Analoge Video Capturen; welke hardware kiezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 807 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede - maar toch betaalbare - mogelijkheid om oude VHS banden te digitaliseren. Dat ik hiervoor iets van Capture hardware nodig heb lijkt me duidelijk, alleen ik kom er eventjes niet uit wát ik nu precies moet hebben en waar ik beter niet aan kan gaan beginnen. Het OS waar ik het op wil gaan gebruiken is Windows 2003. Om de processor wat te ontlasten denk ik dat ik MPEG2 encoding moet hebben. Het wordt gebruikt op een PC met een PIV 2.8GHz en 1024MB RAM. Hardeschijfruimte is alleen ook niet oneindig. ;)

Voor zover ik zie zijn er 3 opties:

Optie 1: Een TVkaart met analoge ingangen

Dit is de eerste optie die in me op kwam. Er is op GoT ook verschrikkelijk veel over te vinden en er is een topic over met nog actuele informatie erin: [rml][ TV Kaart(en)]De Kwaliteit ervan[/rml]. De Hauppage kaarten (Hauppauge WinTV PVR-500MCE en Hauppauge WinTV PVR-150MCE) lijken de laatste tijd verweg de populairste TVkaarten te zijn. De PVR-500 zou voor mij nutteloos zijn, een dual tuner is niet echt nodig als je er eigenlijk geen nodig hebt, dus zou ik bij de PVR-150 uitkomen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65832/full.jpg

Deze kaart lijkt me prima bruikbaar voor mijn toepassing, het enige wat ik niet kan terugvinden is of hij onder windows 2003 werkt.
Echter, bijna iedereen koopt zo'n kaart voor de TVTuner, niet voor de analoge ingangen. Bij gebruikerservaringen kom ik geen ervaringen tegen met de kwaliteit van de analoge ingang, en professionele reviews van dit kaartje heb ik eigenlijk ook niet kunnen vinden. :{
Kan ik er vanuit gaan dat de kwaliteit van de svhs ingang even goed is als de tv-kwaliteit?
Bij zoeken op deze kaart op GoT kom je alleen talloze grote mediacenter topics tegen. Oja, en deze: [rml][ MCE 2005] Opnemen van video-in via media center (PVR150MCE)[/rml]. Klinkt ook niet positief als ik dat zo lees. :+

Deze post doet me trouwens wel denken dat zo'n kaartje prima geschikt is om via de svhs ingang te capturen. Dat is echter een enkele ervaring, in de FAQ wordt het zelfs tegengesproken en zou dit geen goede oplossing zijn voor het "serieuzere capturewerk". Alleen in hoeverre is dat nog actueel? Ze gaan er namelijk eigenlijk al vanuit dat een tvkaartje géén hardware encoding heeft, wat deze kaart dus wel heeft...

Het zou wel een betaalbare oplossing zijn voor rond de 60 euro, en dat met MPEG encoding. :)

Optie 2: Een specifiekere capturekaart

Well, een tv-kaart kopen om analoog beeld te capturen is misschien wel even onlogisch als een gsm kopen om foto's te maken... Voor het "serieuzere capturewerk" is volgens de FAQ een betere capturekaart beter.
De bekendste hardware capture kaart is de Pinnacle DC10+. Deze captured naar MJPEG zonder je processor te belasten, en omdat er gecomprimeerde frames naar het geheugen worden geschreven, gaat er minder data over de PCI bus. Bovendien wordt je processor minder belast. De kwaliteit is vaak merkbaar hoger dan bij softwarematig gecaptured filmpjes. Deze kaart wordt dan ook erg vaak gebruikt voor het serieuze capture-werk, bijvoorbeeld het overzetten van een collectie aan VHS banden naar video-CDs (VCD), SVCD of DVD.
Ok! Great!
Ik vind alleen drie verschillende terug in de pricewatch:
Pinnacle Studio DC10 Plus, € 154,22
Pinnacle Studio DC10+ v7/PCI PAL NTSC W9x EN NL, € 107,95
Pinnacle Studio DC10+ v8, € 213,24

De laatste is duidelijk met een nieuwere softwareversie. Wat het verschil tussen de eerste en de tweede is zou ik alleen niet weten, maar de tweede is kennelijk alleen voor win9x...
Deze kaart is ook een stuk duurder dan bij optie 1. En het enige wat er volgens de FAQ beter aan zou zijn is de hardware MPEG encoding... laat de Happauge PVR-150MCE die nou ook hebben?

