[Maxtor] Harde schijf geeft problemen op MSI RS480M2

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik heb een pc gebouwd voor een kennis met de volgende onderdelen:

MSI RS480M2 moederbord
AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB)
2x 512 twinmos ddr400 geheugen
250Gb maxtor hd (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)
Asus 6600 passief gekoeld
gemonteerd in een antec aria kast

Nu komt het regelmatig voor dat de pc bevriest, dat wil zeggen de muis staat vast en alleen opnieuw opstarten helpt. Ook komt het soms voor dat bij het opstarten de HD niet gevonden wordt door de bios, dan start de pc dus helemaal niet op. (dat van dat niet vinden bij het opstarten kwam pas een tijdje later dan het vastlopen) Wanneer je een (zacht) tikje tegen de kast geeft vindt de bios de HD plotseling weer en is er niets aan de hand (voor een tijdje)

Wat heb ik al geprobeert:
Ik heb het geheugen getest met Memtest86: geen fouten gevonden
Ik heb de HD temp gecontroleerd: 34C (lijkt me dus ook oke)
Ik heb de hd uitgebreid getest met de tool van de maxtor site: HD is volgens die tool prima in orde :?
Verder heb ik nog wat geklooit met de drivers omdat ik eerst niet zeker wist of het aan de HD lag..
Gekeken op internet of er meer mensen met de zelfde problemen waren (misschien weer een maxtor firmware probleem..)

Mijn vragen aan jullie:
Moet ik er nu maar vanuit gaan dat de HD toch kapot is?
Ik heb de HD gekocht bij 1to0 (prima zaak overigens) maar ik neem aan dat ze hem wel zullen testen als ik em RMA stuur? want ik ben bang dat ze de schijf direct terug sturen aangezien hij (wanneer hij herkend wordt) wel gewoon door de test van de maxtor tool komt..
Iemand nog suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door KC_Kaas op 05-09-2005 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Is het een Maxtor DiamondMax 10 harde schijf? Indien ja, welke tweaker/verkoper/... heeft die bugged serie harde schijven aangeraden? Of nog erger ben je zelf in de slangenkuil getrapt?

Blijkbaar zijn niet alle DiamondMax 10 harde schijven van de nieuwe smaak sinds januari. Check de firmware versie, flashen gebeurd op eigen risico en er zijn al veel van die schijven op GoT kapot geflashed.

rapture in "Maxtor DiamondMax 10 op Promise Controll..."

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 05-09-2005 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik neem aan dat je een Maxtor Daimondmax 10 hebt. Controleer de firmware van deze schijf eens, mogelijk zit daar het probleem. Met name Daimondmax 10 schijfen geproduceerd voor februari 2005 kunnen vreemde kuren vertonen.

Lees dit o.a. even: OM FAQ / Beleid zoek even met CTRL+F op 1B70.
rapture schreef op maandag 05 september 2005 @ 01:03:
Is het een Maxtor DiamondMax 10 harde schijf? Indien ja, welke tweaker/verkoper/... heeft die bugged serie harde schijven aangeraden? Of nog erger ben je zelf in de slangenkuil getrapt?

Blijkbaar zijn niet alle DiamondMax 10 harde schijven van de nieuwe smaak sinds januari. Check de firmware versie, flashen gebeurd op eigen risico en er zijn al veel van die schijven op GoT kapot geflashed.

rapture in "Maxtor DiamondMax 10 op Promise Controll..."
Mocht je een "verkeerde" schijf hebben, dan zou ik contact met Maxtor opnemen als je het flashen van de schijf niet aandurft. Het is inmiddels een known problem, ik neem aan dat Maxtor dat nu ook wel eens inziet. Laat ze dan maar een nieuwe schijf toe zenden.

