Toon posts:

Volumeverschil bij Mp3's, Hoe altijd zelfde volume houden?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.577 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik draai af en toe op kleine feestjes met m'n pc. Ik gebruik dan Atomixmp3 met een mengpaneel enzo (2x output op SB5.1) Nu zit er in veel van de mp3's die ik gebruik een volumeverschil vaak is deze niet echt heel erg groot en is deze bijna onmerkbaar bij te stellen. Maar soms is het verschil heel erg groot. Dit gaat ten koste van de show zeg maar ('t is niet echt cool om een nummer na 3 seconden voor de helft harder te moeten zetten omdat 't anders gewoon te zacht gaat).

Nu is mijn vraag al wel duidelijk denk ik. Is er een manier om te zorgen dat 't volume altijd even hard gaat? Ongeacht 't volume van de mp3?

Kinz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Met MP3Gain kun je het volume van je MP3's vantevoren allemaal gelijk zetten, zonder kwaliteitsverlies

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:20

voodooless

Sound is no voodoo!

wat dacht je van zoeken... is echt al vaak zat langsgekomen!

damn, ze verlappen het gewoon weer... luiheid loont hier veel te vaak!

[ Voor 39% gewijzigd door voodooless op 05-09-2005 21:34 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:26
Ik zit ook te kijken of atomixmp3 replaygain ondersteund, maar daar lijkt het niet op, voor zover ik kan vinden :). Dus dan heeft het weinig nut om met mp3gain aan de slag te gaan, behalve als je domweg gaat normaliseren, wat niet aan te raden is.

[ Voor 37% gewijzigd door Jaap-Jan op 05-09-2005 21:39 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ok effe voor de n00bs:
Je hebt mp3gain en replaygain.

Mp3gain verandert het volume van het mp3tje zelf, en werkt dus altijd en op elke speler. Het nadeel is dat je het mp3tje verminkt. Je verandert immers het volume van elk framepje van het mp3tje.

Replaygain werkt veel mooier. Replaygain is gewoon een tag die toevoegd wordt aan het mp3tje. Het mp3tje zal verder niet veranderen. In de tag staat het gemiddelde volume en het piek volume. Een speler die replaygain ondersteund (Foobar) zal de tag lezen en het volume aanpassen en zorgen dat er geen clipping zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nog ff wat extra voor de n00bs:

Als je pech hebt, werkt zowel mp3gain als replayGain gewoon niet. Als een nummer helemaal gecompressed is, en een ander niet (en dan bedoel ik geen mp3 compressie), dan zal het gecompreste nummer nog steeds harder klinken, ook al zijn de vollumes gelijk aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Slogra schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 10:56:
Ok effe voor de n00bs:

Mp3gain verandert het volume van het mp3tje zelf, en werkt dus altijd en op elke speler. Het nadeel is dat je het mp3tje verminkt. Je verandert immers het volume van elk framepje van het mp3tje.
Je zit er helemaal naast, hoor. Replaygain is de techniek, het opslaan van hoever het volume gecorrigeerd moet worden in de tag en hoe dat aangepaste volume te berekenen.

MP3Gain daarentegen is het programma dat ReplayGain kan toepassen op MP3'tjes. Tevens heeft het een functie wat het programma 'maximaliseren' noemt en wat in de volksmond 'normaliseren' heet, de MP3'tjes aanpassen en het volume veranderen in de MP3. Echter, de standaardinstelling van MP3Gain is het schrijven van de gegevens in APEv2 tags :).
deepspace schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 11:15:
Nog ff wat extra voor de n00bs:

Als je pech hebt, werkt zowel mp3gain als replayGain gewoon niet. Als een nummer helemaal gecompressed is, en een ander niet (en dan bedoel ik geen mp3 compressie), dan zal het gecompreste nummer nog steeds harder klinken, ook al zijn de vollumes gelijk aan elkaar.
Ik snap hem niet helemaal. Bedoel je dat door het verlies aan informatie doordat mp3 lossy is, het volume verkeerd gecorrigeerd wordt? Ik weet wel dat ReplayGain het volume corrigeerd aan de hand van 'hoe het klinkt voor het menselijk oor', dus niet zomaar het piekvolume.

[ Voor 45% gewijzigd door Jaap-Jan op 06-09-2005 11:50 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:06

Hoicks

Techno!

Zijn er niet gewoon plugins/software die real-time het output volume van je wave out kunnen regelen?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Slogra schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 10:56:
Ok effe voor de n00bs:

uhm, misschien even de site lezen:
MP3Gain does not just do peak normalization, as many normalizers do. Instead, it does some statistical analysis to determine how loud the file actually sounds to the human ear.
Also, the changes MP3Gain makes are completely lossless. There is no quality lost in the change because the program adjusts the mp3 file directly, without decoding and re-encoding

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
OnTracK schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:59:
[...]
uhm, misschien even de site lezen:
[...]
Dus hieruit kan ik concluderen dat ik mijn complete mp3 collectie zonder bezwaren door Mp3-gain heen kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
BovenHond schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 13:11:
[...]