Tijdens mijn zoektocht op GoT kwam ik ook nog dit tegen:
Ghostrider(NL) schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:14:
Ik adviseer een Studio AV/DV, dit is een "moderne" dc10+ die zowel analoog als digitaal aan kan en dus ook voor de toekomst ruimte bied. Deze heb ik voor mijn pa gehaald en die kan er als digibeet prima mee overweg, dwz met de bijgeleverde Studio 9.
En dat klonk wel erg interessant. :) Zeker omdat deze kaart voor € 101,60 in de pricewatch staat.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65837/full.jpg

Ik vind alleen het volgende terug in de specificaties: "Compressie: DV, MJPEG, MPEG (Instelbaar. Beschikbare real-time opname formaten afhankelijk van CPU snelheid)". Als ik even logisch nadenk concludeer ik daaruit dat de kaart geen hardware encoding heeft. Wat ook nergens staat op de Pinnacle site, maar ik vind deze site dan ook niet écht overzichtelijk eerlijk gezegd. :X Als ik Sjaak_Afhaak in "VIVO kaart, Haupauge 350, Pinnacle studi..." lees zou hij inderdaad geen hardware encoding hebben. Alleen snap ik dan niet waarom het net een "moderne" DV10+ genoemd werd... Jammer. :( Of zou realtime encoding op een PIV 2.8GHz toch nog goed genoeg gaan dan? (volgens Pinnacle heb je maar 800MHz nodig...)

In deze categorie bestaan er nog wel meer kaartjes, bijvoorbeeld de Canopus ADVC-50. Alleen die is met €250 echt te duur...

Optie 3: Een USB break-out box.

Ook erg veel te vinden in bijvoorbeeld het Pinnacle assortiment: De Dazzle lijn bijvoorbeeld.
tweakers.not schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:08:
Ook zie ik apparaten als de Pinnacle Dazzle DVC90 capture adapter (softwarematig, 75E) of DVC120 (hardwarematig, 125E). Is hardwarematige compressie toch wel een must en die 50E extra waard, of zou die DVC90 genoeg zijn? En is dat spul sowieso wel iets?
Het kan aan mij liggen, maar ik vind op de pinnacle site ook nergens terug dat de DVC90 geen hardware encoding heeft en de DVC120 wel. Zelf kijk ik ook meer naar de DVC150. Die heeft kennelijk wel hardware encoding, dat staat in ieder geval op het productplaatje. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65838/full.jpg

Op het eerste gezicht lijkt die hele Dazzle lijn me wel leuk. Ik lees alleen problemen over Dazzle producten met audio die Out of Sync zou zijn door het ontbreken van een audiolock. Dit kom ik echter niet tegen voor dit specifieke model...
Voor het geld is dit met € 99,40 ook wel leuk lijkt me. :)

Algemeen

Ik voel op het moment nog het meeste voor die Dazzle DVC150. Simpelweg omdat hij hardware encoding heeft (als je hem tegenover de AV/DV zet) en omdat hij speciaal gemaakt is voor dit soort doeleinden (itt een tv-kaart). Alleen dan moet ik natuurlijk geen problemen krijgen met audiosynchronisatieproblemen. ;)

Iemand die me nog meer duidelijkheid kan verschaffen over verschillende producten? Praktijkervaringen? Tips? Of zijn er in deze prijsklasse nog dingen waar ik gewoon simpelweg overheen gekeken heb?

Hulp is welkom. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

a) Je moet je afvragen hoe belangrijk kwaliteit voor je is. Als je echt kwaliteit wilt blijf dan weg bij de tv-kaarten met als extra optie analoge capture en ga voor die canopus box. De ADVC 50 of 100 zijn zeer goede apparaten. De Dazzle van Pinnacle zit daar een beetje tussenin, hoewel ik zelf overwegend slechte ervaringen heb met pinnacle. Mijn eisen kunnen echter totaal anders zijn dan jou eisen maar verwacht niet teveel van die goedkope oplossingen. Het voordeel van de canopusproducten is dat ie ze ook direct in het dv-formaat omzet zodat je met je dv-edit pakketje gelijk aan de slag kunt itt andere kaarten die in mpeg of avi zitten te cappen of een brakke dv-codec gebruiken.

b) Waarom in Win 2003 ? Dat lijkt mij niet het aangewezen OS voor dit soort zaken maar het kan best gewoon werken. Heb ik geen ervaring mee maar 2000/XP lijkt me meer geschikt dan Win 2003.

