Toon posts:

Centrino - Geen CPU temperatuursensor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het spelen van GTA San Andreas wordt mijn laptop erg warm, ook erg logisch natuurlijk. Echter, als ik met HMonitor mijn temperaturen check direct na het spelen, zie ik alleen die van mijn hdd en die staat op <42 graden. Van mijn CPU wordt geen temperatuur weergegeven... Ik weet 100% zeker dat hij warmer is dan 40 graden, ik gok een graad of 60.

Ik zit hier mee, aangezien het spel er na ong. een uur spelen mee kapt. De fan draait wel op vol vermogen, dit is het probleem dus niet.

Specs:

Intel Pentium M processor (Dothan, 1.7 GHz)
Intel i855 northbridge + ICH4-M southbridge
15,4" WXGA (1280x800) Widescreen (16:10) TFT
ATI Radeon Mobility 9700 met 256MB Dedicated DDR
GPU core: 400 MHz
Geheugen: 216 MHz

Jawel, de Diamond 2500 uit dit topic:

[rml][ Ervaringen] Jewel Diamond 2500 deel 3[/rml]

Wat kan ik hier aan doen?

Verwijderd

En hoe "kapt"het spel er dan mee ?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Misschien eens een ander programma proberen? Speedfan geeft nogal dikwijls een goed resultaat.

Als je hem koeler wilt krijgen dan kun je misschien externe koelers proberen. Op een PCMCIA slot, of bij conrad hebben ze een matje (is wel harde plastiek natuurlijk), moet je gewoon onder je laptop leggen en daar zitten koelers in. Stroom neemt die van USB. Een kameraad (meerdere zelfs) heeft dit gekocht, en bij gewoon werken slaat zijn koeling nu minder dikwijls aan. (voor de koelplaat: bestelnr 998873-02, 25Euro)

En dat je spel ermee kapt als je CPU op 60° zit kan niet volgens mij, ik heb een gericom (ja het slechte merk) laptop met een Pentium!!! non Mobile, en bij speedfan ziet die ergens een "remote temp" en deze geeft soms 80-90° aan zonder dat hij der mee kapt. (geen idee waar de sensor zit, ik hoop op de CPU met die waarde)

Ofwel schat je zo verkeerd, en zit hij eerder op 90°, ma dan zou de frequentie toch omlaag gaan, denk ik zo. Zeker bij een Pentium M. Ofwel scheelt er iets anders dat het spel er mee kapt.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:21
Centrino Hardware Control

probeer dat eens om je temperatuur af te lezen. Misschien kan je ook proberen hem lager te klokken of te undervolten om te zien of die zo wel stabiel GTA:SA blijft draaien?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg een melding dat het spel een ongeldige bewerking heeft uitgevoerd (rapport verzenden, enz.) Tuurlijk weet ik dat dit niet aan de temp hoeft te liggen, maar het rare is dat het probleem begonnen is toen het warmer ging worden...

@Kluyze: Goed idee! Wordt de gehele laptop dan ook koeler? Waar ik nu mn handen heb liggen is het ook superwarm, zou mooi zijn als dat ook minder ging worden (tuurlijk zal ik ook zelf even zoeken).
Ramon de Jesus schreef op maandag 05 september 2005 @ 22:18:
Centrino Hardware Control

probeer dat eens om je temperatuur af te lezen. Misschien kan je ook proberen hem lager te klokken of te undervolten om te zien of die zo wel stabiel GTA:SA blijft draaien?
Ik zal het even proberen!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2005 22:56 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik weet het niet, maar dat zou toch logisch zijn. Onderaan wordt een laptop meestal gloeiend heet (toch heel warm) bij mij voel ik het zelfs door de 2cm dikke houtplaat van mijn bureau door warm worden. Als die hier de warmte sneller kan afvoeren of koele lucht kan toevoeren zal heel de laptop toch koeler zijn.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Je zou ook een paar blokjes onder de achterste pootjes van je laptop kunnen leggen. Zo komt de ondekant wat omhoog van het tafelblad en kan je koelertje daar dan 'koude' lucht aanzuigen.

`k moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik een centrino notebook met warmteproblemen zie. Mijn pM1,5 + rad9700 kan rustig 5 uur zero hour achter mekaar draaien en dan komt er op gemiddeld toerental lauw warme lucht uit het koelertje (hij staat gewoon plat dan).

Als je nog garantie hebt zou je `m kunnen terugsturen. Want een pM hoort bij normaal gebruik passief te worden gekoeld en tijdens gamen volstaat een simpel fannetje.

edit: heb je dit toevallig aanstaan? (uit het jewel2500 topic)

# Mijn processor en geheugen draaien sneller dan ze horen te doen, is dit schadelijk :?
Deze laptop is voorzien van SmartPower 2, dat houdt in dat zogauw als extra processorkracht nodig is, dat dan je processor (om precies te zijn, je FSB) met 10% wordt overgeklokt. Eigenlijk het tegenovergesteld van SpeedStep dus. Of dit echt schadelijk is betwijfel ik, maar warmer zal je laptop zeker worden, mocht je deze feature niet willen gebruiken, dan kun je hem uitschakelen in het BIOS.

mobile CPU`s worden namelijk veel warmer als ze overgeklokt worden (veel warmer dan 'gewone' CPU`s).