Dus hieruit kan ik concluderen dat ik mijn complete mp3 collectie zonder bezwaren door Mp3-gain heen kan halen?
Mag je doen ja. Het enige wat misschien tegen kan staan is dat je speler gaat flippen over de tags:
MP3Gain stores "Analysis" and "Undo" information in special tags inside the mp3 file itself. These tags are in the APEv2 format. APEv2 tags are carefully designed to not interfere with other tag formats, such as the popular ID3v1 format.

Unfortunately, some mp3 players do not strictly adhere to the ID3v1 standard when reading tags. As a result, when MP3Gain writes its APEv2 tags, these mp3 players might get confused and try to read the MP3Gain tags instead of the regular ID3v1 tags such as "Artist", "Title", etc. As a result, the player will show random garbage in these fields.
bron: http://mp3gain.sourceforge.net/faq.php

Doe dus even een testje of je speler geen problemen heeft met de tags die geschreven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Je kunt inderdaad de globalgain correctie die je mp3gain hebt gedaan, ongedaan maken. Mits je de undo informatie bewaart. Het programma doet dit zelf door het op te slaan in een speciale tag. Hier zit nou net weer het addertje, namelijk sommige afspeelsoftware verslikt zich erin. Je hebt ook de optie om deze tags niet op te slaan.
Nog één puntje voor de mierenneukers: mp3gain werkt (gelimiteerd door de mpeg layer 3 specificatie) met 1.5 dB stappen. Je kunt het volume dus niet exact gelijk maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Henk007 op 06-09-2005 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Henk007 schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 13:32:
Nog één puntje voor de mierenneukers: mp3gain werkt (gelimiteerd door de mpeg layer 3 specificatie) met 1.5 dB stappen. Je kunt het volume dus niet exact gelijk maken.
Dat maakt weinig uit, aangezien er sowiso van statistieken uit wordt gegaan die toch nooit 100% correct zijn.

Naarnaast zal replaygain, ondanks dat ie de mp3 files niet aantst, in vele gevallen zorgen voor slechtere geluidskwaliteit: minder resolutie en verhoogde S/N ratio (naast een verneukte response). Dit kan deels weer goed gemaat worden door het uiteindelijke geluids 24 bit's af te spelen (en processen).

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 06-09-2005 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Japie_17 schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 11:41:
[...]
Je zit er helemaal naast, hoor. Replaygain is de techniek, het opslaan van hoever het volume gecorrigeerd moet worden in de tag en hoe dat aangepaste volume te berekenen.

MP3Gain daarentegen is het programma dat ReplayGain kan toepassen op MP3'tjes. Tevens heeft het een functie wat het programma 'maximaliseren' noemt en wat in de volksmond 'normaliseren' heet, de MP3'tjes aanpassen en het volume veranderen in de MP3. Echter, de standaardinstelling van MP3Gain is het schrijven van de gegevens in APEv2 tags :).
Ik zit er helemaal niet naast. Zoals ik al zei: Mp3gain past het volume van het mp3tje zelf aan, en slaat daarbij undo data op in een tag. Deze manier werkt op alle spelers, zelfs op portables omdat het volume daarwerkelijk aangepast is.

Replaygain gebruikt alleen een tag en verandert verder nix aan het mp3tje. Je kan een replaygain tag toevoegen aan je mp3s met bijvoorbeeld foobar. Om gebruik te maken van deze tags heb je een speler nodig die replaygain ondersteund (foobar of mpg123 plugin voor winamp).

Ik zou maar eens de feiten nalezen op:
http://mp3gain.sourceforge.net/
http://replaygain.hydrogenaudio.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Slogra schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:05:
[...]

Ik zit er helemaal niet naast. Zoals ik al zei: Mp3gain past het volume van het mp3tje zelf aan, en slaat daarbij undo data op in een tag. Deze manier werkt op alle spelers, zelfs op portables omdat het volume daarwerkelijk aangepast is.

Replaygain gebruikt alleen een tag en verandert verder nix aan het mp3tje. Je kan een replaygain tag toevoegen aan je mp3s met bijvoorbeeld foobar. Om gebruik te maken van deze tags heb je een speler nodig die replaygain ondersteund (foobar of mpg123 plugin voor winamp).

