kloppen mijn keuzes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjg
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:25
Hallo,

Na de laatste twee weken mezelf verdiept te hebben in alle mogelijke informatie en keuzes ben ik tot een systeemopzet gekomen.
De bedoeling van dit systeem is tweeledig.
Ik wil niet , zoals in het verleden, elke drie jaar een volledig nieuw systeem moeten komen omdat de upgrade mogelijkheden en uitbreidingsmogelijkheden zodanig klein zijn dat alles eigenlijk wel vervangen moet worden.
Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben op een redelijke kwaliteit spellen te spelen en fotobewerkingen te doen. De rest van het werk is het gewone office, mail en internetgebruik.
M,n budget was eigenlijk € 1000 voor systeem monitor en toetsenbord, maar dat heb ik iets verhoogd (€ 1150) om een paar, volgens mij noodzakelijke/wenselijke verbeteringen dooor te voeren zonder andere componenten goedkoper te kiezen.

Ik heb gekozen voor een kast, moederbord en monitor die langere tijd moeten gaan, de processor en de video kaart zullen wellicht over 2-3 jaar geupgrade worden en er zal over 2-3 jaar nog 1 GB aan geheugen bij in komen.

Uiteraard heb ik ook cardreader, dvd brander, floppy en toetsenbord erbij, maar mijn belangrijste vraag aan jullie is of ik met de kast, moederbord,processor,geheugen,monitor en videokaart een gebalanceerde en juiste keuze heb gemaakt voor mijn doelstellingen?

alvast bedankt voor jullie input.

Athlon 64 3000+ Skt 939 2000 FSB Boxed 512kb Venice
Asus A8N-E. nForce 4 Ultra (Sound. LAN. SATA-RAID)
Corsair 1024MB DDR400 2X64MX64 Value Serie. Cas 2.5 (2x512)
ASUS ATI Radeon AX 600 PRO. PCI EXPRESS. 128mb. VGA. DVI. TV-OUT
Antec SLK2650BQE Case ATX SuperMidiTower Ultra Quiet 350W Smart Power 2xUSB 4x5.25" 2x3.5 120mm fan
Iiyama 17" E431s-S3 TFT Silver 8ms.speaker.DVI

VrGr
WjG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

de videokaart is niet wat je noemt een denderend apparaat, probeer minimaal voor de 6600GT te gaan, die kost je rond de 160 euro verder ziet het er best wel okee uit, alleen weet ik niet of met je processor wel 4 van deze geheugen latjes in de toekomst op T1 en DDR400 snelheid te draaien zijn, dat weet vast iemand anders wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
wjg schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:10:
Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben op een redelijke kwaliteit spellen te spelen en fotobewerkingen te doen. De rest van het werk is het gewone office, mail en internetgebruik.
Waarom zou je T1 willen gaan draaien wanneer hij 'm toch niet zwaar gaan belasten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

vind 350w voeding wat aan de krappe kant, probeer voor 400 tot 550W te gaan.
Ik weet niet of die radeon een aparte power connector nodig heeft, de 6600 gt iig wel, dus dan is het wel zaak dat je voeding dat trekt.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6600GT heeft geen externe spannigsbron nodig B)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2005 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 20:05
Tsjilp schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:25:
Ik weet niet of die radeon een aparte power connector nodig heeft, de 6600 gt iig wel, dus dan is het wel zaak dat je voeding dat trekt.
met een power calculator kom ik rond de 250W voor dit systeem, heb ook al zo'n dergelijk systeem gebouwd maar met een 3200+ en een 6600gt, trekt dit allemaal perfect en dit als game systeem.
De voeding is een el cheapo "component" voeding uit een aopen case,maar uit ervaring weetik dat die voedingen toch beter zijn dan de gemiddelde sweex en Qtec achtigen ;)

en aangezien er in uw config een antec 350W zit mag je zeker op 2 oren slapen :P

[ Voor 8% gewijzigd door DeNB3rt op 05-09-2005 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 23:16

n00bs

Het is weer Zomer!