[ Voor 35% gewijzigd door -ErikE- op 06-09-2005 09:39 ]

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ikzelf heb vorig jaar voor mijn laptop een eigen laptopstandaard gemaakt van MDF:

Afbeeldingslocatie: http://84.245.24.239/laptopstandaard.jpg

Het verschil met de vorige versie zijn de twee verhogingen bovenaan (schokbreker rubbers :P) en de fan (Papst 4412F/2GLL, 18 dB max. op 12V).

Het effect is dat de harde schijf nu zo'n 7 graden koeler blijft en dat de onderkant van mijn Dell D810 na een dag werken niet warm/heet is maar gewoon op kamer temperatuur is.

[ Voor 3% gewijzigd door MegaTronics op 03-08-2006 10:29 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:11:
Tijdens het spelen van GTA San Andreas wordt mijn laptop erg warm, ook erg logisch natuurlijk. Echter, als ik met HMonitor mijn temperaturen check direct na het spelen, zie ik alleen die van mijn hdd en die staat op <42 graden. Van mijn CPU wordt geen temperatuur weergegeven... Ik weet 100% zeker dat hij warmer is dan 40 graden, ik gok een graad of 60.

Ik zit hier mee, aangezien het spel er na ong. een uur spelen mee kapt. De fan draait wel op vol vermogen, dit is het probleem dus niet.

Specs:

Intel Pentium M processor (Dothan, 1.7 GHz)
Intel i855 northbridge + ICH4-M southbridge
15,4" WXGA (1280x800) Widescreen (16:10) TFT
ATI Radeon Mobility 9700 met 256MB Dedicated DDR
GPU core: 400 MHz
Geheugen: 216 MHz

Jawel, de Diamond 2500 uit dit topic:

[rml][ Ervaringen] Jewel Diamond 2500 deel 3[/rml]

Wat kan ik hier aan doen?
Hallo,

De Jewel Diamond en Alpha 2500 hebben alle twee een turbo boost mode.
Je 1,7 Ghz gaat dan in een keer naar de 1,866 Ghz.

Als je zoiets als CPUZ (www.cpuid.com) draaid zie je dat de bus van 100 Mhz naar de 110 Mhz gaat.
Nu weet ik dat er spellen zijn die hier niet mee overweg kunnen (America's Army) misschien dat GTA San Andreas daar ook last van heeft.

Grtz

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Mijn Jewel had dat inderdaad ook, dat heette "High performance mode". Toen ik die uitzette, clockte hij mijn lappie niet meer over. Misschien moet je dat eens proberen.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
strandbal schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 11:51:
Mijn Jewel had dat inderdaad ook, dat heette "High performance mode". Toen ik die uitzette, clockte hij mijn lappie niet meer over. Misschien moet je dat eens proberen.
Dat heb ik uitstaan in de bios.

Ik kan niets vinden van SmartPower2, dus dat zal het ook niet zijn.

Met de CPU-id kan ik dan ook een log laten maken van de cpu-snelheid? Want ik neem aan dat als ik terug ga naar windows, de CPU-snelheid alweer verlaagd is...

Thanx voor alle support!

/Edit: ik zie dat CPU-id dat inderdaad kan :).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2005 14:38 ]

Verwijderd

Ik weet niet of je een illegale versie gebruikt maar ten minste één versies van GTA SA is niet stabiel, ik geloof de Hoodlum versie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 00:49 ]

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:49
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 00:48:
Ik weet niet of je een illegale versie gebruikt maar ten minste één versies van GTA SA is niet stabiel, ik geloof de Hoodlum versie.
Daar ligt het niet aan.
Ik had een laptop met 1.7Ghz en die werd enorm heet. Mijn benen kwijnden weg eronder, maar ik heb nooit een probleem gehad met performance. Werkte altijd goed, hoe heet het ook was.

Verwijderd

Topicstarter
mister_S schreef op woensdag 07 september 2005 @ 01:47:
[...]

Daar ligt het niet aan.
Ik had een laptop met 1.7Ghz en die werd enorm heet. Mijn benen kwijnden weg eronder, maar ik heb nooit een probleem gehad met performance. Werkte altijd goed, hoe heet het ook was.
Had jij ook een Centrino?

Hij wordt nu iets koeler, ik heb er iets onder gelegd zodat hij beter de lucht kwijt kan. Het probleem heb ik ook (nog) niet weer gehad.

De hoodlum versie heb ik niet, maar laten we het daar maar niet over hebben ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 03:26 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Hier hetzelfde met een ECS (Dator) Wodan 556. Deze valt zelfs helemaal uit door de hitte. Een BIOS-update baatte wel iets, maar heeft het probleem niet volledig opgelost. Ik denk dat RMA nodig is.
Centrino 1.7.

[ Voor 4% gewijzigd door pinockio op 07-09-2005 04:33 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1