[Zelfbouw] Computer gestuurde bovenfrees.

Pagina: 1
Acties:
  • 3.095 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47
Hey,

Ik heb eigenlijk een bovenfrees nodig die computer gestuurd is. Vaak wil ik dingen maken die met zo'n apparaat mooier en beter zouden gemaakt kunnen worden. Nu ben ik maar gestopt met zoeken omdat het veel te duur is. Ik geef alleen niet zo snel op want hier kwam het volgende idee.

Ik maak een houder voor mijn dremel zodat hij rechtop staat iets als
Afbeeldingslocatie: http://www.dansworkshop.com/00-index/10-Aluminum%20Foundry/50-Sand%20castings%20and%20patterns/05-Dremel%20router%20attachment.jpg

Dit sluit ik aan op een beweegbare X en Y as. 2 stangetjes die elkaar kruisen en zo elk gedeelte van een bepaald oppervlakte kunnen berijken

Iets als dit
Afbeeldingslocatie: http://www.servotechnic.com/images/XY%20table.jpg

Ik sluit nu een motortje aan op elk van de asen, en moet dan toch via een stukje software deze assen kunnen bestuuren?.

Wat denken jullie is het mogenlijk om dit te maken zonder al te veel rare fratsen?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:02

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zit je op een technisch school, heb je kennis van mechanica/elektronica en kan je dit als eindwerk doen???

Indien nee, dan zal de slaagkansen nogal zwaar dalen en de prijs omhoog stuwen.

[ Voor 54% gewijzigd door rapture op 04-09-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112308

Stappenmotor gebruiken, weet je precies hoeveel hij per 'tikje' draait en dus hoeveel hij beweegt in de x- danwel y-richting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128111

Heb je nog geen 3de dimensie nodig? Ik bedoel dus als ge ergens in wil frezen zal je dremel ofzo ook op en neer moeten kunnen gaan dus niet enkel naar links en rechts of heb ik het hier mis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:35
Anoniem: 128111 schreef op zondag 04 september 2005 @ 19:51:
Heb je nog geen 3de dimentie nodig? Ik bedoel dus als ge ergens in wil frezen zal je dremel ofzo ook op en neer moeten kunnen gaan dus niet enkel naar links en rechts of heb ik het hier mis ?
I agree! :X

EDIT: wel leuk idee, en heb ik nog al ooit eens ergens gezien denk ik. Als de kosten niet de pan uitswingen, wil ik dit ook wel bouwen! :p Alleen heb ik niet op een technische school gezeten... (Is Lego Technic voor 14 jarigen op je 7e al bouwen ook voldoende? B) 8)7)

EDIT:
offtopic:
dimensie :Z, speedfreak911 :p ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Wim Leers op 04-09-2005 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-06 11:09
jah, je zult idd 3 stappenmotoren moeten hebben. ik ben dr zefl ook een klein beetje mee bezig.
je hebt iig bipolaire stappenmotoren nodig (ff in howto stappenmotoren kijken) die je dan via de printerpoort kunt besturen. in die howto staat nog meer, onder andere wat vb code om te poort aan te spreken. het is alleen niet echt makkelijk. k ben nu zelf zover dat k de motortjes 1 voor 1 ken laten draaien... tegelijk wordt lastig

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bashrat schreef op zondag 04 september 2005 @ 19:54:
EDIT: wel leuk idee, en heb ik nog al ooit eens ergens gezien denk ik. Als de kosten niet de pan uitswingen, wil ik dit ook wel bouwen! :p Alleen heb ik niet op een technische school gezeten... (Is Lego Technic voor 14 jarigen op je 7e al bouwen ook voldoende? B) 8)7)

EDIT:
offtopic:
dimensie :Z, speedfreak911 :p ;)
In een technisch school kan je veel machines ff gratis gebruiken, advies vragen,... als je daar nu nog studeert uiteraard.

Als je genoeg materiaal hebt, dan kan je zelf proberen metaalbewerking te doen, anders moet je het uitbesteden.

We hebben ook een ontwerp/plan van het machine nodig, dat vergt ook wat kennis van mechanica en verspaning.

En de elektronica + motortjes + programmeren + sturing via parallelle poort.

Voor mij is het haalbaar, basis metaalbewerkingskennis, ontwerpen/mechanica is redelijk. Parallelle poort sturing & programmeren van de voorbije examens combineren met stappenmotoren eindwerk van een tijdje geleden.