Ik zou maar eens de feiten nalezen op:
http://mp3gain.sourceforge.net/
http://replaygain.hydrogenaudio.org/
Wedden dat je dat zelf niet eens gedaan hebt 8)7. Je slaat OnTrack's post gewoon over.

Ziehier het bewijs:
Yes, but MP3Gain does not use "peak amplitude" normalization as many "normalizers" do. Audio files with very different peak amplitudes can still sound to the human ear as though they're the same volume.
Instead, MP3Gain uses David Robinson's Replay Gain algorithm to calculate how loud the file actually sounds to a human's ears.
en
MP3Gain stores "Analysis" and "Undo" information in special tags inside the mp3 file itself. These tags are in the APEv2 format. APEv2 tags are carefully designed to not interfere with other tag formats, such as the popular ID3v1 format.
Bron: http://mp3gain.sourceforge.net/faq.php

Zo, sla ik je met je eigen aangedragen site om je oren :P. Niet dus, ik had daar al eerder uit gequote :D.

[ Voor 17% gewijzigd door Jaap-Jan op 06-09-2005 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MP3Gain..... topprogsel :D

werkt perfect om clipping eruit te halen (waar ik best nogal eens last van heb met mn iPod) en het is, zoals reeds eerder vermeld, reversible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Ik heb het nog nooit over normalize gehad... dus ik snap jou niet helemaal.

Ok, "verminkt" in mijn post was misschien een verkeerde woordkeuze. Ik bedoelde dat je met mp3gain het volume van het mp3tje daadwerkelijk aanpast, waardoor je - hoe je het ook wend of keert - NIET meer het orginele mp3tje hebt. Het volume van alle frames is immers aangepast.

Bij replaygain blijft het mp3tje zoals ie was, er wordt alleen een tag toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:15:
werkt perfect om clipping eruit te halen (waar ik best nogal eens last van heb met mn iPod) en het is, zoals reeds eerder vermeld, reversible
Clipping kun je niet weghalen. Wat weg is kun je niet terug halen. Je kunt het hoogstens wat "gladder" maken.

@Slogra: niet juist. je moet de mp3'tjes in een normaal proggie namlijk gewoon normaal kunnen afspelen. een player met support zal echter uit de tags in informatie halen om het geheel te replaygainen. Omgekeerd zou ook erg vreemd zijn. (al zou je het misschien wel direct willen toepassen voor al die players die geen support hebben).

[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 06-09-2005 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
deepspace schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:19:
[...]
Clipping kun je niet weghalen. Wat weg is kun je niet terug halen. Je kunt het hoogstens wat "gladder" maken.
Wanneer je naar mp3 encode kan er meer clipping ontstaan, omdat mp3s lossy is, en sommige pieken zullen daardoor wat hoger zijn en er dus clipping ontstaat.
De clipping die is onstaan door mp3 encoding kan verminderd worden door het volume aan te passen met mp3gain of met een speler die mp3s op een lager volume kan decoden.

nb: De lame encoder encodeert mp3s automatisch op een wat lager volume zodat er minder clipping zal optreden. Op een lagere bitrate wordt ook een lager volume gebruikt omdat de pieken op een lagere bitrate hoger kunnen zijn door minder nauwkeurige encoding.

[ Voor 4% gewijzigd door Slogra op 06-09-2005 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Slogra schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:17:
Ik heb het nog nooit over normalize gehad... dus ik snap jou niet helemaal.

Ok, "verminkt" in mijn post was misschien een verkeerde woordkeuze. Ik bedoelde dat je met mp3gain het volume van het mp3tje daadwerkelijk aanpast, waardoor je - hoe je het ook wend of keert - NIET meer het orginele mp3tje hebt. Het volume van alle frames is immers aangepast.

Bij replaygain blijft het mp3tje zoals ie was, er wordt alleen een tag toegevoegd.
Het wil er maar niet in, hè. ReplayGain is alleen maar een standaard. MP3Gain is een proggie die die standaard implementeerd.

Kijk maar op de site van ReplayGain:
MP3GAIN will perform ReplayGain analysis, and apply the suggested gain adjustment directly to your mp3 files. See http://www.geocities.com/mp3gain/
Bron: http://replaygain.hydrogenaudio.org/software.html
Slogra schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:24:
[...]

Wanneer je naar mp3 encode kan er meer clipping ontstaan, omdat mp3s lossy is, en sommige pieken zullen daardoor wat hoger zijn en er dus clipping ontstaat.
De clipping die is onstaan door mp3 encoding kan verminderd worden door het volume aan te passen met mp3gain of met een speler die mp3s op een lager volume kan decoden.
Bullshit, zelfs een PCM bestand kan last hebben van clipping. Het komt gewoon doordat er geen ruimte meer is om de gegevens op te slaan (dat wil zeggen, het getal wordt groter dan de ruimte die het krijgt, in het geval van cd's is dit 16- bit). Kijk maar eens naar zo'n geclipt liedje, je zult zien dat de waveform afgeplat is. Die informatie is weg en niet meer terug te halen.

