ander idee heeft, laat het me even weten. Bedankt mensen!

Verwijderd

het zou best kunnen, maar ook weer niet :) (dat je plank kapot is)

Ik had dus ooit mijn epox bijna rma gestuurd, maar door een harde reset deedt ie het weer. En nu is het vaak zo dat als de pc fysiek zonder stroom heeft gestaan , hij het ook niet meer doet. De gekke oplossing is booten zonder videokaart en uitzetten en de videokaart er weer in.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt opzich interessant. Ik zal dat vanmiddag nog proberen, maar als zelfs dat faalt, lijkt mij dat het gewoon m'n mobo is die de geest gegeven heeft. Ik zal dan in ieder geval proberen even een vervangend bordje te regelen om het hele zaakje te testen om te zien waar het nou werkelijk aan ligt. Jullie horen wel hoe het loopt. Bedankt voor jullie hulp.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heb je al een fan aan je cpu-header gehangen ?

Verwijderd

Topicstarter
Yep, ook dat haalde niets uit...

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 01:43
de DFI LP NF4 SLI-DR start gewoon op zonder een aangesloten CPU-cooler, kheb precies dezelfde mobo en kheb dr ook waterkoeling op aangesloten een tijdje geleden, kheb naar mijn weten nergens iets moeten instellen dattie de CPU-fan detection overslaat.

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-04 15:19
heeft je moederbord wel eens last gehad van "koude start" problemen?
zoja zou dat ook een mogelijkheid van "defectie" kunnen zijn..

Verwijderd

Topicstarter
Wat versta je in dit geval dan onder 'koude start' problemen? Ik ga er op dit moment nog steeds vanuit dat mobo daadwerkelijk defect is, om wat voor reden dan ook. Vanmiddag vervangend bordje halen, maar als jullie nog andere ideeën hebben hoor ik het natuurlijk graag!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 09:39 ]

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:30
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 00:02:
ik heb een asus a7n8x, heel soms, wanneer de kast wat teveel beweegt of de kabel van mijn monitor valt mijn computer uit. Wanneer ik hem dan opnieuw wil opstarten begint alles wel te draaien maar hij post niet en de led van de harde schijf blijft continu branden. Na heel lang liggen uitzoeken wat het probleem is heb ik ondervonden dat, wanneer ik mijn 3dkaart heel lichtjes aantik, eigenlijk een aai van 0.5 sec wanneer de computer helemaal uitstaat en de stekker eruit is, 1 op de 10 keren start ie dan op en heb ik verder ook helemaal geen last. Laatst had ik dit omdat er iemand naast mijn kamer op de grond viel en door die trilling viel mijn compu uit 8)7 . Raar maar waar, misschien heb jij dat ook, denk dat het ligt aan slecht contact tussen mobo en 3dkaart.
Had ik eerst ook, andere reep geheugen erin en je hebt nergens meer last van!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen ASUS a7n8x, maar een DFI nF4 Sli-DR. Ook heb ik het geheugen al getest, maar ook daar ligt het niet aan. Heb ik iets over het hoofd gezien jongens? Of kan ik zo onderhand de conclusie wel trekken dat m'n mobo naar de knoppen is? Ook is het niet gelukt een tijdelijk S939 bordje te regelen, dus testen kan op dit moment niet. Zal ik mobo gewoon maar laten swappen op m'n fabrieksgarantie dan? Ik hoor 't wel.

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42
je zal het echt bij je moederbord of geheugen moeten zoeken....
Pagina: 1