Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Goed idee: vakantiegeld afschaffen!

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Gisteren in Buitenhof stond de volgende collumn:

http://www.vpro.nl/progra.../23683125/items/23984510/
(Video staat rechts, maar lezen kan ook.)

Wat een wereldplan. Het is toch eigenlijk wel de ultieme betutteling dat een deel van je salaris wordt ingehouden omdat je zelf niet in staat zou zijn te sparen voor je vakantie?

Kom hier met dat geld! :+

Verwijderd

Oh, ik die betutteling echt nodig om het gat te vullen. :D

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

beter idee: laat een ieder dat lekker zelf bepalen

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Als ze m'n salaris met 8% upgraden dan mag het wel afgeschaft worden ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Persoonlijk denk ik dat het principe van vakantiegeld (uitleg) te veel is ingeburgerd om daar veel aan te gaan veranderen. Verder wordt het door verschillende mensen niet alleen voor de vakantie gebruikt. Zie hier (pdf document) de resultaten van een onderzoek van het NIBUD wat mensen met hun vakantiegeld doen.

Ja het is dan wel zo dat we meer en meer zelf verantwoordelijk zijn wat er met het geld wordt gedaan, maar wat is er nu mis aan het huidige principe van vakantiegeld?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 14:24
Nah, ik zou het er allemaal doorheen brassen en vergeten te sparen voor mijn vakantie :)

Punctuality is the politeness of kings

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:46

Dido

heforshe

Ik krijg het sowieso iedere maand erbij... dus of het nou veel uit gaat maken? :)

Wat betekent mijn avatar?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Aangezien men dan kennelijk voor mijn vakantie geld opzij wil zetten, gaan ze dan ook bepalen waar ik naartoe moet, hoe lang, wanneer, en met wie? Of mag je dat nog wel zelf kiezen?

Moet toch niet veel gekker gaan worden in dit land hoor.

Laat mensen toch zelf beslissen wat ze ermee willen doen. Willen ze op vakantie ervan? Prima! Willen ze het op hun spaarrekening zetten? Ook prima! Willen ze ermee naar de hoeren? Ga je gang.

Virussen? Scan ze hier!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

wildhagen schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:02:
Aangezien men dan kennelijk voor mijn vakantie geld opzij wil zetten, gaan ze dan ook bepalen waar ik naartoe moet, hoe lang, wanneer, en met wie? Of mag je dat nog wel zelf kiezen?

Moet toch niet veel gekker gaan worden in dit land hoor.

Laat mensen toch zelf beslissen wat ze ermee willen doen. Willen ze op vakantie ervan? Prima! Willen ze het op hun spaarrekening zetten? Ook prima! Willen ze ermee naar de hoeren? Ga je gang.
wat is nu precies je punt?
Ze zetten het geld al voor je opzij. En nee, men bepaalt niet voor je wat je daarmee moet/mag/wil doen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

YellowCube schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:05:
[...]

wat is nu precies je punt?
Ze zetten het geld al voor je opzij. En nee, men bepaalt niet voor je wat je daarmee moet/mag/wil doen.
Waarom mag ik het zelf niet opzij zetten? Zij zetten het opzij, maar wel MIJN geld.

Waarom zetten ze dan ook de rest van mijn loon niet op zij?

Mogen mensen misschien zélf bepalen wat er opzij gezet word en in welke termijnen (jaarlijks of maandelijks), of is dat teveel gevraagd? Het is geld van de mensen, niet geld van de regering.

Anders moeten ze imho ook geld van lonen gaan reserveren voor het betalen van GWL, voor het betalen van huur of hypotheek, voor het betalen van de telefoon-rekening.

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 05-09-2005 12:10 ]

Virussen? Scan ze hier!

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 19:33
Tis ook een gevoelskwestie O-)

Best leuk om voor je vakantie wat extra geld te "krijgen", al blijft het een sigaar uit eigen doos.

[ Voor 8% gewijzigd door RèLF op 05-09-2005 12:10 ]

Obviously you're not a golfer

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:29

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik vind het eigenlijk wel prettig zoals het nu is. Krijg ik alles maandelijks bij mijn salaris dan zou het waarschijnlijk ook vrij snel weer zijn verdwenen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

wildhagen schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:09:
[...]

Waarom mag ik het zelf niet opzij zetten? Zij zetten het opzij, maar wel MIJN geld.

Waarom zetten ze dan ook de rest van mijn loon niet op zij?

Mogen mensen misschien zélf bepalen wat er opzij gezet word en in welke termijnen (jaarlijks of maandelijks), of is dat teveel gevraagd? Het is geld van de mensen, niet geld van de regering.

