Nieuwe HD blijkt al geformateerd te zijn, normaal?

Pagina: 1
Acties:

• Sweet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-12-2022
Kreeg vorige week mijn nieuwe Seagate binnen. Bleek al een actieve partitie op te staan. Heb altijd gedacht dat een nieuwe HD leeg was. Vreemd. Productiedatum ligt ergens in 2004.

Klopt het dat een nieuwe HD al gepartitioneerd/geformateerd kan zijn?

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Niet echt, zat hij in een statisch zakje dat nog gesealed was, dus vacuum verpakt?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:06

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik heb wel vaker nieuwe (gesealde) harddisks gezien met 1 actieve partitie (ten omvang van de hele schijf). Normaal is het echter niet.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

kijk even met windows systeembeheer wat voor type partitie het is? Ik heb ook wel eens gezien dat er een partitie van de fabrikant op staat van 55mb of zo.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dat lijkt mij ook niet normaal.
Dat de HD al dan niet vacuum verpakt is maakt weinig uit volgens mij.
Een paar jaar geleden heb ik ook een herstelde Maxtor in vacuum verpakking gekregen.

Een beetje OT: hoe zit het eigenlijk met de garantie als je een nieuwe HD koopt die een jaar eerder werd geproduceerd (zoals in dit geval)? Ben je dan een jaar van de fabrieksgarantie kwijt?
Bij de meeste fabrikanten kun je de garantie nagaan adhv de serienummer, zoals bij Seagate:
http://support.seagate.com/customer/warranty_validation.jsp

• Sweet
HD was niet vacuum verpakt. Zat in dezelfde plastic doorzichtige doos waarin mijn vorige Seagate zat.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Sweet schreef op zondag 04 september 2005 @ 20:59:
Kreeg vorige week mijn nieuwe Seagate binnen. Bleek al een actieve partitie op te staan. Heb altijd gedacht dat een nieuwe HD leeg was. Vreemd. Productiedatum ligt ergens in 2004.

Klopt het dat een nieuwe HD al gepartitioneerd/geformateerd kan zijn?
Hmm, ik vind het erg sterk, lijkt wel of het product is teruggestuurd ofzo ook met de productiedatum, van 2004.. erg oud al, de meeste harde schijven die ik koop zijn 1 of 2 maanden voor de aankoopdatum geproduceerd.

• Sweet
Die leeftijd viel mij ook op. Vorige schijf was ook recentelijk geproduceerd.

Ding doet het wel maar begint op de vreemdste tijdstippen wanneer er helemaal geen applicaties gestart worden of anderzijds handelingen verricht worden zoemgeluiden te produceren. Ook aan de voeding hoor ik dan dat er schijfactiviteit is. Zal eens met Alternate gaan bellen.

• Sweet
Partitie die erop zat was een NTFS partitie van ongeveer 130 Gig. Schijf is een ATA 7200.8 van 250 Gig.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ga eens na wat de fabriekgarantie is van deze schijf. Als dit b.v. 3 jaar is en de schijf zou van begin 2004 zijn mis je al 1 jaar fabriekgarantie. Ik zou dat eens voorleggen aan de winkel waar je hem hebt gekocht, of zij dat verloren jaar als extra garantie willen geven. Aangezien de schijf niet in een geseald zakje heeft gezeten kan het best zijn dat het een RMA examplaar is of ze hebben de schijf simpel weg gewoon veel te lang op voorraad gehad.

Tenzij je hem tegen gereduseerde prijs hebt gekocht, zou ik toch contact opnemen met de betreffende winkel.

Over de partitie die er op staat kan ik weinig zeggen, ik ben het in iedergeval nog nooit tegen gekomen met een nieuwe schijf. Ik heb voornamelijk Maxtor schijfen en daar staan in iedergeval geen partites op als ze nieuwe zijn. (dat is mijn ervaring)
Sweet schreef op zondag 04 september 2005 @ 23:20:
Partitie die erop zat was een NTFS partitie van ongeveer 130 Gig. Schijf is een ATA 7200.8 van 250 Gig.
Deze schijf lijkt mij, reeds gebruikt te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 04-09-2005 23:28 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:23

DataGhost

iPL dev

neem maar van mij aan, het gebeurt... vroeger was ik daar te naief voor... ik kreeg voor mn verjaardag ooit een 4gb schijf voor in mn p133... ik vond het toen zelfs goede service dat er al windows op stond |:(

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:29

The Third Man

The Third Jellyfish

Staat hetzelfde serienummer op de factuur als dat op het etiket van de schijf staat? Zo ja dan is er qua garantie geen probleem (sterker nog: je staat sterker bij uitval dan bij een nieuwe schijf want je kan dan het alsnog verkopen van een oude schijf als argument gebruiken dat de kans groter was dat hij korter mee zou gaan). Zo nee: dan ben je zwaar genaaid want dan kan je ook geen aanspraak maken op de garantie.