[ Voor 17% gewijzigd door rapture op 04-09-2005 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Nah ik hoef niet omhoog te werken dus X en Y is genoeg. Of ik de kennis heb? nee maar dat is geen probleem. Ik weet en wist zo veel dingen nog niet. Wat ik mijzelf echt niet zo snel kan aanleren is programeren. Hoe krijg ik het via de pc aan de gang.

Wat de eisen aan het apparaat zijn is denk ik ook minder als wat jullie denken. Het is bijvoorbeel om ronde bochten in plexi te krijgen. of om een naam uit een stuk plaat te snijden. dit is met de hand veel te onstabiel (alsthans ik dan)

Verder hebben wij heel veel gereedschap thuis, Dus ik zou het wel kunnen maken, Ik ben trouwens wel van plan om een 3 in 1 zetbak te kopen. ofwel knippen, rollen en buigen, van zo'n 1 meter breed.

http://www.huvema.nl/prod...gory_id=34&product_id=302Afbeeldingslocatie: http://www.huvema.nl/images/products/HU_3in1.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door World Citizen op 04-09-2005 20:34 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-07-2024
Als je wilt snijden heb je toch een Z as nodig?

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Decon Frost schreef op zondag 04 september 2005 @ 20:31:
Nah ik hoef niet omhoog te werken dus X en Y is genoeg. Of ik de kennis heb? nee maar dat is geen probleem. Ik weet en wist zo veel dingen nog niet. Wat ik mijzelf echt niet zo snel kan aanleren is programeren. Hoe krijg ik het via de pc aan de gang.

Wat de eisen aan het apparaat zijn is denk ik ook minder als wat jullie denken. Het is bijvoorbeel om ronde bochten in plexi te krijgen. of om een naam uit een stuk plaat te snijden. dit is met de hand veel te onstabiel (alsthans ik dan)
Dus je wilt dat de frees op de juiste plek staat, dan ff de frees manueel naar beneden draaien en programma starten om de frees te laten bewegen? Dan moeten we gaan zien dat de stappenmotors en overbrengingen hard genoeg trekken aan de frees, anders zal de frees totaal niet bewegen wanneer je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Als je alleen maar figuurtjes uit plexi wilt snijden lijkt het me dat je de z-as prima 'met de hand' kan bedienen... Als je dit afhebt maak je er dan een handlijding van? >:) Ik heb dit topic bookmarked iig.
Veel succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

denk dat je beter gewoon een rail kan maken en dan daarover heen zelf kan bewegen. ik vraag me af wat voorn motor je nodig hebt om dat ding ook voort te trekken.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

noksiejus schreef op zondag 04 september 2005 @ 20:48:
denk dat je beter gewoon een rail kan maken en dan daarover heen zelf kan bewegen. ik vraag me af wat voorn motor je nodig hebt om dat ding ook voort te trekken.
Dat zal opzich meevallen hoor. Als je een goede frees hebt (dus niet een dremel :P), kan je die frees met een noodgang door gemiddeld materiaal jassen als je hem hard laat draaien.

Nu zou ik hem niet te hard laten draaien in een automatische bank; omdat je de boel dan vrij snel oververhit, maar waarschijnlijk zal het aantal werkstukken dat je ermee maakt niet zodanig zijn dat je een enorme snelheid nodig hebt.

Als je dan een goede overbrenging hebt kan je met een relatief zwak motortje best die frees trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 12:09
Je zal redelijke krachten moeten kunnen geven, ik raad je aan om metalen tandlatten te gebruiken, daar kan je beter (en nauwkeuriger) mee werken dan zo'n rubberen tandriem, als je het zelf in elkaar moet bedenken.
Ook heb je 4 geleidestaven nodig (2 per as), die kan je bijvoorbeeld uit een oude inktjetprinter halen. Je zal stappenmotoren moeten gebruiken die genoeg kracht kunnen geven, en ze mogen niet snel draaien (je zal ze moeten vertragen met een tandwielkastje, daardoor hebben ze ook meer kracht).
Als jij zo'n X-Y tafel in elkaar krijgt, is de rest niet zo moeilijk meer, zolang je enkel de X en de Y richting apart aanstuurt.

Dan moet je in je programma dus om een lijn onder 45 graden te maken, 1 stapje X+, dan 1 stapje Y+, dan weer X+, Y+,..... doen. Om daardoor niet teveel "tandjes" te krijgen, moeten je stapjes klein genoeg zijn (door de vertraging op de stappenmotoren).

De stappenmotoren kan je gemakkelijk via parallelle poort aansturen, per stappenmotor heb je 4 uitgangen, met elk een versterker (FET).

