Meest energiezuinige ventilator

Pagina: 1
Acties:
  • 1.292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50595

Topicstarter
Voor een projectje zoek ik de meest energiezuinige 80 en / of 92 mm ventilator. Het voltage waar de fan op komt te lopen maakt niet heel erg uit, zolang het maar niet meer is als 12 V.

Op dit moment heb ik 2 Papst ventilatoren gevonden, die volgens mij het meest het meest energiezuinig zijn.

TypeSpanningLuchtverplaatsingStroomverbruikFormaatSpecs
3412 NLE12 VDC61,0 m3/h0,80 W92.0x92.0x25.0pdf
8412 NLE12 VDC33,0 m3/h0,30 W80.0x80.0x25.0pdf

De zoektocht houdt met name in eindeloos specs bekijken. Echter niet iedere fabrikant neemt in zijn specsheet het stroomverbruik op. Wat ik wel heb gezien is dat een kogellager ventilator eigenlijk altijd het zuinigste is. Underclocken om het nog zuiniger te krijgen kan altijd nog, maar het is dan wel fijner om al een energiezuinige fan als basis te hebben.

Mijn vraag is daarom: zijn er nog energiezuinigere ventilatoren dan deze 2 hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:57
Je kan een fan ook energiezuiniger maken door er een Zalman fanmate / weerstandje tussen te hangen. Maar houd goed in de gaten, hoe zuiniger je fan is, des te minder rpm, des te minder luchtverplaatsing.

En waarom zou je een fan willen plaatsen als je die luchtverplaatsing niet nodig hebt? Op die manier kan je ook _te_ zuinig willen zijn, met als gevolg (mogelijk) te warme hardware..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-07 13:34

Aapje

Opel-beun
SyS_ErroR schreef op zondag 04 september 2005 @ 14:24:
Je kan een fan ook energiezuiniger maken door er een Zalman fanmate / weerstandje tussen te hangen. Maar houd goed in de gaten, hoe zuiniger je fan is, des te minder rpm, des te minder luchtverplaatsing.

En waarom zou je een fan willen plaatsen als je die luchtverplaatsing niet nodig hebt? Op die manier kan je ook _te_ zuinig willen zijn, met als gevolg (mogelijk) te warme hardware..
Volgens mij verlies je alleen energie met zo'n fanmate, omdat zo'n ding de energie omzet in warmte? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-07 08:19

JF_

SyS_ErroR schreef op zondag 04 september 2005 @ 14:24:
Je kan een fan ook energiezuiniger maken door er een Zalman fanmate / weerstandje tussen te hangen.
De fan wel ja, maar een simpele weerstand verstookt de warmte (==energie) die de fan niet meer krijgt. Niet echt zinvol dus om energie te besparen, samen verbruiken ze net zo veel als de fan zonder weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-07 08:56
Door een weerstandje voor je fan te zetten word je fan misschien wel energie zuiniger, maar dan gaat die weerstand die stroom dus mooi voor zn rekening nemen, en heb je er nix aan. De ts vraagt immers om een energie zuinige fan, niet om 1 die weinig lawaai maakt.

Edit, sjit, net te laat:P

[ Voor 6% gewijzigd door Zjosh op 04-09-2005 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

Ga je een fannetje op een accu of een zonnecel laten draaien? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 99283 schreef op zondag 04 september 2005 @ 14:30:
Ga je een fannetje op een accu of een zonnecel laten draaien? :P
Of op wind energie :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

Gedachten experiment:
Die ene fan van 0,80 watt energie oplaten wekken en dan die van 0,30 laten draaien. Lukt dat, het is de vraag of die ene van wel energie kan opwekken want hij werkt op gelijkstroom, weet niet precies hoe dat motortje werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
^^ Energie die je erin stopt komt er ook weer uit, alleen minder, omdat de fan warmte maakt...
Als je energie zou groter kunnen maken dan hadden we nu denk ik weinig kolen/kern centrales :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:31
En misschien kan je ook beter kijken naar de lucht per vermogen verhouding? Volgens mij is namelijk de zuinigste fan eentje die niet aangesloten is >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Triggy op 04-09-2005 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-07 11:53
nog een fan die weinig stroom verbruikt:

IBL Fan 12/1000
verbruikt 0.40 watt volgens de spec's van ikbenstil.nl (http://www.ikbenstil.nl/p...ath=27_56&products_id=953)

verdere gegevens:
Maten (A/B/C): 120/25/104,8mm
Lucht stroom: 57,2m³/h (33,6cfm)
Geluid: 19dB(A)
Spanning: 12V
Stroom: 33mA
Stroomverbruik: 0,4W
Toerental: 1000U/min
Levensduur: 50000h
Aansluiting: 3Pin Boardstecker/ Kabellengte 30cm
Tacho signaal: ja
Lagering: Kogellager

edit: sorry ik heb over het hoofd gezien dat je alleen 80mm en 92mm fan's zocht.
Misschien heb je er desondanks toch nog wat aan.