[ Voor 36% gewijzigd door under-world op 04-09-2005 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het overzetten van VHS naar DVD is vrij eenvoudig: men neme een Hauppauge PVR150 of 250 TV kaart. Deze heeft s-video en composiet in. Hier sluit je dus je videorecorder/videocamder op aan. Je kan meteen opnemen in MPEG2 formaat. De kaart heeft een hardware MPEG encoder, dus je hoeft naderhand niet nogeens naar MPEG te converteren. Dan moet je je bestand bewerken, dat kan met software zoals Pinnacle Studio (uitgebreide videobewerking), of TMPGenc MPEG Editor (alleen knippen en plakken). Daarna moet je het klaarmaken voor DVD (authoren). Dat kan ook met Studio, TMPGenc DVD Author, of gratis (maar met heel beperkte mogelijkheden) met IfoEdit.
Denk er wel aan dat je voldoende tijdelijke diskruimte moet hebben. Een gig of 20 vrij is geen overbodige luxe.

Deze vraag is trouwens wel vaker voorbij gekomen, waar ik ook op geantwoord hebt. Als je even zoekt zal je deze onderwerpen wel terug kunnen vinden :)

Video capture card of tv kaart?
[rml][ [ Videobewerking]] Extra HDD nodig of niet?[/rml]
tv kaart + opnemen in goede qualiteit
Oude videobandjes naar harde schijf
van VCR naar HD
[rml][ Video Editing] Hardware Vereisten[/rml]
[rml][ vhs->mpeg2] heb nog enkele twijfels[/rml]

En ja, de Hauppauge kaarten werken ook onder Windows 2003. Heb er hier eentje draaien.
Als je niet of weinig (alleen reclames eruit halen ofzo) wilt bewerken is capturen in MPEG2 geen probleem. Wil je allerlei effecten toevoegen e.d. dan moet je in AVI capturen en daar heb je dus andere hardware voor nodig. Dat komt omdat mpeg een eindformaat is, waarbij niet alle frames het volledige beeld bevatten, in tegenstelling tot avi, waarbij elk framepje wel een volledig beeld bevat.

Optie1: prima keuze
Optie2: geen voorstander van mjpeg, tevens wordt pinnacle vaak geplaagd door het bekende out-of-sync probleem, waarbij audio en video dus out of sync raken.
Optie3: usb maakt je afhankelijk, beter is een insteekkaart.

En waarom zou je een Dazzle150 nemen als een Hauppauge PVR150MCE hetzelfde doet voor 60 euro? Stel dus eerst vast wat je ermee wilt doen, en bepaal dan de juiste kaart.

Mijn setup bestaat uit zowel een Hauppauge PVR150, als een Canopus ADVC300. De Hauppauge gebruik ik voor het 1-op-1 overzetten van VHS banden, zonder bewerking. De Canopus gebruik ik voor het overzetten van oude Hi-8 vakantie films waar ik nog e.e.a. aan moet bewerken met Pinnacle Studio.

[ Voor 73% gewijzigd door Microkid op 04-09-2005 13:29 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ten tijde van de gloriedagen van de DC10 Plus was menig TV-kaartje niet zover als bijvoorbeeld de PVR serie van Hauppauge nu is, dus die opmerking in de FAQ is misschien wat out-dated. :) Ik heb ervaring met de DC10+ (met toen nog Studio 5 of 6 :P) en dat ding deed wat het moest doen, maar anno 2005 zou ik voor een tv-kaart gaan bij beperkt budget, of een goede all-round break-out box bij een wat ruimer budget. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Er is er nog eentje http://www.plextor.com/english/products/ConvertX2.htm Heeft als voordeel dat ie ook mpeg4 doet.Mpeg moet je toch meer zien als een eindmedium ipv een lekker medium om te bewerken. Dat is dus ook belangrijk, gaat het je om puur omzetten van bestaand materiaal zonder al teveel ingrepen of wil je echt intensief gaan knippen en plakken en bewerken etc. Als je dat wilt kun je nameijk het beste gaan voor een oplossing die het materiaal als DV naar de computer kan schrijven. Tip: (gratis software :P http://avid.com/freedv/index.asp )

