Toon posts:

[XP] Pentium 1.4 GHZ met XP home is traag met opstarten*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een Pentium 4 1,4 GHz met 128 MB RAM op me kamer staan en deze is mega zZzZzZzloom met opstarten. :(
als ik hem aanzet, verloopt de bios post soepeltjes en vlot...maar zodra ik in Windows XP Home Editie kom, duurt het gewoon een lelijke 10 minuten voor dat mijn LAN verbinding klaar is en de rest van mijn PC ook. (die 2 knipperende beeldschermpjes rechts onder in de taskmanager) :(

nu is mijn vraag, HOE kan dit...ondanks datik een aantal systeembronnen vretende app's heb uitgeschakeld. ( Securitycenter, Systeemherstel) :|

maar nog is dat ding zoooooo sloom, HD is ook maar 5,5 GB gebruikt dus een dicht geslibte HDD is het ook niet.. 8)7

Wie o wie kan mij helpen? O-)

Groet,

Katmai :)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 10:23
euh... laten we eens beginnen dat je 128mb ram heb en xp draait.... veeeels te weinig
wat voor hdd heb je erin zitten?
en wat gebeurt er zonder netwerkkaart?

[ Voor 45% gewijzigd door sharkzor op 04-09-2005 22:21 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Tja, de Tualatin 1400MHz is natuurlijk niet meer van deze tijd.
Bovendien heeft hij maar 128MB geheugen tot zijn beschikking wat voor Windows XP natuurlijk niet veel is.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
sharkzor schreef op zondag 04 september 2005 @ 22:19:
euh... laten we eens beginnen dat je 128mb ram heb en xp draait....
wat voor hdd heb je erin zitten?
en wat gebeurt er zonder netwerkkaart?
Inderdaad, 128MB is eigenlijk te weinig om XP vlot te draaien. 256MB of meer is toch wel aan te raden.

Scan verder eens voor spyware en virii.

Verwijderd

Ik heb ooit xp geïnstalleerd op een laptop met intel celeron 400mhz en 64mb sdram. Daarbij heb ik nog word, excel en powerpoint 2003 bijgezet. De snelheid viel nog goed mee.
Ik had weliswaar nlite gebruikt. Handig programma waarbij je je xp een hele hoop lichter kan maken. Moet je mischien eens proberen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

r00n schreef op zondag 04 september 2005 @ 22:21:
Bovendien heeft hij maar 128MB geheugen tot zijn beschikking wat voor Windows XP natuurlijk niet veel is.
Tualatin? Een Tualatin is een P!!! cpu en geen P4. Dit is een Willamette cpu. Nu is het zo dat een Tualatin echt een heel pak sneller is dan een Willamette, maar dat terzijde.
128MB is idd wel wat weinig. Gooi er tenminste 256MB bij.

Daarnaast, is het SDR SDRAM, DDR SDRAM of RIMM wat je gebruikt? ingeval van SDR SDRAM zul je niet echt een snelheidswinst gaan merken, gezien P4s icm SDR niet lekker werken (overweeg dan gelijk een flinke upgrade te doen0.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

XP draait prima op een P1 233 met 128 MB geheugen, mits je goed snijd in geheugenvretende dingen (gewoon geen SP's installeren (zorg er wel voor dat je niet direct met internet verbonden zit ;)), geen thema's, schakel overbodige services uit).

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 04-09-2005 22:33 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als er verder geen zware apps (virusscanner) op de achtergrond draaien, dan is 1400MHz + 128MB RAM met gemak genoeg voor XP en een beetje Office :)

Wat jij beschrijft qua langzaam booten heeft absoluut niks te maken met die specs iig :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Lijkt me niet de oorzaak voor 10 minuten wachten op een LAN verbinding.
Het kan dan wel traag zijn maar ZO TRAAG???

Het kan wel zo zijn dat je een berg juiste drivers mist, daardoor kan je pc ook erg traag zijn.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Terw_Dan schreef op zondag 04 september 2005 @ 22:31:
[...]
Tualatin? Een Tualatin is een P!!! cpu en geen P4. Dit is een Willamette cpu. Nu is het zo dat een Tualatin echt een heel pak sneller is dan een Willamette, maar dat terzijde.
Mijn fout. Ik keek over de '4' heen. Zondag hè :X

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• rapture
  • Laatst online: 02:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

r00n schreef op zondag 04 september 2005 @ 22:21:
Was het maar een Tualatin, maar we spreken hierover een Pentium 4 1,4GHz. In het begin van P4 tijdperk werd P4 1,7GHz geowned door een Pentium !!! 1GHz, want software ondersteunde toen de nieuwe instructiesetjes niet. Na verloop van tijd kwam de support voor deze oplapmiddeltjes op om de P4 ietsje minder inefficiënt te maken.

Waarschijnlijk zit er ook RDRAM op je mobo, de 128MB is echt een tekort voor Windows XP. Ik heb eens bij iemand z'n 512MB latje vervangen door een 128MB latje, plotseling wordt die Tualatin 1,3GHz zo sloom als een Celeron 300MHz in Windows XP.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/avg.gif
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/ad-aware.gifIk heb eens een laptop moeten herstellen die idd zo sloom is.

Jaag alle spyware, virussen, wormen en andere ongedierte overboord, dan zal je computer terug aangenaam draaien. Het uitmesten van computers is een vak apart. Desnoods formatteren/herinstalleren.

