[mrtg] resultaten interpreteren

Pagina: 1
Acties:

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
Ik ben bezig geweest met MRTG: ik heb MRTG zover dat ik mooie grafiekjes krijg van mijn 3com 1100 switch, maar ik snap de output niet (klik hier voor een kopie van de output zoals MRTG die nu produceert).
Elk grafiekje krijgt de volgende kop:
Traffic Analysis for <getal> en ik snap niet waar de inhoud van dat getal vandaan komt. Zelf dacht ik eerst dat vanaf de 100 het getal het poortje weergeeft, dus dat "Traffic Analysis for 101" zou gaan over poortje 1 van de switch, maar waar staat dan "Traffic Analysis for 65" of "Traffic Analysis for 140" voor :?
edit: die getallen komen uit /etc/mrgt.cfg die ik met cfgmaker heb gemaakt, maar hoe komt die dan aan die getallen?
Verder is inderdaad port 101 poortje 1 enzovoorts, is poort 140 de seriele poort op het ding, 141 de glasvezelmodule, snap ik alleen port 65 nog niet (in mrtg.cfg staat daar bij Descr: RMON-VLAN-1), maar misschien is dit meer iets voor #netwerken?

[ Voor 32% gewijzigd door 0siris op 05-09-2005 11:59 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

65 is VLAN_1
101 is port 1 on unit 1
103 is port 3 on unit 1

Op zich toch niet zo moeilijk te interpreteren.. Kijk gewoon naar de Description als op: http://osiris.hexon.cx/mrtg/129.0.0.31_65.html
of
http://osiris.hexon.cx/mrtg/129.0.0.31_101.html

Die getallen zijn waarschijnlijk de levels in de snmp configuratie van die switch. Om die echt lekker te kunnen interpreteren zou je gebruik moeten maken van de MIB files behorende bij die switch.
Daarmee kan je de OID getallen omzetten naar een leesbare omschrijving..

[ Voor 22% gewijzigd door Equator op 05-09-2005 12:02 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kun je niet met snmpwalk uitvogelen welke waarde bij zo'n poort 140 is? En mrtg/cfgmaker is een groot perl-festijn, dus misschien kun je daar ook nog wat nuttigs uithalen :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
CyberJ schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:00:
Die getallen zijn waarschijnlijk de levels in de snmp configuratie van die switch. Om die echt lekker te kunnen interpreteren zou je gebruik moeten maken van de MIB files behorende bij die switch.
MIB files voor die switch heb ik hier gevonden, maar ik snap nog even niet wat ik er mee kan, ik ga eens googlen op mrtg en MIB, alvast bedankt voor de uitleg zover :)
@blaataaps: die L van PERL stond voor "litter", niet? ;) Ik zal eens kijken wat snmpwalk doet (ik ben tamelijk nieuw met snmp)

ach...in een volgend leven lach je er om!