Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] StarSky + Control Panel ---> PICS & FILM

Pagina: 1
Acties:
  • 515 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Zo mensen, eindelijk weer eens tijd gehad om wat te knutselen. Al een hele tijd heb ik een sterrenhemel in m'n kamer hangen, maar er was nog geen fatsoenlijke aansturing voor. Steeds moest ik met een 9 volt batterij de relais van de verschillende lampen aan sturen. Alles behalve handig natuurlijk ;)

Vandaar dat ik een Control Panel voor aan de muur heb gemaakt. Het is een beetje een "StarTrek" achtig ding. Compleet met touch-functies en "beepjes". De sterrenhemel (StarSky) bestaat uit een houten frame (2.44 x 1.22) met een triplex plaat. Hierin zitten:

- Kerstverlichting (2 strengs in serie zodat de lampjes VEEEEEL langer meegaan + niet zo fel branden)
- 4 rode TL buizen (bovenop, zie je dus niet)
- 3 felle spots (voor "normale" verlichting)

Dit alles wordt aangestuurd via 3 relais.

Hier dan wat foto's van de "StarSky"

Sterren:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/sterren_aan.JPG

Spots:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/spots_aan.JPG

Rode TL's + Sterren:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/rood_aan%20+%20sterren_aan.JPG

Het leuke gedeelte is de aansturing van het geheel. Deze bestaat uit een oude fotolijst, een stuk plexieglas en natuurlijk wat electronica. Hier dus wat foto's:

De voorkant van het paneel:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/Front1.JPG

De achterkant (donker)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/Achterkant-donker.JPG
Je ziet hier goed de blauwe LED's die voor een speciaal effect zorgen (zie film)...

De achterkant (licht)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/Achterkant-licht.JPG
De microcontroller en het Touch-IC

En hier dan een FILMPJE van het systeem in werking.

Wat ik nog moet doen in dit project is:

- betere achtergrond print maken (zodat de blauwe lijnen niet over woorden lopen)
- rand van het paneel (oude fotolijst) een mooiere kleur geven
- paneel ophangen aan de muur
- eventueel nog rode LED's aanbrengen als achtergrondverlichting voor het hele paneel (dus niet bij het plexieglas, maar achter alles. Tussen muur + paneel zegmaar)
- extra touchbutton toevoegen voor die rode achtergrondverlichting aan/uit te zetten
- extra touchbutton toevoegen om timer in te stellen zodat alle lampen uitgaan na een half uur (voor als ik ga slapen kunnen de sterren nog effe aan blijven)

Dat was het wel zo'n beetje...

Wat vinden we ervan?

• The Condor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:11
_/-\o_, zeer gaaf gemaakt vooral die effecten en biepjes erachter :)
Ik kan niet wachten op het eindresultaat maar doe maar rustig aan :P

vraagje word dat rode tl-licht word dat niet roze, of ligt dat aan de cam ;) ?

Spec`s

Verwijderd

Gruwelijk! Alleen ben je niet bang dat er verwaande oude mannen aanbellen om tegen vergoeding....

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
zeer mooi gedaan, wij waren naar exact et zelfde opzoek, ehm heb je schemaatjes ofzo ??? (wat meer text etc)

One World Concepts

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Lache gemaakt man :D Vooral die kort scannende lichtjes zijn :9

Verwijderd

Cool gemaakt, Ga je het toch niet meer doen met stem herkenning ? Tenminste dat was ook zo'n mod met jouw die ik ook gigantisch gaaf vond :D

• HobbeS
  • Laatst online: 21-11 20:51
Super gaaf dit!

Zou je misschien een indicatie van de kosten kunnen geven, per deel beschreven? (Plafon plaat en paneel) en ook een omschrijving hoe het ongeveer werkt?

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Geweldig! Super geluidje B)

Ik zou het ook heel graag willen maken op mijn kamer!
kan je laten weten wat je nodig hebt? schema's en kosten?

Ook gelijk maar op partyflock gepost zie ik. Patser :+

ik vind het super vet. Kan je ons vertellen welke onderdelen we nodig hebben? schema's

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
TheCondor schreef op maandag 05 september 2005 @ 15:30:
_/-\o_, zeer gaaf gemaakt vooral die effecten en biepjes erachter :)
Ik kan niet wachten op het eindresultaat maar doe maar rustig aan :P

vraagje word dat rode tl-licht word dat niet roze, of ligt dat aan de cam ;) ?
Ja ligt aan de cam. De lampen (4 lange TL's) zijn gewoon echt helemaal rood. Snap het ook niet dat de cam het zo vaag vastlegt.
B_FORCE schreef op maandag 05 september 2005 @ 15:49:
zeer mooi gedaan, wij waren naar exact et zelfde opzoek, ehm heb je schemaatjes ofzo ??? (wat meer text etc)
Uhmm tja, veel schema is er niet. Alleen het schema uit de touch-driver-IC datasheet. En je moet natuurlijk weten hoe je de PIC18F452 aanstuurd. Voor de rest is het gewoon wat programmeer + denkwerk.
Verwijderd schreef op Monday 05 September 2005 @ 16:16:
Cool gemaakt, Ga je het toch niet meer doen met stem herkenning ? Tenminste dat was ook zo'n mod met jouw die ik ook gigantisch gaaf vond :D
Ja dat had ik eerst (op mijn vorige kamer). Dat heb ik tijdenlijk effe afgebroken maar het komt wel nog allemaal (op zijn tijd). De spraakherken-chip ligt nu netjes in de kast opgeborgen ;)
willy1986 schreef op Monday 05 September 2005 @ 17:10:
Geweldig! Super geluidje B)

Ik zou het ook heel graag willen maken op mijn kamer!
kan je laten weten wat je nodig hebt? schema's en kosten?

