Processorkeuze Supermicro P8SCi

Pagina: 1
Acties:

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 09:03
Hoi tweakers,

Kan iemand me even wat raad geven? Ik zie het bos door de bomen niet meer met die "nieuwe" processor namen bij intel.

Past de Celeron D 326 al dan niet op een Supermicro P8SCi bordje? linkje naar de specs
Volgens de specs en pic gaat het hier om een LGA775 bordje met een Intel® E7221 (Copper River) chipset.

Mijn keuze is dus, zoals eerder vermeld, de Celeron D 326 (LGA775) geworden.

Probleemstelling:
Op de site van supermicro kan ik niet vinden welke processors al dan niet ondersteund worden. Er staat alleen maar "Celeron® 533MHz FSB LGA775" en een stukje lager "Supports 64-bit Operating Systems".

De Celeron D heeft een LGA775 socket nodig en beschikt over EMT64 instructies. Dus vermoed ik dat deze processor op dit bordje zou moeten passen.

Maar volgens de site van intel ondersteunt de E7221 chipset de 326 niet. Er staat dat de chipset zowel LGA775 als mPGA478 processors ondersteunt. Echter, het lijstje met ondersteunde cpu's voor de E7221 chipset bevat alleen maar mPGA478 processors. :? bron

Kan iemand me met zekerheid vertellen of de Celeron D 326 nu al dan niet op het bord past?

Pic van het bewuste bordje:
Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/a_images/products/P4/E7221/P8SCi_spec.jpg

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Fysiek gaat het natuurlijk passen. Of de processor goed gaat werken hangt meestal af van de BIOS versie. Aangezien de Celeron D een Pentium 4 6xx is met benotte FSB en minder cache zou het denk ik wel kunnen booten. Als de microcode niet wordt ondersteund door de BIOS dan kom je natuurlijk niet verder. Daarom zou ik eens kijken naar BIOSsen voor dit bordje en kijken of bij de changelog iets staat vermeld over processorondersteuning.

Tot zover het standaard verhaal. De site van Intel geeft inderdaad aan dat de D326 dus niet gaat werken met de E7221. Nu zijn er wel verhalen over officieële ondersteuning en het wel of niet passen van bijv. dual-cores in een 925X(E) bordje, in deze zaak is het wat minder helderder. Er staat wel vrolijk 'Supports 64-bits Operating Systems' maar dat zegt dus alleen iets over het OS, niet over de processor (ook niet erg logisch though). De E7221 ondersteunt sowieso wel 64-bits, maar het verschil tussen de D326 en de 478 varianten is o.a het ontbreken van X86-64. Het zou kunnen dat Intel de ondersteuning voor de Celeron D in de E7221 expres heeft uitgezet om zo de verkoop van de duurdere Pentium 4's/D's in de hand te werken, maar dat is maar een ideetje van mij :P. Zelf zou ik dan kiezen voor een Pentium 4 die ongeveer op dezelfde snelheid draait zodat je van het probleem afbent.

Logius | Somda | Twitter

• Arioch
Bedankt voor de reply! Daar heb ik wat aan :)
SleutelMan schreef op maandag 05 september 2005 @ 01:18:
Fysiek gaat het natuurlijk passen. Of de processor goed gaat werken hangt meestal af van de BIOS versie. Aangezien de Celeron D een Pentium 4 6xx is met benotte FSB en minder cache zou het denk ik wel kunnen booten. Als de microcode niet wordt ondersteund door de BIOS dan kom je natuurlijk niet verder. Daarom zou ik eens kijken naar BIOSsen voor dit bordje en kijken of bij de changelog iets staat vermeld over processorondersteuning.
-knip-
Zelf zou ik dan kiezen voor een Pentium 4 die ongeveer op dezelfde snelheid draait zodat je van het probleem afbent.
Zou de Pentium 4 6xx serie dan wel ondersteund worden? Ik ben aan het twijfelen tussen een 5xx en een 6xx cpu. Maar wederom kan ik nergens vinden of die 6xx wel supported is.
Bios changelogs had ik tervoren ook niet gevonden, was ik vergeten te vermelden in de startpost. Dus daar kan ik ook niet in zien welke cpu's eventueel later ondersteuning gekregen hebben.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:33
Maar als je hier kijkt ondersteund het systeem helemaal geen 64bits os.
http://www.supermicro.com/support/resources/OS/OtherP4.cfm
Dus ergens staat er een fout op de site van supermicro

• Arioch
Na al deze tegenstrijdigheden op de site van Supermicro en eerdere kleine probleempjes heb ik besloten om voor een vergelijkbaar Tyan bordje te gaan: de Tomcat i7221a.
Bedankt voor de hulpvaardige reacties!