Geheugen vervangen door:
2* 512MB PC3200 DDR, CL2.5 (Twinmos, Speed Premium) € 60,-
(is goedkoper en beter clockbaar geheugen)

Videokaart vervangen door:
Sapphire Radeon X800 GT 128MB DDR3 (PCI-e, DVI) € 130,20 (ongeveer zelfde prijs als jouw Asus X600)

Of neem gelijk een nog snellere videokaart... X800 XL, X800 XT etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dat is echt onzin... zie mijn specs (en dan heb ik nog wel een Intel stroomvreter erin!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
je haalt wel duur spul, voor de kast+inhoud kom ik uit op zo'n 550 euro exclusief videokaart (150?). (geschat)
Dan zou je beeldscherm dus 450 euro (!) kosten.
Mijn zusje heeft een 17" acer TFT, ook 8ms voor 210 euro...

[ Voor 6% gewijzigd door bigfoot1942 op 05-09-2005 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wjg schreef op Monday 05 September 2005 @ 12:10:

Ik wil niet , zoals in het verleden, elke drie jaar een volledig nieuw systeem moeten komen omdat de upgrade mogelijkheden en uitbreidingsmogelijkheden zodanig klein zijn dat alles eigenlijk wel vervangen moet worden.

WjG
Games spelen op een redelijk hoge kwaliteit is vaak de bottleneck van iedere pc gebruiker. Het is een hobby, maar 1 met een prijskaartje. Als je nu al stelt dat je minimaal 3 jaar vooruit moet met een systeem moet je op zijn minst nu de laatste hardware kiezen qua cpu en gpu. Je keuze is daarin ongelukkig, ook al begrijp ik dat je aan een budget vast zit.

Het is een kwestie van keuze's, met computers betsaan er geen goeie imo, want de markt is snel verouderd. Ik zou nu dan persoonlijk kiezen voor iets langer doorsparen, zodat je met een groter budget wat nieuwere hardware kan aanschaffen waarmee je voor jezelf wat meer garantie geeft dat het langer mee kan. Zelf ervaar ik bij een nieuw systeem dat ik vaak toch aan een 2de nieuwe graka vastzit, vanwege de snelheid van update's.

Ik zelf ben een beetje op het moment afgestapt van gamen, vanwege de beperkte duur van hardware. Ik w8 tot 2006 totdat de AMD quad cores uitkomen en dat de gpu fabrikanten eens met iets echt nieuws komen. Ben zelf een verwoed gamer, maar ik doe het voorlopig wel even met mijn Xbox, die straks uitgebreid word met een Xbox360, goedkoper. EN volgend jaar zien we dan wel weer, in de tussentijd heb ik dan ook mijn budget van 2000 rond voor een nieuw systeem, wat je vaak wel nodig heb voor een goed systeem.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:50

d-motion

zow... en dan nu...

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:36:
6600GT heeft geen externe spannigsbron nodig B)
check http://www.hardwareanalysis.com/content/image/11330/

Een 6600 GT heeft wel een aparte molex connector nodig om te werken.

WWW.RC5.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de 6600gt heeft alleen extra stroom nodig als je de AGP versie neemt. bij de pci-E heb je dit niet nodig dan geeft de pci-E al genoeg stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjg
Kijk, hier kom ik in ieder geval al een stuk verder mee.

