[P5GD1 pro] Waarom duurt de post zo lang?

Pagina: 1
Acties:

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Yo, het volgende probleem. Al tijden irriteer ik me aan het feit dat de USB-initialisatie van moederborden (Asus en Intel) zo traag is. M'n huidige bord is een Asus P5GD1 Pro. Ook hier weer hetzelfde euvel: De post duurt dik een minuut! Het is te idioot voor woorden want daarna kan ie pas gaan booten.

Nou ben ik erachter gekomen dat dat komt omdat ik in m'n Dell 2401fpw TFT een kaartlezer heb zitten en die kaartlezer probeert het moederbord te initialiseren als bootdisk. Hij gaat dus rustig de X-in-1 kaartlezers af en wacht telkens braaf de mateloos irritante minimumtijd die je in de bios op kunt geven: 10 seconden per lezer! :X :X :X

Wát een achterlijk systeem is dat. Ik zit hier nu al 4 maanden tegenaan te hikken en ik gooi het hier toch maar eens neer. Er zijn al zo veel topics over trage POST-s maar dit slaat alles en ik heb de oplossing niet terug gevonden.

Trek ik de USB-kabel van de TFT uit m'n PC dan duurt de post 10 seconden (RAID-array duurt even) maar dat vind ik nog niet zo erg. Maar die kaartlezer wil ik graag gebruiken zonder dat ik telkens bij de post de kabel eruit moet trekken of zo lang moet wachten. Bovendien heb ik keyboard en muis op de usb-hub van het scherm hangen omdat dat kabeltechnisch een nette oplossing is.

Wie helpt? Zie ik een setting over het hoofd? Kan ik die USB-initialisatie niet helemaal doodmaken ofzo?

/edit: ik heb alle biosversies al geprobeerd. Alleen de RAID-array staat op bootable, rest is compleet disabled. De kaartlezer is wel te regelen vanuit de bios maar alleen om aan te geven of ze behandeld moeten worden als FDD, harddisk, CDROM etc....

[ Voor 10% gewijzigd door Toink op 04-09-2005 15:43 ]

Verwijderd

Ik heb hier dezelfde moederbord maar geen problemen mee :7

• Toink
  • Niet online
Bedankt voor je zinvolle bijdrage. 8)7 Heb je er ook een kaartlezer aan hangen? Zoja, welke settings gebruik je dan in de bios?

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Je moet de bootvolgorde even aanpassen dat je harddisk waar jij je OS op hebt staan als eerste wordt gevraagd om te kijken of hij kan booten. Dat staat onder Boot -> Boot sequence -> Harddisks op 1 zetten. Vervolgens staat in Boot ook nog een kopje harddisks, daar kun je de harddisk nog specificeren mochten er meerdere harddisks aangesloten zijn.

note: namen en plekken kunnen iets anders zijn

[ Voor 11% gewijzigd door Krisp op 04-09-2005 16:22 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Toink
  • Niet online
Hij boot ook eerst van RAID en bovendien staan alle andere bootdevices op "DISABLED" dus hij kijkt niet eens ergens anders naar. Dat is ook het punt niet: Voordat je daar bent gaat ie eerst kijken of er iets aan je usb-poort hangt en dan begint ie te zoeken naar die kaartlezer.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:55
Ik ken het probleem en doet zich inderdaad vooralk met Asus mobo's, BIOS updates hebben nog geen uitkomst geboden :(
Het rare is dat de problemen zich alleen voordoen op Asus borden met Intel chipset, met bv. een A8N-SLI totaal geen probs

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het gehad met een Asus P4R800-VM maar daar bleek dat de kaartlezer zelfs in Windows niet werd herkend. Dus die was stuk maar op zich zou het geen probleem moeten zijn. Daar deed de boot ook een aantal minuten van.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Als je nou eens Boot from other devices eens uitzet en USB-legacy support uitzet, wil dat helpen?

• Toink
  • Niet online
Dude, lezen. Dat hebik allebei verteld. Danku :)
Pagina: 1