P.s. Ik gebruik ook al jaren Maxtor schijven heb op het moment 4 van deze 10 serie in mijn werkstation hangen op een RAID5 controller, wat ook even heeft geduurd voordat ik de schijf duidelijk had gemaakt dat ze gewoon moesten gaan werken. De fabrikant van mijn RAID5 controller heeft zelfs een firmware update voor de controller uitgebracht speciaal om de Daimondmax 10 en Maxline III serie fatsoenlijk te kunnen laten werken. Nee, Maxtor heeft toch een behoorlijke fout gemaakt volgens mij deze serie. Ik hoop dat ze bij de 11 serie wat beter opletten.

[ Voor 79% gewijzigd door _Dune_ op 05-09-2005 01:11 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zelfde probleem hier (of teminste een vriend van mij).

S-ata schijf dat problemen geeft met opstart (bios, rare tekens / waardes harde schijf), hangend os tot herstartende XP, data verlies en nog meer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 11:52
Als bovenstaand niet werkt: Spint de schijf sowieso wel op? Kun je niet met een andere HDD testen (omsclachtig maar geef je wel duidelijkere zoekrichting) zodat je weet of het 't moederbord (IDE controller probleem? Compatibility probleem, zie bovenstaande post) of dat het de schijf zelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC_Kaas
  • Niet online
Ik dacht dat die problemen alleen voor kwamen icm de Nforce moederborden?
De schijf is net 2 weken oud, ik zal morgen even checken welke maand hij geproduceerd is.

Edit:
De schijf spint overigens wel op wanneer hij niet wordt herkend, alleen blijft het HD lampje uit (wanneer hij wel wordt herkend zie je het lampje branden als hij wordt geinitialiseerd)

[ Voor 39% gewijzigd door KC_Kaas op 05-09-2005 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

KC_Kaas schreef op maandag 05 september 2005 @ 01:08:
De schijf is net 2 weken oud, ik zal morgen even checken welke maand hij geproduceerd is.
Een harde schijf moet altijd (ook met die nForce borden) werken en als er iets niet deugt, dan moet de kritiek/boycot van de consument hard zijn. Zo houden we de kwaliteit/degelijkheid/betrouwbaarheid van producten hoog.

[ Voor 20% gewijzigd door rapture op 05-09-2005 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

KC_Kaas schreef op maandag 05 september 2005 @ 01:08:
Ja, vooral de Nforce4 moederborden hebben problemen met deze schijven, maar het geldt ook voor RAID controllers van o.a. Highpoint, Promise, 3ware en LSI (geloof ik ook) en Broadcom/RAIDcore... en ik meen nog wel meer controllers. Dit zijn dan niet de onboard controllers, maar losse PCI/PCI-X/PCI-e kaarten.

Aangezien de problemen met zoveel verschillende controllers optreedt moet het wel aan de schijven liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 05-09-2005 01:17 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC_Kaas
  • Niet online
Ik heb zpjuist maar 1to0 een mailtje gestuurd of ik de schijf mag RMAen. De schijf werkt tenslotte niet zoals ik mag verwachten van een nieuwe schijf. Helaas hebben ze geen WD of seagate schijven te koop. Werken de schijven met de nieuwe fireware wel zonder problemen? Dan kan ik hem misschien ruilen voor een schijf met de nieuwste firmware. (ik kan hem zelf helaas niet flashen omdat er geen floppie drive in zit) Bovendien lijkt het me niet verstandig de schijf te flashen op een moederbord waarmee de HD niet goed samenwerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:59

vr6-only

Blub Blub

laat het hele flash gedoe liggen, hier maxtor 10, 250 gig net nieuw gewoon kapot...alle instructies precies gevolgd maar dat mocht niet baten..

