[GSM] Symbian, Series 30/40/60/80/90, UIQ: Uitleg s.v.p. !

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thexder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09-2020
Ik wil een nieuwe mobiele telefoon. In mijn zoektocht naar zo'n draagbaar apparaat, stuit ik steeds meer op termen die ik gaandeweg steeds mínder ga begrijpen.

Ik kom kreten tegen als Symbian, Series 30, Series 40, 60, 80, 90, maar ook UIQ. Google wist mij naar sites te leiden, waarop ik heb kunnen lezen dat Symbian een Operating System (OS) is voor PDA's en GSM/UMTS telefoons, een soort "Windows" zeg maar, maar dan op je pda/telefoon.

Maar binnen zo'n Symbian OS schijn je weer verschillende Series (versies??) te hebben: Series 30/40/60/80/90. Ook UIQ schijnt volgens mij zo'n Serie te zijn, maar of UIQ ook van Symbian is is mij niet duidelijk.

Ik begrijp ook dat Nokia de meeste Symbian GSM's heeft met 't Symbian Serie 60 of 90 OS, terwijl je UIQ eigenlijk alleen maar op een SonyEricsson zult aantreffen.

Ikzelf heb een SonyEricsson K750i op 't oog vanwege zijn stoere uiterlijk (draai 't toestel een kwartslag en je hebt opeens een digitale camera in handen - wat 'n geweldige vondst!), maar tegelijk ben ik eigenlijk vreselijk jaloers op 'n vriend van mij, omdat hij een Nokia 6630 heeft waarop 'ie een heuse MSX Emulator ("FMSX/S60") heeft draaien - en dát zou ik ook wel op mijn toekomstige telefoon willen!

Dus mijn vraag is eigenlijk heel simpel:

Wie kan mij vertellen hoe dit allemaal in elkaar steekt en hoe 't werkt (en zijn ook al die verschillende Series compatible met elkaar?) of Waar kan ik op internet goede en duidelijke info vinden waarop dit allemaal wordt uitgelegd?

[ Voor 35% gewijzigd door Thexder op 06-09-2005 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-06 20:23

superblaag

Mooi spul hoor!

Volgens mij heeft Nokia de serie 30 en 40, (wat niets met symbian te maken heeft!)
Symbian heeft 60, 80 en 90.
En UIQ kom je alleen tegen op toestellen met een touch-screen.

Serie 60,
is voor de "gewone" symbian telefoon.
Heb zelf nog de 7650 en een jaar de 6260 gehad, en je kan prima stuff met dit platform doen!
Software ook prima te vinden.

Serie 80,
is voor de Nokia Communicator serie.
Software is dus voor een groot scherm geschreven, zal dus niet op een S60 telefoon draaien.

S90,
is ook een "UIQ" de nokia 7710 heeft deze bijv. en daar werk je ook met een pen en touch-screen.

Als dus MSX games wil spelen, kom je op serie 60 uit, waar weer genoeg "smartphones" voor te vinden zijn!
Lijkt me niet super moeilijk dus :)

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thexder
superblaag schreef op maandag 05 september 2005 @ 09:43:
Volgens mij heeft Nokia de serie 30 en 40, (wat niets met symbian te maken heeft!)
Symbian heeft 60, 80 en 90.
En UIQ kom je alleen tegen op toestellen met een touch-screen.

Serie 60,
is voor de "gewone" symbian telefoon.
Heb zelf nog de 7650 en een jaar de 6260 gehad, en je kan prima stuff met dit platform doen!
Software ook prima te vinden.

Serie 80,
Software is dus voor een groot scherm geschreven, zal dus niet op een S60 telefoon draaien.

S90,
is ook een "UIQ" de nokia 7710 heeft deze bijv. en daar werk je ook met een pen en touch-screen.

