[XP] Schokt af en toe

Pagina: 1
Acties:
  • 512 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:38
Heren,

Ik heb hier te maken met een verse Windows XP installatie (met alle updates en dus ook SP2).

De PC heeft weinig hardware eraan hangen: het enige exotische is een WiFi PCI kaartje waarmee internet wordt opgevangen.

Nu heeft de pc last van een soort schokken. Dit is een kleine bevriezing van het hele systeem wat regelmatig optreedt.

Vooral bij het afspelen van mp3tjes (maakt niet in welke mediaspeler) staat het mp3tje dan regelmatig even stil. Ook de muis beweegt dan even niet (dit gebeurd dus zowel wanneer ik wel of geen muziek afspeel)

Het systeem is een p4 (1.iets) met 256mb pc2700 DDR geheugen. Verder wordt het geluid bestuurt door een onboard SoundMax chipje.

Wat valt hier aan te doen?

(Overigens is het niet zo dat ik de CPU of het geheugen enorm omhoog zie schieten in de taskmanager tijdens zo'n hapering!)

[ Voor 12% gewijzigd door Morphine op 05-09-2005 11:56 ]

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-03 06:46

freddyathlon

McLaren Mercedes

Kijk naar conflicten in de IRQ's.

Ook wil wat meer geheugen soms ook helpen. Windows XP draait wel met 256MB, maar meer is beduidend beter. Dus minimaal 512.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Al een memory test gedraaid?

Verwijderd

256 Mb zou geen probleem mogen zijn, maar ik vermoed, dat er nog een aantal zaken netjes "afgesteld" moeten worden.

Een volledige tweakguide is daarbij je maatje ;)

• Morphine
Dank voor zover.

Ik ga zowiezo nog proberen de nieuwste chipset drivers voor het moederbord te installeren, en eens kijken of een extra reepje geheugen zal helpen.

(een memtest lijkt me overbodig? kan het eventueel nog wel proberen)

Overigens is het niet zo dat ik de CPU of het geheugen enorm omhoog zie schieten in de taskmanager tijdens zo'n hapering!

[ Voor 21% gewijzigd door Morphine op 05-09-2005 11:55 ]

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Kijk ook eens of je harde schijf wel in de DMA mode staat en niet stiekem werkt met PIO.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Verwijderd

Morphine schreef op maandag 05 september 2005 @ 11:54:
Dank voor zover.

(een memtest lijkt me overbodig? kan het eventueel nog wel proberen)
Overbodig? lijkt me juist een van de eerste zaken waar je naar gaat kijken :D

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-03 07:24
Zeker weten een Pentium? Bij AMD namelijk wel VIA drivers installeren. :)

Een (standaard) videokaart is ook geen overbodige luxe, en zo niet, de meest actuele drivers van de onboard videokaart downloaden.

Gooi er voor de zekerheid ook nog een anti-spyware programma overheen (Ad-Aware, SpyBot of Hitman Pro), en kijk in je ms-config eens wat allemaal wordt opgestart.

Mijn YouTube Channel

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Die memory test is er om uit te sluiten dat je geheugen niet brak is... |:(

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:13

Clush

Do as I say...

kvind 256MB 2700 toch wat magertjes hoor... het 1e wat ik zou proberen is even testen met meer geheugen... vooral omdat video en geluid ook onboard zijn...

[ Voor 19% gewijzigd door Clush op 07-09-2005 02:54 ]

... not as I do.

• Morphine
Ik heb het geheugen uitgebreid naar 2x 256mb pc2700... Zonder resultaat :(

Nog tips? (via drivers ook erbij geinstalleerd, maakt ook al niet uit :( )

[ Voor 28% gewijzigd door Morphine op 30-09-2005 18:35 ]

• Morphine
Goed nu een vervolg.. de cpu heeft de gewoonte om periodiek een uitschieter naar ongeveer 70% te generen (geen idee welk process het is, ik zie in de processenlijst geen rare veranderingen).

Overigens schokt de pc meer als er iets zwaardere opdrachten uitgevoerd worden (denk aan: browsen, afbeeldingen bekijken end.)