Een half dode harde schijf kan ook de boosdoener zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door rapture op 04-09-2005 22:53 ]

Verwijderd

gevalletje memory tekort, koop minstens 256mb erbij of strip XP.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in die bak RD -RAM zitten...

en een 40 GB HDD van <Maxtor en een 30 van Samsung...

't word een beetje een e-mail, photo bak...

maar goed...

XP strippen is een gave optie... WELKE services kan ik uitzetten en welke niet?

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 23:02:
Google is je grote vriend: http://is-it-true.org/nt/utips/utips76.shtml

Ik zou ook zeker de themes en alle grafische effecten uitzetten. Maar ik denk dat het niet de grote boosdoener is. Je kan het beste je pc even op spyware en virussen checken zoals hierboven als is aangegeven.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 23:02:
Of installeer windows 2000. Daar zit standaard een stuk minder meuk in dan XP heeft en draait op zich prima met 128MB ram.
Het scheelt je heel veel geklooi in XP om alles uit te zetten en te verbouwen :P.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
pc van mn ouders staat ook XP..staat er al 2 jaar op zonder services uit en al tijden niet op spyware gecheckt. Het is een P3 933MHz met 128MB ram en 20GB schijf. Daar duurt het opstarten ook lang, maar zeker geen 10 minuten. Hoogstens 2 a 3. Dus denk dat er iets anders aan de hand is.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

Naast het uitzetten van de services zou ik toch echt wat extra mem erbij zetten, 2dehands kost hiet niet veel : http://www.tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/552

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:52
ik kan je wel vertellen dat TS z'n systeem (ook al heeft deze maar 128MB RAM), toch echt sneller op moet starten als 10 minuten!

staan er zaken in je logboek?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
eeeuh geen van deze zaken na gekeken...

maar ik overweeg ook Windows 2000 er op te zetten....want dit is echt...zo erg...

mja, zal wel ff kijken...

anders gewoon me XP home (orgineel) dumpen...en w2k er op dauwe...

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-01 14:33
256 erbij: 384 totaal. Heb Pentium 3 800 machines draaien met die config. Werkt prima. Kosten zijn ca. € 40,00 dus daar hoef je het niet voor te laten (tenzij je zo'n ding met RDRAM hebt....).

Groet,

Hans.

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
Installeer XP dan gewoon opnieuw en zet alle grafische bende uit, zoals hierboven ook al gezegd werd. Ik had XP draaiend op een AMD K-6 266 Mhz met 32 MB geheugen ! Duurde zon 2 minuten met opstarten, daarna had ik nog 64 MB geheugen er bij geprikt en hij deed het sneller dan de PC beneden destijds ( een Athlon Tbird 1200 mhz met 112MB + 16 Video) die overigens ook aan een herinstall toe was. Je kunt ook kijken of de boel in je bios wel goed staat. Sommige computers willen nog weleens onderklokt zijn, ik keek laatst bij mn opa en dat ding liep op 600 Mhz te weinig.

• rapture
  • Laatst online: 02:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

WillemJanJansen schreef op Monday 05 September 2005 @ 14:10:
Installeer XP dan gewoon opnieuw en zet alle grafische bende uit, zoals hierboven ook al gezegd werd. Ik had XP draaiend op een AMD K-6 266 Mhz met 32 MB geheugen ! Duurde zon 2 minuten met opstarten, daarna had ik nog 64 MB geheugen er bij geprikt en hij deed het sneller dan de PC beneden destijds ( een Athlon Tbird 1200 mhz met 112MB + 16 Video) die overigens ook aan een herinstall toe was. Je kunt ook kijken of de boel in je bios wel goed staat. Sommige computers willen nog weleens onderklokt zijn, ik keek laatst bij mn opa en dat ding liep op 600 Mhz te weinig.
Het is wel leuk om te patsen met hoe weinig ram je Windows XP draaiend kan krijgen, Pentium 166MMX met 32MB gaat ook. Computers zijn naast tweakbare machines ook machines om aangenaam op te werken. Windows XP op 128MB ram draaien is zowiezo sloom en de processor kan niet volledig presteren. 256MB bijsteken helpt enorm.

Die virussen, spyware en al het ongedierte dat zelfs nogeens geen naam heeft moet allemaal eraf. Als het hopeloos is, dan gaat het zelfs sneller door gewoon het boeltje te herinstalleren.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 15:47
Zullen we aub weer even ontopic gaan, want zit het probleem wel in dat geheugen enz.? Is je hardeschijf ook de hele tijd bezig, als je aan het opstarten bent? Of staat deze gewoon een lange tijd stil? In dat geval zit het hem in het netwerk, bepaalde foute instellingen. Dan zoek je gewoon ff op google 'slow start up xp network' en moet je voldoende uitleg krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
nou, dat is het hem net...

die harde schijf doet zijn werk wel, athands die IDE led gaat soms te keer... niet gezond.

Verwijderd

Topicstarter
BTW, XP draait ook op mijn opgefokte Compaq deskpro met 112 MB RAM...

kwestie van sollide hardware...

maar ik vind die pentium 4 wel weer lkkr bagger, heb al een 2,4 GHz gekocht :P

'k ben dat slome gedoe met de 1,4 wel weer zat :p

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dus we hoeven verder geen aandacht meer te geven aan je topic begrijp ik hieruit?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1