Als dus MSX games wil spelen, kom je op serie 60 uit, waar weer genoeg "smartphones" voor te vinden zijn!
Lijkt me niet super moeilijk dus :)
1) Series 90 = UIQ ...
[...]
S90,
is ook een "UIQ" de nokia 7710 heeft deze bijv. en daar werk je ook met een pen en touch-screen
[...]
... en is van Symbian: JUIST of ONJUIST ?

2) Indien 1 JUIST is: Symbian Series 80 draait op de Nokia Communicator, ...
[...]
Serie 80,
[...]
... en dit toestel is zowel bedienbaar met het ingebouwde toetsenbordje als met het bijgeleverde pennetje omdat het scherm ook een touch screen is. Is het dan ook mogelijk om Series 80 software te laten draaien op een UIQ-toestel en andersom? JA of NEE

3) Wanneer spreek je eigenlijk over een smartphone?

4) Voor welk Symbian Series-platform is de meeste software te krijgen (gratis/shareware & commerciëel) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05-2023

Eggy

Goo goo g'joob

Een smartphone is een GSM met OS waarop software te installeren is. Niet te verwarren met java apps aangezien java geen OS is.

Series 60, 80, 90 en UIQ zijn interfaces gebaseerd op het Symbian platform. Deze zijn niet compatible met elkaar of wat dan ook wat software betreft. Series 30 en 40 zijn inderdaad geen Symbian interfaces. Series 40 is de naam van het standaard platform van Nokia wat dus te vinden is op de niet smartphones.

Series 60 is eigendom van Nokia en is in principe een OS met toets bediening (zonder touchscreen) en deze telefoons zijn meestal in een redelijk 'compact' formaat.

Series 80 wordt gebruikt voor de Communicator series van Nokia. Deze hebben geen touchscreen!

Series 90 (is geen UIQ) is een platform waarop geen nieuwe toestellen meer uitgebracht zullen worden. Tot op heden heeft alleen de 7710 met deze interface de schappen bereikt. Series 90 heeft wel touchscreen functionaliteit. De bedoeling is dat de functies van Series 90 uiteindelijk in Series 60 terecht komen naar wat ik gehoord heb.

Verder is er UIQ, nog een andere interface gebaseerd op het Symbian platform. UIQ is echter eigendom van Sony Ericsson in tegenstelling tot de interfaces die eigendom van Nokia zijn. UIQ heeft ondersteuning voor touchscreens en UIQ 3 heeft ook ondersteuning voor non-touchscreen telefoons, deze (zonder touchscreen) zijn echter nog niet verkrijgbaar maar zullen slechts in de toekomst komen.

Overigens kopen verscheidene fabrikanten licenties voor het gebuik van deze interfaces. Vandaar dat je ook Nokias Series 60 aan kunt treffen op een Panasonic of Samsung.

Voor Symbian Series 60 is het meeste software te verkijgen naar mijn weten.

SE-NSE | Sony Ericsson - News, Services, Entertainment

Ayofe Theme for Symbian S60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 22:31
gebruikt de Siemens SX1 niet ook UIQ? die heeft geen touchscreen.

smartphone: mobiele telefoon met OS.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Eggy schreef op maandag 05 september 2005 @ 17:13:

Series 60 is eigendom van Nokia en is in principe een OS met toets bediening (zonder touchscreen) en deze telefoons zijn meestal in een redelijk 'compact' formaat.

[,,,]

Verder is er UIQ, nog een andere interface gebaseerd op het Symbian platform. UIQ is echter eigendom van Sony Ericsson in tegenstelling tot de interfaces die eigendom van Nokia zijn. UIQ heeft ondersteuning voor touchscreens en UIQ 3 heeft ook ondersteuning voor non-touchscreen telefoons, deze (zonder touchscreen) zijn echter nog niet verkrijgbaar maar zullen slechts in de toekomst komen.