Ook gelijk maar op partyflock gepost zie ik. Patser :+

ik vind het super vet. Kan je ons vertellen welke onderdelen we nodig hebben? schema's
Haha, op PF kom ik ook iedere dag, dus ik dacht: waarom dan niet ook daar effe laten zien ;)
Uhmm tja, onderdelen.... veel is het niet zoals je kunt zien. Schema's heb ik ook niet. Is eigenlijk gewoon 2 datasheets bij elkaar nemen en dan gaan solderen. Is niet echt veel werk. Alleen nog wat programmeer dingetjes...

• B_FORCE
  • Niet online
atmoz schreef op maandag 05 september 2005 @ 17:17:
[...]

[...]

Uhmm tja, veel schema is er niet. Alleen het schema uit de touch-driver-IC datasheet. En je moet natuurlijk weten hoe je de PIC18F452 aanstuurd. Voor de rest is het gewoon wat programmeer + denkwerk.

[...]

[...]
Die bedoelde ik dus :P, daar gaat et om, :P

One World Concepts

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 20:07
Hey Stephan,
Ziet er leuk uit. Je bent goed bezig geweest. Ik zal zelf ook eens proberen om zo iets te maken.
Groetjes uit Heytse, ome Giel

offtopic:
dit is m'n pa ;)

Verwijderd

ik heb ff een vraagje die plaatjes werken dus zegmaar op een soort spanning van je vinger voor de rest snap ik het wel maar gaat het zegmaar 1 keer drukken aan en 1 keer drukken uit of what ??

ik wil iig zeker zon ic hebben om te kunnen pielen dus ik gaat er morgen meteen 1 of twee bestellen

Verwijderd

atmoz schreef op maandag 05 september 2005 @ 17:17:
[...]

Educated guess, de meesten weten dat niet >:) Myself included

Als je wat meer info zou kunnen posten zou ik dat echt geweldig vinden, het is echt briljant _/-\o_

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Ghannes schreef op maandag 05 september 2005 @ 22:22:
Hey Stephan,
Ziet er leuk uit. Je bent goed bezig geweest. Ik zal zelf ook eens proberen om zo iets te maken.
Groetjes uit Heytse, ome Giel

offtopic:
dit is m'n pa ;)
Dankjewel oom :)

offtopic:
Hey Ghannes, anders moet je je pa maar eens helpen... :7
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 23:37:
[...]

Educated guess, de meesten weten dat niet >:) Myself included

Als je wat meer info zou kunnen posten zou ik dat echt geweldig vinden, het is echt briljant _/-\o_
Ik zal binnenkort een compleet schema maken. Maarja dan moet je toch nog heel veel zelf doen. Je moet die microcontroller zelf programmeren enzo... Maargoed, een schema (combinatie van de 2 datasheets) zal ik maken!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Very nice, maar moet je geen snelstarters gebruiken voor dat tl-licht? dat asynchrone geflikker van die lampen haalt de mystiek een beetje eruit....

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

echt vet gaaf.
als je de shema's hebt ga ik t denk ik ook proberen maar dan met blauwe tl en stroboscope i.p.v. kerstverlichting

• whocarez
  • Laatst online: 08-06 15:03
Dit is echt wel heel erg uber machtig. Volgens mij moet je hier meer dan alleen je lampen mee aan kunnen sturen? of zit je voltage gebonden met deze schakeling?

Als het schema der komt gaat ik zeker zelf eens aan de slag met deze mogelijkheden.

is leuk voor in me home cinema systeem ruimte wat ever te verwerken.

Druk op de knop lichies uit, schermpie aan, film draaien maar.

Doe maar 1 ding _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Voor de mensen die niet weten hoe ze zoiets moeten maken:

Er zijn al meerdere topics over dit Touch-IC. En je kunt (net zoals ik) natuurlijk ook alles uit de datasheet halen. Deze kun je hier vinden: http://www.qprox.co.kr/data/qt160_106_datasheet.pdf

Als je alleen lampen wilt laten aan/uit-schakelen hoef je niet eens een microcontroller te gebruiken. Dit is natuurlijk zeker handig voor de mensen die niet weten hoe ze zo'n ding moeten programmeren.

Ik heb effe snel een schema getekent van de QT160 (Touch-IC), want in de datasheet staat alleen een schema van de SSOP versie. En de pinouts van beide chips zijn anders.

Kijk hier voor het schema: http://members.home.nl/at...-Panel/QT160-by_Atmoz.JPG

Ik heb alleen ingang 4 compleet getekent. De andere 5 moet je precies hetzelfde maken. En aan de outputs kun je dan een LED hangen met een serieweerstand van 270 Ohm ofzo. Doormiddel van de OPTION pins aan GND of aan Vdd te hangen, kun je verschillende opties selecteren (zie tabel in schema).

