Toon posts:

Digitale foto workflow op pc

Pagina: 1
Acties:
  • 599 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort de EOS 350d welke ik voornamelijk gebruik voor familie foto's e.d. Ben nog volop in de leer, maar heb ondertussen wel al besloten om alles in raw (cr2 formaat) te schieten met het oog op de toekomst. Probleem is hierbij alleen dat mijn workflow niet meer zo soepel verloopt, aangezien het cr2 formaat door de meeste foto viewers niet herkend wordt.

Mijn workflow was als volgt:
1. Foto's worden naar de PC gecopieerd d.m.v. Canon Camera Window
2. Ik doe hierna een conversie naar DNG met Adobe DNG Converter
3. Hierna deed ik met Adobe Bridge weer een conversie naar JPEG
4. Waarna de foto's bekeken en rondgemaild kunnen worden

Dit vond ik te omslachtig, dus ik heb toen maar besloten om alle foto's zowel in RAW als JPEG te schieten op de EOS, maar dan loopt je CF kaartje wel heel erg snel vol. Zijn er makkelijkere manieren om dit te doen?

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik doe het over het algemeen zo:
1. CF-kaart in cardreader
2. Foto's kopiëren naar map op bureaublad
3. Alle foto's openen in RAW converter in CS2
4. Alle foto's langs gaan en aanpassen
5. Alle foto's selecteren en saven naar JPEG (ondertussen koffie drinken ofzow)

2 dingen die misschien wel handig voor je zijn:
- RAW bekijken in Windows Viewer: http://www.microsoft.com/...ography/prophoto/raw.mspx
- Interessant document over de workflow van een professional: http://www.microsoft.com/...hy/prophoto/workflow.mspx

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 16:47

Beaves

Usque ad Finem

Ik ga als volgt te werk:

1) Ik stop de CF kaart in de reader en kopieer ze naar de juiste map en daar weer een submap van genaamd 'RAW'
2 ) Ik start Faststone Image viewer (top programma, ook voor RAW afbeeldingen) en ik kijk welke foto's ik van RAW naar JPEG ga converteren, ik ga namelijk niet elke geschoten foto ook daadwerkelijk gebruiken.
3) De geselecteerde foto's ga ik bewerken met RawShooter Essentials, een zeer goede gratis RAW converter. De foto's komen in de submap 'Gedaan'.
4) Waar nodig laad ik de net gedane foto's in CS2 en pas daar zaken zoals een scheve horizon aan.
5) Klaar om aan familie en dergelijke te laten zien!

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• ParoXysm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-01 00:11
Vraagje, waarom slaan jullie die foto's direct op naar JPEG en niet naar Lossless TIFF?
Lijkt mij dat bij JPEG dmv de compressie alleen maar informatie verloren gaat, en dus niet echt supergeschikt meer is om te bewerken.

Specs

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 17:05:
Ik heb sinds kort de EOS 350d welke ik voornamelijk gebruik voor familie foto's e.d. Ben nog volop in de leer, maar heb ondertussen wel al besloten om alles in raw (cr2 formaat) te schieten met het oog op de toekomst.
Ik snap je overweging niet om alles in RAW te doen? Gezien je onderwerpen lijkt me JPEG veel geschikter? Kun je direct me werken en de compressie valt te verwaarlozen? Daarnaast zijn ze al door de DIGIC-II verwerkt. Je fotos zijn 7x zo groot, dat geldt dan het zelfde voor je opslag disk en je back-up's?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
ParoXysm schreef op maandag 05 september 2005 @ 18:35:
Vraagje, waarom slaan jullie die foto's direct op naar JPEG en niet naar Lossless TIFF?
Lijkt mij dat bij JPEG dmv de compressie alleen maar informatie verloren gaat, en dus niet echt supergeschikt meer is om te bewerken.
De personen hier voor me schieten op RAW, dan heb je ook alle info nog. :) Na het RAW bestand te hebben bewerkt, converteren ze het van RAW naar JPG. Wat ze daarna nog met de RAW bestanden doen weet ik niet, maar met een JPG compressie van 90% of hoger verlies je heel erg weinig info, dus is het naar mijn mening vrij zinloos om een RAW nog eens op te slaan als TIFF.
Interessant topic trouwens. d:)b

• Abbadon
  • Laatst online: 13:23
ParoXysm schreef op maandag 05 september 2005 @ 18:35:
Ik bewaar al m'n NEF's (RAW), dus waarom zou ik TIFF nodig hebben? Heb toch het origineel nog.

