Eigen geschreven software, hoe zit het met BTW?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste Medetweakers

ik heb de volgende vraag:
ik heb voor een bedrijf software geschreven (ben er niet in loondienst, dus het auteursrecht is van mij)
en moet dit dus gaan factureren.

de vraag is dus als volgt:
Hoe zit het op de factuur, de software heb ik niet ingekocht, dus hoe gaat het met de BTW?
stel: de software kost 100 euro, moet ik dan 19% afdragen aan het eind van het jaar? (19 euro)
of steek ik alles in mijn zak? de volle 100 euro?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Is het niet zo dat je dan over die 100 euro 19% btw moet betalen (en dus 19 euro moet doorrekenen)?

het is sowieso niet jou rekensom, want dan betaal je over 81 euro btw, en dat is weer net minder dan 19 euro..

[ Voor 37% gewijzigd door Jaspertje op 05-09-2005 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BTW is belasting toegevoegde waarde...
Jij maakt iets vanuit het niets... De toegevoegde waarde is dus 100% van het door jou binnengehengelde bedrag... en dus ben je daar inderdaad 19% over verschuldigd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:24

TwoR

Gekleurde stippen

als de prijs 100 euro is dan is dat Ex Btw (Tenzij anders afgesproken) en dan doe je 100 + 19% en heb je dus een factuur bedrag van 19 euro. En die moet jij weer afdragen aan de belasting dienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jaspertje schreef op maandag 05 september 2005 @ 13:18:
Is het niet zo dat je dan over die 100 euro 19% btw moet betalen (en dus 19 euro moet doorrekenen)?

het is sowieso niet jou rekensom, want dan betaal je over 81 euro btw, en dat is weer net minder dan 19 euro..
Btw werkt zo dat je voor producten/diensten die je inkoopt btw kunt terugvragen, en voor producten en diensten die je verkoopt moet betalen... Al met al komt dat er uiteindelijk uit dat jij alleen betaalt voor de door jou toegevoegde waarde... In dit geval is er niks ingekocht, en moet er dus 19% betaald worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TwoR schreef op maandag 05 september 2005 @ 13:20:
als de prijs 100 euro is dan is dat Ex Btw (Tenzij anders afgesproken) en dan doe je 100 + 19% en heb je dus een factuur bedrag van 19 euro. En die moet jij weer afdragen aan de belasting dienst
Jah, dat dan weer wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt geen bedrijf dus mag je geen BTW berekenen je draagt het ook niet af voor dit soort incidentele gevallen hoef je het alleen als inkomsten op te geven bij je belasting aanslag.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Niet online
owkeej het is me dan duidelijk!

super bedankt voor de snelle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Niet online
Frogmen schreef op maandag 05 september 2005 @ 13:22:
Je hebt geen bedrijf dus mag je geen BTW berekenen je draagt het ook niet af voor dit soort incidentele gevallen hoef je het alleen als inkomsten op te geven bij je belasting aanslag.
wie zegt dat ik geen bedrijf heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Overigens als je 100 euro inc BTW hebt berekend, dan krijg jij dus € 84.03 :) (mits je dus 19% moet dokken aan de belasting)

[ Voor 23% gewijzigd door Osiris op 05-09-2005 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
AMD_er schreef op maandag 05 september 2005 @ 13:23:
[...]

:D
Conclusie: Dan is dit je eerste factuur :Y)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Niet online
RobIII schreef op maandag 05 september 2005 @ 13:24:
[...]

:D
Conclusie: Dan is dit je eerste factuur :Y)
jups!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:01

Boss

+1 Overgewaardeerd

Maar dan heb je nog geen bezoek gehad van de belastingdienst (meestal komen ze langs bij nieuwe bedrijven en kan je dit soort dingen met ze bespreken), en waarschijnlijk nog geen BTW nummer. Dus: geen btw rekenen!