[ Voor 9% gewijzigd door under-world op 04-09-2005 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
under-world schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:18:
Als je echt kwaliteit wilt blijf dan weg bij de tv-kaarten met als extra optie analoge capture
Microkid schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:23:
Het overzetten van VHS naar DVD is vrij eenvoudig: men neme een Hauppauge PVR150 of 250 TV kaart. Deze heeft s-video en composiet in. Hier sluit je dus je videorecorder/videocamder op aan.
Kijk. Dat zijn dus precies de tegenstrijdigheden die ik óveral tegenkom en waarom ik een topic geopend heb.
Ja. Volgens mij hebi k er van dat lijstje minstens 5 gehad. Maar echt duidelijk is het me toch echt niet geworden? 8)7
En ja, de Hauppauge kaarten werken ook onder Windows 2003. Heb er hier eentje draaien.
Ok. Dat is leuk om te weten. :)
Optie1: prima keuze
En op dat punt is nu in 3 reacties dus al onenigheid ontstaan...

Ik geef zo even een uitgebreidere reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

XanderH schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:51:
Kijk. Dat zijn dus precies de tegenstrijdigheden die ik óveral tegenkom en waarom ik een topic geopend heb.
Nee, het staat duidelijk in zowel mijn reactie als in die van under-world. TV kaarten met analoge ingang zijn prima voor het capturen van VHS enzo, maar dan moet je geen bewerking gaan doen. Als je dat wel doet moet je aan de Canopus ADVC kastjes denken, aangezien je daarmee gewoon een DV AVI krijgt waarmee je nog van alles kan doen. Tevens is de kwaliteit van de Canopus erg goed.
Je geeft in je openingspost aan dat je VHS banden wilt digitaliseren. Dan is het voldoende om te investeren in een Hauppauge kaartje. Investeren in Canopus kastjes e.d. zou dan overkill zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 04-09-2005 13:57 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

^ :) Klopt helemaal. Als jij gewoon alleen in mpeg-2 wilt cappen en dit op een dvd-tje wilt fikken voldoen de Hauppages prima. Verwacht alleen niet dat je straks nog framenauwkeurig kan knippen en plakken want mpeg is bedoeld als eindmedium en niet als bewerkmedium. Hoewel bepaalde eenvoudige
handelingen nog wel te doen zijn is het gewoon niet geschikt omdat een mpeg simpelweg niet meer alle complete videoframes/fields bevat, maar een gecodeerde datastroom is. Je kan dan zeggen ik capture in uncompressed of compressed AVI ofzo maar dat levert of kwaliteitsverlies op, of je moet alles eenmaal op de PC opgeslagen alsnog softwarematig omgooien naar DV om het voor een huis- tuin- en keukenPC werkbaar te houden. Uncompressed AVI is niet echt werkbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door under-world op 04-09-2005 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
XanderH schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:51:

