[Java] SCJP halen - officiele training nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 17:56

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ik mag volgend jaar van de baas wat papiertjes halen, en omdat ik best wel fan ben van Java wil ik voor het SCJP en SCJD gaan.
Nou heb ik me zitten orienteren op java.sun.com, maar ik vraag me af of ik wel training oid nodig heb voor de eerste. Ik programmeer nml al ruim 5 jaar in Java en heb ook al een MSc diploma van de TU/e in de Technische Informatica. Aan kennis en ervaring dus geen gebrek.

Nu zie ik dat de volledige training (a $2000 / E1942,50) je het volgende leert:
  • Create Java technology applications that leverage the object-oriented features of the Java language, such as encapsulation, inheritance, and polymorphism
  • Execute and run a Java technology application from the command line
  • Use Java technology data types and expressions
  • Use Java technology flow control constructs
  • Use arrays and other data collections
  • Implement error-handling techniques using exception handling
  • Create event-driven graphical user interface (GUI) using Java technology GUI components: panels, buttons, labels, text fields, and text areas
  • Implement input/output (I/O) functionality to read from and write to data and text files.
  • Create multithreaded programs
  • Create a simple Transmission Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP) networked client that communicates through sockets
Allemaal dingen die ik allang ken en kan.

Verder kun je ook gebruik maken van webbased training of met CD-Roms, maar zou dat voor iemand met toch wel redelijke kennis en ervaring van Java niet een verspilling van geld zijn? Ik weet wel dat de baas betaalt, maar als ik geld kan besparen op training die ik toch niet nodig heb kan ik er wellicht meer uithalen qua papiertjes ;)

Dus is er hier iemand die ervaring heeft met SCJP en/of SCJD die me meer info kan geven?

SCJP: Sun Certified Java Programmer
SCJD: Sun Certified Java Developer

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Absoluut geen verspilling van je geld (als je het examen wilt halen). Persoonlijk vind ik die examens nogal vreemd. het gaat vaker meer om de rariteiten dan om echte inhoud. Haal maar eens zo`n simulator van het internet en kan je garanderen dat je vreemd op gaat kijken.

[edit]
En je kunt ook gewoon een boek aanschaffen en die in je kop stampen. Een stuk goedkoper dan 2000 euro.

[ Voor 25% gewijzigd door Alarmnummer op 05-09-2005 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 17:44

momania

iPhone 30! Bam!

Je kan idd, net als Alarmnummer al zegt, vaak je kennis al even testen op internet via proef examens, waar je ook idd vaak raar staat te kijken van de dingen die ze vragen die je nooit gebruikt :)

Zo'n training kan dan wel echt een goeie reminder zijn voor alle dingen die je vergeten bent (en geloof me, dat zijn er meer dan je denkt ;) )

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

momania schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:58:
Je kan idd, net als Alarmnummer al zegt, vaak je kennis al even testen op internet via proef examens, waar je ook idd vaak raar staat te kijken van de dingen die ze vragen die je nooit gebruikt :)

Zo'n training kan dan wel echt een goeie reminder zijn voor alle dingen die je vergeten bent (en geloof me, dat zijn er meer dan je denkt ;) )
Idd een enorme lading vreemde constructies die je in je leven nooit zult gebruiken. Persoonlijk vind ik SCJP een enorme aanfluiting. Iedere debiel die het boek uit zijn hoofd leert kan het halen, en iedere java programmeur met x jaar ervaring en die het boek niet kent, geef ik weinig kans om het te halen. Dus tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 17:44

momania

iPhone 30! Bam!

Alarmnummer schreef op maandag 05 september 2005 @ 22:00:
[...]

Maar ook een enorme lading vreemde constructies die je in je leven nooit zult gebruiken. Persoonlijk vind ik SCJP een enorme aanfluiting. Iedere debiel die het boek uit zijn hoofd leert kan het halen, en iedere java programmeur met x jaar ervaring en die het boek niet kent, geef ik weinig kans om het te halen. Dus tja..
Idd ja, het zijn allemaal van die vragen waarop je het antwoord ooit wel wist, maar door dingen niet meer te gebruiken (bepaalde constructies, keywords, etc) ben je het gewoon vergeten.