Overigens kopen verscheidene fabrikanten licenties voor het gebuik van deze interfaces. Vandaar dat je ook Nokias Series 60 aan kunt treffen op een Panasonic of Samsung.
qrazi schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 08:02:
gebruikt de Siemens SX1 niet ook UIQ? die heeft geen touchscreen.

smartphone: mobiele telefoon met OS.
Wat staat er nou? :) UIQ is er alleen voor telefoons met touchscreens. Oftewel, de SX1 heeft geen UIQ. Een beetje onderzoek had je al laten weten dat de SX1 op Symbian 6.1 met Series 60 versie 1.2.2 user interface. De Series 60 software is alleen de UI en Symbian het platform waar het op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thexder
Eggy schreef op maandag 05 september 2005 @ 17:13:
Een smartphone is een GSM met OS waarop software te installeren is. Niet te verwarren met java apps aangezien java geen OS is.

Series 60, 80, 90 en UIQ zijn interfaces gebaseerd op het Symbian platform. Deze zijn niet compatible met elkaar of wat dan ook wat software betreft. Series 30 en 40 zijn inderdaad geen Symbian interfaces. Series 40 is de naam van het standaard platform van Nokia wat dus te vinden is op de niet smartphones.

Series 80 wordt gebruikt voor de Communicator series van Nokia. Deze hebben geen touchscreen!

Series 90 (is geen UIQ) is een platform waarop geen nieuwe toestellen meer uitgebracht zullen worden. Tot op heden heeft alleen de 7710 met deze interface de schappen bereikt. Series 90 heeft wel touchscreen functionaliteit. De bedoeling is dat de functies van Series 90 uiteindelijk in Series 60 terecht komen naar wat ik gehoord heb.

Kijk híer heb ik wat aan - thanks, Eggy!

Echter toch nog 3 vraagjes die naar aanleiding hiervan bij mij opborrelen:
[...]

[...]

1) Als Series 60 eigendom is van Nokia, wat betekent dan eigenlijk dat deze Series (en de Series 80, 90 en UIQ) interfaces zijn, gebaseerd op het Symbian platform?

2) "Nokia Series 60 is in principe een OS...": a) Bedoel je hier eigenlijk te zeggen dat de Series 60 een interface is, maar zich op een mobiele telefoon 'gedraagt' als een OS?; b) En wanneer we het hebben over "Series 60 software", wordt daar dan specifiek niet-Java applicaties mee bedoeld die alléén op Series 60 toestellen draait/draaien?
[...]

[...]
3) Als je Nokia Series 60 ook kunt aantreffen op andere merken mobieltjes, betekent dat dan dat de look & feel van het menu op zo'n toestel hetzelfde is als op een échte Nokia GSM met Series 60?

[ Voor 16% gewijzigd door Thexder op 06-09-2005 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• three2five
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 10:29
Thexder schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:04:
[...]
Kijk híer heb ik wat aan - thanks, Eggy!

Echter toch nog 3 vraagjes die naar aanleiding hiervan bij mij opborrelen:
[...]
1) Als Series 60 eigendom van Nokia is, wat betekent dan eigenlijk dat deze Series en de Series 80, 90 en UIQ interfaces zijn gebaseerd op het Symbian platform?

2) "Nokia Series 60 is in principe een OS...": a) Bedoel je hier eigenlijk te zeggen dat de Series 60 een interface is, maar zich op een mobiele telefoon 'gedraagt' als een OS?; b) En wanneer we het hebben over "Series 60 software", wordt daar dan specifiek niet-Java applicaties mee bedoeld die alléén op Series 60 toestellen draait/draaien?
[...]
3) Als je Nokia Series 60 ook kunt aantreffen op andere merken mobieltjes, betekent dat dan dat de look & feel van het menu op zo'n toestel hetzelfde is als op een échte Nokia GSM met Series 60?
Ik vind het leuke vragen die je stelt. Antwoorden zijn alsvolgt
1. Symbian is het besturingssysteem, series 60,80,90 en UIQ zijn de zogenaamde shell, interface, hoe je het wilt noemen. Oftewel, deze interfaces zijn om Symbian heen gebouwd