Zie ook: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Clipping

Nog ff een screenshotje gemaakt van een album die ik zonet even door MP3Gain heb gegooid:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jjvdveen/got/aud/mp3gain-t.png
En ziedaar wat er onderin de statusbalk verschijnt: Juist, de informatie van ReplayGain. Overtuigd? B).

[ Voor 51% gewijzigd door Jaap-Jan op 01-02-2008 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:19:
[...]

@Slogra: niet juist. je moet de mp3'tjes in een normaal proggie namlijk gewoon normaal kunnen afspelen. een player met support zal echter uit de tags in informatie halen om het geheel te replaygainen. Omgekeerd zou ook erg vreemd zijn. (al zou je het misschien wel direct willen toepassen voor al die players die geen support hebben).
Uit de MP3Gain help:
clipping --> This column has a Y if the mp3 file is currently clipping. “Clipping” means that when the mp3 file is decoded by your player, some of the sound samples will be too loud. The player will “clip” these samples so that they do not exceed the maximum allowable value. This clipping creates a sort of rough, “scratchy” sound during loud parts of the song.

hmm, bij nader inzien heb je toch gelijk... je haalt het niet weg, maar vermindert volume zodat het "gladder" word, maar het blijft een top progsel :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2005 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Ik weet dat ik gelijk heb, en ik probeer iets uit te leggen. Maar alles wat ik zeg is volgens jou meteen bullshit.
Ik gebruik replaygain al jaren en ik weet heus wel wat het is. En mp3gain is wat anders.

Als je de hoofdpagina van replaygain leest, dan zie je dit staan:
There is a remarkably simple solution to this annoyance, and that is to store the required replay gain for each track within the track. This concept is called "MetaData" – data about data. It's already possible to store the title, artist, and CD track number within an mp3 file using the ID3 standard. The later ID3v2 standard also incorporates the ability to store a track relative volume adjustment, which can be used to "fix" quiet or loud sounding mp3s.
Deze standaard is geimplementeerd in Foobar.

Maar zo werkt mp3gain dus NIET. Mp3gain verandert daadwerkelijk het volume van het mp3tje (maar dat heb ik nu al 10x gezegd).
EDIT: En zoals ik al eerder zei slaat mp3gain een tag op met undo data, die jij zo mooi laat zien in je screenshotje.

[ Voor 11% gewijzigd door Slogra op 06-09-2005 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
darn heb nu al me mp3 in mp3gain gegooit, enneuh.. hij doet 5 secs over analyseren van een nummer..
ik heb zo'n 17000 nummers..

en dan ben ik alleen maar aan't analyseren.. :X

[ Voor 24% gewijzigd door BasieP op 06-09-2005 15:48 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Slogra schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:42:
Ik weet dat ik gelijk heb, en ik probeer iets uit te leggen. Maar alles wat ik zeg is volgens jou meteen bullshit.
Ik gebruik replaygain al jaren en ik weet heus wel wat het is. En mp3gain is wat anders.

Als je de hoofdpagina van replaygain leest, dan zie je dit staan:

[...]

Deze standaard is geimplementeerd in Foobar.

Maar zo werkt mp3gain dus NIET. Mp3gain verandert daadwerkelijk het volume van het mp3tje (maar dat heb ik nu al 10x gezegd).
Ik krijg hier bijna een hartaanval :/ . MP3Gain schrijft ook die informatie weg in APEv2- tags. Kijk eens naar mijn screenshot, deze MP3's zijn genormaliseerd met MP3Gain en die schrijft de ReplayGain tags ;).

Kijk eens op die fokking site en zie dat je er naast zit: http://replaygain.hydrogenaudio.org/software.html

[ Voor 10% gewijzigd door Jaap-Jan op 06-09-2005 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uit de help van MP3Gain:

blabla... both of these files have a peak sample at about 100%, but the compressed file has a much louder average level. It sounds much louder when played back. So to do actual loudness normalization instead of peak normalization, we need to calculate how loud the file actually sounds. MP3Gain uses the Replay Gain algorithm to calculate this loudness.

Lossless Gain Adjustment

The bad news: MP3Gain can only adjust the volume of your mp3 files in steps of 1.5 dB.

The good news: 1.5 dB is a small enough step for most practical purposes. Most humans can just barely hear a volume change of 1 dB.

The other good news is that this volume adjustment is completely lossless. In other words, if you adjust an mp3 by -6 dB and then change your mind, you can adjust it again by +6 dB and it will be exactly the same as it was before you made the first adjustment.

