Toon posts:

[koeling] P4 560 blijft maar throttelen

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Processor: Pentium 4 560 @ 3.6 Ghz Stepping D0
Mobo: Intel D945PVS
Kast: Aopen A600
Koeler: Zalman 7700Cu
Pasta: ff de naam kwijt - die hele dure zilverachtige
Vcore: 1,34V
5V: 5,2V
12V: 12,1V

Probleem:
Idle temp van de processor ligt rond de 55 graden. Onder belasting spuit dat naar de 72 graden waar hij begint te throttelen. Het maakt niet welk toerental de zalman maakt - bij hogere toerentallen duurt het iets langer, maar uiteindelijk hikt hij toch tegen de 72 graden aan

Wat heb ik gedaan:
Goede koelpasta gebruikt en meerdere keren gecontroleerd - de processor is netjes helemaal bedekt, niet teveel, niet te weinig
De Zalman gekocht en gemonteerd. Dat scheelt idle zo'n 4 graden (59 versus 55)
Gespeeld met de toerentallen van de casefan en de voedingsfan (die zitten er respectievelijk links van en boven) - maakt niks uit
Gespeeld met de lange koker die aan de zijkant van deze kast zit (een soort buis die er voor moet zorgen dat de lucht voor processorkoeling van buiten wordt aangezogen - maakt niks uit

Ik ben inmiddels op het punt dat het me niet echt meer uitmaakt wat het kost als het maar een oplossing biedt en een stille oplossing is. Waterkoeling is mogelijk, maar ik heb liever een andere oplossing.

Hier een plaatje van de situatie (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://www.ifrank.nl/GoT/procklein.jpg

Mijn vraag is: wat kan ik nog doen. Andere kast, andere koeler?

Wat kan de oorzaak zijn?

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Hoe zit het met je spanningen zijn die 100% stabiel, ook onder full load? heb je al geprobeerd op een lagere spanning te draaien? is je voeding stabiel, een stabielere voeding levert vaak lagere temperaturen op en maakt lagere core spanningen mogelijk waardoor de temperatuur ook lager wordt. (of de overklok groter)

[ Voor 9% gewijzigd door Luxx op 04-09-2005 21:55 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de voeding al vervangen door een erg ruim bemeten exemplaar van thermaltake - dat zou goed moeten zitten nu. Op mijn vorige mobo kon ik spelen met de spanning, op een intel mobo is op dat vlak werkelijk niets instelbaar - dat is geen optie meer helaas.

Mijn vermoeden is (maar kan dat op geen enkele wijze staven):
- ik heb een van de allereerste 560's - wellicht dat het warmteprobleem daar nog groter is

of (en dat is volgens mij aannemelijker, vandaar de foto)
- de 3 fans (case, voeding, processor) zitten elkaar zo in de weg dat er geen gezonde luchtcirculatie meer is - zie de foto - zo bijzonder is deze opstelling nu ook weer niet

Alle overige temps zijn trouwens prima (disks, mobo, kast)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Voelt de heatsink warm aan na het throttlen?

Zo ja: Goed contact tussen CPU en heatsink, dus er is onvoldoende koeling of de Vcore staat te hoog.
Zo nee: Slecht contact tussen CPU en koeler, koeler opnieuw monteren.

Probeer zowieso een casefan meer aan de achterkant van de case.

Goud is geen geld

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 21:41:
Situatie:
Processor: Pentium 4 560 @ 3.6 Ghz Stepping D0
Mobo: Intel D945PVS
Kast: Aopen A600
Koeler: Zalman 7700Cu
Pasta: ff de naam kwijt - die hele dure zilverachtige
Vcore: 1,34V
5V: 5,2V
12V: 12,1V

Probleem:
Idle temp van de processor ligt rond de 55 graden. Onder belasting spuit dat naar de 72 graden waar hij begint te throttelen. Het maakt niet welk toerental de zalman maakt - bij hogere toerentallen duurt het iets langer, maar uiteindelijk hikt hij toch tegen de 72 graden aan

Wat heb ik gedaan:
Goede koelpasta gebruikt en meerdere keren gecontroleerd - de processor is netjes helemaal bedekt, niet teveel, niet te weinig
De Zalman gekocht en gemonteerd. Dat scheelt idle zo'n 4 graden (59 versus 55)
Gespeeld met de toerentallen van de casefan en de voedingsfan (die zitten er respectievelijk links van en boven) - maakt niks uit
Gespeeld met de lange koker die aan de zijkant van deze kast zit (een soort buis die er voor moet zorgen dat de lucht voor processorkoeling van buiten wordt aangezogen - maakt niks uit

Ik ben inmiddels op het punt dat het me niet echt meer uitmaakt wat het kost als het maar een oplossing biedt en een stille oplossing is. Waterkoeling is mogelijk, maar ik heb liever een andere oplossing.