Wat al belangrijk is is dat ik blijkbaar geen stomiteiten met de configuratie heb uitgehaald als een pentium moederboard voor een amd processor e.d. :)
n00bs schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:48:
Geheugen vervangen door:
2* 512MB PC3200 DDR, CL2.5 (Twinmos, Speed Premium) € 60,-
(is goedkoper en beter clockbaar geheugen)

Videokaart vervangen door:
Sapphire Radeon X800 GT 128MB DDR3 (PCI-e, DVI) € 130,20 (ongeveer zelfde prijs als jouw Asus X600)

Of neem gelijk een nog snellere videokaart... X800 XL, X800 XT etc
Geheugen kost me € 106,95 videokaart 83,95.
Heb de videokaart al bewust een stapje duurder gekozen om wat beter grafische prestaties te krijgen, Ik begrijp dat er een betere in zou kunnen, maar dat is dan de eerste upgrade die ik dan doe. Op dit moment zou ik het extra geld voor een betere videokaart ergens anders in de config moeten bezuinigen, en dat zou meer kwaard dan goed doen volgens mij.
bigfoot1942 schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:51:
je haalt wel duur spul, voor de kast+inhoud kom ik uit op zo'n 550 euro exclusief videokaart (150?). (geschat)
Dan zou je beeldscherm dus 450 euro (!) kosten.
Mijn zusje heeft een 17" acer TFT, ook 8ms voor 210 euro...
17"komt me op € 296,30. er zitten in het verhaal nog een xp licentie ca € 80,00 en assemblage voor ca € 30,00.

Corsair 1024MB DDR400 2X64MX64 Value Serie. Cas 2.5 (2x512)
Maxtor 160GB SATA 7200RPM 8MB Diamond Max 10
ASUS ATI Radeon AX 600 PRO. PCI EXPRESS. 128mb. VGA. DVI. TV-OUT
Nec 3540 DVD Dual Layer 16x Zwart
Nec 1.44 mb Floppydrive Zwart
Apacer 15-in-1Card Reader USB 2.0 Black
Antec SLK2650BQE Case ATX SuperMidiTower Ultra Quiet 350W Smart Power 2xUSB 4x5.25" 2x3.5 120mm fan
Iiyama 17" E431s-S3 TFT Silver 8ms.speaker.DVI
Logitech Cordless Desktop LX300
Windows XP Home Licentie.

Dit is de volledige config.

[ Voor 6% gewijzigd door wjg op 05-09-2005 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Kijk eens in de pricewatch die 17" is wel goedkoper te krijgen...

-Floppy drive heb je niet nodig kan je op besparen...
-Zelf je pc in elkaar zetten (is leuk, leerzaam en bespaard 30 Euro)
-XP licentie? heb je niet nog een XP cd thuis liggen oid? (80 Euro is echt DUUR voor XP Home, als je perse legaal wilt haal dan een studentenversie...)

Ik zelf zou ook niet voor cordless spullen gaan, maar dat is mijn smaak. Het kost meer, is trager, batterijen die constant opgeladen moeten worden...

En gooi svp die Maxtor uit je lijst... ik zeg het elke keer weer tegen iedereen en elke keer stuit ik op verzet en elke keer weer lees ik van hoge uitval bij Maxtor hier op GOT maar ook via leveranciers van hardware. Zet er gewoon een iets tragere HDD in maar wel betrouwbaarder!!! bv: Seagate Barracuda 7200.8, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) € 119,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjg
DeNB3rt, bedankt voor het checken van de voeding, ik heb nog even zitten twijfelen over de sonata, maar die is weer een stuk duurder, en dat is dus niet nodig.

nOObs, ik heb inmiddels in de config het geheugen aangepast, en de maxtor vervangen door een WD 160GB SATA 7200RPM 8MB Caviar RE
Niet cordless voor het toetsenbord ben ik mee eens, de muis wil ik wel graag zonder staartje.
bedankt dus voor de tip. beter het zekere voor het onzekere.Ook heb ik de monitor vervangen voor een Asus 17" PM-17Ts TFT Silver.8ms.speaker.DVI-D.
Ik heb gezocht naar een speciale studentenversie voor XP, maar die heb ik niet kunnen vinden. Mijn huidige xp staat op een Sky, daar heb ik geen disk van.

Voor wat de adviezen aangaande de grafische kaart, daardoor heb ik besloten de goedkoopste kaart met DVI te kopen, en af te wachten of, en wanneer ik me zodanig ga ergeren dat ik hem upgrade naar een goede.