Mijn werkwijze:

• NEF's van CF naar HDD in een gekozen map
• Blader er doorheen met Adobe bridge
• Open de geselecteerde NEF's (gebruik niet alle pics) met ACR en doe waar nodig bewerking
• Edit foto verder in CS2 (resize en USM zijn vaak standaard)
• Sla pic op als jpeg in submap genaamd 'jpeg' in eerder genoemde map waar de NEF's in staan.

Niet de meest snelle methode waarschijnlijk (doe niet aan batchverwerking), maar ik vind het zo wel fijn :) En een beetje vlotte machine is absoluut geen overbodige luxe :X

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Jij bent zo te zien op zoek naar een specifieke workflow voor cr2 files... Wellicht handig om het topic titel aan te passen?

Mijn workflow voor NEF-jes is iig;
[list]• kaartje leegtrekken op PD70X (PSD/Personal Storage Device)
• De files daarvandaan kopiëren naar HDD op server, per shoot in eigen mapje, beginnent met datum, gevolgt door plaats/onderwerp met daarachter eventuele opdrachtgever
• Bridge aanslingeren en foto's taggen/evt verwijderen. Taggen in de zin van wel publiceren, niet publiceren en top foto, evt bekenden die nog doorgestuurd moeten worden
• Na het taggen een selectie toepassen op wat gepubliceerd gaat worden.
• deze selectie bewerken kwa belichting; dit is veelal alleen nog het aanpassen van de EV in Photoshop. De andere instellingen staan standaard al goed ingesteld, op een enkele foto na.
• hierna kan batch 1 aangeslingerd worden; het digitaal "ontwikkelen" van de foto incl omkaderen voor op m'n eigen website
• tweede batch voor de opdrachtgever.
• Batch 1 en 2 renamen naar julius-onderwerp-datum-00#.jpg
• eerste batch online gooien op eigen website
• tweede batch versturen naar opdrachtgever
Oh ja, en natuurlijk
[list]• Backup x2 op DVD, waarvan er 1-tje thuis blijft en 1 naar m'n ouders toe behoord te gaan

Reden waarom ik Photoshop CS 2 gebruik; 1 programma waarin ik alles kan doen (incl kadering/cropping en horizon rechtdraaien) dat bovendien ook nog eens aan mijn wensen voldoet kwa taggen.
Reden waarom ik geen
[list]• BreezeBrowser gebruik; niet uitgebreid genoeg met taggen en met opties voor converteren
• RawShooter essentials; begint nogal snel met clipping en in de extreem hoge highlights worden er compleet andere kleuren gerenderd, bijv in rode highligts komt er opeens groen in voor.
• Nikon Capture Editor; vooral traag... D'r is wel een mogelijkheid om in batch te werken, maar de traagheid word ik iig niet vrolijk van...

[ Voor 7% gewijzigd door jules op 06-09-2005 02:06 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:24

Sharky

Skamn Dippy!

wat is trouwens een goeie viewer voor NEFjes van mijn Coolpix 8800? Ik heb er een paar geprobeerd (XNviewer, irfanview en nog 2) maar dat gaat zoooo teeergend traaaag. Er is niet mee te werken gewoon. Welke viewers zijn een beetje snel, aan mijn computer zou het niet mogen liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sharky op 05-09-2005 22:29 ]

This too shall pass

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Probeer Faststone Image Viewer eens.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Voordat ik RawShooter Essentials 2005 ontdekte zag mijn workflow er als volgt uit.

A: Downloaden van alle genomen foto's van mijn X'S Drive Pro VP330
  1. Manueel de inhoudt van alle CF* folders richting de root verplaatsen. Hier moet ik nog een scripje voor schrijven die dat automatisch doet ;)
  2. Met Nikon View alle foto's binnenhalen
  3. Met Nikon View alle foto's sorteren in mappen
B: Backup!!!!
  1. Foto's kopieren richting mijn HTPC
  2. Foto's nogmaals kopieren richting een harde schijf
C: Uitzoeken van de foto's
  1. Met behulp van Pixort snel door alle foto's lopen en een tag geven
  2. Pixort de foto's aan de hand van de tag richting verschillende submappen verplaatsen
D: Bewerken van de NEF's en omzetten naar JPEG
  1. In Nikon Capture alle foto's een voor een bewerken
  2. Alle NEF's saven
  3. Alle bewerkte NEF's in een batch omzetten richting JPEG
E: Optioneel indien ik op ISO1600 heb gewerkt:
  1. Foto's in ISO1600 in NeatImage 5.x laden
  2. Ruisprofiel instellen op D70/ISO1600
  3. In batch richting een nieuwe submap verwerken
F: Backup (zie B)