Dat is dus allemaal wel haalbaar, maar hoe je dan bijvoorbeeld een letter invoert in je programma om deze uit te laten frezen, dat moet je maar eens uitvogelen. Het lijkt me niet te doen alle verschillende stapjes in te typen, dus zou je een afbeelding moeten maken, waarbij elke pixel zo groot is als 1 stapje van de stappenmotoren. Dan teken je zwart (wegfrezen )/ wit (mag blijven) je freesfiguur, en dan moet je in je programma pixel per pixel aflezen, vb bovenaan beginnen, van links naar rechts, en zodra je zwart tegenkomt de frees klaarzetten (vragen om deze naar beneden te doen) en dan lijntje per lijntje het zwarte stuk te passeren met je frees. Op een of andere manier moet je checken of je alles hebt gedaan (of er geen 2 niet aaneengesloten zwarte stukken zitten bijvoorbeeld).

Ook moet je eigenlijk rekening houden met de diameter van de frees, maar dat kan je desnoods nog in je afbeelding doen. En je kan je afbeelding best niet als JPG opslaan, maar als BMP :+

Als je nu dat programma wel ziet zitten, ga er dan maar voor. Denk je niet dat je dat gaat lukken, dan kan je maar beter wachten tot iemand een beter id heeft, want dat zal de grote moeilijkheid zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

als je zon XY tafel maakt, zonder stappenmotoren maar wel geleiders kom je al een heel eind. je kan zelf je richting bepalen. en je hebt een stuk vastere hand omdat je dremel in een constructie zit.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-06 11:09
als ik zou kiezen zou ik iig geen riempjes of getande staven nemen. ik zou gewoon die stappenmotortjes aan een stuk draadeind bevestigen en dan moertjes aan het bewegende deel. als je dan de draadeinden draaied beweegt dat deel ;) ik ook heel erg precies en kan veel kracht leveren

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
DaNiEl KuNsT schreef op zondag 04 september 2005 @ 21:20:
als ik zou kiezen zou ik iig geen riempjes of getande staven nemen. ik zou gewoon die stappenmotortjes aan een stuk draadeind bevestigen en dan moertjes aan het bewegende deel. als je dan de draadeinden draaied beweegt dat deel ;) ik ook heel erg precies en kan veel kracht leveren
Goed id. Lijkt me idd een heel handige oplossing.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29201

Heej, leuk dat er om de zoveel tijd weer een dergelijk topic komt bovendrijven :)

Mijn machine is net operationeel, hij werkt met 3 stappenmotors, met een torque van 1.7Nm (3A/phase, 2.2V (lopende op 24 volt) , Trapezium aandrijfspil, met Igus igildur trapezium moeren erop. Machine is gemaakt van staal en aluminium.
Meeste werk was gewoon boorwerk, alhoewel er ook wat aan gedraaid en gefreesd moest worden.

Ik was van plan hier nog een topique over te starten, maar ik ben nog steeds aan het spelen met mn machine dus ben daar momenteel druk mee... (momenteel maar eens limit switches op mn machine aan het bouwen)

Voor de aansturing van de motoren gebruik ik een hobbycnc bordje, en turbocnc software. Cad tekenen doe ik gewoon in autocad, en deze tekeningen worden met Sheetcam omgetieft tot een "gcode" programmatje welke in turbocnc ingeladen worden. (natuurlijk eerst gesimuleerd met microtech cnc simulator)

Hieronder een paar pics (nog oude pics in bouwfase, dus zonder motoren enzo)

Afbeeldingslocatie: http://www.hioxz.com/files/uploads/cnc_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hioxz.com/files/uploads/cnc_2.jpg

edit:
owjah, kijk vooral eens op http://www.cnczone.com (niet om je hier weg te jagen ofzo, maar dat is een forum waar ook zelfbouw projecten te vinden zijn)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 29201 op 04-09-2005 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64834

Als je zelf de software schrijft zou ik niet de pixel variant aanraden van naftebakje maar je in eerste instantie beperken tot Bezier spline curves. Dan kun je lijntje (in het bijzonder ronde lijntjes) voor lijntje je figuren uitfrezen. Het enige wat je dan hoeft te schrijven is een functie die splines afbeeld op aansturingen van motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Anoniem: 64834 schreef op zondag 04 september 2005 @ 22:03:
Als je zelf de software schrijft zou ik niet de pixel variant aanraden van naftebakje maar je in eerste instantie beperken tot Bezier spline curves. Dan kun je lijntje (in het bijzonder ronde lijntjes) voor lijntje je figuren uitfrezen. Het enige wat je dan hoeft te schrijven is een functie die splines afbeeld op aansturingen van motoren.
Euh, 100% akkoord dat mijn oplossing wat houtje-touwtje is. Maar ik zie niet echt in hoe een niet professionele programmeur (wat de TS is volgens mij) iets dergerlijks kan implementeren.
(ik snap er zelfs niet veel van, maar dat is mss omdat die java gevallen niet werken, wat ik ook sleur aan die linkse lijnen, rechts zie ik in die grafieken niets gebeuren...)

