Toon posts:

CPU kapot of toch niet compatible ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
DIt is mn eerste post hier op GoT omdat ik eigenlijk in al die jaren (ja ondertussen grijs) nooit echte voor mij onoplosbare probs met mn pc`s heb gehad maar nu ....

Ik heb voor mn Asus K8V-Deluxe moederbord een nieuwe CPU gekocht (AMD 64 3700+ S754 boxed).
Natuurlijk heb ik op de site van Asus gekeken en uitgezocht of deze CPU compatible zou zijn, en dat was ie idd mits er een bepaalde bios versie of hoger zou zijn.
Ik had idd een "oude" bios en heb deze succesvol geflashed met de laatste bios van Asus, voordat ik de cpu ging plaatsen.
Met mn oude CPU heb ik gekeken of alles goed werkte en dat was ook idd zo, absoluut geen enkel probleem.

Nadat ik de oude cpu (64 3200+) had vervangen door de nieuwe kreeg ik netjes van de bios een waarschuwing dat er een andere cpu was geplaatst en of ik naar de bios-setup wou gaan of dat ik de oude instellingen wou behouden, natuurlijk ben ik naar de setup gegaan om alles te controleren en zonodig te wijzigen.
In mn bios werd netjes het type CPU met bijbehoorende speeds aangegeven, ik heb alles na gelopen en heb verder niets veranderd omdat alles op "auto" staat, en alles dus netjes automatisch had ingesteld.
Nadat ik in de bios F10 heb gegeven en reboot start Windows op, er kwam gelijk een venster met dat er een aantal registerwijzigen met succes waren uitgevoerd, en alles starte probleemloos op.
Na een half uur probleemloos te draaien (ook de temps waren goed) heb ik de pc gereboot, windows (XP SP2) starte niet op maar gaf een BSOD met de foutmelding :
code:
1
2
3
4
5
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

blablablablabla het bekende verhaal van : als je voor het eerst dit venster ziet ........enz

Stop : 0x000000050 (0xfffffff4, 0x00000000, 0x8B2CAF, ox000000000)

Deze stopfout zou iets te maken kunnen hebben met een brak geheugen of een brakke hdd, ik heb het geheugen getest dmv oude cpu, en mn hdd`s (3 schijven waarvan 1 s-ata) doen het ook zoals het hoort met de oude cpu.

Ik heb geprobeerd om met de nieuwe cpu op 1 van de schijven (andere niet aangesloten ook de s-ata niet) XP te installeren met als resultaat dat als tijdens de setup na het laden van bestanden het installeren moet beginnnen dat de pc gaat rebooten (normaal na het laden van de setup bestanden gaat beeld op zwart met linksboven een knipperende cursor om daarna te gaan naar partitie indelen enz)

Heb met de oude cpu hetzelfde gedaan met een werkende XP als resultaat heb windows laten updaten en alle laatste drivers geinstalleerd, dus een volledig up to date clean systeem.
Weer de nieuwe cpu geplaatst, het bios riedeltje weer doorlopen, daarna moet XP opstarten en ......... BSOD

Ik heb nu echt alles geprobeerd, alles volledig geupdated ook bios, geheugens zijn okee, hdd`s zijn okee ... ik snap het niet meer .
Ik heb de CPU nieuw uit de boxed verpakking gehaald, kan deze na en half uur al kapot zijn gegaan op een volgens Asus compatible bord met een volledig up to date bios en windows installatie ?
Heb dat nog nooit meegemaakt, ik ben 31 heb al ruim wat jaartjes aan pc`s geknutselt maar dit is een raadsel.

EDIT\ Ubuntu(Linux) start ook niet op met de nieuwe CPU en installeren wil ook niet

Wie heeft misschien nog een tip ?

Alvast bedankt Marco

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt al erg veel uitgezocht en uitgesloten en alles wijst duidelijk in de richting van de CPU. Al kan de voeding ook redelijk verdacht zijn, maar de stroomconsumptie van de A64 3200+ en A64 3700+ verschilt amper van elkaar. Anders had je het dus ook wel ervaren bij de 3200+.