Tegenwoordig gebruik ik echter RawShooter Essentials. Deze heeft de mogelijkheid om in een slideshow heel snel plaatjes te taggen en dan alleen plaatjes met een bepaalde tag te bewerken. Dus tegenwoordig gebruik ik voor zowel stap C als D hetzelfde paket wat een beetje tijdwinst oplevert.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

Topicstarter
Leuk om te lezen hoe jullie dat allemaal doen. Voorlopig heb ik gekozen voor Faststone en Rawshooter, precies wat ik zocht. Makkelijke conversie van RAW naar jpg met Faststone en tweaken van de RAWs met Rawshooter.

• KillerDream
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
Hoe krijg je nu CR2 file in Photoshop CS2?
Ik lees hierboven iets over een converter, maar de DNG converter kan ook niet overweg met CR2 file uit een Canon 350D.

• arjen-h
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08-2025
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij biedt Picasa een oplossing voor de complete workflow.

> binnenhalen van de foto's (bij mij doet ie dat automatisch, nadat ik ze heb gekopieerd naar de map d:/foto's
> bijstellen (kleur / croppen / highlights / shadows / effecten / rode ogen / rechtzetten), hierbij wordt altijd de orginele foto bewaart, en de toegepaste aanpassingen worden realtime gerenderd.
> vervolgens exporteren voor web, email of afdruk(centrale) / backuppen / bekijken op pc

En dat allemaal in één programma!

Minpunten die ik zo kan bedenken, maar waar ik zelf overigens geen last van heb is:
- ondersteund kennelijk niet alle RAW formaten
- fotobewerking is beperkt, maar is voor mij persoonelijk ruim voldoende en erg goed!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wat ik een pluspunten aan Photoshop CS2 vind;

[list]• Laat de EXIF info staan

Extra pluspunten vanuit Bridge (behorende bij Photoshop CS2;
[list]• heeft optie om extra copyright tekst in EXIF info te plakken
• Je kan er actions aan vast plakken. (kadertje eromheen gooien, USM, resize, eigen naam erin)
• als je met je cam een paar cycles hebt gehad (meer dan bijv 10k aan shots), is het aantrekkelijker om je foto's namen te gaan geven, bijv julius-event-datum-###.jpg, kan ook in Bridge

Uiteindelijk doe ik alles in 2 programma's uit 1 pakket die met elkaar samen werken. Mocht ik nog wat extra dingen willen bewerken, bijv vuil wegshoppen, dan sla ik hem als PSD op en word dat bestand in de batch verwerkt... Geen tig tussenstappen meer, geen kwaliteitsverlies meer... Heerlijk!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eerlijk gezegt begrijp ik de meeste hier niet die perse in RAW willen schieten ik kan het me voorstellen voor specifieke shoots maar is het voor de familie foto's niet wat overdreven? Zeker als ik lees dat mensen het vervolgens batch gewijs gaan converteren?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Ik begin door de camera aan te sluiten (heb nog geen cardreader, wil er dus wel een), vervolgens laat in Camerawindow alle bestanden downloaden naar 'Mijn afbeeldingen'. Daarna kopieer ik deze naar 'Het archief' waar ze terechtkomen in een map met de naam, datum en onderwerp van de shoot. In deze map vind je weer verschillende mappen:
  • Originelen
  • Bewerkt
  • RAW-converts
  • Geresized
  • Framed
In de map 'Originelen' staan alle .cr2's, in 'RAW-Converts' staan alle RAW-converts (:+), in 'Bewerkt' staan nabewerkte versies van de RAW-converts en 'Geresized' en 'Framed' spreken voor zich ;)

Na het kopieren van de .cr2's bekijk ik deze met Zoombrowser EX, daar kies ik dus uit welke de moeite zijn om te converteren en vervolgens in CSII te bewerken. Hierna komen de full-size bewerkte versies in de map 'Bewerkt' terecht en de versies voor het web (geresized en framed) in hun eigen mappen.

