Toon posts:

A8N-E raid probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb volgende config:
Aopen QF50 case (300W)
Asus A8N-E
2 * KVR400X64C3/512 mem
Gigabyte 128MB Geforce 6600GT
2 * Seagate 200Gb Sata
Athlon 64 3000+
Sony Floppy
Plextor px-740A dvd-writer.

Ik heb een probleem met mijn nieuwe bovenstaande config. Ik krijg geen WINXP SP2(32) geinstalleerd als ik in mirror werk. Na laden van drivers via F6 krijg ik unmountable boot device. Als ik de 2 harde schijven in niet raid zet kan ik wel het Os installeren, maar krijg ik allerhande rare fenomenen. Ik kan geen enkele cd/dvd lezen - explorer gaat hangen. Als ik iets groter dan 2 mb download van het internet is file steeds corrupt, terwijl dezelfde file downloaden op laptop geen probleem geeft.

Wat heb ik al geprobeerd:
Update van bios 1005 naar bios 1008.
Gebruik gemaakt van de ms drivers in non-raid config
Gebruik gemaakt van de drivers 6.65 op de Asus website (zowel in raid als non-raid).
Gebruik gemaakt van de drivers 6.66 op de nvidia website (zowel in raid als non-raid).
Enigste geinstalleerde soft is AntiVir® PersonalEdition Classic en de Nvidia firewall.

Ik denk dat er een probleem is met de ide/sata drivers (zoals overal op het net vermeld wordt), maar volgens alle sites zou het moeten werken met bios 1008 en drivers van asus 6.65.

Ik begin te denken dat er mischien een probleem is met het bord ipv driver,maar hoe zoek ik dit uit?

Iedere reacte welkom, want zit beetje met handen in het haar :-)

Verwijderd

Ik heb hier ook mee zitten klooien. Op de driver cd staat een "make disk" bestandje om de raid drivers te installen. Deze maakt de floppy aan met de drivers, echter staan daar niet alle drivers op. Ik kreeg meldingen van kan nvraid.cat niet vinden en nog wat van die .cad bestandjes. Verschillende bestandjes stonden op de drivercd en een paar heb ik van een bestaande installatie kunnen halen uit de windows dir. Heel erg vaag maar ik heb hem wel draaiend gekregen. Het enigste probleem wat ik tegen kwam (heb er een topic over gestart) dat er geen usb muis werd herkend en wel een printer of usb stick.
Ik hoop niet dat we met dit bordje een kat in de zak gekocht hebben :'(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:25
Aangezien dit het disk en controller gedeelte betreft een move vanuit PMG naar OM :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-01 20:57
Geweldig! Ik heb bijna ditzelfde probleem ook proberen op te lossen afgelopen weekeinde, maar helaas zonder resultaat.

Mijn setup voor zover van toepassing:

Asus A8N-E bord met bios 1008
2x Hitachi T7K250 (SATA) in Raid 0 (Striping)
Windows XP professional

Zoals hierboven geschetst heb ik ook een driverdisk proberen aan te maken. Nadat ik mijn (originele) windows XP CD had geboot en F6 drukte voor drivers kreeg ik foutmeldingen bij het laden van de drivers. Het lijkt er op dat alles voor SP1 niet lekker werkt met deze drivers. Nu had ik gelukkig ook nog een XP pro met SP2 liggen en heb ik het hiermee geprobeerd. Ik heb hiermee een volledige installatie kunnen doorlopen, maar bij de eerstvolgende reboot kwam ik niet verder dan het winXP laadscherm en dan een crash waarna hij automatisch reboote....en dit keer op keer.

De manier waarop ik het nu wel heb draaien is eerst een gewone PATA schijf met windows install met ghost gekopieerd naar mijn raid array. Daarna heb ik de computer uitgezet, PATA schijf losgekoppeld waardoor de sata raid schijf automatisch wordt gezien als C: en gaat werken. Dit is echter niet de meest elegante oplossing, maar het werkt :)

Wat ik nu nog wil gaan proberen is de drivers van Nvidia voor de SATA en RAID te slipstreamen in de XP Pro SP2 install mbv Nlite, maar dit is me met de originele versie die ik zelf had inclusief slipstreamen van SP2 nog niet gelukt. Kortom; 1 groot avontuur :)

De meest interessante thread die ik kon vinden over dit onderwerp op internet is: http://www.short-media.com/forum/showthread.php?t=32751

De oplossingen genoemd in dit topic hebben echter niet een werkende oplossing geboden voor mij, vooralsnog.

[ Voor 10% gewijzigd door Kingeling op 05-09-2005 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben al blij dat ik niet alleen ben met dit probleem.

Begon bij al beetje dom te vinden :-)

Zal vanavond ook eens proberen met een ghost image.

Alvast bedankt voor alle replies.

Ik hou jullie op de hoogte.

• Kingeling
Ik zag trouwens dat mijn probleem niet geheel overeen kwam met dat van jou, maar er zitten wel overeenkomstigheden in.
Gister heb ik dus nog even geprobeerd die drivers mee te slipstreamen, en ik type dit nu vanaf een nieuwe, geslaagde installatie. Goed gelukt dus! No thanks to Nvidia though......

Verwijderd

Is toch eigenlijk te gek voor woorden dit alles. Dat ze daar niet snel een patch voor uitbrengen. Er lopen op het net toch diverse threats over.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 14:35:
Ik heb een probleem met mijn nieuwe bovenstaande config. Ik krijg geen WINXP SP2(32) geinstalleerd als ik in mirror werk. Na laden van drivers via F6 krijg ik unmountable boot device. Als ik de 2 harde schijven in niet raid zet kan ik wel het Os installeren, maar krijg ik allerhande rare fenomenen. Ik kan geen enkele cd/dvd lezen - explorer gaat hangen. Als ik iets groter dan 2 mb download van het internet is file steeds corrupt, terwijl dezelfde file downloaden op laptop geen probleem geeft.
Ik weet voor bijna 100% zeker dat je problemen veroorzaakt worden door de nvidia firewall. Zeker de problemen met meer dan 2 MB downloaden is een bekend nVidia firewall fenomeen. Gebruik deze vooral niet! Schakel de nVidia firewall compleet uit in je bios en installeer de drivers vooral niet (let hierop bij het installeren van de nvidia drivers). Beschouw alle documentatie over deze firewall als een goede grap en denk er verder niet meer aan ;).

Gratis tip: Pas op met verschillende biossen & driver versies. Vanaf bios versie 1003 kan je alleen nVidia nForce drivers gebruiken die nieuwer zijn dan versie 6.65!
Kingeling schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 08:28:
Gister heb ik dus nog even geprobeerd die drivers mee te slipstreamen, en ik type dit nu vanaf een nieuwe, geslaagde installatie. Goed gelukt dus! No thanks to Nvidia though......
Klein vraagje: Heb je toevallig XP x64 geinstalleerd? Zoja, dan zou ik graag willen weten hoe jij geslipstreamed hebt. Zo nee: Nevermind :).

Gratis tip modus: Het is groot - groter - grootst, maar niet enig - enige - enigste. Enige is al de enige, een verdere stap is er niet :).

[ Voor 11% gewijzigd door dr snuggles op 06-09-2005 13:36 ]

• Kingeling
Nope, dit was een gewone 32 bits variant. Kun je aangeven waar de schoen wringt bij een 64 bits versie slipstreamen?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kingeling schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:50:
Nope, dit was een gewone 32 bits variant. Kun je aangeven waar de schoen wringt bij een 64 bits versie slipstreamen?
XP x64 gaat oneindig lang rebooten met de nforce drivers geintegreerd.
Pagina: 1