Het schema van de microcontroller heb ik maar niet gemaakt, want als je dat niet snapt kun je er ook geen code voor schrijven en programmeren. Verder is het gewoon een beetje testen en uitproberen.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Leuke mod!

Misschien een ideetje om, als je toch al Star Trek fan bent, dat plexiglazen panel in de stijl te doen van een LCARS-paneel (misschien niet groter dan een A4'tje?) of een paneel uit het filmtijdperk?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Stoney3K schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:29:
Leuke mod!

Misschien een ideetje om, als je toch al Star Trek fan bent, dat plexiglazen panel in de stijl te doen van een LCARS-paneel (misschien niet groter dan een A4'tje?) of een paneel uit het filmtijdperk?
Ik ben helemaal geen Star Trek fan :> Weet dus ook echt niet wat een "LCARS-paneel" is...
Wat ik wilde was gewoon een leuk modern schermpje aan de muur. Dan kom je idd al snel uit op Star Trek-achtige dingen, maar fan ervan...

Dit paneel (uitgeprint ding + plexieglas met strepen erin) is eigenlijk maar heel snel in elkaar geflanst. Ik moet nog wat beters verzinnen. Iets wat beter staat en beter te lezen is enzo. Als iemand nog tips/ideeën heeft.... ;)

• Jgsvuden
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08-2023

Jgsvuden

Hoi!

wel vet ja, met een qt160 gedaan! vet, ik heb zelf ook nog zo'n chippie liggen, moet alleen nog een goed doel bedenken...

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen waar die chipjes vandaan komen? Iedereen heeft ze maar ik kan geen winkel vinden waar ze te koop zijn. (waarschijnlijk zoek ik niet hard genoeg)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Ik heb ze besteld bij Farnell.

Heeft iemand misschien een beter (lees: mooier) idee voor die print?
Ik ben totaal niet goed in fotoshop en die dingen. Wellicht dat iemand eens een poging kan wagen iets leuks te maken. Dit ontwerp komt dan in mijn kamer te hangen >:)

http://members.home.nl/at...sterrenhemel%20layout.bmp

Daar moet het inpassen.
En er moeten nog 2 buttons bij:

TIMER ---> zodat alle lampen uitgaan na 30 minuten
RED backligt ---> zodat ik de achtergrond verlichting kan aan/uit zetten

Dus totaal 5 buttons met een leuke (zelf verzinnen) text erbij ofzo.
Hopelijk kan iemand dit fixen voor me :>

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:57

WouterG

Dit is geen ondertitel

Misschien mooier om blauwe tl's te gebruiken? Ik heb een projekt met RGB tl's achter de rug en blauw vond ik echt :9~

Verder erg goed bezig!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-11 22:45
Kan iemand mij uitleggen hoe dat druk scherm in elkaar zit?
Is dat plexiglas met lijnen erin of een speciaal scherm?

En kan iemand mij heel kort uitleggen hoe die knoppen werken, want ik snap niet veel van de datasheet...

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

atmoz schreef op donderdag 08 september 2005 @ 09:14:
[...]

Ik ben helemaal geen Star Trek fan :> Weet dus ook echt niet wat een "LCARS-paneel" is...
Wat ik wilde was gewoon een leuk modern schermpje aan de muur. Dan kom je idd al snel uit op Star Trek-achtige dingen, maar fan ervan...

Dit paneel (uitgeprint ding + plexieglas met strepen erin) is eigenlijk maar heel snel in elkaar geflanst. Ik moet nog wat beters verzinnen. Iets wat beter staat en beter te lezen is enzo. Als iemand nog tips/ideeën heeft.... ;)
Voorbeeldje dan:

Afbeeldingslocatie: http://www.stoneynet.demon.nl/LCARS_lights.png

Net ffies in elkaar geplakt in Flash...

Is het nou zo dat op de snijpunten van die lijnen er aanraakgevoeligheid optreedt? Met een QT was het toch zo dat elke strip metaal die je achter je panel hangt aanraakgevoelig wordt? Als je ze dan laat kruisen heb je alleen maar één groot vlak op een switch.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 13:54:
Kan iemand mij vertellen waar die chipjes vandaan komen? Iedereen heeft ze maar ik kan geen winkel vinden waar ze te koop zijn. (waarschijnlijk zoek ik niet hard genoeg)
elektronica-onderdelen.nl heeft dat IC ook, bestelt makkelijker dan Farnell.

atmoz: Leuk ding, ben van plan voor mijn RGB LED verlichting ook iets met touch sensors te gaan doen, geeft toch een erg leuk effect :)

www.madwizard.org

Verwijderd

Respect voor je Atmoz, erg goed gedaan!

Wil zelf ook wel graag zoiets maken, maar ik weet alleen niets af van programmeren enzo! :'(
Weet jij misschien nog een manier met het zelfde soort systeem als dat jij hebt maar waarbij je geen IC's hoeft te programmeren? Ik hoef dan ook geen geluidjes en knipperende ledjes enzo, maar puur dat een lamp / led's aan of uit gaan.
Dat ik dus ook zo'n soort Touch-screen kan maken d.m.v. plexi, maar dus zonder programmeren en al die extra's!