Ik geef zo even een uitgebreidere reactie
Bij deze. :P
under-world schreef op zondag 04 september 2005 @ 14:03:
^ :) Klopt helemaal. Als jij gewoon alleen in mpeg-2 wilt cappen en dit op een dvd-tje wilt fikken voldoen de Hauppages prima. Verwacht alleen niet dat je straks nog framenauwkeurig kan knippen en plakken want mpeg is bedoeld als eindmedium en niet als bewerkmedium. Hoewel bepaalde eenvoudige
handelingen nog wel te doen zijn is het gewoon niet geschikt omdat een mpeg simpelweg niet meer alle complete videoframes/fields bevat, maar een gecodeerde datastroom is. Je kan dan zeggen ik capture in compressed AVI ofzo maar dat levert of kwaliteitsverlies op, of je moet alles eenmaal op de PC opgeslagen alsnog alles softwarematig omgooien naar DV om het voor een huis tuin en keukenPC werkbaar te houden. Uncompressed AVI is niet echt werkbaar.
Ah, ik vond jouw
under-world schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:18:
Als je echt kwaliteit wilt blijf dan weg bij de tv-kaarten met als extra optie analoge capture en ga voor die canopus box. De ADVC 50 of 100 zijn zeer goede apparaten.
nogal resuluut klinken. Ja, ik had de
Het voordeel van de canopusproducten is dat ie ze ook direct in het dv-formaat omzet zodat je met je dv-edit pakketje gelijk aan de slag kunt itt andere kaarten die in mpeg of avi zitten te cappen of een brakke dv-codec gebruiken.
ook gelezen, maar ik dacht dat die kwaliteit ook gewoon sloeg op de mpeg2 output van die kaartjes.
Overigens, wat ik ook nergens terug kan vinden: In wat voor reso werkt zo'n Hauppage PVR150MCE kaartje? Doet ie gewoon 720x576@25fps?
b) Waarom in Win 2003 ? Dat lijkt mij niet het aangewezen OS voor dit soort zaken maar het kan best gewoon werken. Heb ik geen ervaring mee maar 2000/XP lijkt me meer geschikt dan Win 2003.
Die had ik ook nog niet beantwoord... maar ik heb even geen andere PC voor handen, zo simpel is het. Overigens, als iets onder windows 2000 en XP werkt ga ik er ook al gewoon vanuit dat het onder windows 2003 werkt. Alleen die -MCE kaartjes zijn speciaal voor windows XP MediaCenter Edition en ik dacht dat die nieteens officieel in XP werkte, vandaar mijn vraag. Maar volgens Microkid werkt het gewoon, dat moet dus goed zijn. ;)
Microkid schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:56:
[...]

Nee, het staat duidelijk in zowel mijn reactie als in die van under-world. TV kaarten met analoge ingang zijn prima voor het capturen van VHS enzo, maar dan moet je geen bewerking gaan doen. Als je dat wel doet moet je aan de Canopus ADVC kastjes denken, aangezien je daarmee gewoon een DV AVI krijgt waarmee je nog van alles kan doen. Tevens is de kwaliteit van de Canopus erg goed.
Je geeft in je openingspost aan dat je VHS banden wilt digitaliseren. Dan is het voldoende om te investeren in een Hauppauge kaartje. Investeren in Canopus kastjes e.d. zou dan overkill zijn.
Ok! :) Die is duidelijk. ;)
Voutloos schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:27:
Ten tijde van de gloriedagen van de DC10 Plus was menig TV-kaartje niet zover als bijvoorbeeld de PVR serie van Hauppauge nu is, dus die opmerking in de FAQ is misschien wat out-dated. :) Ik heb ervaring met de DC10+ (met toen nog Studio 5 of 6 :P) en dat ding deed wat het moest doen, maar anno 2005 zou ik voor een tv-kaart gaan bij beperkt budget, of een goede all-round break-out box bij een wat ruimer budget. :)
Ok. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ja, Hauppauge captured gewoon in 720x576@25fps, maar ook in andere resoluties (480x576 ofzo)
En ja, de MCE versie werkt ook gewoon in XP of 2003 :) Je krijgt er alleen geen afstandsbediening bij.

[ Voor 37% gewijzigd door Microkid op 04-09-2005 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Microkid schreef op zondag 04 september 2005 @ 14:15:
Ja, Hauppauge captured gewoon in 720x576@25fps, maar ook in andere resoluties (480x576 ofzo)
En ja, de MCE versie werkt ook gewoon in XP of 2003 :) Je krijgt er alleen geen afstandsbediening bij.
Goed. :) Die wordt het. :)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:23
In het hele verhaal mis ik het doel wat de TS voor ogen heeft...

Wil ie bewerken?
Dan kan elke tvkrt wel, of een wat betere oplossing zoals de genoemde studio av/dv, of dat andere kassie. Je neemt dan op naar AVI, met mjpeg compressie oid.
Je kan dan prima bewerken met de meeste software, en 't naderhand als MPEG2 wegschrijven en op DVD fikken.
Nadeel is dat t nogal wat grotere bestanden oplevert, maar met de huidige harddisk groottes moet dat niet zo'n punt zijn.

Als t ts echter puur om t digitaliseren gaat (opnemen en wegschrijven op DVD) dan is zo'n hauppage PVR of variant ideaal. Neemt direct op naar MPEG2, scheelt je dus aardig harddisk ruimte.
Nadeel is dat je MPEG2, behalve wat knippen, niet echt fatsoenlijk kan bewerken zonder t moeten hercomprimeren (=verliezen).