Hier een plaatje van de situatie (klikbaar)
[afbeelding]

Mijn vraag is: wat kan ik nog doen. Andere kast, andere koeler?

Wat kan de oorzaak zijn?
Je koeler is vervuild met stof . Ik kan me voorstellen dat je proc warm word maar bij 72 graden moet de koeler zeker zo'n 55 a 60 graden zijn en met zo'n temp heeft zo'n zalman wel een vermogen van 200 watt tenzij het in je case ver over de 40 graden is natuurlijk.
Het vermogen van je koeler draait natuurlijk ook om de delta T.

[ Voor 9% gewijzigd door Haeg op 05-09-2005 21:43 ]

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is die 72 graden met de kast open of met de kast dicht? Probeer her anders eens met de kast open.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Haeg schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:33:
[...]

je koeler is vervuild met stof.
Dat is absoluut niet waar. Ik heb zelf een celeron D 2,4 @ 3,6ghz met een pckooler koeler. Das een zalman kloon met een 60mm fan. Die zit VEEL voller met stof en draait ook nog eens @ 800rpm (zalman fanmate })) en die houd dat bakje zelfs na 2 uur primen onder de 70 graden (67 graden) idle zit die rond de 50 graden.

Ik zou nog eens kijken naar die koelpasta. Mijn p4 530J werd ook maar 42 graden idle met de stock koeler op een redelijk toerental (niet luid ofzo). Ik vind al dat gebl44t over warme prescott`s dan ook lichtelijk overdreven. Ik heb er meerdere gezien (van celeron D tot P4 570) en die draaien allemaal veel koeler dan wat de TS aangeeft met veel mindere koelers (de 7700CU is een beest).

Dus TS, mijn advies is: doe die AS aan de kant en pak gewoon goedkope coolermaster of arctic cooling (dus niet arctic silver, maar van die fabrikant met die silencers) prut. Die arctic prut is helemaal geweldig!! (imho uiteraard).

het schijnt ook zo te zijn dat AS pas na een paar dagen goed gaat werken maar pin me hier niet op vast

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
hmmm.

warmte ontwikkeling van een celeron is ook niet echt te vergelijken met een p4

• -ErikE-
dat is waar, maar een celeron 2,4 @ 3,6 produceert toch echt wel rond de 90 watt aan warmte (VCore enzo meegenomen). Tevens postte ik ook dat ik wel een p4 570 @ 4,2ghz heb gezien met de boxen intel koeler. Ook deze hoefde niet te throttlen. (hij hoefde wel heel veel herrie te maken maar daar gaat het nu niet om :D)

Verwijderd

Topicstarter
De heatsink voelt inderdaad erg warm dus het contact lijkt me wel goed. Op dit moment staat de pc nog in de woonkamer en dat betekent helaas wel sneller stof in de kast. Ik maak dat regelmatig schoon (zou ik nu inderdaad weer eens moeten doen). Het contact tussen de processor en de koeler is volgens mij prima - dit is beslist niet de eerste keer dat ik zelf een systeem in elkaar zet - nog nooit problemen mee gehad alleen met deze.

De temperatuur van de afgelopen dagen helpt niet, maar ook bij 20 graden omgevingstemp loopt hij tegen zijn grens aan.

De tip kast open: die werkt, hij stabiliseert nu op 70 graden. Nog steeds veel te warm naar mijn zin, maar goed. De airflow is dus een factor in deze.

Koelpasta: ik heb er een vermogen aan uitgegeven en of ik nu de AS of de meegeleverde pasta van Zalman gebruik - no effect. Ik weet hoe je dat er op smeert - en de processor is voorzien van een prachtig dun laagje koelpasta.

Koeler is goed gemonteerd - en ook aan het mobo of de bevestiging kan het niet liggen (mobo is kortgeleden vervangen en hetzelfde probleem treedt op)

Wat ik me afvraag: mijn proc is van december 2004 - dat was volgens mij zo'n beetje het eerste moment dat die 560 beschikbaar waren - kan ik een rot eerste exemplaar hebben? Zou de eerste serie meer energie verstoken?

Zou deze koeler helpen:
nieuws: Zalman CNPS9500 LED-koeling bekeken
Die voert de warmte af van de processor en de grote case fan blaast het direct de kast uit

En als niks meer helpt: dan ga ik hem wel proberen te ruilen voor een lagere versie

• -ErikE-
@ broncode

waar woon je, mail me maar even @ erik laagstreepke hoekstra et wanadoo punt en el dan kan je wel kijken wat je proc onder mijn WC doet en kan je mischien mijn 530J overnemen als je interesse hebt?

voor de rest. Probeer eens met een kamerventilator erop te blazen. Want ik mis intake fans in je setup.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het meedenken van iedereen - de komende twee weken draait die op een stabiele 20 graden ivm vakantie. Ik ga daarna kijken wat ik er verder nog aan kan doen
Pagina: 1