Verwijderd

Ik denk niet dat dat helemaal met de elektronica zoals die nu in het paneel zit, overeenkomt stoney3k. Lijkt me makkelijker voor hem een printje met dezelfde layout als hij nu heeft.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:18:
Ik denk niet dat dat helemaal met de elektronica zoals die nu in het paneel zit, overeenkomt stoney3k. Lijkt me makkelijker voor hem een printje met dezelfde layout als hij nu heeft.
Op zich wel te doen, het is ook niet zo dat je elk knopje nou zo moet gebruiken zoals ik het getekend had. Hij had het immers wel over een timersturing en een dimmer voor de halogeenspots is met een 18F452 erg goed te doen. Als het panel groter moet heb je denk ik een groot stuk leeg of witruimte over, dat zou je eventueel op kunnen vullen met wat 'loze' buttons.

Verwijderd

Hoeveel afstand moet er tussen de verschillende knopjes zitten om overspraak te voorkomen? Is het mogelijk meerdere chipjes te gebruiken? (Heb geen zin in smd componenten)

/me denkt ook over een project met deze chip.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:08:
Respect voor je Atmoz, erg goed gedaan!

Wil zelf ook wel graag zoiets maken, maar ik weet alleen niets af van programmeren enzo! :'(
Weet jij misschien nog een manier met het zelfde soort systeem als dat jij hebt maar waarbij je geen IC's hoeft te programmeren? Ik hoef dan ook geen geluidjes en knipperende ledjes enzo, maar puur dat een lamp / led's aan of uit gaan.
Dat ik dus ook zo'n soort Touch-screen kan maken d.m.v. plexi, maar dus zonder programmeren en al die extra's!
Als je niets van programmeren afweet kun je nog steeds ongeveer zoiets maken. Je zult dan idd geen LEDjes en beepjes hebben, maar de belangrijkste functies (aan/uit van lampen) kunnen met alleen die chip :)

Je hoeft er maar een transistor (+ weerstand) met een relais aan te hangen en je bent klaar. Echt super simpel. Check dat schema wat ik getekent heb maar eens. Daar staat alles in wat je nodig hebt.
Stoney3K schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:41:
[...]

Op zich wel te doen, het is ook niet zo dat je elk knopje nou zo moet gebruiken zoals ik het getekend had. Hij had het immers wel over een timersturing en een dimmer voor de halogeenspots is met een 18F452 erg goed te doen. Als het panel groter moet heb je denk ik een groot stuk leeg of witruimte over, dat zou je eventueel op kunnen vullen met wat 'loze' buttons.
Als ik Star Trek fan was zou ik meteen zoiets maken. Ik heb eens gezocht op google en kom overal van zo'n dingen tegen. Ik meen me dat ding ook te herinneren uit dat ene (oude) topic over startrek buttons ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:46:
Hoeveel afstand moet er tussen de verschillende knopjes zitten om overspraak te voorkomen? Is het mogelijk meerdere chipjes te gebruiken? (Heb geen zin in smd componenten)

/me denkt ook over een project met deze chip.
Meerdere chips kan zeker. Maar hoeveel afstand ertussen moet... tja als het niet in de datasheet staat zou ik denken 3/4 cm ofzo.

Verwijderd

atmoz schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 13:03:
[...]

Als je niets van programmeren afweet kun je nog steeds ongeveer zoiets maken. Je zult dan idd geen LEDjes en beepjes hebben, maar de belangrijkste functies (aan/uit van lampen) kunnen met alleen die chip :)

Je hoeft er maar een transistor (+ weerstand) met een relais aan te hangen en je bent klaar. Echt super simpel. Check dat schema wat ik getekent heb maar eens. Daar staat alles in wat je nodig hebt.
Ah ok, je kan die IC dus ook gebruiken zonder te programmeren als ik je goed begrijp? Het programmeren is dus alleen voor die Led's en die patser bliepjes :P Nou dan ga ik me er even verder in verdiepen, dankje wel _/-\o_

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:36

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik wil ook zo'n panel maken maar dan met 2 stopcontacten per knop ofzo, en als ik tijd te veel heb maak ik het zo dat ik 5 draadloze schakelaars heb die ik kan met het draadloze plexi paneel kan besturen overal in mn kamer >:) Iemand een idee voor een draadloze ontvanger/zender (geen IR..)?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
Ge64 schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 22:47:
Ik wil ook zo'n panel maken maar dan met 2 stopcontacten per knop ofzo, en als ik tijd te veel heb maak ik het zo dat ik 5 draadloze schakelaars heb die ik kan met het draadloze plexi paneel kan besturen overal in mn kamer >:) Iemand een idee voor een draadloze ontvanger/zender (geen IR..)?
klik aan klik uit kopen bij gamma en dan de afstandsbediening ombouwen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Sinds juni woon ik in een nieuw appartement en heb 3 'gangen' met 1 lampfitting... Deze topic bied mij het idee om het op te lossen :) 3 spots in 3 segmenten met 3 ccfl's.

Geweldig!