Win2003 lijkt me niet t verstandigst.. Als er al goeie drivers voor de kaart zijn, hoe zit t met de extra software? Die moet dan ook wel fatsoenlijk met 2003 kunnen werken.

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 04-09-2005 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@DJSmiley, wellicht moet je alle replies even lezen, want al je vragen en opmerkingen zijn daar al lang in besproken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
DJSmiley schreef op zondag 04 september 2005 @ 14:36:
In het hele verhaal mis ik het doel wat de TS voor ogen heeft...

Wil ie bewerken?
Dan kan elke tvkrt wel, of een wat betere oplossing zoals de genoemde studio av/dv, of dat andere kassie. Je neemt dan op naar AVI, met mjpeg compressie oid.
Je kan dan prima bewerken met de meeste software, en 't naderhand als MPEG2 wegschrijven en op DVD fikken.
Nadeel is dat t nogal wat grotere bestanden oplevert, maar met de huidige harddisk groottes moet dat niet zo'n punt zijn.

Als t ts echter puur om t digitaliseren gaat (opnemen en wegschrijven op DVD) dan is zo'n hauppage PVR of variant ideaal. Neemt direct op naar MPEG2, scheelt je dus aardig harddisk ruimte.
Nadeel is dat je MPEG2, behalve wat knippen, niet echt fatsoenlijk kan bewerken zonder t moeten hercomprimeren (=verliezen).
En het gaat dus puur om het digitaliseren. Mja, misschien wat knippen en plakken...
Win2003 lijkt me niet t verstandigst.. Als er al goeie drivers voor de kaart zijn, hoe zit t met de extra software? Die moet dan ook wel fatsoenlijk met 2003 kunnen werken.
Ik ben eigenlijk nog niet zoveel software tegengekomen die niet op windows 2003 draait (op Norton Systemworks na :X). En het werkt kennelijk (zie Microkid). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Microkid schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:56:
TV kaarten met analoge ingang zijn prima voor het capturen van VHS enzo, maar dan moet je geen bewerking gaan doen. Als je dat wel doet moet je aan de Canopus ADVC kastjes denken, aangezien je daarmee gewoon een DV AVI krijgt waarmee je nog van alles kan doen. Tevens is de kwaliteit van de Canopus erg goed.
Mijn ervaringen met het omzetten van VHS:

VHS (en andere analoge tape bronnen) in goede kwaliteit digitaliseren is heel wat lastiger dan het opnemen van een stabiel TV signaal.
Heel veel hangt af van de gebruikte afspeelapparatuur en het wel of niet aanwezig zijn van een eventuele Time Base Corrector (TBC).
Ook speelt natuurlijk mee hoeveel eisen je zelf stelt en wat voor investeringen je wilt doen.
Voor een paar banden is het niet lonend om dure spullen (TBC bijv.) te gaan aanschaffen!

De beste kwaliteit VHS omzetting krijg ik zelf door de analoge ingang van mijn sony DVD8-Camorder te gebruiken. Hiermee heb je dezelfde funtionaliteit (waarfschijnlijk zelfs beter door aanwezige TBC!) als de Canopus ADVC kastjes.
Wel kost deze manier de meeste moeite en tijd natuurlijk (Editten, Filteren, Mpeg Encoden) , maar de resultaten kunnen zeer goed zijn.

Ook heb ik VHS opnames kunnen maken met een SONY RDR-HX710 DVD/HD recorder (te leen).
Dat gaf ook zeer mooie resultaten onder andere doordat deze recorder een TBC heeft en er diverse ruisfilters ingesteld kunnen worden.

De Hauppauge PVR kaartjes zijn wel zeer populair, Ik heb zelf ook 2 150MCE's, maar echt geschikt zijn deze nu niet voor het (in hoge kwaliteit) opnemen van VHS materiaal.
Deze haupauge kaartjes kunnen nog al eens gevoelig zijn voor slechte video signalen.
Zie ook discussie hier:
http://www.shspvr.com/smf/index.php?topic=8611

Verder heb ik zelf nog wat andere "problemen" met deze Hauppauge kaartjes:
Nog steeds geen fatsoenlijke volumeregeling voor de externe audio line-in ingang.
http://www.hauppauge.tv/hcwforum/index.php?showtopic=2502