Anders moeten ze imho ook geld van lonen gaan reserveren voor het betalen van GWL, voor het betalen van huur of hypotheek, voor het betalen van de telefoon-rekening.
bepaalt de regering of je wel of niet vakantiegeld krijgt? Da's toch een keuze van je werkgever?

[ Voor 78% gewijzigd door YellowCube op 05-09-2005 12:11 ]

Verwijderd

ik snap t niet hoor, je kan er al lang voor kiezen dit elke maand te laten uitbetalen!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:46

Dido

heforshe

Het idee dat geopperd wordt is nou juist dat dat afgeschaft wordt. De huidige situatie is (al sinds jaar en dag) dat het voor jou oopzij gezet wordt. Je reageert alsof dat iets nieuws is?

Wat betekent mijn avatar?

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:17

Basszje

Reisvaap!]

Lijkt mij een prima plan om dat vakantiegeld af te schaffen moet ik zeggen. Scheelt ook weer een hoop administratieve rompslomp lijkt miij.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

YellowCube schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:10:
[...]

bepaalt de regering of je wel of niet vakantiegeld krijgt? Da's toch een keuze van je werkgever?
Dikke aars, no way, het is een wettelijk recht:
Vakantiegeld
Iedereen die een arbeidsovereenkomst heeft en in Nederland woonachtig is, heeft recht op vakantiegeld. Dit staat geregeld in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WMM). Ambtenaren vallen niet onder deze wet; voor hen is het vakantiegeld geregeld in de Ambtenarenwet.
Zie http://content.monsterboard.nl/1042_nl_p1.asp

Virussen? Scan ze hier!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
opzich wel een interessant idee en de redenatie klopt denk ik wel. Zelf zou ik er niet heel blij van worden, omdat ik dan een paar tientjes per maand extra krijg en dan drink ik gewoon wat extra biertjes. Nu het opgespaard wordt, krijg ik het allemaal in een keer, waardoor er als het ware voor mij gespaard wordt (ben ik zelf niet zo goed in..) en ik meer mogelijkheden heb tot grote aankopen.

anyway, vanmij mogen ze het vakantiegeld wel gewoon verhogen naar 15% in ruil voor wat minder normaal loon, maar dazz vrij persoonlijk. Economisch gezien zou afschaffen denk ik inderdaad beter zijn, maar 't zal wat meer zelfbeheersing van mensen vragen om wel daadwerkelijk voor hun vakantie te sparen

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

wildhagen schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:13:
[...]

Dikke aars, no way, het is een wettelijk recht:

[...]

Zie http://content.monsterboard.nl/1042_nl_p1.asp
als het een recht is, doe je er nog steeds verdomd paranoia over.

[ Voor 65% gewijzigd door YellowCube op 05-09-2005 12:16 ]

Verwijderd

Basszje schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:12:
Lijkt mij een prima plan om dat vakantiegeld af te schaffen moet ik zeggen. Scheelt ook weer een hoop administratieve rompslomp lijkt miij.
Scheelt romslomp? Tja die plannen hebben we de laatste tijd erg veel gehad, en t heeft wel vaker t verkeerde effect gehad!

• cornelixnootje1
Ik heb nog niemand gehoord over het tijdstip van vakantiegeld.

Het is in mei, en dat is veel te laat voor wintersport. (bijvoorbeeld)

Belangrijker:
Het geld gaat nu voornamelijk naar het buitenland... laten we onze eigen economie stimuleren!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Als het gewoon bij je salaris wordt opgeteld, lopen we dan niet het risico dat de salarissen effectief omlaag gaan? Ik kan me voorstellen dat veel werkgevers het vakantie geld dan eventjes 'vergeten', en de werknemer alles er wel goed uit vindt zien: er wordt hetzelfde als 'vroeger' betaald. Zit er ook niet een andere belastings regeling op vakantie geld en 13e maand? Volgens mij betaal je een stuk meer belasting hierover? Dat verekenen en bij je loon optellen is dan weer niet eerlijk voor mensen met veel aftrekposten. Volgens mij is het niet zo simpel om het 'even af te schaffen'. Maar er zou naar gekeken kunnen worden. Mij maakt het niet echt uit.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

cornelixnootje1 schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:18:
Ik heb nog niemand gehoord over het tijdstip van vakantiegeld.

Het is in mei, en dat is veel te laat voor wintersport. (bijvoorbeeld)

Belangrijker:
Het geld gaat nu voornamelijk naar het buitenland... laten we onze eigen economie stimuleren!
Geld gaat toch wel naar het buitenland. Imho zullen mensen met afschaffing van het automatisch opgespaarde vakantiegeld echt niet minder op vakantie gaan.