Misschien dat ze bij de klantenservice niet moeilijk doen als je er een klacht indient, maar Alternate kennende loop je ook aardig wat kans dat ze zeggen van 'hoezo? hij doet het toch?'.

• Sweet
Serial number van de schijf is nergens op de factuur te vinden.

Bij de garantie op de factuur staat 24 maanden terwijl ik de Seagate juist heb genomen vanwege de 5 jaar fabrieksgarantie. Weet niet of het een het ander uitsluit.

Begin echt te denken dat ik met een 2e handsje te maken heb in welk geval ik enorme herrie ga maken.

Als iemand met zekerheid kan bevestigen dat een nieuwe HD niet gepartitioneerd hoort te zijn dan weet ik zeker dat ie al gebruikt is.

• Bor
  • Laatst online: 10:06

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Race Eend schreef op zondag 04 september 2005 @ 23:09:
[...]

ook met de productiedatum, van 2004.. erg oud al, de meeste harde schijven die ik koop zijn 1 of 2 maanden voor de aankoopdatum geproduceerd.
Dat hangt er maar net vanaf. Sommige winkels hebben ze erg lang op voorraad liggen hoor. Zeker de wat kleinere winkels buiten de steden.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Sweet schreef op maandag 05 september 2005 @ 09:58:

Bij de garantie op de factuur staat 24 maanden terwijl ik de Seagate juist heb genomen vanwege de 5 jaar fabrieksgarantie. Weet niet of het een het ander uitsluit.

Begin echt te denken dat ik met een 2e handsje te maken heb in welk geval ik enorme herrie ga maken.

Als iemand met zekerheid kan bevestigen dat een nieuwe HD niet gepartitioneerd hoort te zijn dan weet ik zeker dat ie al gebruikt is.
Met 100% zekerheid kan ik je vertellen dat er geen enkele partitie op een nieuw aangeschafte losse harde schijf hoort te staan, in jouw geval is deze schijf dus 2e hands. Persoonlijk zou ik hier geen genoegen mee nemen, dus retour leverancier met het verzoek tot levering van een echte nieuwe, in seal verpakte, HD.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09-2025
Sweet schreef op maandag 05 september 2005 @ 09:58:

Het hoort inderdaad niet gepartitioneerd te zijn.

Kijk eens of je met wat programma's eventueel opgeslagen data kan ophalen.

Dat de productiedatum afwijkt is wel normaal. Maar 2004? da's wel erg lang geleden.

• Sluuut
  • Laatst online: 09:31
Kijk eens of je een unformat kunt doen? :9

Wat dan nog het mooiste zou zijn is om die gegevens van die HDD de vorige eigenaar te pakken zien te krijgen en daar samen een rechtzaak tegen Alternate mee aan te spannen.

[ Voor 68% gewijzigd door Sluuut op 05-09-2005 10:10 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

hij kan natuurlijk door de winkel effe gebruikt zijn om een systeem te testen, dat is iets wat wel vaak voorkomt.. meestal gebruiken ze die disken in de systemen die worden samengesteld zodat je na de software install en niets meer van merkt.

maar effe een disk van de plank om vlug een testje te doen is niet zo vreemd... wat wel vreemd is is de productiedatum die had wel een heel stuk recenter mogen zijn.

ik raadt je aan om contact met de winkel op te nemen en een echt nieuwe schijf te vragen!!

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• Sweet
orca schreef op maandag 05 september 2005 @ 10:12:
hij kan natuurlijk door de winkel effe gebruikt zijn om een systeem te testen, dat is iets wat wel vaak voorkomt.. meestal gebruiken ze die disken in de systemen die worden samengesteld zodat je na de software install en niets meer van merkt.

maar effe een disk van de plank om vlug een testje te doen is niet zo vreemd...
Kan ik me iets bij indenken Orca maar dan verwacht je ook dat zo'n disk later in een kant en klaar compleet systeem geleverd wordt en niet los bijna een jaar na productie aan een klant.

Horen alle schijven gesealed geleverd te worden? Mijn vorige Seagate via Salland werd ook niet gesealed geleverd. Die zat in precies zo'n plastic doorzichtig doosje als m'n nieuwe nu.