Pas als je een BTW nummer hebt, mag je BTW in rekening brengen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Boss schreef op maandag 05 september 2005 @ 13:39:
Maar dan heb je nog geen bezoek gehad van de belastingdienst (meestal komen ze langs bij nieuwe bedrijven en kan je dit soort dingen met ze bespreken), en waarschijnlijk nog geen BTW nummer. Dus: geen btw rekenen!

Pas als je een BTW nummer hebt, mag je BTW in rekening brengen.
Sinds wanneer is dat dan? ik heb ook een BTW nummer maar ik heb nog nooit iemand van de Belastingdienst gezien hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42901

AMD_er schreef op maandag 05 september 2005 @ 13:23:
[...]

No offense, maar als je gaat vragen hoe BTW enzo in elkaar zit, dan gaan mensen ook niet verwachten dat je een eigen bedrijf hebt.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 42901 op 06-09-2005 11:05 . Reden: spelfaut :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-06 20:07
TwoR schreef op maandag 05 september 2005 @ 14:24:
Sinds wanneer is dat dan? ik heb ook een BTW nummer maar ik heb nog nooit iemand van de Belastingdienst gezien hoor.
Ik ook niet .. Maar ik heb dezelfde verhalen wel eens gehoord.
Anoniem: 42901 schreef op maandag 05 september 2005 @ 14:38:
No offense, maar als je gaat vragen hoe BTW enzo in elkaar zit, dan gaan mensen ook niet verwachten dat je een eigen bedrijf hebt.
Inderdaad. Op de sites van belastingdienst en kamer van koophandel is veel informatie te vinden over je administratieve verplichtingen en hoe dit soort zaken er uit behoren te zien. Zo zijn er dit jaar een aantal regels veranderd ten opzichte van vorig jaar .. Bijvoorbeeld: je moet je BTW nummer vermelden op de factuur.
Als ik de TS zo hoor zou ik eerst eens een startersdag bijwonen of jezelf goed laten voorlichten of inlezen.

[ Voor 57% gewijzigd door PhoeniX- op 05-09-2005 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

TwoR schreef op maandag 05 september 2005 @ 14:24:
[...]

Zal misschien per regio een beetje verschillen. Hier 'onder' kantoor Rijswijk maken ze bij starters (in de ICT) een afspraak met je. Zo heb ik ontdekt dat er ook gewoon mensen werken bij de belastingdienst. Een direct nummer van een van die mensen gekregen en als ik nog eens ergens een vraag over heb kan ik hem direct bellen.

Leuker gemaakt -> nee. Makkelijker gemaakt -> ja :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Niet online
Anoniem: 42901 schreef op maandag 05 september 2005 @ 14:38:
[...]

No offends, maar als je gaat vragen hoe BTW enzo in elkaar zit, dan gaan mensen ook niet verwachten dat je een eigen bedrijf hebt.
tja luister ik vroeg me dat gewoon af, voor hezelfde geld draag ik weet ik veel hoeveel af, terwijl het voor mezelf is ;) (het gaat ook niet om de gebruikte 19 euro ;) )

hoe de btw verder werkt dat snap ik wel, maar juist voor dit specifieke geval :)
snapie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:46

SmartDoDo

Woeptiedoe

Past wellicht beter in TWI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

AMD_er schreef op maandag 05 september 2005 @ 20:12:
hoe de btw verder werkt dat snap ik wel, maar juist voor dit specifieke geval :)
snapie :)
Ik vraag het me af of je het snapt. Als je daadwerkelijk een BTW nummer hebt dan zou 119 euro een logischer bedrag zijn geweest aangezien je die 19 euro gewoon weer mag afdragen. Heb je geen BTW nummer dan mag je ook geen facturen sturen met BTW. Vrij simpel. Dus dan is er ook niets af te dragen of te verrekenen qua BTW.