Dan moet je mensen gaan oproepen vooral niet in het buitenland op vakantie te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door YellowCube op 05-09-2005 12:22 ]

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Belangrijker:
Wie denk je dat er geld op die reizen verdienen? De hotelbaas in thailand?
Veel mensen blijven in nederland, en het geld wat aan buitenlandse reizen wordt uitgegeven blijft voor een aanzienlijk deel binnen onze landsgrenzen. (Reisbureau, vliegtuigmaatschappij, touroperator)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zolang het geld uiteindelijk op mijn rekening aankomt, zal het mij worst wezen in welke mate dit betaald wordt.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Waarom kiezen zo weinig mensen (als ze die keuze krijgen) voor reservering voor een jaarlijkse uitbetaling in plaats van maandelijkse uitbetaling van vakantiegeld?
Ik snap dat niet. Door een jaarlijkse uitbetaling verstrek je in feite een renteloze lening aan je werkgever.
Ik laat het gewoon elke maand overmaken op een spaarrekening, dan heb ik netto uiteindelijk meer vakantiegeld.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
YellowCube schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:10:
[...]

word dat nooit in CAO's geregeld dan?
YellowCube schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:21:
Geld gaat toch wel naar het buitenland. Imho zullen mensen met afschaffing van het automatisch opgespaarde vakantiegeld echt niet minder op vakantie gaan.

Dan moet je mensen gaan oproepen vooral niet in het buitenland op vakantie te gaan.
Toch ken ik mensen(mijn hele schoon familie) die van het vakantie geld op vakantie gaat. Da'sop zich niet erg, maar zouden ze minder vakantie geld ontvangen zouden ze ook minder dure reizen maken.....
Ecteinascidin schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:41:
Zolang het geld uiteindelijk op mijn rekening aankomt, zal het mij worst wezen in welke mate dit betaald wordt.
Als je slim bent spaar je het op tot aan je pensioen })
Canaria schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:48:
Waarom kiezen zo weinig mensen (als ze die keuze krijgen) voor reservering voor een jaarlijkse uitbetaling in plaats van maandelijkse uitbetaling van vakantiegeld?
Ik snap dat niet. Door een jaarlijkse uitbetaling verstrek je in feite een renteloze lening aan je werkgever.
Ik laat het gewoon elke maand overmaken op een spaarrekening, dan heb ik netto uiteindelijk meer vakantiegeld.
^^ da's dan wel een goed punt...tis niet veel geld die rente, maar als je 1000 werknemers hebt tikt dat toch aardig aan..

[ Voor 37% gewijzigd door Rey Nemaattori op 05-09-2005 12:50 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ecteinascidin schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:41:
Zulke werknemers wil ik later ook voor me hebben werken :P

Dat hele gelul met vakantiegeld is gewoon uit de tijd. Alle omstandigheden die vroeger tot instelling van vakantiegeld hebben geleid zijn niet meer aan de orde..

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Volgens mij is het punt dat als je het afschaft en elke maand uit laat betalen het veel duurder wordt voor de werkgever, want die kan nu een jaar rente trekken van dat bedrag en dat kan anders niet meer. Kortom: of het wordt duurder voor de werkgever (die dat vrolijk doorberekent naar de klant), of het totaal uit te keren bedrag wordt lager.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• cornelixnootje1
@Moartn:

De werkvloer is geen markt. En de werknemers zijn geen klanten.

8% is 8%, en dat ligt vast. Van doorberekenen is geen sprake.

wat ga je studeren?

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 14:25
Ik vind vakantiegeld wel prima eigenlijk.

Elke maand 50 euro loon extra merk ik niet zo, maar eens per jaar 600 euro wel :).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Canaria schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:48:
zoals ik in mijn post al aangaf, maakt het het voor mij makkelijker om te sparen. Wanneer ik geld in mijn portomonee of op mijn rekening heb staan, heb ik het gevoel dat ik nog genoeg heb en dus wel wat meer kan uitgeven. Pas wanneer m'n spaarrekening dusdanig laag komt te staan dan ik niet meer genoeg reserve heb om een kappotte auto/wasmachine/compu te betalen, ga ik een paar maanden echt goed op m'n uitgaves letten.
Doordat ik mijn vakantiegeld allemaal in 1 keer krijg, kan ik het simpelweg niet uitgeven. Een soort verplicht sparen dus. Zelfs met een apparte spaarrekening voor vakantiegeld zou me dat niet lukken

Als ik mijn werkgever laat sparen ontvang is dus net zoveel rent als dat ik het iedere maand gestort krijg en weer uitgeef: geen