Ik zou nog eens pogen om een beetje met de CPU-instellingen te spelen. Probeer eens de FSB te verlagen (bijv. 200MHz » 166MHz) en/of de CPU-voltage te verhogen (bijv. 1,5V » 1,525V à 1,55V). Zie ook het Processor-gedeelte van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan zou ik de CPU maar als DOA (Dead On Arrival) bestempelen en contact opnemen met de PC-boer voor verdere garantie-afhandeling.

edit:
Hierop terugkomend:
ik heb het geheugen getest dmv oude cpu
Heb je dit ook icm de nieuwe CPU gedaan? Dat zou ik wel doen. Want memtest86 test ook de geheugencache van de CPU en fouten in de CPU-cache laten zich vaak zien tijdens test 5 en in de mindere mate in 7 en 8.

[ Voor 21% gewijzigd door BalusC op 04-09-2005 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor je rappe reactie ;)

Ik heb idd ook geprobeerd om de FSB te verlagen maar deze wil niet lager als 200 (dit is ook standaard btw)
Ik kan wel handmatig de Mhz verlagen dus van 2400 naar 2000, wat overigens ook niets uit heeft gehaald.
En ja dat voltage wat opkrikken, hoort dat niet bij oc-en ? ... ik kan het wel proberen natuurlijk maar zit er geen garantieverhaal aan vast bij dit soort "wijzigingen" ?

EDIT\ Maar het gebeurt volgens mij bijna nooit dat DOA bij cpu`s lijkt mij, deze worden toch uitvoerig getest ?

Co

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 22:49 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 22:46:
Ik heb idd ook geprobeerd om de FSB te verlagen maar deze wil niet lager als 200 (dit is ook standaard btw)
Ik kan wel handmatig de Mhz verlagen dus van 2400 naar 2000, wat overigens ook niets uit heeft gehaald.
Dat komt wel min of meer overeen met hetgeen ik bedoel :)
En ja dat voltage wat opkrikken, hoort dat niet bij oc-en ? ... ik kan het wel proberen natuurlijk maar zit er geen garantieverhaal aan vast bij dit soort "wijzigingen" ?
Dat wordt tijdens het OC'en inderdaad ook toegepast om de stabiliteit meer te garanderen naarmate je de kloksnelheid opvoert. Mits je het binnen acceptabele marges doet, dan hoeft het geen ernstige gevolgen te hebben. Een kleine 10% is een prima marge. Al denk ik niet dat dit veel zal helpen nu je hebt aangegeven dat het downclocken van 2400MHz » 2000MHz niks heeft uitgehaald. Nu dus nog maar even de memtest uitvoeren icm de 3700+.
EDIT\ Maar het gebeurt volgens mij bijna nooit dat DOA bij cpu`s lijkt mij, deze worden toch uitvoerig getest ?

Co
En toch komt het regelmatig voor :) Maandagochtendexemplaren, statische elektriciteit, slecht transport, etcetera.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hetzelfde moederbord waarbij ik problemen had met 1gb/1,5 gb geheugen. Ook blauwe schermen en nog meer. Toen weer terug naar 512 mb en daarna geen probleem meer. Ik dacht even de voeding checken en moest zeggen voor deze A-Open voeding op 12v 13a moest voldoende zijn maar toch voor de zekerheid ben ik naar een Antec behuizing gegaan (slk2650) met 350w en op de 12v met 21a. Toen even ander geheugen erin gedaan en weer alleen maar blauwe schermen Ik heb toen 1x erin gedaan en dezelfde problemen. Ik werk nu met 512 mb. het gaat wat trager maar ja of blauwe schermen en instabiel of maar 512 mb geheugen. Ik heb maar een AMD Athlon 2800+ en wil ook graag een 3700+ maar ik geef het bord geen 2e leven met een snellere cpu na deze geintjes. Geheugen werkt nu in een HP computer dus zo slecht was het geheugen niet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
Owkay ik ga morgen memtest laten draaien, ik ruk er ook nog ff een reepje geheugen (Twinmos M-Tec DDR400 512MB PC3200) uit.

Iig bedankt en ik laat morgen ff weten hoe het afgelopen is, zzzNurkzzzUh

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

De 3700+ is nog een processor van het oude CG-type, deze procs willen nog wel eens voor geheugen problemen zorgen omdat hun ingebouwde geheugen controller nog niet zo compatibel is als latere versies! Misschien is je geheugen dus gewoon incompatibel!

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat zou vreemd zijn, aangezien de 3200+ exact dezelfde core heeft.
* BalusC heeft de Newcastle over het hoofd gezien.