Here's the technical reason why it's lossless, and also why the smallest change possible is 1.5 dB:

The mp3 format stores the sound information in small chunks called "frames". Each frame represents a fraction of a second of sound. In each frame there is a "global gain" field. This field is an 8-bit integer (so its value can be a whole number from 0 to 255).

When an mp3 player decodes the sound in the frame, it uses the global gain field to multiply the decoded sound samples by 2(gain / 4).

So if you add 1 to this gain field in all the frames in the mp3, you effectively multiply the amplitude of the whole file by 2(1/4) = 119% = +1.5 dB.

Likewise, if you subtract 1 from the global gain, you multiply the amplitude by 2(-1/4) = 84% = -1.5 dB.

en

MP3Gain can store "Analysis" and "Undo" information in special tags inside the mp3 file itself. If tag writing is turned on, then MP3Gain only has to spend time analyzing an mp3 file once. If you load the same file into MP3Gain at a later time, then the program will see the tag and instantly display the volume and recommended gain changes for the mp3.
With the tag information, MP3Gain is also able to automatically undo any changes you make to an mp3 file. All you have to do is load the mp3 file into MP3Gain and select "Modify Gain - Undo Gain changes" from the menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-09 11:37
BasieP schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:47:
darn heb nu al me mp3 in mp3gain gegooit, enneuh.. hij doet 5 secs over analyseren van een nummer..
ik heb zo'n 17000 nummers..

en dan ben ik alleen maar aan't analyseren.. :X
Jamaar het analyseren is al het werk. Het wegschrijven van de tags kost hooguit een seconde per nummer.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Oké, ik heb 'm door.

Sorry Slogra, mijn fout. :> Wat voel ik me nu stom, 'k ben tekeer gegaan als een bezetene. 8)7 Vanaf nu maar gewoon foobar2000 gebruiken om die ReplayGain informatie aan te maken.
Hoedje schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:59:
[...]

Jamaar het analyseren is al het werk. Het wegschrijven van de tags kost hooguit een seconde per nummer.
En het aanpassen van het volume in alle frames, ben ik achter komen :).

Foobar2000 schrijft wel alleen tags weg, MP3Gain past de gain berekend door ReplayGain ook toe (in stappen van 1.5dB).

[ Voor 77% gewijzigd door Jaap-Jan op 06-09-2005 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

"Can" geeft dus aan dat het een van de mogelijkheden is (dat zei ik ook al), maar dat is niet default. Het verhaal erboven geeft slechts aan dat replaygain een eigen gain field in de mp3 zet. Player met support snappen dat, anderen niet. Je hebt dus nog steeds geen gelijk ;)

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 06-09-2005 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Ok, laatste post van mij.

Mp3gain heeft 2 oplossingen om mp3s op eenzelfde volume te krijgen:

Analysis: hij schrijft een tag met volume informatie, zonder het mp3tje zelf te veranderen. Dit noem ik replaygain. Foobar kan dit ook en noemt het ook replaygain.

Analysis en apply: mp3gain analyseert het mp3tje en verandert het volume daadwerkelijk en schrijft een tag met undo data. Dit noem ik Mp3gain, omdat het programma mp3gain dit als enige kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

zo klopt het wel ja. Laten we de naamgeving maar even in het midden laten (en het feit dan ik niet denk dat die undo functie 100% lossless gaat zijn, maar ach, het is toch al mp3, en je hebt de zooi toch al verneukt :+ ) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Slogra schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:12:
Ok, laatste post van mij.

Mp3gain heeft 2 oplossingen om mp3s op eenzelfde volume te krijgen:

Analysis: hij schrijft een tag met volume informatie, zonder het mp3tje zelf te veranderen. Dit noem ik replaygain. Foobar kan dit ook en noemt het ook replaygain.

Analysis en apply: mp3gain analyseert het mp3tje en verandert het volume daadwerkelijk en schrijft een tag met undo data. Dit noem ik Mp3gain, omdat het programma mp3gain dit als enige kan.
Ja, dat heb ik nu ook uitgevogeld :D.

http://members.home.nl/jjvdveen/got/aud/testgain.png

Links foobar2000, de 2e is het orgineel, de 3e is MP3Gain waarbij het volume aangepast wordt (Album Gain), de rechtse is MP3Gain waarbij alleen de ReplayGain tags worden weggeschreven (Album Analysis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Ok, ik ben blij dat we er uit zijn. We hadden allebei een beetje gelijk maar ook ongelijk :+ . Dan kunnen we nu verder ruzieen, ik bedoel discussieren, over clipping ;)