[ Voor 14% gewijzigd door mnielsm op 04-09-2005 22:11 ]

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:57
Okee okee.. ik snap al waar mijn logica de soep in gaat ;)... (met dank aan alle mensen hierboven :P)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

het is een leuke idee, maar....

en gewoon motortje kun je idd als een dynamo laten werken als je hem aandrijft.
een motor van een fan echter niet, deze is heel anders opgebouwt

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank, voor het meedenken, ik heb zelf niets beters gevonden en heb dus gekozen voor de Papst 8412 NLE.

Dat een fan niet als dynamo kan werken, heeft dat niet te maken met dat het een DC stroom motortje is en een dynamo een AC is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Fan heeft ook gewoon spoelen, etc
Maar er zit een klein printje achter op de fan (waar tevens de spoelen opzitten)
Dat printje zorgt ervoor dat elke spoel op 't goede moment een stroompje krijgt, waardoor je dus een draaiende beweging krijgt omdat de magneet in de fan weg geduwt word :)

Als je 't niet snapt naja :9 vage uitleg :+ (vast niet 100% zoals 't echt is, maar 't komt erop neer :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brada
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:28
Papst 8412NLE:
12V -> 0,3 Watt
8V -> 0,2 Watt :Y)
19,4 CFM
17 db
1500 rpm

Sorry staat er al bij, zal voortaan beter kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door brada op 05-09-2005 19:48 ]

Waarom heeft een computer geen versnellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35
wanneer is een fan zuinig?

jij kijkt volgens mij alleen naar het stroom verbruik, maar dat is niet zinvol.

je moet kijken naar vermogen/L luchtverplaatsing

3412 NLE doet 61 m3 / 0.8W = 76.25 m3 / 1W
8412 NLE doet 33 m3 / 0.3W = 110,0 m3 / 1W

[ Voor 23% gewijzigd door Opperhoof op 06-09-2005 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43409

De hele discussie over "zuinige" ventilatoren lijkt mij een beetje onzinnig zolang de orginele poster niet aangeeft wat zijn doel is. Wat een ventilator verbruikt hangt af van de afmetingen, spanning en toerental. Met deze variabelen worden ventilatoren ontworpen. Heel eenvoudig eigenlijk, dus als je een ventilator wilt met een laag stroomverbruik dan zoek je er één met een laag toerental en kleine afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144583

Ik snap niet waar dit op slaat :|
Een project, dat snap ik wel :9

Maar ik bedoel...
Neemt een voeding van 400 Watt
Je systeem draait zeker met minder dan 300 Watt
JE hebt zeker zowieso al 100-300 fannetjes om aan te sluiten

Doel graag en wat is het project.
En waarom wil je precies sparen? 0,1 Wattje meer zal je amper een paar centen per kwartaal kosten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het doel is om een "computer" mobiel op een accu te kunnen laten draaien dus zonder netstroom in de buurt. Op dat moment is iedere watt besparing mooi meegenomen en betekend dus een langere tijd kunnen draaien. De ventilator is echt slechts bedoeld om een airflow van koude vallende lucht en warme stijgende lucht te ondersteunen. De ventilator hoeft deze airflow dus niet helemaal zelf op te wekken, daarnaast is het slechts bedoeld ter extra zekerheid dat de passieve koeling ook op momenten dat de buitentemperatuur hoger wordt nog steeds goed genoeg zijn werk kan doen.

Die Papst ventilator doet het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn enermax neemt trouwens 0,23A @ 12V, 2,76 Watt en dan nog maar 40,87 CFM, logisch al de energie gaat naar het geluid :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Oh, en een weerstand verlaagt wel de stroom en dus ook het totaal verbruikte vermogen. Echter, een deel van de electrische energie wordt dan wel door de weerstand in warmte omgezet.

P=UxI
I=U/R

Voorbeelden:
1. 12 V, Fan is 48 Ohm, geen weerstand erbij. I=12/48=0,25 A. P=12x0,25=3 W

2. 12V, Fan is 48 Ohm, weerstand van 48 Ohm erbij. I=12/96=0,125A. P=12x0,125=1,5W. Hiervan wordt door de weerstand de helft in warmte omgezet, en de andere helft wordt door de fan gebruikt (dus voor een deel in warmte, voor een deel in kinetische energie (airflow) omgezet. Je hebt minder rendement van elke watt, maar je stroomverbruik (=opgenomen vermogen) is wel lager.

---- correct me if I'm wrong ---

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij niet, die andere 1,5 watt wordt omgezet in warmte, de fan verbruikt minder, maar in totaal, dus wat TS zoekt, heb je hetzelfde verbruik, alleen meer warmte ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je het opgenomen vermogen van een DC ventilator wilt verlagen, kun je het voltage verlagen. (de bekende 7v en 5v mod)
De fan zal langzamer draaien en minder vermogen opnemen.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1