Verder is de signaal verwerking voor PAL composite signalen (ook via de tuner!) bar slecht.
Dit komt door een niet goed functionerend PAL COMB filter waardoor er hinderlijke stoorpatronen in bepaald kleuren ontstaan.
Dir is waarschijnlijk gewoon een ontwerp fout voor de PAL gebruikers, helaas.
http://www.hauppauge.tv/h...372&view=findpost&p=16244
De S-Video ingang heeft deze problemen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Er zit 1 tegenstrijdigheid in je verhaal: VHS en hoge kwaliteit. VHS gaat niet verder dan ong 250 beeldlijnen (S-VHS tot 400). Dus een VHS opnamen zal van zichzelf al nooit een hoge kwaliteit hebben. Alleen bijvoorbeeld DV opnames zullen van hoge kwaliteit zijn. Aangezien VHS dus niet zo'n hoge kwaliteit heeft zal een Hauppauge kaartje best voldoen.
Zeker heb je gelijk dat de bron wel van goede kwaliteit moet zijn met weinig dropouts. Een TBC corrector kan helpen. Maar anderzijds heb ik ook gemerkt dat de Hauppauge eigenlijk weinig problemen heeft met diverse VHS banden bij mij thuis, die toch soms ook al >10 jaar oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Microkid schreef op zondag 04 september 2005 @ 16:53:
Er zit 1 tegenstrijdigheid in je verhaal: VHS en hoge kwaliteit. VHS gaat niet verder dan ong 250 beeldlijnen (S-VHS tot 400). Dus een VHS opnamen zal van zichzelf al nooit een hoge kwaliteit hebben. Alleen bijvoorbeeld DV opnames zullen van hoge kwaliteit zijn. Aangezien VHS dus niet zo'n hoge kwaliteit heeft zal een Hauppauge kaartje best voldoen.
Tja, dat hoor ik nu zovaak:
"Het is maar VHS dus we hoeven toch niet in goede kwaliteit op te nemen"
Ik probeer zelf toch altijd nog het maximaal mogenlijke eruit te halen.
We hebben met een puur analoog signaal te maken en dus ook geen vast gedefinieerde resolutie.
Vooral het type gebruikte videorecorder kan bijvoorbeeld al een dramatisch verschil in kwaliteit uitmaken. (duurste niet altijd de beste heb ik al ondervonden)
Natuurlijk zal voor de meeste het Hauppauge kaartje voldoen, dat blijkt ook wel hoe populair deze kaartjes zijn.
(Maar dat komt ook meer door het hele MCE circus denk ik)

Als voorbeeld clip gemaakt van VHS via D8DV-Passthrough/Avisynth filter/Procoder.
http://files.ww.com/files/26389.html

[ Voor 8% gewijzigd door The_Doman op 12-01-2007 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

De TS zou inderdaad nog een optie kunnen toevoegen welke reeds is opgemerkt hier in het topic.
Ik zal echter dit nog even benadrukken.

Optie 4
Gebruik een digitale videocamera als 'capture' device. De videocamera moet echter wel ingeschakelde analoge ingangen hebben. Meestal staat dat wel vermeld in de specificaties van de camera.
Als dit het geval is dan is capture van VHS of welke analoge bron dan ook erg makkelijk en tevens is de kwaliteit ook erg goed.
Sluit hiervoor de VHS videorecorder aan op de videocamera (mbv tulp pluggen bijvoorbeeld, SCART->tulp), zet de videopcamera in record mode en press play op de VHS videorecorder. De VHS video wordt dan opgenomen op het videobandje van de videocamera waarbij de analoge video naar digitaal DV formaat wordt 'gecaptured'.
Daarna het opgenomen bandje op de gebruikelijke manier (Firewire, ilink) naar de PC omzetten.

Deze manier werkt bij mij perfect !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Xymox schreef op maandag 05 september 2005 @ 11:00:
Sluit hiervoor de VHS videorecorder aan op de videocamera (mbv tulp pluggen bijvoorbeeld, SCART->tulp), zet de videopcamera in record mode en press play op de VHS videorecorder. De VHS video wordt dan opgenomen op het videobandje van de videocamera waarbij de analoge video naar digitaal DV formaat wordt 'gecaptured'.
Daarna het opgenomen bandje op de gebruikelijke manier (Firewire, ilink) naar de PC omzetten.