[ Voor 7% gewijzigd door Rac-On op 05-09-2005 14:04 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Zandor
  • Laatst online: 11-03 23:22
volgens mij zou het wel goed zijn voor de economie, dan geef je het geld eerder hier uit dan in het buitenland.. :) tenminste die groep die moeite heeft het opzij te leggen.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Over symptoombestrijding: omdat er mensen zijn die niet kunnen sparen zou het jaarlijks uitkeren voor iederen in stand moeten blijven :? :? :?
Ik zou zeggen, leer sparen. Hint: automatische periodieke overboekingen bestaan al een tijdje.
Geld is een meetbaar iets (hint: kasboekje/spreadsheet), geen gevoel ... er staat nog een groot getal bij telebankieren, dan kan ik het ook in één keer opmaken 7(8)7

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:26

SmartDoDo

Woeptiedoe

Vakantiegeld is inkomen en dat past heel meui in TWI :)

Persoonlijk zie ik liever m'n vakantie geld opgespaard, dan heb je ongemerkt een spaarpotje.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:17

Basszje

Reisvaap!]

kenneth schreef op maandag 05 september 2005 @ 14:49:
Over symptoombestrijding: omdat er mensen zijn die niet kunnen sparen zou het jaarlijks uitkeren voor iederen in stand moeten blijven :? :? :?
Ik zou zeggen, leer sparen. Hint: automatische periodieke overboekingen bestaan al een tijdje.
Geld is een meetbaar iets (hint: kasboekje/spreadsheet), geen gevoel ... er staat nog een groot getal bij telebankieren, dan kan ik het ook in één keer opmaken 7(8)7
Inderdaad zeg. Als je niet kan sparen moet je eens zelf te rade gaan ergens of een budgetcursus gaan volgen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

YellowCube schreef op maandag 05 september 2005 @ 11:55:
beter idee: laat een ieder dat lekker zelf bepalen
^^ met jou.

Mensen die schijnbaar niet kunnen sparen mogen ook lekker aan de Olvarit, laat dan alles maar voorgekauwd zijn. Dergelijke verantwoordelijkheden fijn bij de werknemers laten ipv dat weer iemand het voor loopt te kauwen. Als je graag wilt dat iemand je handje vast houdt, zo snel mogelijk zorgen voor een kamer in het verzorgingstehuis.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

SmartDoDo schreef op maandag 05 september 2005 @ 17:17:
[...]
Persoonlijk zie ik liever m'n vakantie geld opgespaard, dan heb je ongemerkt een spaarpotje.
Mee eens. Alleen wordt het voor mij volgend jaar "nieuwe-keuken-geld". (En waarschijnlijk het jaar daarna, of misschien toch nog een jaartje later als ik toch weer een keer op vakantie wil, "nieuwe-badkamer-geld".)
OzBoz schreef op maandag 05 september 2005 @ 20:57:
[...]

^^ met jou.

Mensen die schijnbaar niet kunnen sparen mogen ook lekker aan de Olvarit, laat dan alles maar voorgekauwd zijn. Dergelijke verantwoordelijkheden fijn bij de werknemers laten ipv dat weer iemand het voor loopt te kauwen. Als je graag wilt dat iemand je handje vast houdt, zo snel mogelijk zorgen voor een kamer in het verzorgingstehuis.
Nou.... toevallig werk ik in (als systeembeheerder) in onder andere verzorgingstehuizen.... Dat gaat wel iets verder dan handje vasthouden hoor!

Wat doen we met de vaste 13e maand of eindejaarsuitkering? (Die staat ook al vast in de vorm van een percentage...) Ook maar bij het gewone loon?

/me vindt het eigenlijk wel fijn dat hij zich niet druk hoeft te maken over zijn vakantie.... en kerst..... en oud en nieuw..... Ik zie het dus ook als een extra spaarpotje.

Tip: Als uitzendkracht kun je je vakantiegeld gewoon tussendoor mee uit laten betalen....

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2005 21:09 ]

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:03:
Nou.... toevallig werk ik in (als systeembeheerder) in onder andere verzorgingstehuizen.... Dat gaat wel iets verder dan handje vasthouden hoor!
Dat weet ik, hopelijk begrijp je ook hoe ik um bedoelde. In de trant van mensen die zelf graag niets meer doen maar het allemaal in handen van verzorgend personeel leggen. Wat dus meer is dan handje vasthouden. Ik weet hoe het gaat in verzorgingstehuis :)

Verwijderd

OzBoz schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:11:
[...]

Dat weet ik, hopelijk begrijp je ook hoe ik um bedoelde. In de trant van mensen die zelf graag niets meer doen maar het allemaal in handen van verzorgend personeel leggen. Wat dus meer is dan handje vasthouden. Ik weet hoe het gaat in verzorgingstehuis :)
Jaja, begrijp ik wel.