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 19:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Ik heb ook dit moederbord net een paar dagen. Zeer tevreden over geen problemen met de HD's.
Maar ik heb wel 3x een Maxtor MaXLine Plus II 250GB SATA.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

UNICRONBOT schreef op maandag 05 september 2005 @ 10:49:
Ik heb ook dit moederbord net een paar dagen. Zeer tevreden over geen problemen met de HD's.
Maar ik heb wel 3x een Maxtor MaXLine Plus II 250GB SATA.
De MaXline Plus II is een ander type schijf dan de MaXline Plus III en de Daimondmax 10, welke beide problemen hebben met bepaalde RAID controllers, wat weer opgelost zou moeten zijn met de betreffende firmware. Ik zeg expres "zou moeten zijn", aangezien er nogsteeds problemen worden gemeld, ondanks nieuwere firmware. Het is ook mogelijk dat er een Firmware/BIOS update nodig is van de RAID controller of van het moederbord. Bijvoorbeeld RAIDcore heeft een aangepaste firmware uitgebracht voor de BC4852 en de BC 4452 speciaal voor de MaXline III en Daimondmax 10.

• -=unicron=-

-=unicron=-

_Dune_ schreef op woensdag 07 september 2005 @ 23:33:
[...]

De MaXline Plus II is een ander type schijf dan de MaXline Plus III en de Daimondmax 10, welke beide problemen hebben met bepaalde RAID controllers, wat weer opgelost zou moeten zijn met de betreffende firmware. Ik zeg expres "zou moeten zijn", aangezien er nogsteeds problemen worden gemeld, ondanks nieuwere firmware. Het is ook mogelijk dat er een Firmware/BIOS update nodig is van de RAID controller of van het moederbord. Bijvoorbeeld RAIDcore heeft een aangepaste firmware uitgebracht voor de BC4852 en de BC 4452 speciaal voor de MaXline III en Daimondmax 10.
Tot er veel problemen zijn met die Daimond max 10, wist ik van op het forum op GoT maar dat de MaXline Plus III problemen heeft wist ik niet. Ben ik blij dat ik daar nog geen van gekocht heb.
Ik heb nu 2 MaXline Plus 2 in mijn game PC + een external Maxtor 5000XT 250GB is denk ik ook Maxline plus 2 ?. In mijn server/internet PC heb ik 3 keer een Maxline plus 2 in zetten. Ik vind de Maxline plus 2 serie toch wel _/-\o_

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Verwijderd

Ik heb de problemen met de maxtor schijven opgelost door de dma op 100 te zetten ipv 133

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC_Kaas
  • Niet online
Oke, daar ben ik weer...

Het werkt nog steeds voor geen meter. Ik heb de probleem schijf vervangen door een WD raid edition en even leken alle problemen opgelost. Maar helaas, na een tijdje begon de pc bij het opstarten een melding te geven dat het besturingssysteem ontbrak of hij starte wel windows en bleef hangen bij een mooi blauw scherm waarna een herstart nodig was. Eerst dacht ik weer dat de HD naar de eeuwige jachtvelden was maar niet veel later kreeg ik dit te zien (klikbaar):

Afbeeldingslocatie: http://www.vako-voorschoten.nl/img/schermklein.jpg

Nu denk ik dat het moederbord niet helemaal lekker werkt. Ik heb de temperaturen al gecheckt en die lijken me in orde. (50 c max voor de CPU, 30 C voor moederbord.

Wat denken jullie? Ik denk dat ik het moederbord maar RMA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=unicron=-

-=unicron=-

Zo zo werkt het nog niet. Wat voor een merk model voeding heb je ? Je hebt je CPU niet overclocking gedaan ? welk model TwinMOS geheugen heb je ? Kijk zelf ook eens hier RS480M2 Test Report

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC_Kaas
  • Niet online
Het geheugen heb ik getest met memtest. Na 8 uur testen nog geen enkele error. De handel zit in een antec aria kast met bijbehorende voeding. Er zit een antec 300 watt voeding in (ruim voldoende). Ik heb 2 exact de zelfde pc's gebouwd waarbij alleen die problemen geeft. Die andere is super stabiel en is nog geen enkele keer vastgelopen.
Pagina: 1