Toon posts:

Losse RAID controller de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De volgende config:
Asus A8n SLI deluxe
AMD64 3500+
Gigabyte 6800 gt
2 x Seagate 7200.8 250gb
1gb Geil extremeX geheugen (2CL)
loopt als een zonnetje zonder raid. Zodra hij in raid 0 of 1 wordt geplaatst knal ie er na een week of 2 uit (zowel op de nvidia als de Sillicon). Missen er cruciale windows files waardoor ik alles kwijt ben en weer alles opnieuw moet installeren. Daar heb ik geen zin meer in.

Nu kan het aan een hoop dingen liggen, maar daar kom ik niet uit. Te veel variabelen. Nu kan ik de hdd's vervangen. Of het moederboard. Maar voordat ik daar aan begin dacht ik om het eens met een losse SATA raid controller te proberen. Dan weet ik namelijk of het aan mijn mobo ligt. Knalt ie er alsnog uit dan kan de schijven zijn.

Even voor de goede orde: memtest gedraaid, diagnostics van Seagate gedraaid, pc krijgt genoeg power etc etc.

Nu vraag ik me af:
- wat zijn de kosten van een goede raid controller? ik vind ze van 700 euro en van 50 euro...
- hoe is de performance van zo'n kaart vergeleken bij onboard spul?

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-03 17:02

sphere

Debian abuser

Wat voor RAID gebruik je dan? Heb je al eens overwogen om te stripen/mirroren met de software raid functie in XP? Bij Sil3112 op nforce2 bordjes van Abit is ook een soortgelijk probleem dat met de nieuwste bios revisie zou zijn opgelost, maar toch rapporteerden mensen daarna nog problemen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
sphere schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:03:
Wat voor RAID gebruik je dan? Heb je al eens overwogen om te stripen/mirroren met de software raid functie in XP? Bij Sil3112 op nforce2 bordjes van Abit is ook een soortgelijk probleem dat met de nieuwste bios revisie zou zijn opgelost, maar toch rapporteerden mensen daarna nog problemen.
Heb 1 en 0 geprobeerd, beide klapten eruit.
Heb ook verschillende biossen geprobeerd. Maar dit heeft zoveel tijd en geklooi gekost dat ik dat nu laat zoals het is. Vandaar een externe controller.

Klopt het dat de XP software raid een mindere performance heeft dan die van een hardware oplossing?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
sphere schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:03:
De Sil3112 staat synoniem met bagger...
Ik heb daar niks anders over gehoord dan problemen...
Dat heb ik nog niet gehoord over de Sil3114 die op de A8N-SLI zit...

Software raid is nooit echt aan te raden omdat je dan performance wise er op in schiet...
Dan laat je windows je raid "beheren" naast de andere dingen die het doet...

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 14:10
Ik heb hetzelfde bord (en proc) met twee 80 GB Maxtor DiamondMax 9 schijvenin RAID0 opstelling. Dit draait vanaf de installatie (ongeveer 1.5 maand geleden) als een zonnetje ... nog geen enkel probleem gehad.
(Ik hoop dat dit zo blijft, als ik jullie problemen lees....)

Verwijderd

Topicstarter
De goedkoopste is hier 220 euro :/
Nu kan ik ze op de gebruikelijke webshops ook voor 59 euro vinden...

Voor een thuis pc is dat dan voldoende?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:33
Sleepie schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:11:
Ik heb hetzelfde bord (en proc) met twee 80 GB Maxtor DiamondMax 9 schijvenin RAID0 opstelling. Dit draait vanaf de installatie (ongeveer 1.5 maand geleden) als een zonnetje ... nog geen enkel probleem gehad.
Ik heb sinds een klein jaar een simpele Promise kaart met daaraan twee schijven van 120GB, eerlijk gezegd heb ik er nog nooit problemen mee gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Sleepie schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:11:
Het kan ook aan mijn hdd's liggen. Kijk voor 50 euro test ik graag of ik een nieuw mobo moet kopen voor 150 euro of hdd's voor 2 x 150 euro. Als de kaart het probleem oplost is de mobo de boosdoener en als het met de nieuwe raid kaart nog niet werkt dan zijn de schijven de lul.