Ik zou zelf trouwens ook geen problemen hebben met het afschaffen van het vakantiegeld, maar... ik zou zelf zo'n zelfde voorziening treffen alleen dan op mijn eigen spaarrekening. Ik zou dus steevast elke maand 7,4% van mijn inkomsten op een spaarrekening zetten om het dan dus nog steeds in de zomer uit te geven aan "de vakantie". (Of dat nou echt op vakantie gaan is, of om zoals ik volgend jaar een andere keuken te zetten.)

Enige voordeel dat ik dus zo zie, is rente. (En mochten ze zoiets doorvoeren, dan zullen ze dat vast wel incalculeren.)

Verwijderd

De regering wil een bestedingsimpuls geven aan de Nederlandse economie. Ik heb een idee. Dat maakt in een klap veel geld vrij en stimuleert de economie, het zorgt voor een verschuiving van bestedingen van buitenland naar binnenland, voor minder administratieve rompslomp, en geeft mensen meer eigen verantwoordelijkheid.
Nou,da's grotendeels wel een groot staaltje onzinredernatie:
1) Hoezo maakt het geld vrij? Zit het geld nu gevangen dan? Ja, enigszins, maar voor een overzichtelijke termijn. Mensen die dusdanig van maand tot maand leven zullen niet plots gered zijn door die 8%, dus hoeveel vrijer worden de mensen er nu werkelijk van?

2) Stimuleert de economie? Door een sigaar uit eigen doos te krijgen, maar dan in stukjes geknipt? Hoe zou dat de economie stimuleren?

3) Verschuiving van bestedingen van buitenland naar binnenland? Dus de mensen gaan nu plots niet meer op vakantie? Wat een onzin ....

4) Minder administratieve rompslomp .... tja, dat is wel zo. Nadeel is dat alle salaris-, belonings- en administratiesystemen nu werken met de vakantiegeld. Dit omzetten naar een andere vorm kost enorm veel geld. Geld dat wel in de economie terecht komt, maar niet zo snel bij de burger.

5) Meer eigen verantwoordelijkheid: absoluut mee eens. Het rare is alleen dat dit dus weer niet klopt met punt 3. Als mensen meer verantwoordelijk zijn, zullen ze zelf beter met hun geld omgaan, dus zullen ze toch maar zelf gaan sparen voor die vakantie (want ik verwacht niet dat mensen minder reislustig worden plotseling) en dat zorgt dus totaal niet voor een verschuiving van bestedingen van buitenland naar binnenland.
En de mensen die het niet lukt om te sparen zijn kennelijk niet volwassen genoeg om goed met geld om te gaan. Juist deze groep mensen zal hun geld sneller uitgeven aan kleine luxe dingen voor die 8% in de maand, waardoor een gemeen goed als vakantie er bij inschiet, waardoor ze op een ander nivo dus juist armer worden.

Ik zie in deze betoging eigenlijk een populistisch politiek tintje: "Geef de mensen hun geld, jullie gemene werkgevers en regering! Hoe durven jullie dat ons te onthouden!" en dat stoort me. Werkelijk, er is geen enkel direkt probleem met de huidige regeling en geen direkte winst te behalen, maar door het op emoties te spelen lijkt het plots (voor sommigen) een geweldig idee.

Mij maakt het persoonlijk niet uit. Ik kan prima sparen, heb zelfs in mijn meest barre tijden als student een spaartegoed gehad, dus het verschil zal er voor mij nauwelijks zijn. Ik zal dus ook niet plots meer gaan uitgeven, of minder op vakantie gaan.

Ik denk wel dat iedereen zich bewust moet zijn dat een nieuwe verandering meer onzekerheid en ook eenmalig extra kosten met zich meebrengt. Willen we dat soort omzetting nu doen, in een toch al onrustig politiek en economisch klimaat, waarin juist vertrouwen in onszelf en elkaar van het grootste belang is om dit land economisch en sociaal weer op de rails te krijgen?

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Als freelancer krijg ik sowieso geen vakantiegeld :z ;)

Professionele website nodig?

• OzBoz

OzBoz

curry684 schreef op maandag 05 september 2005 @ 23:34:
Als freelancer krijg ik sowieso geen vakantiegeld :z ;)
Als freelancer ben je overpaid, dat scheelt ;) :P Maar serieus, dat is wel 1 van de redenen dat ik geen freelancer wil zijn. Dat zogenaamde gevoel van vrijheid ervaar ik nu meer dan wanneer ik puur voor mezelf bezig zou zijn gezien de bijkomende dingen. :)

• curry684

curry684

Ik zit in de buitencategorie, ik ben freelancer onder umbrella company. Dus officieel krijg ik wel degelijk salaris en zelfs vakantiegeld, maar dat houdt in dat m'n maandopbrengsten met 8% worden verminderd voordat het salaris wordt, en ik vervolgens vakantiegeld direct uitbetaald krijgt.