[ Voor 9% gewijzigd door Morphine op 27-04-2008 09:18 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Volgens mij is dit ook een bekend probleem als je iets van Azureus hebt draaien oid - heb je dat toevallig? :)

• Morphine
Alleen eDonkey staat op het systeem. Maar dat stond op dat moment uit!

Systeem is verder erg schoon...

Verwijderd

Welk proces gebruikt op die momenten het meeste?

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-02 15:41
same here. als k azureus aan heb is t wel erger, maar zonder zoet ie t ook. ook in games staat t soms ff helemaal stil (en dan draai ik geen progs op de achtergrond). het begint best irritant te worden, dacht eerst dat t aan een brakke harddisk lag, die is er nu uit, maar hij doet t nog steeds :?

k merk wel dat mn niet actieve systeemprocessen af en toe gewoon 100% van de processor vragen, das volgens mij ook niet normaal...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

DaNiEl KuNsT schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 21:29:
k merk wel dat mn niet actieve systeemprocessen af en toe gewoon 100% van de processor vragen, das volgens mij ook niet normaal...
Das normaal, dat betekend dat de CPU 100% van de tijd niks staat te doen en er dus 100% van de cpu tijd beschikbaar is voor overige processen.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ik zou ook eens kijken of je HD wel in DMA mode staat en niet in PIO.
heb namelijk een soort gelijk probleem gehad en toen bleek het zo te zijn dat mijn Hd op PIO mode stond ipv DMA.

• Morphine
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 21:44:
heb namelijk een soort gelijk probleem gehad en toen bleek het zo te zijn dat mijn Hd op PIO mode stond ipv DMA.
okeej dat ga ik is na (hoe kan ik dat snel checken? in de bios oid. kan ik me herinneren uit mijn vage verleden toen ik nog veel met dat soort dingen omging :), en ja een antwoord als: google volstaat ook hoor ;))

maargoed het mooie is: Er is op het moment van uitschieten geen process welke dan opeens 70% inbeslag neemt. Anders was het mooi te zien uiteraard!

[ Voor 30% gewijzigd door Morphine op 01-10-2005 22:27 ]

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

zwippie schreef op maandag 05 september 2005 @ 11:56:
Kijk ook eens of je harde schijf wel in de DMA mode staat en niet stiekem werkt met PIO.
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 21:44:
8)7 ;)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Morphine
En inderdaad.. PIO mode stond bij de overdracht aan ipv DMA...

Maargoed nu dus veranderd naar DMA mode en de CPU grafiek ziet er nu iets anders uit (het standaard gebruik bij het afspelen van mp3 ligt de CPU wat hoger, en de schokken duren iets korter)..

Helaas wel met hetzelfde resultaat: het systeem schokt ;(

[ Voor 35% gewijzigd door Morphine op 27-12-2006 14:50 ]

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Probeer eens met ProcessExplorer (een uitgebreidere taakbeheer) te kijken welk proces er steeds bezig is.

• Morphine
Heren,

Ondertussen heb ik een 5.1 geluidskaart erin geprikt..
Wéér tevergeefs: het geluid schokt nog steeds (zelfs het opstartgeluidje hapert enorm).

Wat kan ik in hemelsnaam nog doen ? (reinstall :S?)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:45
Gebruik je de wireless zero configuration service? Zo niet -> uitzetten. Deze verhinderde mij er vroeger van om vloeiend films te kijken op m'n laptop. Service uit, handmatig het netwerk geconfigureerd en daarna draaide het als een zonnetje.