Doordat nieuwe CD's eigenlijk constant clippen, zal het bijna onmogelijk zijn om dit te encoden met een lossy encoder zonder dat er nog meer clipping zal ontstaan. Een lossy encoder is immers niet in staat om precies eenzelfde waveform en pieken te maken, want anders zou het een lossless encoder zijn.
De pieken zullen daarom soms nog iets harder worden en dus meer clipping met zit meebrengen.
Dit kan opgelost worden door het volume tijdens het encoden al naar beneden te brengen (zoals LAME dat doet). Of na het encoden het volume verlagen met replaygain en mp3gain.
Het orignele clippen zal nog steeds blijven, want dit is inderdaad onomkeerbaar, maar het extra clippen veroorzaakt door mp3 encoding zal minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Slogra schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:43:
Ok, ik ben blij dat we er uit zijn. We hadden allebei een beetje gelijk maar ook ongelijk :+ . Dan kunnen we nu verder ruzieen, ik bedoel discussieren, over clipping ;)

Doordat nieuwe CD's eigenlijk constant clippen, zal het bijna onmogelijk zijn om dit te encoden met een lossy encoder zonder dat er nog meer clipping zal ontstaan. Een lossy encoder is immers niet in staat om precies eenzelfde waveform en pieken te maken, want anders zou het een lossless encoder zijn.
De pieken zullen daarom soms nog iets harder worden en dus meer clipping met zit meebrengen.
Het is mogelijk dat een gecompresste PCM- file meer clipping krijgt door MP3- codering, maar die clipping ontstaat bij het decoden en niet zo zeer bij het encoden.

Ik kan alleen niet zo snel vinden waar Robert Hegemann zijn verhaal onderbouwd.

Bron: http://ff123.net/norm.html

[ Voor 11% gewijzigd door Jaap-Jan op 06-09-2005 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
  • Laatst online: 23-09 13:06
Ik wil ook al mij mp3's op hetzelfde geluidsniveau hebben. Dit moet ook zo zijn als ik de nummers op een cd brand en die dan luister op mijn cd speler. Dus dan kan ik het best mp3gain gebruiken en de nummers echt laten aanpassen (en een undo tag laten schrijven). Dat ik het nummer dan echt verander maakt me niks uit.

Waar komen die undo tags eigenlijk terrecht?
En heeft een cd speler er geen last van?

O ja en wat neemt die dan als normaal geluidsniveau (dus het niveau waar hij alle m'p3's op aanpast)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Jesp_J schreef op woensdag 16 november 2005 @ 16:00:
Ik wil ook al mij mp3's op hetzelfde geluidsniveau hebben. Dit moet ook zo zijn als ik de nummers op een cd brand en die dan luister op mijn cd speler. Dus dan kan ik het best mp3gain gebruiken en de nummers echt laten aanpassen (en een undo tag laten schrijven). Dat ik het nummer dan echt verander maakt me niks uit.

Waar komen die undo tags eigenlijk terrecht?
En heeft een cd speler er geen last van?
De tags worden geschreven als APEv2 tags, dat is een manier om tags op te slaan, vergelijkbaar met ID3. Als je je MP3'tje op CD brand, bijvoorbeeld met Nero, dan komen deze tags niet op de CD terecht, want in het programma wordt de MP3- data op een gegeven moment omgezet naar data geschikt voor AudioCD's, waarin geen ruimte meer is voor die tags en die worden dan weggelaten.
O ja en wat neemt die dan als normaal geluidsniveau (dus het niveau waar hij alle m'p3's op aanpast)?
MP3Gain zal zo dicht mogelijk bij het volume proberen te komen wat je instelt bij 'Target "normal" volume'. Standaard is dat 89,0dB.

[ Voor 11% gewijzigd door Jaap-Jan op 16-11-2005 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Effe serieus, kan ik mp3gain nu wel of niet toepassen zonder hoorbaar kwaliteits verlies. Ik heb een aantal jaar geleden zo'n 20 gb gedaan maar nu pas ik het nog steeds toe omdat ik niet zoveel verschil wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met ape en flac files? zijn die default op hetzelfde volume of is daar ook een progsel voor?

• Henk007
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 18:47:
Hoe zit het met ape en flac files? zijn die default op hetzelfde volume of is daar ook een progsel voor?
Nee, ape en flac files zijn standaard identiek aan het bronbestand, per definitie eigenlijk, het is lossless namelijk :)
Bijvoorbeeld Foobar2000 kan echter wel de replaygain waardes (track gain en albumgain) berekenen en in een tag opslaan. Als je de bestanden gaat afspelen (in Foobar2000) of gaat decoderen naar .wave kun je kiezen of deze waarde wel of niet moet worden toegepast.