Ik denk dat je de CD-rom Ondernemen van de belastingdienst nog maar een keer moet raadplegen. Want als ik kijk naar je vraag begrijp je het nog niet.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-06 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Er zijn een paar vuistregels die gaan over facturen:
- je mag incidenteel een bedrag factureren zonder BTW (dus ook zonder BTW nummer, veel bedrijven willen dat overigens niet) --> incidenteel betekent: heel af en toe (welk max. bedrag weet ik niet, maar 100 euro mag vast wel)
- in geval van vaker dan incidenteel, bijvoorbeeld enkele klussen per jaar voor één of een paar klanten: dan heet het voor de KVK 'klussen' en daar heb je geen KVK-nr voor nodig (op de KVK-site en belastingsite is genoeg info te vinden, niet altijd even makkelijk...) je hebt dan wél een BTW-nr nodig.

Een BTW nr. is vrij makkelijk aan te vragen met het formulier Startende Ondernemer op de belastingdienstsite, echter je hoeft dan niet alles in te vullen. Het is verstandig om dan met de belastingtelefoon te bellen, want het grootste gedeelte voor alleen een BTW nr. is niet nodig.
(Het duurt overigens ong. 3-6 weken voor je dat nr. binnen krijgt)

Je moet dan wel administratie en belasting gaan bijhouden. Hoe dit allemaal werkt ben ik nu aan het uitzoeken, want ik zit in een situatie waarbij ik zgn. 'klussen' moet factureren.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Als je al een BTW nr. hebt aangevraagd maar hem nog niet hebt gekregen van de BD vul dan je SOFInummer in als BTW nr met ervoor erna B01 . (Dat wordt het hem namelijk) Wat een topic trouwens. :o Eerst elementaire BTW vraag stellen en dan zeggen... wie zegt dat ik geen bedrijf heb ?? Hans Teeuwenmodus O-) (hij is goed)

Lees ook even bij de Belastingdienst het stukje "kleine ondernemrsregeling". Niet onbelangrijk aangezien je bij minder dan 1883 euro BTW per jaar je betaalde BTW terug kan krijgen mits je aan een aantal voorwaarden voldoet. Mocht je het nog niet weten natuurlijk :+ Je prijzen of uurloon bij het factureren aan een ander bedrijf is over het algemeen ex. BTW tenzij anders vermeldt. Je rekent dus aan het einde van de rit 19% extra. Aan particulieren kun je beter direct je inclusief BTW bedrag aanhouden aangezien zij deze BTW wel moeten betalen en de bedrijven dit bedrag als voorbelasting kunnen aftrekken bij de kwartaalaangfte omzetbelasting (BTW)

[ Voor 80% gewijzigd door under-world op 06-09-2005 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Volgens mij is je sofinr. in combinatie met B01 je correspondentienr. voor de btw met de belastingdienst... in je BTW nr. zit toch [lang nummer]NL[nummer]B01 (of andersom, zit nu niet thuis, weet alleen dat ik met een ander nr. dan sofinr. inlog op de belastingsite want die weet ik niet uit mijn hoofd en mijn sofi wel ;))

http://europa.eu.int/comm...stoms/vies/nl/faqvies.htm

[ Voor 11% gewijzigd door letatcest op 06-09-2005 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Dit is de string voor NL-Nederland NL999999999B998
Het gedeelte tussen NL en de eerste B = je sofinummer. Het nummer waarmee je inlogt op de site om aangifte te doen is juist je correspondentienummer. Begint ook met NL maar dat zijn 10 cijfers ipv 9 en hebben niks met sofinr te maken.
Stel je sofinr. is 1699.85.206. Je BTW nr. wordt dan NL1699.85.206.B01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Kijk, zo leer ik ook nog wat ;) moet ik even mijn eerste factuurtjes aanpassen alvorens op te sturen (was het gisteravond ook pas echt aan het verwerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

under-world schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 11:14:
Het gedeelte tussen NL en de eerste B = je sofinummer. Het nummer waarmee je inlogt op de site om aangifte te doen is juist je correspondentienummer. Begint ook met NL maar dat zijn 10 cijfers ipv 9 en hebben niks met sofinr te maken.
Weet je zeker dat B voor BTW is? 01 is een volgnummer en volgens mij wordt het gewoon door genummerd indien nodig (en heeft dus niks met BTW te maken)