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:36

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

shure-fan schreef op zondag 11 september 2005 @ 00:49:
[...]

klik aan klik uit kopen bij gamma en dan de afstandsbediening ombouwen
te duur :| ik zou het liever zelf maken.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• -DarkShadow-
  • Niet online
Waarom komt het woord PWM nog niet voor in dit topic? (atmoz???)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Ge64 schreef op zondag 11 september 2005 @ 07:51:
[...]

te duur :| ik zou het liever zelf maken.
Bij de Wibra of Action of andere soortgelijke winkels verkopen ze die dingen soms voor 12 euro per 3 stuks. Echt veel goedkoper dus dan "klik aan klik uit". Hiermee maak ik ook altijd van dat soort projecten:

- op afstand dingen schakelen via de computer (LPT1)
- op afstand dingen schakelen via stem (M'n eigen ACS systeem)
- op afstand dingen schakelen via GSM (DTMF tonen)

Ik stuur ze direct aan met een digitale schakelaar (IC uit de 40 serie). Echt heel makkelijk dus :)
-DarkShadow- schreef op zondag 11 september 2005 @ 13:22:
Waarom komt het woord PWM nog niet voor in dit topic? (atmoz???)
Yep, dat wordt dus mijn volgende project met deze Touch-IC's. Een klein touchpaneel aan de muur met een soort "schuifbalk" en daarmee kun je dan de lampen dimmen (PWM).

Verder ben ik erg gevorderd met het project van dit topic. Ik zal straks foto's ervan posten als ik thuis ben.

[edit]
Parcye schreef op zondag 11 september 2005 @ 02:30:
Sinds juni woon ik in een nieuw appartement en heb 3 'gangen' met 1 lampfitting... Deze topic bied mij het idee om het op te lossen :) 3 spots in 3 segmenten met 3 ccfl's.

Geweldig!
Sorry, ik snap het effe niet. Wat bedoel je precies met "3 'gangen' met 1 lampfitting"?

[ Voor 17% gewijzigd door Atmoz op 11-09-2005 18:08 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Foto's:

Bevestiging aan de muur:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/Paneel_bevestiging.JPG
Door gebruik te maken van klitteband kan ik het paneel snel en eenvoudig ophangen/weghalen

Achtergrond verlichting:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/Backlight_strips.JPG
6 rode LED's zorgen voor een mooie achtergrondverlichting...

De achterkant van het paneel:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/Paneel_achterkant.JPG

Het paneel aan de muur: (not activated)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/Paneel_muur1.JPG

Het paneel aan de muur: (activated)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/Paneel_muur2.JPG

Het paneel aan de muur: (activated + donker) :9~
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/StarSky-Control-Panel/Paneel_muur3.JPG

Ik heb dus ook nog 2 knopjes extra erop gemaakt. Eentje voor backlight on/off en de andere voor een timer van 30 min.

Ben er erg tevreden mee eigenlijk >:)

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

@atmoz: wat heb je als voeding gebruikt voor je onderdelen? Heb je 12v of 220v lampen?

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Parcye schreef op maandag 12 september 2005 @ 10:49:
@atmoz: wat heb je als voeding gebruikt voor je onderdelen? Heb je 12v of 220v lampen?
Voeding: oude 300 watt computervoeding zonder fan (12 volt voor relais, 5 volt voor printplaat)
Lampen zijn allemaal 230 volt (3x spots, 4x rode TL, 2 strengen kerstverlichting)

Weet iemand trouwens waar ik de netfilter kan vinden in een voeding? En hoe kan ik hem er het makkelijkst uithalen? Ik voel namelijk flinke spanningen op mijn printplaat en op de kabels staan. Na een telefoontje met pap ben ik erachter dat het door de computervoeding komt (door de netfilter wat erin zit). Ik moet deze eruit halen om geen storingen meer te hebben. Iemand die dat toevallig weet?

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
Zalig ding!

Heb wel een vraagje, die QT160 is de touch IC, moet je die ook programmeren of is dat gewoon eigg de "vertaling" van aanraking op poort 1 = Uitgang 1 op 1 of 0 in geval van 2de druk?
of heb je daarom die microcrontroller gebruikt? Ik zou namelijk de lichtschakelaar op men kot zo willen "herdoen" maar heb niet zo veel tot erg weinig ervaring met microcontrollers (vooral omdat sommige zo verdomd klein zijn en ik een ABSOLUTE kluns ben op klein soldeerwerk :) )

zou je me desnoods eens kunnen mailen op jet_force_gemini@hotmail.com? Ik wil namelijk je thread niet hijacken met mijn vragen :)

Top werk man! Je vorige werk was ook al zo vet (de spraak herkenning etc :) )

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
In dit topic staat alles al uitgelegd over het IC. Je hoeft niets te programmeren. Alleen als je allemaal die extra "fnacy" dingen wil. En vragen mag je hier gerust allemaal stellen hoor. Het topic gaat tenslotte over niets anders dan Touch-IC's :)

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 12:20
atmoz schreef op maandag 12 september 2005 @ 11:35:
[...]

