Tool/Software om ASCII bestand om te vormen

Pagina: 1
Acties:

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
Probleem:

Ik heb als output van een stuk software een ASCII bestand bestaande uit diverse regels. Iedere regel heeft als eerste 2 karakters een unieke identifier. Daaropvolgend volgen op vaste posities de waarden. Fictief voorbeeld:

10Albert Heijn           Tilburg
20Kees      1250         Brood
20Piet      1230         Taart
10BCC                    Eindhoven
20Kees      135010       Beamer

Hier staat op de 10 regel de locatie waar iets aangeschaft is en op de daaropvolgende 20 regels wie daar wat aangeschaft heeft en wat het gekost heeft.

Nu moet dit bestand omgesleuteld worden naar bijvoorbeeld het volgende:

10Albert Heijn          
12Tilburg
20Kees      Brood            1250         
20Piet      Taart            1230
10BCC                    
12Eindhoven
20Kees      Beamer           135010          

Dus regel 10 wordt opgesplitst in regel 10 en 12 en de volgorde binnen regel 20 verandert (bedrag en omschrijving wisselen om). Let op bovenstaand is fictief. In werkelijkheid gaat het om compleet andere data.

Nu zoek ik dus een mapping tool o.i.d. waarmee het dus mogelijk is om een ASCII bestand om te sleutelen naar een ander bestand met op zich dezelfde inhoud maar wel op een andere plaats in het bestand.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Er zijn mapping tools maar dat lijkt me overkill (nou ja: degenen die ik ken zijn zwaaaare overkill qua complexiteit en prijs).

Als eenmalig of weinig gebruikt lukt het op zich al met Excel + wat VBA.

offtopic:
Ik neem aan dat dit voor een specifieke applicatie is: die leveren niet zelf een conversietool? Als het een eigen ontwikkeling is en grootte geen issue is: overweeg over te gaan op XML.

En kijk even naar de [<!-- -->pre] of [<!-- -->code] tag voor je voorbeeld :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 05-09-2005 11:07 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
Heb ondertussen naar Altova MapForce gekeken. Op zich leuk, alleen gaat er van uit dat iedere regel in een ASCII bestand hetzelfde opgebouwd is. Bij mij varieert de opbouw afhankelijk van de eerste 2 karakters. Kan geen optie/mogelijkheid vinden in MapForce om dit te doen.

Vraag me af of excel handig is. Bestandsgrootte varieert e.d. Vermoed dat het iets in Java wordt.

@F_J_K --> Het is i.d.d. voor een specifieke applicatie. We hebben momenteel nog de output van versie x en gaan binnenkort over op versie y. We willen echter alvast de output van versie y gebruiken om het vervolgtraject in te richten. Helaas is XML geen optie en zelf leveren ze ook de tools niet omdat de nieuwere versie dus bijna af is. (Hebben wel de specs maar nog geen werkende versie)

[ Voor 35% gewijzigd door a3konijn op 05-09-2005 11:19 ]