[ Voor 6% gewijzigd door Henk007 op 17-11-2005 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry voor het omhoog halen van dit oude topic

ik heb MP3Gain gebruikt om mijn mp3's allemaal hetzelfde geluidsniveau te geven.
Ik gebruik iTunes om mijn muziek af te spelen. Als ik nu mijn iPod update, is het volume dan van alle MP3's hetzelfde, of moet ik dan eerst al mijn liedjes opnieuw in iTunes zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom sowiso moeilijk doen, iTunes heeft toch zelf een prima optie om volumes gelijk te houden? Als je echter de files op je PC hebt geupdate, zul je je hele ipod ook moeten updaten gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat zogenaamde tooltje in iTunes werkt voor geen meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:18

sanook

_/-\o_

met dbpoweramp kun je ook files 'normalizen' :

http://www.dbpoweramp.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:35:

ik heb MP3Gain gebruikt om mijn mp3's allemaal hetzelfde geluidsniveau te geven.
Ik gebruik iTunes om mijn muziek af te spelen. Als ik nu mijn iPod update, is het volume dan van alle MP3's hetzelfde, of moet ik dan eerst al mijn liedjes opnieuw in iTunes zetten?
Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar ik denk dat het wel in orde is.
Mp3gain wijzigt intern in een mp3 bestand namelijk de zogenaamde global gain tag. Dit is een universele optie die deel uit maakt van de mpeg layer 3 specificatie. Elke decoder (hardware danwel software) hoort deze op de juiste wijze te interpreteren. Ik heb tot op heden nog nooit gehoord van decoder implementaties die global gain negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik bedoel ik heb de MP3's aangepast, maar worden de nummers in iTunes nu ook meteen aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat ligt aan de itunes instellingen. Je kunt er namelijk voor kiezen om de files op de orginele locatie te laten, of itunes een eigen directory te laten beheren als ik me niet vergis. In dat laatste geval zijn je dus de itunes librabry moeten aanpassen en niet de originele files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, dankjewel voor je reactie, ik weet nu voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:35:

In iTunes zit daar inderdaad zelf een optie voor, hoe goed dat die werkt, geen idee. Wel kan je, als je met foobar2000 0.8.3 werkt (en ja, niet 0.9.x !) de plugin foo_pod gebruiken. Die geeft aan ReplayGain (TrackGain of AlbumGain) te kunnen omzetten naar SoundControl wat iTunes en de iPod gebruiken. Ik heb hier ook al mijn muziek al tijden geReplayGain'd en op mijn iPod (5G) klinken de nummers niet echt te verschillend in volume, dus ik geloof wel dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 15:09
Bestaat er nog andere software die op dezelfde wijze als mp3gain mp3's normaliseert?

Ben al op zoek geweest maar nog niets gevonden. Mag betalend zijn, zolang de software dan ook van alle andere mogelijkheden biedt natuurlijk.

Ik vind het wel straf dat precies alle andere software die kan normaliseren blijft vasthouden aan de wijze van het normaliseren van de volume pieken, ipv heel de song aan te pakken zoals mp3gain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

buffy1966 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 11:51:
Bestaat er nog andere software die op dezelfde wijze als mp3gain mp3's normaliseert?

Ben al op zoek geweest maar nog niets gevonden. Mag betalend zijn, zolang de software dan ook van alle andere mogelijkheden biedt natuurlijk.

Ik vind het wel straf dat precies alle andere software die kan normaliseren blijft vasthouden aan de wijze van het normaliseren van de volume pieken, ipv heel de song aan te pakken zoals mp3gain.
Ja, waarom zou je ook de pieken weg willen hebben... Zo is het nummer niet bedoeld, en zo krijg je ook nogal een geflatteerd geheel...

Snap ook niet zo goed waarom je persé andere software zou willen hebben... Mp3gain werkt in mijn ogen prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
MikeyMan schreef op donderdag 02 november 2006 @ 11:52:
Ja, waarom zou je ook de pieken weg willen hebben... Zo is het nummer niet bedoeld, en zo krijg je ook nogal een geflatteerd geheel...
Ik wil de pieken niet weg, maar vraag me af waarom andere software blijft vasthouden aan deze wijze terwijl die toch niet zo goed blijkt als die van mp3gain.
MikeyMan schreef op donderdag 02 november 2006 @ 11:52:
Snap ook niet zo goed waarom je persé andere software zou willen hebben... Mp3gain werkt in mijn ogen prima...
Misschien dat er iets bestaat dat met minder grote stappen (1,5dB bij mp3gain) aanpast.

Hetgeen ik wel heb, maar niet weet of er een oplossing voor is:
-als ik mp3's aanpas met "track gain" om zo alle mp3's die clippen te verbeteren, kan ik hebben
dat er mp3's zijn die bevoorbeeld op 92dB geen clipping meer hebben en andere op 85dB. Maar
dan heb je dus wel volumeverschillen.