2. a. Nokia Series 60 is in principe een distributie, zoals je dat bij linux ook ziet. Linux word in verschillende smaakjes geleverd, Symbian ook. Hierdoor heeft de Series 60 onderliggend verschillende Symbian versie gehad. Maar op zijn beurt heeft Series 60 zelf ook een versienummer.
2. b. Over het algemeen is de term "series 60 software" synoniem voor Symbian software wat gedraaid kan worden op Series 60 en Java applicaties die gedraaid kunnen worden op Series 60.
3. Jep, over het algemeen betekent het dat. In het begin ondersteunde Series60 nog geen theme's en werd er dus door de verschillende fabrikanten (siemens en Sendo hebben dit gedaan) zelf een ander thema er ingebouwd, die dus niet verandert kon worden. Uiteindelijk is het bij de Siemens SX-1 door firmware aan te passen mogelijk om een beperkte theme's toe te voegen, maar in de Series60 2.0 is het standaard mogelijk om thema's te gebruiken. Maar in zijn algemeen is de look and feel helemaal hetzelfde. Wanneer je dus een nokia 6600 hebt gebruikt, kan je makkelijk ook een Siemens sx-1 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thexder
three2five schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:29:
[...]

Ik vind het leuke vragen die je stelt. Antwoorden zijn alsvolgt
1. Symbian is het besturingssysteem, series 60,80,90 en UIQ zijn de zogenaamde shell, interface, hoe je het wilt noemen. Oftewel, deze interfaces zijn om Symbian heen gebouwd

[...]
Dan ga ik nog even door met 't stellen van leuke vragen.

Symbian is dus het besturingssysteem is en die Series en UIQ zijn interfaces.

1) Als ik 't met Windows mag vergelijken: Windows is een besturingssysteem voor (laten we het even simpel houden) 'de pc', zoals Symbian een besturingssysteem is voor pda's en mobieltjes (even ervan uitgaande dat er alleen Symbian bestaat voor deze mobiele apparaten)? JUIST of ONJUIST

2) Indien 1 juist is, kan/mag ik dan het uiterlijk of thema('s) van Windows vergelijken met de Symbian-interfaces Series en UIQ? JA of NEE

3) Indien 2 ook juist (ja) is, waarom zijn die Symbian-interfaces dan niet compatible met elkaar? Immers, 'de motor' (of het hart) - het Symbian besturingssysteem dus - is hetzelfde, toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Thexder op 06-09-2005 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Thexder schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:08:
[...]
Dan ga ik nog even door met 't stellen van leuke vragen.

Symbian is dus het besturingssysteem is en die Series en UIQ zijn interfaces.

1) Als ik 't met Windows mag vergelijken: Windows is een besturingssysteem voor (laten we het even simpel houden) 'de pc', zoals Symbian een besturingssysteem is voor pda's en mobieltjes (even ervan uitgaande dat er alleen Symbian bestaat voor deze mobiele apparaten)? JUIST of ONJUIST

2) Indien 1 juist is, kan/mag ik dan het uiterlijk of thema('s) van Windows vergelijken met de Symbian-interfaces Series en UIQ? JA of NEE

3) Indien 2 ook juist (ja) is, waarom zijn die Symbian-interfaces dan niet compatible met elkaar? Immers, 'de motor' (of het hart) - het Symbian besturingssysteem dus - is hetzelfde, toch?
1) In principe Juist, ja.

2) Nee, dit is niet juist, tenminste, niet 100%. Een interface is meer dan alleen maar een thema. Een userinterface bestaat uit de complete set van instructies die uitgevoerd worden door het OS bij bepaalde acties. Wat moet er gebeuren wanneer gebruiker klikt op knop A? Welke actie is hieraan verbonden, wat heeft dit voor gevolgen voor de weergave op het scherm? Welke acties moeten er veranderen binnen het menu, krijgt een knop een andere functie? Een interface is óók grafisch. Maar niet alleen maar.

3) Dat is dus volledig afhankelijk van de versie van de UI. Elke serie heeft een andere user interface, een andere manier van werken onderhuids, onder het thema en de grafische interface.
Pagina: 1