Het determineren van welk onderdeel nu de boosdoener is in dit verhaal lijkt wel een gebed zonder einde. Hoop hier de knoop mee door te hakken.

Verwijderd

Topicstarter
cardinal808 schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:14:
[...]

Ik heb sinds een klein jaar een simpele Promise kaart met daaraan twee schijven van 120GB, eerlijk gezegd heb ik er nog nooit problemen mee gehad.
cardinal808 schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:14:
[...]

Wat kostte die?

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-03 17:02

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:08:
Heb 1 en 0 geprobeerd, beide klapten eruit.
Ik bedoel:

heb je een RAID driver van je chipset gebruikt en die schijven als geheel in RAID gehangen, of heb je met Windows Schijfbeheer dynamic disks gemaakt van partities? Dat zijn nogal verschillende dingen. Als die dingen (terwijl ze aan de controller hangen) geen problemen geven in single opstelling lijkt me dat je het eerste doet.

[ Voor 15% gewijzigd door sphere op 05-09-2005 12:20 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:13:
[...]

De betreffende review gaat over RAID controllers die behalfe RAID levels 0 en 1 ook RAID 5, 6 en verschillende combinaties hiervan ondersteunen. Dit zijn dus niet de controllers die jij zoekt waarschijnlijk. Je kunt het waarschijnlijk wel af met een veel simpelere controller die alleen RAID1,0 of een combinatie van die twee kan. Dan kom je al gauw in de Promise en Highpoint kaartjes, dit zijn kaartjes waar veelal dezelfde chips op worden gebruikt als op de moederborden zelf zijn geplaatst, volgens mij.

Volgens mij is het meer de zaak om de fout uit je huidige systeem te krijgen. Heb je de schijven ookal eens geprobeerd op de tweede RAID controller van het moederbord?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
sphere schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:20:
[...]

Ik bedoel:

heb je een RAID driver van je chipset gebruikt en die schijven als geheel in RAID gehangen, of heb je met Windows Schijfbeheer dynamic disks gemaakt van partities? Dat zijn nogal verschillende dingen. Als die dingen (terwijl ze aan de controller hangen) geen problemen geven in single opstelling lijkt me dat je het eerste doet.
Dat eerste.
Dat tweede (dynamic discs is) nieuw voor mij. Is voor het eerst dat ik dat hier of ergens anders hoor.
Kun je er wat meer over vertellen?

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:22:
[...]

De betreffende review gaat over RAID controllers die behalfe RAID levels 0 en 1 ook RAID 5, 6 en verschillende combinaties hiervan ondersteunen. Dit zijn dus niet de controllers die jij zoekt waarschijnlijk. Je kunt het waarschijnlijk wel af met een veel simpelere controller die alleen RAID1,0 of een combinatie van die twee kan. Dan kom je al gauw in de Promise en Highpoint kaartjes, dit zijn kaartjes waar veelal dezelfde chips op worden gebruikt als op de moederborden zelf zijn geplaatst, volgens mij.

Volgens mij is het meer de zaak om de fout uit je huidige systeem te krijgen. Heb je de schijven ookal eens geprobeerd op de tweede RAID controller van het moederbord?
Yep, raid 1 en 0 op zowel de nvidia controller als de Silicon.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:13:
[...]

Wat denk je dan dat er aan deze kaarten anders is dan de onboard controllers ?
Ik zou in ieder geval zeker niet voor het goedkoopste gaan als ik jou was.

Mischien moest je eens naar 3ware of adaptec gaan kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 15:34:
[...]

Wat denk je dan dat er aan deze kaarten anders is dan de onboard controllers ?
Ik zou in ieder geval zeker niet voor het goedkoopste gaan als ik jou was.

Mischien moest je eens naar 3ware of adaptec gaan kijken.
Geen idee wat er anders aan is. Maar misschien doet een nieuwe het wel. De oude is namelijk een dikke bak ellende. Kom ik nu steeds vaker tegen. Het is of de seagate of de Asus mobo. Troep.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een tipje voor mensen als BalusC, maak eens een keer geen FAQ maar een step-by-step guide. Focus dan op onboard raid controllers want daar heeft men de meeste problemen mee.
Pagina: 1