Voeding: oude 300 watt computervoeding zonder fan (12 volt voor relais, 5 volt voor printplaat)
Lampen zijn allemaal 230 volt (3x spots, 4x rode TL, 2 strengen kerstverlichting)

Weet iemand trouwens waar ik de netfilter kan vinden in een voeding? En hoe kan ik hem er het makkelijkst uithalen? Ik voel namelijk flinke spanningen op mijn printplaat en op de kabels staan. Na een telefoontje met pap ben ik erachter dat het door de computervoeding komt (door de netfilter wat erin zit). Ik moet deze eruit halen om geen storingen meer te hebben. Iemand die dat toevallig weet?
Bij de meeste voedingen zit deze aan de binnenkant rechtstreeks op de stekker gesoldeerd

• whocarez
Geweldig dit, allereerst mijn complimenten hoe je het in elkaar hebt gezet.

Ik stond namelijk op het punt om een doe het zelf kit te halen voor een sterrehemel.
kosten teveel euro, en dat was alleen de printplaat met de ic's en de ledjes.

Maar dan had ik wel mooi dat de ledjes dimde en dat soort zaken, nou zie ik dus dat het eigenlijk ook best wel zelf te doen is.

Alleen om dit nou gelijk als eerste project te gaan doen.
Daarnaast zouden we niet zoiets kunnen maken dat je de uitgangen kan koppelen aan stekker dozen? dus direct 230 apparaten schakelen?

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
ok omdat ik de vragen hier toch mag stellen.

De zogenaamde "buttons" wat zijn dat voor dingen? Ik bedoel zijn dat speciale soort "knoppen" die op nabijheid reageren die bij de IC zitten (geloof ik niet maarja) en die door plexi ed kunnen door"voelen" of is dat iets anders?

Want ik heb gelezen dat traces op de PCB zelf ook touchgevoelig worden dan dus ik denk wel dat het geen speciaal soort knoppen zullen zijn maar ik wil het toch maar eve zeker weten.

Dan die Condensator rating die jij geeft op je zelfgetekend schema, daar staat 10nF ......47nF als ik het me goed herriner. Bedoel je daarma dat dat de waarden zijn die je kan gebruiken (want meer Farad geeft een hogere gevoeligheid lees ik op de PDF van de IC) of is dat de condensator die jij gebruikt hebt? dus dat die condensator rated is voor tussen 10nF en 47nF (ik ben nu geen electronica wizard maar ik gok op het 1ste?)

Voor de rest, de outgang van dat IC is een voltage, hoeveel? Want dat heb ik nog niet direct kunnen vinden (en ik ben een electronica n00b) En voor hoeveel moet je Relais dan rated zijn?
Die IC moet 5V hebben geloof ik, maar kan ik dat gewoon doen met een 9V batterij en daar een weerstand voorzetten om die op de gewenste voltage te krijgen en zoja, hoe lang gaat dat ding mee? Ik denk niet dat ik die zomaar op de 220/230 kan aansluiten of zijn er ook weerstanden die 220/230 Rated zijn die dus veilig op 230 kunnen aangesloten worden en de spanning naar 5V verlagen (is wel ERG stom om te doen aangezien die R dan ONTZETTEND warm zal worden denk ik en een seriuze energieverspilling maarja...

nog als laatste vraag, zoals gezegd, EL noob here dus, zo'n relais is toch eigenlijk gewoon een schakelaar die op electriciteit wordt bestuurt he? Dus als ik druk om uitgang 1 aan te zetten, blijft die uitgang op 1 staan tot ik er nogmaals op druk en dan valt de uitgang terug naar 0 tesam met de relais, niet? En zo'n relais kan ik gewoon ook op 230/220 aansluiten? Want ik wil namelijk zoals eerder al gezegd men kot's belichting hiermee doen :) Lijkt me gewoon leuk om te doen. Wel eerst's navragen bij de huisbazin :D

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• whocarez
WAt ik zo zelf zit te lezen is dat er hier een hoop mensen vraag naar hebben maar dat er maar weinig mensen zijn die de kennis in huis hebben om het te kunnen maken.

Het maken van de panelen is niet zo heel groot probleem, solderen volgens mij ook niet. alleen het in noob taal vertalen van de schema's dat zou volgens mij de oplossing zijn.

Zo heb ik dat ook ooit gedaan met een schematje voor een hdd vu meter.

Overal mooie kleurtjes voor gebruiken. Nou zou je in dit geval dan ook nog een stukje uitleg hebben over de code. mgoed.
Laat eht maar zien als een soortemet van tutorial.

Vele handen maken volgens mij licht werk.

Oja, kheb een schema voor een sterrehemel, van maximaal 256 ledjes, deze schijnt om de zoveel tijd te dimmen en weer op te lichten. alleen zo'n exper ben ik er nou ook weer niet in en ik weet ook niet of deze nog programmeer werk vereist

http://www.lux-mundi.nl/EF/download.php?id=407

Ik zag trouwens in 1 van je vorige topics, dat je vrijwel bij iedere 230 schakelaar een 12 volt relais had zitten, heb je deze kabels in de bestaande goten gelegd of appart gevreesd? want zover ik weer moet laagspanning gescheiden liggen van je 230 netwerk

[ Voor 32% gewijzigd door whocarez op 14-09-2005 10:15 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
maddog_rvo schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 10:54:
[...]