Idiote wetgeving dus idd 8)7

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:49

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Wat betreft de topic titel ben ik het niet mee eens. Dit zou inhouden 8% minder salaris.
Beter zou zijn Vakantiegeld, in 1 of 12 keer uitbetalen.

Nu staat er op mijn salaris brief al elke maand het bedrag waar ik tot dan toe recht op heb.
Het zou dus niet heel veel verschil maken voor de werkgever omdat bedrag onder "vakantie toeslag" per maand uit te keren.
Wordt er tevens mee voorkomen dat het in het loon wordt opgenomen en dat over een aantal jaren de schaalbedragen lager worden, zoals eerder is opgemerkt.
Mijn ploegentoeslag wordt toch ook op deze manier betaald.

Per 1dec wordt mijn vakatiegeld wel in gebouwd.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 23:31:
Nou,da's grotendeels wel een groot staaltje onzinredernatie:
1) Hoezo maakt het geld vrij? Zit het geld nu gevangen dan? Ja, enigszins, maar voor een overzichtelijke termijn. Mensen die dusdanig van maand tot maand leven zullen niet plots gered zijn door die 8%, dus hoeveel vrijer worden de mensen er nu werkelijk van?
Een minimumloner scheelt het toch al 101,85 euro per maand, en als je ziet hoe hard de SP begint te schreeuwen als iemand er 10 euro op achteruit gaat ;) Natuurlijk, er komt niets bij, maar ik heb gezien dat voor veel minima 50 euro nu tien keer zoveel waard is als 100 euro in mei 2006.
2) Stimuleert de economie? Door een sigaar uit eigen doos te krijgen, maar dan in stukjes geknipt? Hoe zou dat de economie stimuleren?
Inderdaad :) De meeste economie-stimuleringsverhalen zijn dan ook grote onzin. Productiviteit zorgt voor economische stimulans, geld schuiven amper.

Het is dan ook vooral een principiële kwestie: je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen zaken. Het gaat niets opleveren (maar je roept natuurlijk dat dat wel zo is, want dat verkoopt beter). Maar de immateriële betekenis hiervan is groter dan een kind dat voor het eerst verantwoordelijkheid krijgt over zijn eigen huisdier ;) Een stapje naar volwassenheid.

Het had mooi meegenomen kunnen worden in WALVIS, maar om het nu zelfstandig door te voeren is praktisch wel een beetje lastig.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• cornelixnootje1
Het stimuleert wel degelijk de economie en mensen gaan inderdaad minder op vakantie de eerste paar jaar.

Met name de pruters die niet in staat zijn te sparen voor vakantie (en als ik dit topic zo lees zijn er daar nogal wat van), die zullen het extraatje uitgeven aan boodschappen/kleding/plasma's etc.

En dat stimuleert (met name op korte termijn) de economie. Je houdt het geld zo gemakkelijker in NL.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb nog niemand gehoord over het tijdstip van vakantiegeld. Het is in mei, en dat is veel te laat voor wintersport. (bijvoorbeeld)

Belangrijker: Het geld gaat nu voornamelijk naar het buitenland... laten we onze eigen economie stimuleren!
Dat het in mei uitbetaald wordt is niet bij iedere werkgever het geval. Al moet ik wel zeggen dat wanneer je een paar keer per jaar op vakantie gaat of in een andere maand dan je werkgever het uitbetaald, je natuurlijk gelijk hebt. Ik neem overigens aan dat mensen die op vakantie gaan niet opeens minder uitgeven in het buitenland vergeleken met een jaarlijkse regeling. Dat argument lijkt me dan ook niet geldig.
Zoijar schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:20:
... Zit er ook niet een andere belastings regeling op vakantie geld en 13e maand? Volgens mij betaal je een stuk meer belasting hierover...
Uiteindelijk is het allemaal salaris. Het maakt voor de belasting niet uit hoe je het krijgt, aangezien de eindafrekening van de belastingdienst per kalanderjaar loopt.
cornelixnootje1 schreef op maandag 05 september 2005 @ 13:12:
...8% is 8%, en dat ligt vast. Van doorberekenen is geen sprake...
Met dien verstande dat 8% een minimum is. 81/3 % komt ook voor aangezien dit een 1/12 van 100 is.