Eigenlijk helmaal niet zo ingewikkeld, maar toch een lang verhaal geworden 8)7

• KillerDream
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
Over welke RAW-Converters praten we eigenlijk? :?

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Frogmen schreef op woensdag 07 september 2005 @ 16:10:
Eerlijk gezegt begrijp ik de meeste hier niet die perse in RAW willen schieten ik kan het me voorstellen voor specifieke shoots maar is het voor de familie foto's niet wat overdreven? Zeker als ik lees dat mensen het vervolgens batch gewijs gaan converteren?
Mocht je geïnteresseerd zijn in mijn foto's; http://foto.leend3rs.nl/

Ik heb de ruimte en ik kan er net wat meer uithalen dan wanneer ik alleen JPG schiet. Daarnaast schiet ik regelmatig in moeilijkere (lees enorm wisselende) lichtomstandigheden waar ik met RAW meer uit de voeten kan dan met JPG.

• Frogmen
  • Niet online
Julius ik ken je werk en bij jouw is het een zeer bewuste keuze (en volgens mij ben jij pro of semi pro). Waar ik op doel zijn de personen die vanwege de theoretische betere kwaliteit in RAW schieten in batch converteren eventueel de jpeg nabewerken. Naar mijn mening kunnen deze beter gewoon in hoge kwaliteit jpeg schieten. Naar mijn mening is het dan ook slimmer om eerst te leren die Jpg perfect te bewerken voordat je overstapt op RAW. Uiteindelijk geeft PS je tegenwoordig al erg veel ruimte. RAW is eigenlijk vooral aan te bevelen in erg wisselende lichtomstandigheden, dus voor optredens van bands in clubs etc. Anderen naapen is naar mijn idee nooit goed behalve als je weet waarom je het doet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Frogmen schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 09:01:
Julius ik ken je werk en bij jouw is het een zeer bewuste keuze (en volgens mij ben jij pro of semi pro). Waar ik op doel zijn de personen die vanwege de theoretische betere kwaliteit in RAW schieten in batch converteren eventueel de jpeg nabewerken. Naar mijn mening kunnen deze beter gewoon in hoge kwaliteit jpeg schieten. Naar mijn mening is het dan ook slimmer om eerst te leren die Jpg perfect te bewerken voordat je overstapt op RAW. Uiteindelijk geeft PS je tegenwoordig al erg veel ruimte. RAW is eigenlijk vooral aan te bevelen in erg wisselende lichtomstandigheden, dus voor optredens van bands in clubs etc. Anderen naapen is naar mijn idee nooit goed behalve als je weet waarom je het doet.
Voor de zoveelste keer, RAW is niet alleen leuk als je veel foto's maakt in wisselende foto's, maar ook als je het maximale uit je camera wilt halen. Ik wil bijvoorbeeld de maximaal mogelijke dynamische range, ik maak vooral natuur foto's en dan wil je dat nu eenmaal. Verder heb ik geen zin om elke keer de witbalans te gaan bepalen, zeker niet in Nederland, daar is het weer zo wisselvallig dat je bezig blijft.

Als ik weinig tijd heb maak ik foto's in JPEG, natuurlijk wel volledig aangepast naar mijn smaak, maar als ik wat meer tijd heb dan is het gewoon RAW, simpel. Mij maakt de extra tijd niet uit en de extra moeite al helemaal niet. Daarbij werkt mijn workflow gewoon erg snel, zeker RawShooter is een superpakket. Je wilt toch het beste uit je camera?

• Frogmen
  • Niet online
Beaves ik ben het echt wel met je eens en gezien je camera's weet jij dus ook heel goed waarom je RAW schiet en dat is dus ook wat ik bedoel.
Overigens kan je over dit onderwerp erg interresante stukken vinden op de site van Adobe hierin wordt het ook goed uitgelegd. Vooral wat RAW is en waarom juist belichten belangrijk is het leuke is dat men hier eigenlijk aanbeveelt om vooral tegen het overbelichte aan (net niet uitgebeten) te belichten teneinde het beste resultaat te krijgen.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Klopt, expose to the right wordt dat wel genoemd. Vroeger dacht 'iedereen' dat het expres wat onderbelichten het beste was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn, je krijgt dan vrij snel last van ruis, iets wat je bij expose to the right niet hebt.

Pagina: 1