Als je natuurlijk niet over zelfbouw en low-budget praat, kan je een programma zoeken of laten schrijven die zoiets gebruikt.

ofwel ben ik gewoon te dom om die bezier gevallen te begrijpen

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 04-09-2005 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

Aan diegene die al zo'n apparaat gebouwd hebben:

Houden jullie ook rekening met snelheid van de frees, en is deze verbonden aan freesdiepte, en het materiaal waarin gefreest moet worden.
Die dremels zijn maar fragiel, en je molt hem zo ga je er op fullspeed door heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Gooi je ideeen los zou ik zeggen,

Mijn plan is nog iets uitgebrijder geworden nadat ik in de bouwmarkt wat leuke speeltjes zag.

Ik ga een Multifunctional Dremel Table (© :) ) maken. Ofwel een tafel waar je je dremel op een aantal manieren kunt in klikken zodat je meerder (duure) apparaten in een kan maken.
CircerzaagTafel
Bovenfrees (computergestuurd)
Kolomboor
polijstmachine
enz ...

Je klikt je dremel gewoon op het gedellte waar je het nodig hebt. Natuurlijk is dit alleen voor kleine en dunne materialen zoals Plexi, Alluminium, ...

Eerst mijn casemod afmaken dan die tafel zodat ik aan mijn "meestercasemod" kan gaan beginnen.
(en nog even kan sparen)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Het leuke aan een dremel is toch juist het klein lief los spul is. Hij is ook mooi om op slecht bereikbare plaatsen te gebruiken.
Verder is een dremel geen serieus gereedschap. Als je iets wilt frezen, dat dikker is dan printplaten of stikkers, zal dat echt niet met een dremel gaan.

Maargoed, wel leuk spul zo'n mooie tafel. Hou idd wel goed rekening met de voeding en het toerental bij verschillende materialen. Alu 'kleeft' anders nogal aan de frees.
Ik denk trouwens wel dat je gauw richting de 1000 euro kwijt bent. De geleide assen + trapezium draad is best duur. Sterke motortjes zijn ook prijzig. En dan nog 200 euro voor de aansturing.
Maar 't is wel heel mooi spul als het eenmaal werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
j-a-s-p-e-r schreef op maandag 05 september 2005 @ 00:52:
Het leuke aan een dremel is toch juist het klein lief los spul is. Hij is ook mooi om op slecht bereikbare plaatsen te gebruiken.
Verder is een dremel geen serieus gereedschap. Als je iets wilt frezen, dat dikker is dan printplaten of stikkers, zal dat echt niet met een dremel gaan.

Maargoed, wel leuk spul zo'n mooie tafel. Hou idd wel goed rekening met de voeding en het toerental bij verschillende materialen. Alu 'kleeft' anders nogal aan de frees.
Ik denk trouwens wel dat je gauw richting de 1000 euro kwijt bent. De geleide assen + trapezium draad is best duur. Sterke motortjes zijn ook prijzig. En dan nog 200 euro voor de aansturing.
Maar 't is wel heel mooi spul als het eenmaal werkt :)
1000 EURO :o

Dat ga i toch echt goedkoper voor elkaar krijgen. Vraag me nog niet hoe maar ik begin er over een dag of 2 aan te tekenen.

Thanks voor de links btw die zijn erg hulpvol.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Decon Frost schreef op maandag 05 september 2005 @ 11:08:
[...]

1000 EURO :o

Dat ga i toch echt goedkoper voor elkaar krijgen. Vraag me nog niet hoe maar ik begin er over een dag of 2 aan te tekenen.

Thanks voor de links btw die zijn erg hulpvol.
Dat zou wel cool zijn als het lukt!

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat de nauwkeurigheid van je machine wordt bepaalt door het meest onnauwkeurige onderdeel. Dwz. de zwakste schakel is belangrijk. Je kan dus beter niet bezuinigen op goed draad + moeren.