Een proef examen op internet zou een goede eerste stap zijn imo. Er zijn volgens mij ook boeken te krijgen met proefexamens en dat zou een tweede goede stap kunnen zijn. Als je het dan allemaal al goed weet zijn de cursussen inderdaad weg gegooid geld en kan je beter direct examen doen.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

momania schreef op maandag 05 september 2005 @ 22:03:
[...]
Als je het dan allemaal al goed weet zijn de cursussen inderdaad weg gegooid geld en kan je beter direct examen doen.
Maar wel een boek erbij kopen, want anders kan je het wel schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Ikzelf ben SCJP en heb de training ook niet gevolgd. En dat is ook niet nodig imho.

Het is idd wel aangeraden om een van de bekende boeken te lezen betreffende de certificatie. Aangezien je, zelfs met veel ervaring, ongetwijfeld nog zaken zal tegenkomen die niet meer zo vers in het geheugen liggen. Het examen kan eigenlijk meer vergeleken worden met 'compilertje' spelen.. op zich wel leuk maar vooral een noodzaak voor de certificatie. Verder heb ik ook nog begrepen dat er voor het java 5 certificaat, minder compilertje spelen bij zou zijn en meer in/doorzicht vragen.

Een goede bron voor de certificatie is Javaranch
Het boek dat ik je aanraad, is dat van Sierra/Bates, ook omdat dit beide certificaties bevat, en gewoon heel er goed is.

Een ander topic over het nut van certificaties:
[rml][ Certificatie] Ben jij van plan om je te laten certifiëren?[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTriCX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik ben op dit moment aan het 'leren' voor SCJP en kom inderdaad structuren tegen waarvan ik niet helemaal wist dat het op die manier ook kon. Vooral de exacte regels omtrent het juiste gebruik van bepaalde functies, zoals de assert() wanneer deze correct is of getoleerd wordt (iets waar Sun een groot onderscheid in maakt).

Maar de training doe ik zelf ook niet, ik lees op dit moment het Java 2 boek door, die je helpt het examen te halen. Daarnaast zijn inderdaad de mock-exams wel een goede oefening om te testen of je daadwerkelijk alles weet. Maar zoals hierboven al gezegd werd, is de javaranch ook een informatieve site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ik ben al bezig geweest met de mock exams op Javaranch, en ik ga toch maar dat boek van Sierra en Bates halen, het staat op Amazon al op de wishlist. Het is niet duur (verzonden 30 pond tegenover 374 euro voor de CD-Roms) en het is altijd nog een leuk naslagwerk.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTriCX
IceManX schreef op woensdag 07 september 2005 @ 12:55:
Ik ben al bezig geweest met de mock exams op Javaranch, en ik ga toch maar dat boek van Sierra en Bates halen, het staat op Amazon al op de wishlist. Het is niet duur (verzonden 30 pond tegenover 374 euro voor de CD-Roms) en het is altijd nog een leuk naslagwerk.
Ja dat boek gebruik ik zelf ook en op de bijgeleverde CD-rom staat het boek ook digitaal. Ik vind het een erg overzichtelijk boek, vooral de practische voorbeelden zijn toch vaak een handig hulpmiddel om alles iets beter te onthouden.
Daarnaast zijn de 'grappen' zijn ook erg leuk ;)

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 17:31
Ik lees dat een aantal het boek van Sierra/Bates voor JCP en JCD gebruiken. Vinden jullie het niet erg dat dit voorbereid voor de 1.4 versie van Java, en niet 1.5? Dat lijkt me toch iets meer futureproof, of mis ik iets? Overigens is het boek voor 1.5 volgens Amazon nog niet uit, dus das wel een beetje lastig studeren zeg maar.