De config is dus nu geworden als onderstaan. Hij lijkt hiermee veel op de config voor het multimediasetje in deze post.
Een leuk multimedia systeem voor de hele familie.

Twinmos 1024 MB DDR PC3200 CL 2.5 (2x 512 MB) Dual Channel Kit
WD 160GB SATA 7200RPM 8MB Caviar RE
Asus AX550 128MB PCI-E
Nec 3540 DVD Dual Layer 16x Zwart
Apacer 15-in-1Card Reader USB 2.0 Black
Asus 17" PM-17Ts TFT Silver.8ms.speaker.DVI-D
Logitech Internet Pro keyboard + polssteun zwart
Logitech Cordless Optical mouse Silver
Windows XP Home Licentie

Als ik in deze config geen stomme fouten heb denk ik dat ik dit ga bestellen.
Bedankt voor jullie hulp en advies tot nu toe, heeft in ieder geval de rekening met ca € 70 verlaagd zonder in te leveren op kwaliteit.

VrGr
WjG

[ Voor 6% gewijzigd door wjg op 06-09-2005 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenPol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:21
De studentenversie van Windows XP kun je vaak in de instituutswinkel of iets dergelijk krijgen, vaak voor een euro of 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

350W kwaliteitsvoeding (dat is die Antec) volstaat hier waarschijnlijk nog net. 400 W geeft je meer headroom, maar voor zo'n systeem is alles daarboven overkill 8)7

Zoals een paar mensen hierboven zeiden: de X600 heeft een ronkende naam maar is geen bal waard op vlak van prestaties (het is eigenlijk een core van de vorige generatie!). Dus neem zo'n X800GT, of een XL of XT zoals hierboven gezegd werd :). Een X800GT is recent, en gepositioneerd tegenover de 6600GT, maar levert vaak iets betere presaties, voor dezelfde of een net iets lagere prijs.

[ Voor 31% gewijzigd door Borromini op 06-09-2005 08:21 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrabel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 16:40
MaartenPol schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 08:09:
De studentenversie van Windows XP kun je vaak in de instituutswinkel of iets dergelijk krijgen, vaak voor een euro of 20.
Studentenlicenties: http://www.surfspot.nl

Windows XP Prof NL of UK: €17,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

wjg>

Ik dacht zelf dat je Corsair mem. duurder was. Er is NIETS mis met Corsair! is zeer goed en stabiel geheugen. De rede dat ik TwinMos Speedpremium aanraad was voor de lage prijs en ZEER goede overclock potentieel zie: [rml][ OC] Het Winbond UTT geheugen topic - deel 2[/rml]

Waarom heb je een ander scherm nu gekozen? voor een goede 17" TFT (ook voor zijn geld) kijk even in dit topic voor je een overhaaste keuze maakt ;) [rml][ 17" TFT] De ultieme TFT - deel 2[/rml]
(het enige waar ik op doelde was dat die IIyama goedkoper te krijgen was, vaak loont het de moeite om in duitsland een scherm te bestellen... 50-100 Euro goedkoper dan hier).

Of WD goed en betrouwbaar is, durf ik niet te zeggen misschien dat anderen daar je over kunnen adviseren. En voor benchmarks kan je zat vinden op www.tomshardware.com

Verder de onzin dat de voeding niet genoeg zou zijn :?
het is de laatste tijd nogal een hype op GOT om minstens een 10MegaWatt voeding ;) aan te schaffen omdat hun pc zoveel stroom wegtrekt dat de hele straat zonder stroom komt te zitten!
Ik kan je zeggen dat het volstrekste onzin is... als jij een dikke Intel CPU erin zet en 2 high end grafische kaarten dan zou ik wel gaan denken over een 500W-600W voeding. Maar anders is het echt genoeg. Een stabiele voeding is veel belangrijker.