• Sluuut
  • Laatst online: 09:31
Western Digital & Maxtor schijven iig wel...

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Koelkasten
  • Laatst online: 24-02 14:23

Koelkasten

har har koelkast op je knar

keur0000 schreef op maandag 05 september 2005 @ 10:04:
Persoonlijk zou ik hier geen genoegen mee nemen, dus retour leverancier met het verzoek tot levering van een echte nieuwe, in seal verpakte, HD.
Waarom mensen altijd denken dat garantie gelijk is aan de levering van een NIEUW product is mij altijd een raadsel. In de wet en voorwaarden van producten is opgenomen dat indien een defect aan een apparaat onder garantie valt de leverancier (dan wel niet via de winkel) een reparatie of vervangend / gelijkwaardig product moet leveren.

Recht hebben op vervanging is heel iets anders dan recht hebben op een nieuwe.

Waarom ze als jou schijf naar de knoppen is je dan een nieuwe moeten geven is mij totaal niet duidelijk ze mogen net zo goed een gerepareerde teruggeven die zo goed als nieuw is bevonden. Hierop mag natuurlijk geen partitie of iets dergelijks staan waarschijnlijk is dat een foutje geweest bij de RMA afdeling of reparatie afdeling van de leverancier. maar echt waar daar werken ook mensen en dus worden daar fouten gemaakt.

Sommige mensen....

Verwijderd

Heb ik ook een keer gehad in Hoek van Holland.
Ik wou een 40GB WD hebben, hadden ze niet dus maar een 60GB Maxtor genomen.
Kom ik thuis zie ik de datum, 08-2002 en het was ergens eind 2003.
Dus ik denk mwa ff verder kijken, blijkt dat 2 gaten voor de boutjes ook al dol gedraait zijn doordat er een verkeerd boutje in gezeten heeft.

Kan jij dit misschien ook zien ??? >:)

• Sweet
Klein detail Koelkasten,

Ik heb euro's voor een nieuwe schijf neergelegd. Ik verwacht dan ook een nieuwe te ontvangen, niet een zo goed als nieuwe. Zo ken ik heel wat auto's die "zo goed als nieuw zijn" en toch om hele duidelijke redenen niet het prijskaartje van een echt nieuwe hebben ;)

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Je hebt eerst 2 jaar garantie bij Alternate, waarna je nog 3 jaar fabrieksgarantie bij Seagate hebt. Het serialnummer staat trouwens op de hardeschijf zelf.
En idd, op een nieuwe schijf horen geen partities te staan, vacuum verpakt of niet. Afgelopen winter heb ik nog een nieuwe Seagate schijf gekocht, welke ook in zo'n Seagate doosje zat. Deze soort verpakking is zelfs nog wat beter dan in een anti-statisch zakje, omdat dit doosje eventuele schokken op zicht neemt (de schijf hangt er als het ware in).
Maar goed, als de 8 dagen na aankoop nog niet voorbij zijn, zou ik de schijf gewoon terugsturen naar Alternate en een nieuwe aanschaffen. Met goede uitleg zullen ze echt niet moeilijk doen bij deze winkel (jup, heb ervaring met Alternate ;)) en heb je je geld zo terug.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Koelkasten schreef op maandag 05 september 2005 @ 10:24:
[...]

Waarom mensen altijd denken dat garantie gelijk is aan de levering van een NIEUW product is mij altijd een raadsel. In de wet en voorwaarden van producten is opgenomen dat indien een defect aan een apparaat onder garantie valt de leverancier (dan wel niet via de winkel) een reparatie of vervangend / gelijkwaardig product moet leveren.

Recht hebben op vervanging is heel iets anders dan recht hebben op een nieuwe.

Waarom ze als jou schijf naar de knoppen is je dan een nieuwe moeten geven is mij totaal niet duidelijk ze mogen net zo goed een gerepareerde teruggeven die zo goed als nieuw is bevonden. Hierop mag natuurlijk geen partitie of iets dergelijks staan waarschijnlijk is dat een foutje geweest bij de RMA afdeling of reparatie afdeling van de leverancier. maar echt waar daar werken ook mensen en dus worden daar fouten gemaakt.
@Koelkasten, ik geloof dat je het topic niet helemaal goed hebt gelezen. Het gaat er hier om dat de winkel vermoedelijk een tweedehands schijf heeft verkocht als zijnde een nieuwe schijf. Het gaat hier niet om een RMA schijf, TS heeft een nieuwe schijf gekocht.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1