Registered geheugen alleen als alle banken vol zijn?

Pagina: 1
Acties:

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Na wat wateravonturen is mijn Asus A7M266-D dual Socket A moederbord niet meer bruikbaar, aangezien het AGP slot het niet meer doet in 3D mode.

Het plan was al om deze bak te vervangen door een nieuwe, maar nu wilde ik voor een overbruggingsperiode even een van de processors in een single bordje zetten, zodat ik in ieder geval nog wat spellen kon spelen.

In de ASUS zit nu 1,5Gb registered geheugen. Ik heb daarom speciaal gezocht naar een moederbord dat daar mee om kon gaan. Ik dacht daarvoor (mbv search en FAQ) een goede kandidaat gevonden te hebben: De Abit KD7-G
Memory
- Four 184-pin DIMM sockets
- Supports 2 DIMM DDR 333/400 (Max. 2GB)
- Supports 3 DIMM Un-buffered DDR 200/266 (Max. 3GB)
- Supports 4 DIMM Registered DDR 200/266 (Max. 3.5GB)
Na ontvangst bleek het moederbord niet door de boot sequence heen te komen.
Ik heb beide processors, meerdere videokaarten,beide ramlatjes (1 Gb en 512Mb) geprobeerd - niets.
Zojuist heb ik uit ellende maar een unregistered module geprobeerd, daar boot hij boot ineens wel van.

Heb ik de specs verkeerd begrepen, en ondersteunt dit mobo alleen 4 volle banken registered? Ik had toch gedacht dat het 'tot maximaal 4 banken' zou zijn.
Abit gebruikt ook bij andere mobo's de term buffered in plaats van registered. Wat ik op het internet begrijp is dat dat meestal hetzelfde betekent, maar dat er ook een specifieke categorie buffered geheugen is, met een andere pinlayout.

Is er iemand bekend met deze problematiek?

Uit een Abit FAQ:
Does KD7 support ECC memory modules?
KD7 can boot up with ECC memory modules installed, but without ECC function.
Moet het geheugen het uitschakelen van ECC ondersteunen? Ik meen dat ik het op de Asus kun uitschakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vaudtje op 04-09-2005 14:58 ]

In deeze zin staan drie fauten

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je zult echt meer specs van je geheugen moeten geven. Hoeveel reepjes heb je met welke grootte en zijn ze nou én ECC én registrered? Het zou lijkt mij ook moeten werken met minder modules. Welke combinaties heb je al geprobeerd? Al geprobeerd met gewoon DDR geheugen? Al één reepje geprobeerd?

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het zijn twee geheugenmodules, een keer 512MB PC2100 DDR ECC Registered CL2.5 AMD (Kingston KVR266X72RC25/512D) en een 1Gb Infineon module, HYS72D128320GBR-7-B.
Ik heb beide modules lost van elkaar in alle vier de geheugenbanken geprobeerd.
Zoals in het verhaal boven al staat, boot hij met non-registered, non-ecc geheugen wel.

Bij mijn weten is het alleen zo dat registered geheugen praktisch altijd ook ECC heeft. Dat is dus bij deze modules ook het geval.
Heeft Abit gewoon nepondersteuning voor registered geheugen?

In deeze zin staan drie fauten

Verwijderd

moet je die niet ook niet mixen want dan snapt je bord het ook niet meer....

Verwijderd

zet ze te koop,
en koop een setje identieke reepjes.
het geheugen is toch bijna gratis