Toon posts:

Asus P4C800-E Deluxe Sata raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik zit met een probleem.
Ik heb een Asus p4c800-e deluxe moederbord. Dit moederbord heeft 4 sata aansluitingen.
2 via de southbridge (intel) en 2 via en promise chip, als ik het goed heb.

Ik heb mijn "oude" schijven via de promise chip in raid 0 draaien en daar boot ik van.

Nu heb ik 2 maxtor 250gig schijven erbij gekocht.
Als ik deze op de poorten aansluit de over zijn en verder niks in stel dan zie ik ze niet in windows (xp).

Als ik in de bios kijk, dan zie ik de schijven ook niet. Maar als ik in de bios "configure sata as raid" op off zet. Dan zie ik alle 4 de schijven inde bios (secundaire en trayaire controller). Maar mijn raid set zie ik dan niet. Dus kan niet booten.

Ik wil dus wel blijven boten van mijn oude schijven en het liefts die andere schijven als raid 1 er naast hebben. Maar ik weet zo niet hoe het ik dat moet instellen.
Weet iemand wat het probleem kan zijn, of wat ik moet doen?

Verwijderd

Hoofdstuk 5-33 in het boekje welke bij je mobo zat. Goed gelezen etc?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, heb het nog een keer door gelezen.

Maar ik zie als bootdevices of alleen mijn huidige raid-set, of de 4 schijven los (maar daar kan ik niet van booten, omdat windows op de raid-set staat).

Verwijderd

Hou je het wel goed uit elkaar? In het bios kun je kiezen tussen de Promise chip en Intel RAID.
Als je je raid setje gewoon goed hebt staan via de Promise controller (Onboard Devices ergens) en dat werkt, kun je de Intel sata controller gewoon aanzetten (hfd 5-33). Let wel op dat de Intel controller automagisch voorrang krijgt op de Promise controller in de Boot Sequence. Pas dit even aan.

Verwijderd

Indien je de Maxtors op de ICH5R (Intel) controller in raid (0 of 1) wilt laten draaien dien je hiervoor drivers te installeren (http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/iaa35r.zip).

Je doet er overigens verstandig aan om je OS schijven aan de Intel controller te hangen en je data schijven de Promise controller.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 00:41:
Indien je de Maxtors op de ICH5R (Intel) controller in raid (0 of 1) wilt laten draaien dien je hiervoor drivers te installeren (http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/iaa35r.zip).

Je doet er overigens verstandig aan om je OS schijven aan de Intel controller te hangen en je data schijven de Promise controller.
Driver installeren inderdaad, maar waar baseer je op dat je je OS schijven aan de Southbridge moet hangen??

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 15:40:
[...]

Driver installeren inderdaad, maar waar baseer je op dat je je OS schijven aan de Southbridge moet hangen??
Ik zeg niet dat het MOET maar dat het beter is om dit te doen. De Promise controler zit op de PCI bus (met een maximale transfer van 133 mb/s) terwijl de Intel controler direct aan de Southbridge hangt en daardoor sneller met de processor kan communiceren.

Verwijderd

Theoretisch helemaal correct, maar na wat testen ben ik van mening dat het misschien wel heel erg weinig uitmaakt. Met Hdtune blijft de Promise Controller eigenlijk winnen. ATTO komt wat langzamer op gang met de Intel controller, maar trekt wel weer bij.
Denk dat dit ook ligt aan het feit dat de Promise Controller standaard een blocksize van 32 kb neemt en Intel 128 kb aanraad voor hun controller.

Dus eigenlijk stiekem een vraag van mijn kant hier, wat is aan te raden voor een RAID 0 array op de ICH5R qua blocksize? Je kunt kiezen tussen 32, 64 en 128 kb. Ik boot XP vanaf deze array en mn programma's installeer ik erop?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 15:48 ]

Pagina: 1