Zelf maakt het me niet zoveel uit. Per maand zou best handig zijn. Wel vind ik het niet terecht om af te geven op mensen die niet zo goed met geld om kunnen gaan. Iedereen is anders en de één is er beter in dan de ander. Het wel kunnen sparen is nu eenmaal geen norm die je mensen op kunt leggen. Wanneer je zelf kunt kiezen tussen 1 of 12 keer per jaar hou je die groep in ieder geval binnenboord. Het is dan ieders verantwoordelijkheid om de juiste uitbetaling te regelen. Dit kan natuurlijk wel eens duur uit pakken aangezien je dan twee opties hebt. Het per maand uitbetalen heeft in ieder geval tot gevolg dat je salaris transparanter wordt. Eigenlijk is er nog veel meer winst te behalen door bijvoorbeeld aftrekposten in te ruilen voor een lager belastingtarief. Iedere extra post op je loonstrook is een last. Het opheffen van een post kan echter een nog grotere last zijn, al is dit eenmalig.

• cornelixnootje1
Roenie schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 17:22:
[...]
Ik neem overigens aan dat mensen die op vakantie gaan niet opeens minder uitgeven in het buitenland vergeleken met een jaarlijkse regeling. Dat argument lijkt me dan ook niet geldig.
Onzin. Zoals velen hier al stellen: "als ik het iedere maand krijg gaat het eerder op aan andere dingen".

Kortom: mensen gaan dus minder op vakantie. Minder lang of geven minder geld uit. Simpelweg omdat het voor een deel al op is.

Ideaal om de eigen economie te stimuleren lijkt me.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Halleluja, beetje gefrustreerd? :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Roenie
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op woensdag 07 september 2005 @ 16:21:Onzin. Zoals velen hier al stellen: "als ik het iedere maand krijg gaat het eerder op aan andere dingen".

Kortom: mensen gaan dus minder op vakantie. Minder lang of geven minder geld uit. Simpelweg omdat het voor een deel al op is.

Ideaal om de eigen economie te stimuleren lijkt me.
Dus jij denkt dat de mensen waar we het hier over hebben (degenen die niet kunnen sparen) dat vakantiegeld niet gebruiken om gaten te vullen één maal per jaar? Sterker nog, de kans is groot dat mensen het er op andere jaargetijden wel door heen jassen op vakantie. Wintersport zoals al genoem is of een weekje in de herfst naar een warm land. Dan is je geld wat je meestal in mei krijgt ook al lang op.

• cornelixnootje1
Roenie schreef op woensdag 07 september 2005 @ 23:31:
[...]
Dus jij denkt dat de mensen waar we het hier over hebben (degenen die niet kunnen sparen) dat vakantiegeld niet gebruiken om gaten te vullen één maal per jaar? Sterker nog, de kans is groot dat mensen het er op andere jaargetijden wel door heen jassen op vakantie. Wintersport zoals al genoem is of een weekje in de herfst naar een warm land. Dan is je geld wat je meestal in mei krijgt ook al lang op.
Dit gaat echt nergens over. :+

• Roenie
  • Niet online
Ik was wat moe, daarom kwam het er wat rot uit 8)7

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 03:16

Lordy79

Vastberaden

cornelixnootje1 schreef op maandag 05 september 2005 @ 11:48:
Gisteren in Buitenhof stond de volgende collumn:

http://www.vpro.nl/progra.../23683125/items/23984510/
(Video staat rechts, maar lezen kan ook.)

Wat een wereldplan. Het is toch eigenlijk wel de ultieme betutteling dat een deel van je salaris wordt ingehouden omdat je zelf niet in staat zou zijn te sparen voor je vakantie?

Kom hier met dat geld! :+
Ik weet niet of JIJ het weet, maar vakantiegeld wordt vooruit betaald.
Dus als jij op 1 januari 2005 met een baan begint, krijg je eind mei vakantiegeld over het HELE jaar 2005, ook al moet het deel van juni t/m december nog verdiend worden. Dus je boft maar dat je een deel van je jaarsalaris eerder krijgt dan dat je er recht op hebt!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• curry684

curry684

Uhm dat is onzin. Je bouwt je vakantierechten per maand op: als jij in januari begint met werken krijg je in mei welzeker 5/12 van 8% van je jaarsalaris uitbetaald.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

curry684 schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:58:
Uhm dat is onzin. Je bouwt je vakantierechten per maand op: als jij in januari begint met werken krijg je in mei welzeker 5/12 van 8% van je jaarsalaris uitbetaald.
Nietus. Ik in ieder geval niet. Op mijn salarisstrook stond altijd hoeveel vakantiegeld ik tegoed had en dat was een positief saldo op mijn loonstrook van april, een negatief bedrag op mijn loonstrook van mei en in december was het netjes 0.