Hier staat nog een test van vele voedingen en bij de conclusie kan je ook zien welke PSU's aangeraden worden http://www.tomshardware.com/howto/200507111/index.html

Zoals je ziet kan je dus nog dik besparen op je XP licentie via surfspot en op het niet gebruiken van een floppy drive (of een oude gebruiken) en zou ik dat geld echt in een videokaart steken. De Asus X600 die je gekozen hebt kost meer dan 120 Euro, terwijl je echt PRUT krijgt voor dat geld dan kan je nog beter een 9700 of 9800 erin doen.
Hier kan je de verschillen zien tussen al die kaarten http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050524/index.html

Voor het zelfde geld kan je deze kopen: Sapphire Radeon X800 GT 128MB DDR3 (PCI-e, DVI) € 130,20

Voor dat geld krijg je een 2x zo grote busbreedte (256bits), krijg je 8 pixel pipelines ipv 4 en een hogere clockrate! Prestaties zullen vast en zeker 2x zo hoog liggen voor misschien 10 Euro meer!!!

[ Voor 21% gewijzigd door n00bs op 06-09-2005 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Borromini schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 08:12:
[...]

350W kwaliteitsvoeding (dat is die Antec) volstaat hier waarschijnlijk nog net. 400 W geeft je meer headroom, maar voor zo'n systeem is alles daarboven overkill 8)7

Zoals een paar mensen hierboven zeiden: de X600 heeft een ronkende naam maar is geen bal waard op vlak van prestaties (het is eigenlijk een core van de vorige generatie!). Dus neem zo'n X800GT, of een XL of XT zoals hierboven gezegd werd :). Een X800GT is recent, en gepositioneerd tegenover de 6600GT, maar levert vaak iets betere presaties, voor dezelfde of een net iets lagere prijs.
onzin, ik draai hier een P4 3.4 en een 6800GT@ultra op een 350Watter zo stabiel als het maar kan

en TS, koop nu echt maar een 6600GT of een X800GT anders ga je spijt krijgen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjg
nOObs,

klopt, corsair is 9 euro duurder. en wat de monitor betreft, ik heb in eerste instantie op basis ven ade specs gekeken, en dan biedt de ASUS veel waarde voor zijn geld (€ 257,00) nu ik wat meer testen heb gelezen wordt het toch de ASUS niet. hij reageert langzamer dan opgegeven, en heeft een matige echte kleurweergave en contrast( belangrijk voor mijn foto's). kortom het wordt niet de ASUS, waarschijlijk toch de Iiyama, of misschien wel iets anders, ben nog aan het zoeken

De WD wordt in meerdere reviews als een goede en stille disk gezien. prijstechnisch is hij interesanter voor mij dan de Seagate ( als hier iemand een advies of aanvulling op heeft hoor ik het graag)

Wat de studentenlic, daar schijn je student voor te moeten zijn, en ik ben dat stadium alweer voorbij
en de grafische kaart ga ik voorlopig voor de goedkoopste die ik kan vinden (x550) en die upgrade ik wel als ik weer wat geld over heb.
VrGr
WjG

[ Voor 9% gewijzigd door wjg op 06-09-2005 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Kan je niet via iemand die je kent dan XP pro krijgen (studentversie oid :p ).

PS: nog goedkoper, Connect3D Radeon 7000 32MB € 15,-

Ik bedoel, als het alleen om standaard zaken gaat, zou ik geen fancy 3D kaart halen. Weet niet of de Ati 7000 DVI aansluiting heeft, maar ik zou echt niet een goedkope Ati X... kaart halen, dat is echt weggegooid geld. Valt toch niet mee te gamen (ja Worms).

Verder moet je rekening houden dat je met een TFT scherm eigenlijk alleen op de native resolutie lekker kan gamen, dat houdt in 1280x1024 en daar heb je dus een goede videokaart voor nodig. Wat ik al zei, voor 130 Euro heb je een mooie Saphire X800 GT.
Pagina: 1