Toon posts:

Vier boxen aansluiten op 8-16Ohm versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Sony versterker met een impedantie van 8-16 Ohm. Ik heb vier luidsprekers van 8 Ohm elk. Als ik ze allemaal aansluit op de versterker (A links, A rechts, B links en B rechts), doen ze het nooit allemaal tegelijk als ik zowel A als B aanzet, wel doen sommige boxen het als ik of A of B aan heb.

Na wat gelezen te hebben op het forum dacht ik dat het misschien aan de impedantie kan liggen. Klopt dit? Maar aangezien de interne weerstand van de versterker 16 Ohm is, leek het mij te kunnen.

Verwijderd

sluit ze eens zo aan (serie) en kijk of ze het allemaal doen:

code:
1
2
3
4
5
Links: amp  +  --------- + X - --------------- + X - -------------------- amp -

Rechts: amp  +  --------- + X - --------------- + X - -------------------- amp -

( X = luidspreker)

Probeer dit eens op de A aansluiting en daarna ook op B, werkt het bij een van beide niet, dan is er vast iets mis met de luidsprekerschakelaars in je versterker

Verwijderd

Topicstarter
De minuitgang van de ene box moet dus aangesloten worden aan de plusuitgang van de andere? Waarbij de min van die weer in de versterker gaat en de plus van die andere box er ook in? Begrijp ik het zo geod?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 10:08:
Ik heb een Sony versterker met een impedantie van 8-16 Ohm. Ik heb vier luidsprekers van 8 Ohm elk. Als ik ze allemaal aansluit op de versterker (A links, A rechts, B links en B rechts), doen ze het nooit allemaal tegelijk als ik zowel A als B aanzet, wel doen sommige boxen het als ik of A of B aan heb.
Het schema hierboven zou moeten werken.
Na wat gelezen te hebben op het forum dacht ik dat het misschien aan de impedantie kan liggen. Klopt dit? Maar aangezien de interne weerstand van de versterker 16 Ohm is, leek het mij te kunnen.
Een versterker heeft geen interne weerstand (of iig niet de (8-)16 Ohm die jij noemt. De versterker is gemaakt voor boxen met een nominale impedantie tussen de 8 en 16 Ohm per kanaal. Maar het kan best zo zijn dat je versterker bepaalde 4 Ohms boxen wel kan aansturen maar problemen krijgt bij bepaalde 6 of 8 Ohms boxen.
Als je dus 2 x 8 Ohm parallel aansluit (via A en B uitgangen) krijg je dus een nominale impedantie van 4 Ohm. Als je versterker dan te veel stroom moet leveren (of je voedingsspanning zakt in) zal die waarschijnlijk door thermische beveiliging uitgaan of zelfs gelijk uitgaan wanneer het voor hem op kortsluiting lijkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb het geprobeerd, en het werkt, zowel op A als B. Ik neem aan dat het niet goed is om de opstelling voortaan zo te laten staan.

Links: amp + --------- + X1 - --------------- + X2 - -------------------- amp -
Rechts: amp + --------- + X3 - --------------- + X4 - -------------------- amp -

Ik heb ze nu bijvoorbeeld allemaal op A staan, en ze doen het allemaal (in serie). Als ik B nu ook aanzet (waar niets op aangesloten is), dan gaan ze allemaal uit.

edit
Hij gaat niet uit als ze allemaal parallel zijn aangesloten, er is gewoon geen geluid :) Zal de beveiliging wel zijn.
Maar wat jij zegt is dus dat ik de vier 8Ohm luidsprekers niet allemaal parallel kan aansluiten? En is het veilig/goed om ze te laten zoals het schema hierboven?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2005 11:37 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ziet er goed uit ja

Iperf

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 11:33:
Ok, ik heb het geprobeerd, en het werkt, zowel op A als B. Ik neem aan dat het niet goed is om de opstelling voortaan zo te laten staan.

Links: amp + --------- + X1 - --------------- + X2 - -------------------- amp -
Rechts: amp + --------- + X3 - --------------- + X4 - -------------------- amp -

Ik heb ze nu bijvoorbeeld allemaal op A staan, en ze doen het allemaal (in serie). Als ik B nu ook aanzet (waar niets op aangesloten is), dan gaan ze allemaal uit.
Waarom zou het niet goed zijn om zo te laten staan? Je hebt nu iig niet een te lage nominale impedantie.
edit
Hij gaat niet uit als ze allemaal parallel zijn aangesloten, er is gewoon geen geluid :) Zal de beveiliging wel zijn.
Dan is dat een kortsluitingsbeveiliging waarschijnlijk.
Maar wat jij zegt is dus dat ik de vier 8Ohm luidsprekers niet allemaal parallel kan aansluiten? En is het veilig/goed om ze te laten zoals het schema hierboven?
Je zegt zelf dat je geen geluid hebt als je ze parallel aansluit. (Danwel alles op A, danwel parallel via A en B uitgangen, wat eigenlijk hetzelfde is.)
Het schema hierboven is natuurlijk niet ideaal voor het beste geluid, maar als je per se 4 speakers wil aansluiten en je versterker kan niet zo'n lage impedantie aan is het wel de optimale oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Ok top, bedankt voor de reacties! Ik wil inderdaad graag alle vier de speakers aansluiten, en op deze manier doen ze het goed.
Pagina: 1