En je moet iets hebben om de positie terug te koppelen aan de stuur unit. Een stappenmotor (geen idee wat je daarmee kan halen qua nauwkeurigheid) of een andere manier van meten (capacitief of inductief is qua resolutie ook erg geschikt)

Ik wens je iig heel veel succes! Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97498

Dat 1000 klopt wel ongeveer
het is vooral de comp die de motoren aanstuurd zo duur is

als ik mag zeggen moet je op de duitse ebay kijken daar heb ik er ook een we g niet zoon grote maar wel onder de 1000 euro ver eronder
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Guy's het is wel de bedoeling dat ik het zelf ga maken. Dus ook die Z,X,.. ass apparaat.
Ik moet het dus allemaal nog ontwerpen maar als iemand al slimme ideeen heeft die ik nog niet verzonnen heb.

Ik denk dat ik het met tandwieltjes ga doen. Zo'n uitgestrekt tandwieltje (denk* lego plat staafje met tandjes erop maar dan van metaal) en dan een rond tandwiel aan de X en Z as met een motortje per as eraan.
^^ 8)7

Ik kijk nog even verder

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 09:19
waarom geen draadeind met een moertje die je laat draaien ???

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn grootste kosten:

Mechanisch
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 stappenmotors: 60 euro+13 euro verzenden (marktplaats.nl) :)
1 meter trapeziumdraad: 11 euro + 10 euro verzenden (overtoom.nl)
6 igus igildur trapezium moeren: 6 * 10 euro + 17 euro verzenden (www.igus.com)
6 lagertjes 13*6*5: 6 * 2.50 euro (conrad)
1 Proxxon multitooltje: 72 euro.
2 meter zilverstalen asjes rond 12: 30 euro
Staal en alu via school, ook bewerkt op school. (t was immers een schoolproject) :)
Overige dingetjes (montagespul enzo) 40 euro
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Electrisch
Onderdelen voor een 20A voeding (3 motoren 3A/phase (2 fasen) = 18A (theoretische) piek
Rinkerntrafo: 30 euro marktplaats (inc 60000 uF aan elko's
Elektro voor voeding : 20 euro
Koelblokken: 15 euro
Hobbycnc printplaat voor aansturing motoren: 68 euro + 25 euro verzenden
Bekabeling, montage, en ander materiaal : +/-100 euro (?)

Software
Turbocnc: gratis :)
Autocad: ouwe edu versie :)
CncSimulator: gratis freeware
Sheetcam: momenteel trial, maar bevalt goed, licence 150 dollar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140923

Misschien is het handig even dit topic door te lezen of deze.

Ook is er een apart forum voor homebrew cnc machines, maar ik kan dat ff niet meer terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140923 schreef op maandag 05 september 2005 @ 17:42:
...
Ook is er een apart forum voor homebrew cnc machines, maar ik kan dat ff niet meer terugvinden.
cnczone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 11:41
Eeeh... hmmja wat moet ik er op zeggen...
Jullie gaan appels met peren vergelijken ben ik bang, je kunt echt gave doe het zelf cnc dingen in elkaar knutselen, maar het is never the real thing. Een echte cnc bank met die op duizenden van mm's precies is en verschillende optimalisaties kost wel iets meer dan 1.000 euro. Bij een fatsoenlijke cnc machine kost toch al heel snel meer dan 20 duizend euro en dat is maar met 3 assen. En dan nog maar te zwijgen over 5 of 6 assige freesmachines.

Maar zeker leuke projecten, ga het misschien ook wel doen, tis zeker gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 14:53

jll

zo 15 euro voor koelblokken heb je ook pic daarvan ??? en waar heb je ze weg :)

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jll schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 14:31:
[...]

zo 15 euro voor koelblokken heb je ook pic daarvan ??? en waar heb je ze weg :)
sure...
Afbeeldingslocatie: http://www.hioxz.com/files/uploads/cnc_3.jpg
(nog met de oude besturingsprint btw)

Zijn behoorlijk grote koelbrokken voor die prijs :) Aardig van diegene om ze aan mij te verkopen, ofniet? hè? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 14:53

jll

Anoniem: 29201 schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:44:

Zijn behoorlijk grote koelbrokken voor die prijs :) Aardig van diegene om ze aan mij te verkopen, ofniet? hè? ;)
erg aardig dus als iemand nog belangstelling heeft.

maar heb je al iets moois kunnen maken met je machine >>?? pic's ??

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

Pagina: 1