Ook wordt je sofi nummer volgens mij alleen voor eenmanszaken gebruikt, hoewel ik het ook bij BV's heb gezien (die waarschijnlijk als eenmanszaak zijn begonnen)
offtopic:
Niet dat ik er verstand van heb, ik pas alleen een app dat soort zaken gebruikt. Ik zal even kijken wat B betekend

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Check deze link die ik al eerder gepost had:
http://europa.eu.int/comm...stoms/vies/nl/faqvies.htm

en dat over bedrijven met meerdere bedrijfsvoerders/meermanszaken/etc. weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 14:41

Crazy-

Best life ever

BTW nr:

NL(sofinr)B01 (mits eenmanszaak)

Daarnaast stuur je je klant gewoon een factuur:

Artikel prijs excl.btw.
hierover vermeld je 19% BTW

Totala bedrag dat hun betalen is prijs + 19% BTW

Artikel prijs; 100 euro
19% BTW: 19 euro

Totaal: € 119,-

verder mijn advies: neem contact op met een boekhoudkantoor...

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
under-world schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 11:14:
Correct.

En ja: als jij een factuur stuurt voor de software, dan ben je verplicht daar BTW over te rekenen en een BTW administratie bij te houden en daarvan aangifte te doen. Bij het verhandelen van producten is dit nu eenmaal verplicht.

Je kunt NOOIT zelf besluiten of je hiervan bent vrijgesteld. Dat bepaald de belastingdienst. Dit zelfde geld ook voor de inkomstenbelasting.

EDIT: Op de lijst met vrijgestelde beroepen na. Maar daar hoort Softwareontwikkelaar niet bij. Wel notaris en advocaat enzo.

[ Voor 7% gewijzigd door hanhoo op 15-09-2005 16:44 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het slimste is als je dat bedrijf gewoon 100 euro ex btw rekent, en je dus gewoon een factuur inclusief BTW stuurt van 119 euro. Die 19 euro kunnen zij gewoon terugvragen, dus die kost hen niets en het is bijzonder gebruikelijk bij b2b transacties om de BTW buiten beschouwing te laten.

Aan het einde van je BTW periode (1 maand, 1 kwartaal of 1 jaar) vul je bij je btw aangifte in hoeveel btw je hebt binnen gekregen, daar trek je de voorbelasting van af (de btw die je hebt betaald) en dan weet je het bedrag dat je moet afstaan.

Maar het leuke is dat je waarschijnlijk wel onder de 1300 euro BTW blijft, waardoor je dat ook mag houden ('kleine ondernemers regeling'), zodat je uiteindelijk gewoon 119 euro in je zak steekt, terwijl het het bedrijf maar 100 euro kost en de de belastingdienst 19 euro.

Mooi he?

• bodiug
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:11
Zijn er nog meer dingen die je moet afdragen?

Ik wil ook een eenmanszaak beginnen, maar heb je ook te maken met inkomstenbelasting?

En verandert er iets als je een eensmanszaak naast je huidige werk start?

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

guidob schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 11:28:
Zijn er nog meer dingen die je moet afdragen?
Ja... je krijgt te maken met allerhande (verplichte) premies en belastingen. Hoewel dat waarschijnlijk een stuk minder is als je er ook een loondienst naast hebt.
Ik wil ook een eenmanszaak beginnen, maar heb je ook te maken met inkomstenbelasting?
Ja. Je aangifteformulier wordt een hel ten opzichte van het formulier dat je krijgt als je alleen een loondienstverband hebt :)
En verandert er iets als je een eensmanszaak naast je huidige werk start?
Naast de extra belasting papierwinkel - weinig. En het komt allemaal wel vanzelf op je af dus je hoeft niet bang te zijn dat je iets over het hoofd ziet. De belastingdienst komt vanzelf wel bij je aankloppen nadat je een BTW nummer hebt aangevraagd.

Verder zou ik zeggen: eerst even langs de KvK. Die mensen kunnen je goed helpen en informeren.

Pagina: 1