[Win2003 / Exchange 2003] mailserver onder Planet

Pagina: 1
Acties:

• sjaakos
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-04 09:30
Heb nu heel wat berichten gelezen over het instellen van een mailserver onder planet maar het lukt me nog niet.

- Ik heb hier een server2003 SBS
- het moet uiteraard werken onder planet
- Ik heb geen eigen domein ik zou gebruik willen maken van mijn planet e-mail adres
- Het ontvangen werkt al wel door middel van de pop3 connecter

Wat zijn de MX records die ik moet invoeren om goed met de mailrelay van planet te werken? Het moet iets zijn als het volgende maar die werkt met een eigen domein:

domein.nl A (IP-Adres) 80.60.X.X
domein.nl MX PRI: 10 mail.domein.nl
domein.nl MX PRI: 20 mailrelay.planet.nl
*.domein.nl A (IP-Adres) 80.60.X.X
mail.domein.nl A (IP-Adres) 80.60.X.X
www.domein.nl A (IP-Adres) 80.60.X.X

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je hebt geen domein en je wilt je Planet e-mail gebruiken, dus alleen de pop3 connector instellen is voldoende. Je hoeft niks te doen met MX records en dergelijke. De mail server van Planet regelt immers jouw e-mail.

• sjaakos
Maar wat moet ik instellen dan zodat hij de mail juist verstuurd want bij die pop3 connector staat alleen de inkomende mailserver. En volgens mij willen ze bij planet juist niet dat ik gewoon mail.planet.nl intik of wel?

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Waarom zou je niet de SMTP server van Planet mogen gebruiken? Je betaalt er toch voor. Je kan gewoon de SMTP server van Planet als smart host opgeven. Zie How to Configure Exchange Server 2003 to Use a Smart Host IP Address.

Een andere optie is om Exchange zelf de mail direct te laten versturen. Dat zou ook moeten werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Joni op 05-09-2005 12:37 ]

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 09:41
Standaard levert de Exchange Server (te weten de SMTP Server Service) alles zelf via DNS af. Hij doet hiervoor DNS queries en levert het vervolgens de mail rechtstreeks af bij de ontvangende server. Je hoeft in Exchange dus niets aan te passen.

Echter moet hij wel DNS queries kunnen doen naar internet. Hier zijn twee mogelijkheden:

1) In de W2k3 DNS Server, forwarders instellen naar de DNS servers van Planet (voorkeur)
2) In de smtp server service External DNS servers instellen (die van Planet).

Je hoeft en kan geen aanpassingen doen in de DNS. Die zijn namelijk alleen benodigd voor het ontvangen van mail en dat doet jouw server helemaal niet. Ontvangst instellingen zijn per DNS domein en jij bezit niet het gehele Planet.nl domein. Jouw server zou dus de e-mail moeten ontvangen door het op te halen via de SBS Pop3 Connector.

• sjaakos
Ten eerste bedankt voor de goeie reacties, het werkt nu door de smart host in te stellen op mail.planet.nl

Ik hoop alleen wel dat dit echt mag, nog tips om ervoor te zorgen dat me server niet als spam server gebruikt kan worden van buitenaf?

• hanhoo
Je kunt alleen maar op de RBL lijst komen indien je een open relay vormt. Bij default is Exchange 2003 dit niet. Omdat je de mail ophaalt via pop3 kan de binnenkomende poort 25 ook uitgeschakeld blijven op de firewall. Zo ben je onbereikbaar en dus nooit open relay.

EDIT: Oh ja, ik maak me wel een beetje zorgen om je DNS. Let op dat je dat goed hebt staan! Het had namelijk automatisch al goed moeten werken. Indien dit niet werkte, dan lopen er wat queries fout.

[ Voor 28% gewijzigd door hanhoo op 05-09-2005 14:58 ]

• sjaakos
Oke poort 25 blijft idd dicht.

Ik weet niet waarom het niet werkte ik heb wel een nieuwe smtp connector aangemaakt en de default uitgeschakeld daarna werkte het. Ik heb in de dns alleen maar de computers staan die verbonden zijn geweest, companyweb en de server zelf dus denk dat het goed staat idd..

Super bedankt

• hanhoo
Feitelijk heb je geen SMTP connector nodig. Uitsluitend de SMTP Virtual Server is voldoende en die kun je gewoon default ingesteld laten staan (dus ook geen Smart Host).

TCP/IP setting moet de server verwijzen naar zichzelf als DNS server.

De AD domeinnaam moet een niet bestaand internet domeinnaam zijn.

De eigen DNS server moeten unconditional forwarders ingesteld hebben staan naar de DNS servers van de internet provider.

Thats it! De bovenstaande instellingen zijn redelijk The Way to Go, vandaar mijn concern voor jouw DNS instellingen. DNS blijft HET belangrijkste ondersteuningscomponent van Active Directory.

Hans.
Pagina: 1