• MaTriCX
Ik vind het op zich niet heel erg. Het wordt tenslotte ook van je verwacht dat je jezelf een beetje bijschoolt. Dat zie je aan de opdracht die het SCJD voorschrijft. Alle onderdelen waar je niet sterk in bent, zul je je op een of andere manier in moeten verdiepen.
Als je echt veelzijdig wilt zijn in Java doe je dit met alle - voor ieder - onbekende terreinen.

Ik heb het SCJP vandaag ook gehaald en het boek van Bates/Sierra komt overeen met het examen, hoewel de vragen in het examen van iets hoger niveau zijn, dan de examens die geoefend kunnen worden.

Anoniem: 42145

Toevallig zat ik hier vandaag ook naar te kijken. Inderdaad vreemd dat er nog geen 1.5 leer boek is, maar wel een 1.5 examen?

De aangewezen weg is dus om het (een) 1.4 SCJP boek te kopen en dan een 'gewoon' 1.5 boek erbij. Het vreemde is dan wel weer dat een 'gewoon' 1.4 java boek helemaal geen goede voorbereiding is op het examen.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Mijn boek van Bates en Sierra kwam gisteren binnen dus ik ga blokken ;)

More than meets the eye
system specs

• MaTriCX
IceManX schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:09:
Succes en doe vooral de moeilijke examentesten die op www.javaranch.com staan, die komen wel overeen met de vragen die je krijgt op het echte examen :)

IceManX schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:09:
Ga je eigenlijk voor het 1.4 examen of is dat helemaal niet meer mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ik ga eerst voor 1.4 ja, ik ben nog niet bekend genoeg met 1.5.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTriCX
1.4 (310-035) is voorlopig ook nog de standaard. Ik ben alleen benieuwd wat er weer gaat veranderen in het 1.5 examen. De verandering van de 1.2 naar 1.4 was tenslotte ook niet echt heel drastisch. Alleen wordt er in 1.4 veel gedetailleerder op sommige gebieden ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 21:31
Is er hier al iemand die het 1.5 examen heeft gedaan dan?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flowerp schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 09:30:
Is er hier al iemand die het 1.5 examen heeft gedaan dan?
Ik denk het niet. De meeste mensen zijn zowieso nog helemaal 1.4 focussed. Het aantal mensen die uberhaupt met 1.5 (5.0) bezig zijn is op de vingers van 1 hand te tellen, en het aantal bedrijven is helemaal gering. (alhoewel een reus als Google dan bijvoorbeeld wel weer op 1.5 is overgestapt, maar uitzonderingen bevestigen de regel)

Het zal zeker nog een jaar of 2 a 3 duren voordat 1.5 een beetje mainstream begint te worden, en tot zolang is je 1.4 papiertje meer waard dan een 1.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 07:47

Xu

Ik ga waarschijnlijk als ik wordt aangenomen voor een baan.. ook scjp doen.
Ik vroeg me af wat voor extra's zo'n 5 dagen cursus toe te voegen heeft. want een examen kost 150 euro ofzo.. maar zo'n 5 dagen cursus kost al 2300 ofzo.
Het is natuurlijk goedkoper om een boek kopen en dan examen te doen.. :S maar ik heb geen idee wat zo'n 5 dagen cursus inhoud.
De enige voordeel dat ik zie van zo'n 5 dagen cursus is dat zo'n teacher je een richting kan geven waar je moet concentreren en vragen stellen als je wat niet begrijpt.. :S maar voor de rest.. veel geld kwijt.

[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTriCX
Het boek kopen kan zoiezo geen kwaad en als je naar het doorlezen van een aantal hoofdstukken geen raad weet met de geleverde stof, dan is zo'n cursus wellicht iets.
Maar mijn ervaring is dat als je programmeerkennis hebt en java redelijk tot goed kent, je aan het boek en een aantal examens meer dan genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

Ik denk dat je aan het volgende voldoende hebt gezien je voorkennis:
- Pak een exam prep boek zoals Sun Certified Programmer & Developer for Java 2 Study Guide, een bekende.
- Vraag aan je baas of je een Whizlab examen simulator (scjp versie) mag aanschaffen en doe de 9 (of iets in die buurt) examens
- Doe een dag van te voren het examen die achter in het boek staat.
- Doe je examen.

