Netwerk stopt er zomaar mee

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 14:59
Een in mijn ogen vrij vaag probleem : zonder enige aanleiding valt de complete netwerkverbinding op mijn primaire PC na een paar dagen uptime weg. De eerste keer na 42 dagen, de volgende keer na 7 dagen en vanochtend was de machine nog maar 5 dagen up en was het alweer afgelopen.

Specs :

Win XP Pro SP2
Asus A8N SLI Deluxe
Safeway 8 poorts switch
Linksys wired router

Wat er gebeurd : het icoontje in de Windows tray met "status:connected" blijft gewoon staan, maar er is geen enkel netwerkverkeer meer mogelijk. Geen internet, geen ping router, zelfs geen ping laptop die ernaast staat. De laptop kan het systeem ook niet pingen.

Wat heb ik geprobeerd :

• Na het uitvallen direct de netwerkkabel van onboard nForce Gigabit ethernet overgeplugd in onboard Marvell Gigabit ethernet. Maakt niets uit.

• Een Intel 10/100 kaartje erin gezet en daar de netwerkkabel ingedaan. Vanmorgen viel het weer weg.

• De stekker uit de Safeway switch gehaald en weer teruggedaan. Tray icoon zegt "disconnected" en wanneer ik de stekker weer terug zet connected, dus dat ziet ie nog wel, maar nog steeds geen verkeer.

Laptop kan een 2de systeem op het interne netwerk nog wel pingen, dus verkeer tussen andere computers onderling op dezelfde switch werkt gewoon nog. Internet werkt ook nog op alle andere computers, het is alleen deze PC die wegvalt.

In de search vond ik vooral problemen die allemaal net wat anders zijn, en geen oplossing. En Windows opnieuw installeren is natuurlijk niet écht een oplossing, al is het wel een laatste redmiddel..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Hoe heb je het geheel aangesloten? Zit de PC achter de switch, die weer in de router zit?? Misschien is dat even handig om uit te leggen.

• Mentalist
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:18:
Hoe heb je het geheel aangesloten? Zit de PC achter de switch, die weer in de router zit?? Misschien is dat even handig om uit te leggen.
Ohja :).

De switch zit in de router, en alle PC's zitten op de switch. De PC's op de switch onderling kunnen altijd nog gewoon communiceren onderling, en kunnen ook met de router communiceren. Alleen 1 PC "verdwijnt".

• Somora
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-02-2025
Nou ik heb net hetzelfde probleem. Bij mij gaan alle 2 onboard gigabit kaartjes onderuit als ik wat grote bestanden upload. Heb er nu een oud realtek 10mb kaartje ingefrot en nu werkt alles zoals het moet. Ohja misschien een klein puntje ik heb ook die a8, sli deluxe ;)

Verwijderd

Oke :)

Al eens de laptop op de aansluiting van de switch geprobeerd? Misschien is de switch niet helemaal 100% meer... Weet je zeker of het aan de switch ligt of niet.

• Mentalist
Somora schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:24:
Nou ik heb net hetzelfde probleem. Bij mij gaan alle 2 onboard gigabit kaartjes onderuit als ik wat grote bestanden upload. Heb er nu een oud realtek 10mb kaartje ingefrot en nu werkt alles zoals het moet. Ohja misschien een klein puntje ik heb ook die a8, sli deluxe ;)
Bij mij werkt het met een Intel 10/100 dus nog steeds niet..

En het komt voor op ieder moment. Terwijl ik bezig ben of terwijl alleen IRC openstaat.
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:24:
Oke :)

Al eens de laptop op de aansluiting van de switch geprobeerd? Misschien is de switch niet helemaal 100% meer... Weet je zeker of het aan de switch ligt of niet.
Dan zou het toch weer moeten werken zodra ik de switch reset? Het logische van een reboot volg ik dan niet helemaal.

Ik zal volgende keer dat ie het doet de kabel direct in de router steken, kijken of ik dan niet hoef te rebooten om verbinding te maken.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Gebruik je DHCP om de PC's in te stellen? Zo ja, probeer het eens met een vast IP-adres?

We are shaping the future

• Mentalist
Alex schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:31:
Gebruik je DHCP om de PC's in te stellen? Zo ja, probeer het eens met een vast IP-adres?
De router is in staat DHCP gegevens te verstrekken maar doet dat voor de betreffende PC niet, die heeft een statisch IP.

Er is ook geen conflict tussen uitgedeelde IP adressen en statische adressen.

• Alex)
Probeer eens de stuurprogramma's voor je NIC opnieuw te installeren? Of 'verbinding herstellen' via Configuratiescherm > Netwerk- en Internetverbindingen?

Verwijderd

Ik heb dezelfde symptomen een keer gehad door een corrupte tcpip.sys.
Toen ik deze vervangen had door een vers exemplaar, werkte alles weer als een zonnetje.

Ook de beperkte hoeveelheid verbindingen overigens, maar daar is een oplossing voor ;)

• Mentalist
Alex schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:37:
Probeer eens de stuurprogramma's voor je NIC opnieuw te installeren?
Dat lijkt me niet het probleem, dan had die andere NIC ook wel geholpen. Of het ompluggen.
Of 'verbinding herstellen' via Configuratiescherm > Netwerk- en Internetverbindingen?
Vergeten te zeggen, dat werkte ook niet.
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:39:
Ik heb dezelfde symptomen een keer gehad door een corrupte tcpip.sys.
Toen ik deze vervangen had door een vers exemplaar, werkte alles weer als een zonnetje.