Valt dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, dat is dus een nadeel van die andere software...

Dat het met stappen van 1,5dB gaat, ligt dus niet aan mp3gain, maar aan de implementatie van de tag, als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Er is diverse software die "echte" replaygain analysis ondersteunt. Echter werkt dat niet als je de bestanden op bijvoorbeeld portable spelers afpeelt.
Bijvoorbeeld Foobar2000, MediaMonkey

Een andere manier is om je bestanden voor het encoden te normalizen met WaveGain.
Dit kan dus alleen als je de originele .wavs/CD audio zelf hebt. Zie ook HA.org wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
MikeyMan schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:16:
Tsjah, dat is dus een nadeel van die andere software...

Dat het met stappen van 1,5dB gaat, ligt dus niet aan mp3gain, maar aan de implementatie van de tag, als ik het goed begrijp.
Ok. Dit is normaal dan.

Maar nu een ander probleem dan.
Het is bij normaliseren dus altijd de bedoeling neem ik aan, om het volume van de liedjes ongeveer even hard te maken, en ook geen clipping meer te hebben.
Als ik dus bij een deel van de liedjes op 92dB geen clipping meer heb kan ik die al wissen uit mijn lijst in mp3gain. En als ik nu voor de resterende liedjes het "doel volume" minder tot deze niet meer clippen en dat is bijvoorbeeld op 85dB, dan heb je toch nog wel volumeverschillen. Want voor de ene groep liedjes heb ik 92dB en voor de andere 85dB.
Als ik ze nu allemaal op 85dB breng dan zal ik geen volumeverschillen hebben, maar dan zal het ook wel veel stiller klinken dan als je een origineel cd'tje speel. En zal je de volumeknop toch ook een pak verder moeten opendraaien dan dat ik een cd'tje of radio speel.
Is daar geen oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Dat is inderdaad een beetje een probleem met mp3gain. Soms is moet het volume erg ver omlaag om clipping helemaal te voorkomen. Het is jammer dat mp3gain niet aangeeft hoeveel samples er dan clippen. Ik heb wel eens een bestand gedecodeerd naar .wav en gekeken naar de pieken. Het bleek dan dat er in een heel nummer maar een paar samples het maximum overschreden, dus niet hoorbaar. Meestal hou ik gewoon 92 dB aan als target.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
Henk007 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 15:33:
Dat is inderdaad een beetje een probleem met mp3gain. Soms is moet het volume erg ver omlaag om clipping helemaal te voorkomen. Het is jammer dat mp3gain niet aangeeft hoeveel samples er dan clippen. Ik heb wel eens een bestand gedecodeerd naar .wav en gekeken naar de pieken. Het bleek dan dat er in een heel nummer maar een paar samples het maximum overschreden, dus niet hoorbaar. Meestal hou ik gewoon 92 dB aan als target.
Kan je met replaygain zien of je de clipping moet wegwerken, of eventueel zo kan laten (als het maar een paar samples zijn zoals je zegt en dus onhoorbaar)?
Je hebt bij foobar die replaygain waarin je een waarde voor de "track peak" kan zien maar weet niet of ik hier iets aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Henk007 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 15:33:
Dat is inderdaad een beetje een probleem met mp3gain. Soms is moet het volume erg ver omlaag om clipping helemaal te voorkomen.
Het probleem is dat de meeste CD's veel te luid zijn waardoor clipping onstaat. Dus een hoger volume kan niet, alleen maar lager. In veel gevallen veel lager want de cd was dan veel te luid.

Een slecht alternatief is om dynamic range compression te gebruiken om al je Cd's op eenzelfde belachelijk hoog volume te krijgen (met als gevolg geen dynamiek en nog meer clipping).
Je hebt bij foobar die replaygain waarin je een waarde voor de "track peak" kan zien maar weet niet of ik hier iets aan heb.
Bij een lossless formaat zal je zien dat veel tracks een trackgain hebben van 1.0 (het maximum). Je kan niet met zekerheid zeggen of een track met trackgain 1.0 clipt. Het kan zijn dat zo nu en dan een piek 1.0 is; dan kan je niet van clippen spreken. Maar het kan ook zo zijn dat er een aantal samples achter elkaar 1.0 zijn en dan is er dus wel sprake van clipping.

Bij lossy fromaten werkt het iets anders. Deze kunnen namelijk wel boven 1.0 uitkomen. Lossy is immers niet precies hetzelfde als de CD en de pieken kunnen dus ook hoger zijn. Een track met trackgain hoger dan 1.0 zal zeker clippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Of je gebruikt traktor dj studio, die past tijdens het spelen de gain voor je aan.
Pagina: 1