Ervaring leert het volgende (bron javaranch):
Resultaat examen is
- whizlab score + 10%
- boek examen + 20%
Daar valt over te twisten, maar bij mij was het bijna exact.

Ik zie net dat je het boek al in huis hebt, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156791

Ik begreep dat de follow-up examens (SCJD) heel anders in elkaar zitten. Daar dien je een opdracht in te leveren waar je een half jaar ofzo aan werkt.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Als het door de examinator niet goed gevonden wordt, krijg je dan een nieuwe opdracht (lees: weer een half jaar werk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Half jaar? :X
Ik wist dat er (officieel) geen tijd voor stond, en dat het tweede deel van SCJD een essay is om oa aan te tonen dat je de opdracht zelf geschreven hebt, maar een half jaar is wel heel erg veel...

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTriCX
Gemiddeld is het 90 tot 120 uur. Het ligt maar net aan de hoeveelheid kennis die je hebt van Swing-objects / RMI (of sockets) en drie-laags programmeren.

De opdracht bestaat uit een casus waarin wordt verzocht volgens de stricte softwareregels te programmeren en officieel staat er geen tijd voor. Het wordt echter wel aangeraden om binnen een jaar je SCJD te doen en ook binnen een jaar te halen.
Ik ben er nu mee bezig en de opdracht is relatief simpel, maar het gaat tenslotte ook niet om de complexiteit, maar om de manier waarop je programmeert.
Die manieren worden vervolgens na het inleveren getest door een follow-up essay, waarin enkele vragen staan die testen of jij de applicatie ook echt gemaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ik heb er ook al redelijk wat over gelezen, en het lijkt me meestal wel redelijk te doen. Alleen jammer dat je geen 3rd party libraries mag gebruiken.

* Robtimus denkt aan JGoodies Forms

Maar mijn eigen libraries die ik nu al heb is dus geen probleem ;)

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IceManX schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 16:26:
Ik heb er ook al redelijk wat over gelezen, en het lijkt me meestal wel redelijk te doen. Alleen jammer dat je geen 3rd party libraries mag gebruiken.

* Anoniem: 42145 denkt aan JGoodies Forms

Maar mijn eigen libraries die ik nu al heb is dus geen probleem ;)
Mischien geen probleem in de zin van dat je het niet mag gebruiken, maar afhankelijk van hoe groot jou libs zijn wel een probleem vanwege het feit dat alle code die je inleverd volgens nogal strikte code conventions moet zijn. Als jouw libraries dus 35.000 regels ofzo zijn, dan heb je waarschijnlijk weinig zin om al die regels na te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderwolk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01-2024
Ik heb laatst het SCJP 1.5 examen gedaan. Net een foutje teveel dus die mag ik over doen, gelukkig betaal ik het niet zelf maar de baas. :Y)

De nadruk lag bij mij heel sterk op de nieuwigheden van 1.5 dus mocht je dat examen gaan/willen doen zou ik daar veel tijd aan besteden.

Het examen vind ik net zoals velen in dit topic een aanfluiting. Een officieel boek is imo niet nodig maar het bereid je zeker weten beter voor op je examen aangezien de stof beter aansluit op de vraagstelling. Daarnaast kan ik je de oefenexamens zoals die hier al vermeld staan aanraden. Die geven je vast al een idee hoe de `kinderachtige´ vraagstelling er uit ziet.

Wat ik je verder aan kan raden is om goed te gestelde competenties in het oog te houden die worden vermeld op de certificerings pagina van sun.
http://nl.sun.com/service...tion/java/cx-310-055.html

Pwnd

Pagina: 1