• curry684

curry684

Dan zijn het de enige gekken in Nederland die het zo doen :) En sowieso compenseren ze het op je laatste salaris als je weggaat. There's no free lunch ;)

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

curry684 schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:05:
Dan zijn het de enige gekken in Nederland die het zo doen :) En sowieso compenseren ze het op je laatste salaris als je weggaat. There's no free lunch ;)
Hahaha, ja, ach... we besteden de salarisadministratie uit aan derden, dus misschien hebben zij een foutje gemaakt. Ik zie inderdaad dat mijn oude werkgever het pas een jaar later betaalde.

Ik vond het al vreemd dat ik vorig jaar toen ik van baan wisselde nog vakantiegeld tegoed had van mijn oude werkgever en eind december ook vakantiegeld kreeg voor de 2 maanden die ik bij mijn nieuwe werkgever gewerkt had... :)

• cornelixnootje1
Het afschaffen zou als ik dit zo lees ook een hoop administratieve rompslomp en kosten besparen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Is het vakantiegeld geen zware belasting voor het MKB?

Ik bedoel, al moet jij als werkgever ieder jaar in mei (= rustige businessperiode!) alle, zeg, 20 medewerkers, dubbel uitbetalen... quite heavy.

Ik vind het wel goed hoor, ieder jaar rond mei is mijn geld weer totaal op en dan is een dubbel maandsalaris meer dan welkom. Kan ik eindelijk weer eens een rondje geven in de kroeg.

Het gaat helaas ieder jaar eigenlijk wel weer op aan troep (nieuwe pc, onderdeeltjes voor scooter, aankomend jaar rijbewijs?), en je ontvangt er aan de andere kant geen rente op. Al zou ik elke maand het vakantiegeld (=8% van maandsalaris) automatisch apart laten zetten en er dan rente over vangen... toch een tikkie meer.

Hm... afschaffen!

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• curry684

curry684

CodeCaster schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:11:
Is het vakantiegeld geen zware belasting voor het MKB?

Ik bedoel, al moet jij als werkgever ieder jaar in mei (= rustige businessperiode!) alle, zeg, 20 medewerkers, dubbel uitbetalen... quite heavy.
Dit is inderdaad waar, veel werkgevers vergeten er voldoende voor opzij te zetten of kunnen dat simpelweg (nog) niet, waardoor vakantiegeld een onverwachte extreem pijnlijke hit op de cashflow vormt. Werkgevers willen er zeker weten van af :)

• Cliffie
  • Laatst online: 12:02

Cliffie

Trompetslet

curry684 schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:05:
Hier krijg je je vakantiegeld ook voor het hele jaar. Alleen inderdaad, als je je baan opzegt, wordt het toch evenredig verrekend :P

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Cliffie
  • Laatst online: 12:02

Cliffie

Trompetslet

En als het aan de werkgevers ligt, werken de werknemers gratis. Beetje gelul dus dat het een zware last is, vakantiegeld bestaat al behoorlijk lang, en is gewoon een soort van verkapt meer loon :P

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Werkgevers hebben er m.i. baat bij als het wordt afgeschaft.

Uiteraard wordt het kosten-technisch netjes verdeeld over de 12 maanden van het jaar, maar cash-flow technisch heeft vakantiegeld bij een bedrijf dat relatief veel personeel heeft (dus een groot deel van de totale kosten = personeelskosten) een forse aanslag op de liquiditeiten.

Het rentevoordeel voor werkgevers moet overigens niet onderschat worden. Als je 100 werknemers hebt die gemiddeld 1500 euro vakantiegeld krijgen, wat dus zo'n 10 maanden 'te laat' betaald wordt (halverwege jaar X t/m eind juni jaar X + 1 ), praat je al gauw over 1500 * 100 * 0,04 * 10/12e = 5000 euro rentevoordeel. Voor de indivuduele werknemer is dit gemiddeld 'slechts' 50 euro per jaar, maar toch... En aan de andere kant is 5000 euro voor een bedrijf met honderd werknemers peanuts.

Sommige werknemers hebben er baat bij als het wordt afgeschaft.

Voordeel is immers het rentenadeel dat wordt afgeschaft, zie hierboven.
Maar een nadeel is dat heel veel mensen niet goed met geld kunnen omgaan en het salaris elke maand op zullen maken, ook als er 8% bijkomt, waardoor er nooit een extraatje is, voor bijvoobeeld vakantie.

Wat mij persoonlijk betreft: schaf die boel af. Maar voor het overgrote deel van de Nederlanders denk ik dat het beter kan blijven zoals het is.

Pagina: 1