Bij de meeste voedingen zit deze aan de binnenkant rechtstreeks op de stekker gesoldeerd
Ja dat is die condensator toch he? Maar is een scheidingsfilter niet veel ingewikkelder (lees: groter) ?
whocarez schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 11:41:
Geweldig dit, allereerst mijn complimenten hoe je het in elkaar hebt gezet.

Ik stond namelijk op het punt om een doe het zelf kit te halen voor een sterrehemel.
kosten teveel euro, en dat was alleen de printplaat met de ic's en de ledjes.

Maar dan had ik wel mooi dat de ledjes dimde en dat soort zaken, nou zie ik dus dat het eigenlijk ook best wel zelf te doen is.

Alleen om dit nou gelijk als eerste project te gaan doen.
Daarnaast zouden we niet zoiets kunnen maken dat je de uitgangen kan koppelen aan stekker dozen? dus direct 230 apparaten schakelen?
Jazeker kan dat. Je kunt misschien zelfs het relais netjes inbouwen in zo'n stekkerdoos. Dan hoef je er alleen nog maar 12v op te zetten om te schakelen. Dat laat je dan door het Touch-IC regelen.
Entity_Razer schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 11:50:
ok omdat ik de vragen hier toch mag stellen.

De zogenaamde "buttons" wat zijn dat voor dingen? Ik bedoel zijn dat speciale soort "knoppen" die op nabijheid reageren die bij de IC zitten (geloof ik niet maarja) en die door plexi ed kunnen door"voelen" of is dat iets anders?
Het zijn gewone draadjes die ik heb opgerold in een spiraaltje (4/5 rondjes). Deze "voelen" idd door het plexieglas heen. Niet alleen door plexie trouwens: glas en hout heb ik ook zeer goede ervaringen mee. Zelfs door een houten tafel van 5cm dik.
Want ik heb gelezen dat traces op de PCB zelf ook touchgevoelig worden dan dus ik denk wel dat het geen speciaal soort knoppen zullen zijn maar ik wil het toch maar eve zeker weten.
Nee dus, geen speciale knoppen. Gewoon draadje :)
Dan die Condensator rating die jij geeft op je zelfgetekend schema, daar staat 10nF ......47nF als ik het me goed herriner. Bedoel je daarma dat dat de waarden zijn die je kan gebruiken (want meer Farad geeft een hogere gevoeligheid lees ik op de PDF van de IC) of is dat de condensator die jij gebruikt hebt? dus dat die condensator rated is voor tussen 10nF en 47nF (ik ben nu geen electronica wizard maar ik gok op het 1ste?)
Ik dacht persoonlijk dat het was om de gevoeligheid in te stellen. Maar het zou ook kunnen dat ze bedoelen: neem gewoon eentje tussen 10 en 47nF.
Voor de rest, de outgang van dat IC is een voltage, hoeveel? Want dat heb ik nog niet direct kunnen vinden (en ik ben een electronica n00b) En voor hoeveel moet je Relais dan rated zijn?
Die IC moet 5V hebben geloof ik, maar kan ik dat gewoon doen met een 9V batterij en daar een weerstand voorzetten om die op de gewenste voltage te krijgen en zoja, hoe lang gaat dat ding mee? Ik denk niet dat ik die zomaar op de 220/230 kan aansluiten of zijn er ook weerstanden die 220/230 Rated zijn die dus veilig op 230 kunnen aangesloten worden en de spanning naar 5V verlagen (is wel ERG stom om te doen aangezien die R dan ONTZETTEND warm zal worden denk ik en een seriuze energieverspilling maarja...
De uitgang van het IC is 5 volt. Je moet hier een weerstand + transistor achter zetten om een relais aan te sturen. 230 volt omzetten naar 5 volt doe je NIET met een weerstand. Zeker niet om een IC mee te voeden. Daar moet je een geschikte voeding voor maken/kopen/vinden. Met warmte heb je in dit project niets te maken. 230 volt moet je ook zeker niet aansluiten op het IC (ook niet op de uitgangen).
nog als laatste vraag, zoals gezegd, EL noob here dus, zo'n relais is toch eigenlijk gewoon een schakelaar die op electriciteit wordt bestuurt he? Dus als ik druk om uitgang 1 aan te zetten, blijft die uitgang op 1 staan tot ik er nogmaals op druk en dan valt de uitgang terug naar 0 tesam met de relais, niet? En zo'n relais kan ik gewoon ook op 230/220 aansluiten? Want ik wil namelijk zoals eerder al gezegd men kot's belichting hiermee doen :) Lijkt me gewoon leuk om te doen. Wel eerst's navragen bij de huisbazin :D
Een relais is een electronische schakelaar ja :) Als je drukt om uitgang 1 aan te zetten gaat deze aan, totdat je weer drukt, dan gaat die uit, totdat je weer drukt, dan gaat die aan, totdat je we...... >:)
whocarez schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:50:
WAt ik zo zelf zit te lezen is dat er hier een hoop mensen vraag naar hebben maar dat er maar weinig mensen zijn die de kennis in huis hebben om het te kunnen maken.

Het maken van de panelen is niet zo heel groot probleem, solderen volgens mij ook niet. alleen het in noob taal vertalen van de schema's dat zou volgens mij de oplossing zijn.