Bij de meeste digitale camcorders met deze functie kun je het analoge signaal rechtstreeks via de DV out naar de computer streamen.
Soms moet dit wel even apart ingesteld worden.
Dit bespaart natuurlijk heel veel tijd en je bent niet gebonden aan de lengte van het DV bandje.
Op deze wijze neem ik ook regelmatig direct op van TV via mijn VCR tuner.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 05-09-2005 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
The_Doman schreef op zondag 04 september 2005 @ 15:17:
Heel veel hangt af van de gebruikte afspeelapparatuur en het wel of niet aanwezig zijn van een eventuele Time Base Corrector (TBC).
Dat wordt duur...
Ook speelt natuurlijk mee hoeveel eisen je zelf stelt en wat voor investeringen je wilt doen.
Voor een paar banden is het niet lonend om dure spullen (TBC bijv.) te gaan aanschaffen!
Zie boven. ;) Ik ga het niet echt professioneel gebruiken...
De beste kwaliteit VHS omzetting krijg ik zelf door de analoge ingang van mijn sony DVD8-Camorder te gebruiken. Hiermee heb je dezelfde funtionaliteit (waarfschijnlijk zelfs beter door aanwezige TBC!) als de Canopus ADVC kastjes. [/quote
Ik heb ook geen camcorder en die zijn al helemaal duurder dan 60 euro gok ik. :+
[...]
Dan ga ik dus gewoon de S-Video ingang gebruiken. ;)
The_Doman schreef op zondag 04 september 2005 @ 18:03:
[...]

Tja, dat hoor ik nu zovaak:
"Het is maar VHS dus we hoeven toch niet in goede kwaliteit op te nemen"
Ik probeer zelf toch altijd nog het maximaal mogenlijke eruit te halen.
Ik formuleer het liever als "het maximale binnen een bepaald niet al te hoog budget". :+
We hebben met een puur analoog signaal te maken en dus ook geen vast gedefinieerde resolutie.
Volgens mij wel een maximaal aantal beeldlijnen?
Vooral het type gebruikte videorecorder kan bijvoorbeeld al een dramatisch verschil in kwaliteit uitmaken. (duurste niet altijd de beste heb ik al ondervonden)
Videorecorder wordt gewoon een Sony dingetje.
Natuurlijk zal voor de meeste het Hauppauge kaartje voldoen, dat blijkt ook wel hoe populair deze kaartjes zijn.
Mooi. ;)
Als voorbeeld 2 clips gemaakt van VHS via D8DV-Passthrough/Avisynth filter/Procoder.
Uit de goede oude MTV tijd!
http://rapidshare.de/files/4718179/MTV_Naughty_Boy.mpg.html
http://rapidshare.de/file...sel_Creature_VHS.VOB.html
Die zijn er wel goed uit. :) Als iemand zoiets nog mocht hebben gemaakt met een Hauppage kaartje hou ik me aanbevolen.
Xymox schreef op maandag 05 september 2005 @ 11:00:
Dat kan ik me voorstellen! :) Alleen heb ik geen digitale camcorder en ook niet de bedoelingen om die binnen een korte tijd aan te schaffen ofzo. Dan wordt het wel ineens een virj dure optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

XanderH schreef op maandag 05 september 2005 @ 18:08:
Dat kan ik me voorstellen! :) Alleen heb ik geen digitale camcorder en ook niet de bedoelingen om die binnen een korte tijd aan te schaffen ofzo. Dan wordt het wel ineens een virj dure optie.
Wellicht dat er iemand in jouw omgeving een camera heeft ? Als het éénmalig het omzetten van een stapel VHS betreft dan is dat de goedkoopste oplossing. Het is maar dat je het weet ;)

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Xymox schreef op maandag 05 september 2005 @ 19:45:
[...]

Wellicht dat er iemand in jouw omgeving een camera heeft ? Als het éénmalig het omzetten van een stapel VHS betreft dan is dat de goedkoopste oplossing. Het is maar dat je het weet ;)
Jawel. Helaas geen digitale cams. ;)

En in eerste instanatie blijft het bij een stapel vhs banden. Maar ik wil ook de mogelijkheid behouden om als ik een VHS band meekrijg (voor school ofzo) dat ik die eventjes snel kan converteren. En dan is het niet handig om zoiets weer te moeten lenen. :P

Maargoed. Ik ben er gewoon al uit dat het de Hauppage wordt. :)

Pagina: 1