Ook de beperkte hoeveelheid verbindingen overigens, maar daar is een oplossing voor ;)
Zal het proberen. Die patch heb ik ook, maar het probleem had ik daarvoor ook al, dus daar lag het ook niet aan.

• Alex)
Probeer eens: sfc /scannow
Dat programma scant je systeembestanden, of ze niet corrupt zijn etc

Verwijderd

Alex schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:43:
Probeer eens: sfc /scannow
Dat programma scant je systeembestanden, of ze niet corrupt zijn etc
Dat had ik toen ook geprobeerd, maar tcpip.sys werd er niet uitgepikt (zelfde grootte, zelfde versie en datum als origineel)

• Mentalist
Tcpip.sys heb ik nu naar gekeken, tcpip.sys op m'n laptop heeft dezelfde MD5 sum als de tcpip.sys op de probleemcomputer.

Voorlopig ben ik aan het afwachten of ie weer wegvalt..

• Mentalist
Nou, net was het weer zover. Netwerkverbinding compleet weg. Andere poort op switch, niks. Een poort op de router, niks. En pas na een reboot weer connectie.

Is dit nou werkelijk een onoplosbaar probleem?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

netsh int ip reset resetlog.txt

doet niks? Ik heb ongeveer hetzelfde mainboard als jij en heb geen last ervan - ik heb echter niet die NVidia Firewall zut geinstalleerd staan of de advanced drivers van dat andere ding :)

• Mentalist
elevator schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 23:23:
netsh int ip reset resetlog.txt

doet niks?
Ik heb nu al gereboot, dus kan het niet meer zien. Wat doet het? :P (met netsh /? kan ik weinig wijzer worden..)
Ik heb ongeveer hetzelfde mainboard als jij en heb geen last ervan - ik heb echter niet die NVidia Firewall zut geinstalleerd staan of de advanced drivers van dat andere ding :)
Ach, ik heb het ook met een Intel 10/100 gehad dus aan het mobo zal het toch wel niet liggen. Die Firewall troep heb ik ook niet.

Ik bedacht me net wel dat ik KAV draai, en de "realtime protection against network attacks" daarin aanstaat. Correctie : aanstond. Dit is echt het enige verschil wat ik me kan verzinnen dat deze computer heeft met iedere willekeurige andere computer die dit het probleem niet heeft. Misschien vergezocht, maargoed, als ik het nu nog 1x meemaak weet ik dat dit het niet was.. Als het nu voor altijd wegblijft, mja, dan ga ik voortaan maar op KAV ranten..

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Connectie al eens hard op 100/Full of 10/Half gezet?

Forget your fears...
...and want to know more...

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verschijnt er wat in de eventlog? Ben je al met een sniffer aan de gang geweest?

• Mentalist
Aetje schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 23:54:
Connectie al eens hard op 100/Full of 10/Half gezet?
Nee, maar gezien het proberen van verschillende kabels, netwerkkaarten en poorten, het probleem op geen enkele andere computer ooit meegemaakt te hebben, kan ik me maar heel erg moeizaam voorstellen dat het zou helpen.

10mbit lijkt me overigens ook geen acceptabele performance voor een gigabit netwerkkaart (hij loopt bij mij op 100mbit door de switch, dat wel :P). En waar zou het probleem liggen als dit het op zou lossen?
GlowMouse schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 00:01:
Verschijnt er wat in de eventlog? Ben je al met een sniffer aan de gang geweest?
Nee en nee. (wat zou ik moeten met een sniffer? :))

Windows denkt dat de netwerkverbinding nog 100% in orde is (icoontje blijft "connected" weergeven, en ziet ook wanneer ik de kabel eruittrek en terug erin stop), alleen is er werkelijk niets meer te bereiken. Iets is dus Windows voor de gek aan het houden..

Ik hoop nu eigenlijk zelfs dat het aan KAV ligt/heeft gelegen, dan ben ik er iig vanaf.

[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 17-10-2005 00:25 ]

• TomT
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hoe zit het met de UTP kabel die je gebruikt? Daar alles goed mee? Geen onzichtbare breuken of zo....

Met mijn 3COM nic kan ik een "doctor"erop loslaten om te kijken of dit nog wel goed werkt.

• TomT
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sorry, had niet gezien dat je meerdere kabels had uitgeprobeerd. Wat zegt "ipconfig /all"? Daar alles nog OK?

• Mentalist
TomT schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 00:38:
Sorry, had niet gezien dat je meerdere kabels had uitgeprobeerd. Wat zegt "ipconfig /all"? Daar alles nog OK?
Zal het uitproberen als ie weer wegvalt :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:54

rapture

Zelfs daar netwerken?

Nou, net was het weer zover. Netwerkverbinding compleet weg. Andere poort op switch, niks. Een poort op de router, niks. En pas na een reboot weer connectie.

Is dit nou werkelijk een onoplosbaar probleem?
Draai eens winsockfix voor windows XP eens, dat herstelt de "netwerklaag" van windows. Daarna gaan we naar de netwerkkaartdrivers en de hardware zien.
http://www.snapfiles.com/get/winsockxpfix.html

[ Voor 85% gewijzigd door rapture op 17-10-2005 00:51 ]

Pagina: 1