Zo heb ik dat ook ooit gedaan met een schematje voor een hdd vu meter.

Overal mooie kleurtjes voor gebruiken. Nou zou je in dit geval dan ook nog een stukje uitleg hebben over de code. mgoed.
Laat eht maar zien als een soortemet van tutorial.

Vele handen maken volgens mij licht werk.

Oja, kheb een schema voor een sterrehemel, van maximaal 256 ledjes, deze schijnt om de zoveel tijd te dimmen en weer op te lichten. alleen zo'n exper ben ik er nou ook weer niet in en ik weet ook niet of deze nog programmeer werk vereist

http://www.lux-mundi.nl/EF/download.php?id=407

Ik zag trouwens in 1 van je vorige topics, dat je vrijwel bij iedere 230 schakelaar een 12 volt relais had zitten, heb je deze kabels in de bestaande goten gelegd of appart gevreesd? want zover ik weer moet laagspanning gescheiden liggen van je 230 netwerk
Dat schema zou ik zeker NIET gebruiken. Wat een werkt zeg.... Makkelijker is gewoon zoals ik heb gedaan: kerstverlichting. Maarja, dat is een beetje uit de tijd. Mooier zijn idd LED's. Maar gewoon 256. Ik zou er 10/20 nemen, en de lichtbundel verdelen via glasvezel. Zo weinig LED's kun je makkelijk aansturen en het is niet veel werk. En je kunt het dimbaar maken en met andere kleuren. Het is dat mijn sterrenhemel al oud is, anders zou ik natuurlijk ook LED's nemen...

• whocarez
JE zou dus ook gewoon 1 van die sets kunnen gebruiken dus dan zit je aan een max van 64 leds als ik me niet vergis, alleen ik ben niet echt een expert op het gebied van schakelingen maar deze vond ik wel mooi omdat alle ledjes enzo dimmen (random)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
whocarez schreef op woensdag 14 september 2005 @ 12:48:
JE zou dus ook gewoon 1 van die sets kunnen gebruiken dus dan zit je aan een max van 64 leds als ik me niet vergis, alleen ik ben niet echt een expert op het gebied van schakelingen maar deze vond ik wel mooi omdat alle ledjes enzo dimmen (random)
Ja, maar 64 LED's (lichtpuntjes) is erg weinig voor een sterrenhemel. Dus dan moet je alsnog met glasvezel gaan werken. Maar het zou in ieder geval werkt uitsparen als je 'maar' 64 LED's gebruikt ;)

• whocarez
Okay das waar maar hoe pas ik de schakeling aan? ik ben namelijk wel zo handig om van tekening te solderen en te maken. Maar om zelf schakelingen te maken, nee niet mijn handigheid.

Daarnaast kan jij zien hoe zo iets werkt moet daar nog het 1 en ander in geprogrameerd worden?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
whocarez schreef op woensdag 14 september 2005 @ 13:00:
Okay das waar maar hoe pas ik de schakeling aan? ik ben namelijk wel zo handig om van tekening te solderen en te maken. Maar om zelf schakelingen te maken, nee niet mijn handigheid.

Daarnaast kan jij zien hoe zo iets werkt moet daar nog het 1 en ander in geprogrameerd worden?
Zover ik aan het schema kan zien hoef je niets te programmeren. Er zit namelijk geen microcontroller bij. De meeste IC's ken ik niet, maar het zullen wel drivers enzo zijn voor de LED's. Hoe je van dit schema een 64 LED's versie moet maken zou ik echt niet weten. Ik zou dit schema ook niet gebruiken. Je weet totaal niet wat het doet en hoe het werkt. Als'ie het niet doet ben je dus nog verder van huis omdat je niet weet hoe en wat.

Je moet jezelf gewoon afvragen wat je precies wilt. Als je dat weet ga je zelf (op jou niveau) nadenken hoe je het gaat aanpakken. Ik wil ook soms dingen die ik gewoon niet kan/snap, en dan maak ik het niet, of met een vette (lomp) omweg. Zo gebruik ik soms 3 losse IC's terwijl het ook met 1 microcontroller kon, maarja dan moet ik dat eerst allemaal gaan uitzoeken enzo. Ik ben dus ook soms nog echt een "prutser" :Y)

• whocarez
das waar, mijn projecten op electronica resulteren bijna altijd op doc (death on creation) terwijl als ik goed schema heb en wat ik moet doen dan lukt me vrijwel alles en dan gaat het koppelen ervan ook prima

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 09:51

HENNEP

Just Someone

ik moet even dit kwijt, als ik een keer langs jouw huis zou lopen en ik zou al dat rood licht zien, dan moet ik meteen aan een hoerenhuis denken. >:)

nee maar voor de rest vind ik het wel een mooi project!
vooral dat panel vind ik wel gaaf met dat blauw licht!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
HENNEP schreef op woensdag 14 september 2005 @ 13:51:
ik moet even dit kwijt, als ik een keer langs jouw huis zou lopen en ik zou al dat rood licht zien, dan moet ik meteen aan een hoerenhuis denken. >:)
offtopic:
Dat is ook helemaal niet raar om te denken: mijn vriendin is vaak hier, en er wonen 2 meiden naast me :X 8)7
Pagina: 1