Roomba E5 te koop

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:29

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Kun je dat WiFI-kaartje niet eens in een ander PCI-slot steken of eruit halen? Volgens mij ligt het aan de PCI-latency die niet goed staat afgesteld, of een IRQ-conflict.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Morphine
sig69 schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 17:44:
Gebruik je de wireless zero configuration service? Zo niet -> uitzetten. Deze verhinderde mij er vroeger van om vloeiend films te kijken op m'n laptop. Service uit, handmatig het netwerk geconfigureerd en daarna draaide het als een zonnetje.
Dat staat standaard aan (op mijn laptop draait het tenminste). Wat doet deze service? Als ik dit uitzet, welke stappen moet ik dan vervolgens ondernemen? (handmatig IP/DNS instellen?).
--MeAngry-- schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 17:45:
Kun je dat WiFI-kaartje niet eens in een ander PCI-slot steken of eruit halen? Volgens mij ligt het aan de PCI-latency die niet goed staat afgesteld, of een IRQ-conflict.
WiFI kaart in ander PCI slot gooien zou theoretisch kunnen, het is alleen het énige pci kaartje aan bord (en sinds gister dus die 5.1 sblive erbij). Lijkt me dus niet dat het een IRQ conflict kan zijn.

(wat ik me bedenk overigens zou logisch zijn misschien? De CPU pulsen worden misschien veroorzaakt doordat het WiFI kaartje een verbinding in stand probeerd te houden? Ik ga is proberen die wifi kaart uit te zetten/lan verbinding disablen, kan ik dat ook uitsluiten :))

[ Voor 33% gewijzigd door Morphine op 11-11-2005 17:52 ]

• Morphine
En ja hoor, het is de PCI WiFi kaart! Als ik de kaart uitschakel (in Netwerkverbindingen) dan is de hele pc stabiel.

Waarschijnlijk de exotische drivers die ik ergens van het net heb geplukt veroorzaken het probleem.
Everest home editon geeft aan: Conceptronic 54g Wireless PCI Card

Is er iemand met dezelfde kaart, en heeft voor mij goede drivers (ik heb ergens drivers van Google geplukt, en dit veroorzaakt dus de lag :( )

[ Voor 39% gewijzigd door Morphine op 19-11-2005 10:53 ]

Verwijderd

Dit is de website van Conceptronic.
Ik neem aan, dat je driver hier te vinden is.
Bij download zie ik er genoeg staan, ik ken alleen de typenaam van je kaart niet.

• Morphine
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 13:02:
Dit is de website van Conceptronic.
Ik neem aan, dat je driver hier te vinden is.
Bij download zie ik er genoeg staan, ik ken alleen de typenaam van je kaart niet.
Na een mailtje naar Conceptronics en een snel antwoord heb ik de juiste drivers ditmaal geïnstalleerd..

Voor de goede orde: het probleem is eindelijk opgelost (na het aanschaffen van nieuwe spullen :P).

Goede drivers installeren is dus vooral voor WiFi kaartjes érg belangrijk. Vooral in mijn situatie kunnen verkeerde drivers in een instabiel systeem resulteren.

• Morphine
Nog even een harde kick... Ik heb nu een tijdje de drivers in gebruik en merk dat als het signaal wegvalt, en zichzelf weer probeert te herstellen dat tussen die periode de muis hapert..

Ik weet bijna zeker dat ik nu echt de goede drivers heb, kan dit een IRQ probleem zijn? En zo ja, hoe gaan we dat uitproberen (heb daar weinig kaas van gegeten)

Verwijderd

Morphine schreef op zondag 27 november 2005 @ 14:23:
[...]

Na een mailtje naar Conceptronics en een snel antwoord heb ik de juiste drivers ditmaal geïnstalleerd..

Voor de goede orde: het probleem is eindelijk opgelost (na het aanschaffen van nieuwe spullen :P).

Goede drivers installeren is dus vooral voor WiFi kaartjes érg belangrijk. Vooral in mijn situatie kunnen verkeerde drivers in een instabiel systeem resulteren.
Na maanden zoeken om de oplossing te vinden voor het probleem (zelfs helpdesk kon me niet helpen) dat het geluid en beeld hapert, schokt of stottert (heb alle zoekwoorden maar toegevoegd), heeft dit bericht me op het goede spoor gezet. Heb een asus moederboard, en realtek RTL 8180 card met een driver voor Netwerkkaart PCM1000 Wireless LAN Card Adapter. Ik heb de laatste realtek driver geïnstaleerd en de problemen zijn verdwenen.
Bedankt allemaal. Piko.

Verwijderd

Gelukkig dat je het toch nog na zo'n lange tijd hebt opgelost :)
Pagina: 1