Zo mensen, eindelijk weer eens tijd gehad om wat te knutselen. Al een hele tijd heb ik een sterrenhemel in m'n kamer hangen, maar er was nog geen fatsoenlijke aansturing voor. Steeds moest ik met een 9 volt batterij de relais van de verschillende lampen aan sturen. Alles behalve handig natuurlijk 
Vandaar dat ik een Control Panel voor aan de muur heb gemaakt. Het is een beetje een "StarTrek" achtig ding. Compleet met touch-functies en "beepjes". De sterrenhemel (StarSky) bestaat uit een houten frame (2.44 x 1.22) met een triplex plaat. Hierin zitten:
- Kerstverlichting (2 strengs in serie zodat de lampjes VEEEEEL langer meegaan + niet zo fel branden)
- 4 rode TL buizen (bovenop, zie je dus niet)
- 3 felle spots (voor "normale" verlichting)
Dit alles wordt aangestuurd via 3 relais.
Hier dan wat foto's van de "StarSky"
Sterren:

Spots:

Rode TL's + Sterren:

Het leuke gedeelte is de aansturing van het geheel. Deze bestaat uit een oude fotolijst, een stuk plexieglas en natuurlijk wat electronica. Hier dus wat foto's:
De voorkant van het paneel:

De achterkant (donker)

Je ziet hier goed de blauwe LED's die voor een speciaal effect zorgen (zie film)...
De achterkant (licht)

De microcontroller en het Touch-IC
En hier dan een FILMPJE van het systeem in werking.
Wat ik nog moet doen in dit project is:
- betere achtergrond print maken (zodat de blauwe lijnen niet over woorden lopen)
- rand van het paneel (oude fotolijst) een mooiere kleur geven
- paneel ophangen aan de muur
- eventueel nog rode LED's aanbrengen als achtergrondverlichting voor het hele paneel (dus niet bij het plexieglas, maar achter alles. Tussen muur + paneel zegmaar)
- extra touchbutton toevoegen voor die rode achtergrondverlichting aan/uit te zetten
- extra touchbutton toevoegen om timer in te stellen zodat alle lampen uitgaan na een half uur (voor als ik ga slapen kunnen de sterren nog effe aan blijven)
Dat was het wel zo'n beetje...
Wat vinden we ervan?
Vandaar dat ik een Control Panel voor aan de muur heb gemaakt. Het is een beetje een "StarTrek" achtig ding. Compleet met touch-functies en "beepjes". De sterrenhemel (StarSky) bestaat uit een houten frame (2.44 x 1.22) met een triplex plaat. Hierin zitten:
- Kerstverlichting (2 strengs in serie zodat de lampjes VEEEEEL langer meegaan + niet zo fel branden)
- 4 rode TL buizen (bovenop, zie je dus niet)
- 3 felle spots (voor "normale" verlichting)
Dit alles wordt aangestuurd via 3 relais.
Hier dan wat foto's van de "StarSky"
Sterren:
Spots:
Rode TL's + Sterren:
Het leuke gedeelte is de aansturing van het geheel. Deze bestaat uit een oude fotolijst, een stuk plexieglas en natuurlijk wat electronica. Hier dus wat foto's:
De voorkant van het paneel:
De achterkant (donker)
Je ziet hier goed de blauwe LED's die voor een speciaal effect zorgen (zie film)...
De achterkant (licht)
De microcontroller en het Touch-IC
En hier dan een FILMPJE van het systeem in werking.
Wat ik nog moet doen in dit project is:
- betere achtergrond print maken (zodat de blauwe lijnen niet over woorden lopen)
- rand van het paneel (oude fotolijst) een mooiere kleur geven
- paneel ophangen aan de muur
- eventueel nog rode LED's aanbrengen als achtergrondverlichting voor het hele paneel (dus niet bij het plexieglas, maar achter alles. Tussen muur + paneel zegmaar)
- extra touchbutton toevoegen voor die rode achtergrondverlichting aan/uit te zetten
- extra touchbutton toevoegen om timer in te stellen zodat alle lampen uitgaan na een half uur (voor als ik ga slapen kunnen de sterren nog effe aan blijven)
Dat was het wel zo'n beetje...
Wat vinden we ervan?