Dat zou 'em ook kunnen zijn. Wat is de OPN van de 3200+? Deze kun je op de heatspreader van de CPU vinden. ADA3200AEP4AX = Newcastle en ADA3200AEP5AP of ADA3200AEP5AR = Clawhammer.

[ Voor 95% gewijzigd door BalusC op 04-09-2005 23:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
TetsuoShima schreef op zondag 04 september 2005 @ 23:36:
De 3700+ is nog een processor van het oude CG-type, deze procs willen nog wel eens voor geheugen problemen zorgen omdat hun ingebouwde geheugen controller nog niet zo compatibel is als latere versies! Misschien is je geheugen dus gewoon incompatibel!
Dus je bedoelt mn "reepjes" geheugen ? krijg je dan ook de BSOD die ik beschreef ?

Is er eigenlijk maar 1 type 64 S754 3700+ ? ,omdat er van de 3200+ 2 Clawhammers bestaan ? , ik kan op de site van AMD hier niets over vinden

EDIT\ Ik heb de Clawhammer (3200+) ADA3200AEP5AP met Everest gekeken welke stepping ik heb met de 3200+ en dat is SH-CO

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2005 00:20 ]

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 23:54:
[...]

Dus je bedoelt mn "reepjes" geheugen ? krijg je dan ook de BSOD die ik beschreef ?

Is er eigenlijk maar 1 type 64 S754 3700+ ? ,omdat er van de 3200+ 2 Clawhammers bestaan ? , ik kan op de site van AMD hier niets over vinden

EDIT\ Ik heb de Clawhammer (3200+) ADA3200AEP5AP met Everest gekeken welke stepping ik heb met de 3200+ en dat is SH-CO
Er is inderdaad maar 1 type 3700+ (op de 754 socket tenminste) nl die met CG stepping. Van de 3200+ zijn er 3 types 2 met 1MB L2 Cache (C0 en CG) en 1 met 512kB L2 cache.

Als jou 3200+ de C0 stepping heeft, heeft hij 1MB L2 cache en 2GHz kloksnelheid. Hiermee is z'n stepping dus ouder dan de 3700+ (met CG) en dus zou die 3700+ juist meer compatibel moeten zijn, vermits de C0, eigenlijk de eerste release stepping was!

Mijn vorige verklaring/oplossing was dus zéér waarschijnlijk incorrect!

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zoals gezegd, vreemd probleem.
Ik zou idd de CPU vermoeden. Zeker aangezien de PC wel keurig functioneerd met de vorige CPU.
Een defecte CPU komt zoals BalusC zegt nog wel eens voor. Als er iets mis mee is merk je het net als bij de 3D kaarten van tegenwoordig vrij snel.
Denk uiteraard wel altijd aan mogelijke statische elektriciteit bij het plaatsen van CPUs en RAM. Die zijn daar, zoals waarschijnlijk bekend is, gevoelig voor.

Ik zou ook zeggen DOA en omruilen. En dan natuurlijk ons even laten weten hoe het dan zit :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Op aanraden van ItsAlex heb ik de grote wisseltruc gedaan met mn reepjes memory, uiteindelijk heb ik nu 1 reep in het eerste slot zitten (dus maar 512mb), maar de cpu doet nou zn werk zoals het hoort.
Ik heb na een aantal reboots nog geen BSOD gehad, ik heb hem nu stressed vlammen met de Dnet RC5-72 client @team [KTC] (voor de onnodige info btw .. lol sorry voor de DPC aanhangers)

Ook heb ik memtest laten draaien voordat ik de memory wissel had gedaan ... na ongeveer 2 uur had ik ongeveer 75000 errors vooral in test 5 en 8, ik heb de test zelf gestopt, was wel goed zo..

Hij draait nu ongeveer een uur stressed maar word een beetje warm (43 graden met open kast met een CNPS7000B-Cu )

Iig wil ik de mensen bedanken voor de genomen moeite om me te helpen met het zoeken naar deze oplossing ... ook ik heb weer bijgeleerd

Thx gasten

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de hele nacht het masjien laten draaien met de Dnet client en geen centje pijn.
Dus het is echt puur het geheugen.
Wat was het eigenlijk toch simpel, maar ja dat is achteraf gel*l.

Nogmaals thx

En topic kan dicht
Pagina: 1