Hoe en wat met routers/netwerken?

Pagina: 1
Acties:

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:29
Ik weet echt zo goed als niks van netwerken, en wat er nodig is.
Als ik ga zoeken schieten de termen me om de oren, terwijl me maar niet duidelijk wordt of datgene wat ik wil, ook kan.
Ik zoek dus uitleg, informatie. En dan ook helder, zodat ik niet weet waar het over gaat, maar begrijp waar het over gaat.
Ik wil namelijk:
een router, met daarin een adsl-modem.
Ik heb 2 computers, aangesloten via een netwerk, en een laptop.
Ik wil: 1 netwerk, waar de laptop en de computers op aangesloten zitten, en internet is via de router geregeld(dan hoeven er niet 2 pc's aan staan als ik wil internetten).
Als het zou kunnen ook de printer(al is dat niet zo belangrijk).
Maar: ik wil sowieso dat mijn laptop draadloos geregeld wordt. Kan ik dan netwerkkabels van de computers in de router pluggen, en zo 1 netwerk creëren? Of moet ik dan per sé de computers ook draadloos laten werken(= duur en traag).
Ik snap gewoon niet dat de vragen die ik heb, gewoon geen antwoord te vinden is. Er wordt overal kort uitleg over gegeven, maar niet HOE dingen moeten, hoe ze werken.

vrede in rust

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
De meeste draadloze routers bevatten ook een switch met één of meerdere normale netwerk aansluitingen, en die kun je dus (tegelijkertijd) voor je normale pc's gebruiken. Tevens hebben sommige ook een printeraansluiting, zodat je vanaf alle computers in je netwerk hierop kunt printen.

Verwijderd

Vrij eenvoudig: koop een wireless router (bvb netgear wgr614) en een modem. Sluit internet aan op de modem, de modem op de router en de pc's aan de router. De laptop kan zo dan ook draadlos op het netwerk.
Bepaalde routers ondersteunen ook printers (let op de ofwel USB ofwel LPT- aansluiting)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 11:55 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Voorbeeldje van een wireless router met printer aansluiting : Asus WL-500g.

• Nas T
Dis asus leek me wel wat.
Ik zie dat er een usb1.1 ingang op zit. Betekent dat dat ik mijn adsl modem(alcatal speedtouch, usb), daarop kan aansluiten? En de printer ook?
En dat ik dan 1 netwerk kan maken, bestaande uit vaste en draadloze verbindingen?

vrede in rust

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nee, daar werkt je speeddrol niet op omdat het een printerpoort is (voor een usb printer).

sowieso wil je dus een multi-poorts ADSL router (dus modem/router in één, met een ingebouwde 4poorts switch voor meerdere PCs) en eventueel wireless.

Kortom: een wireless ADSL router met 4poorts switch ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nas T
ja. En ALS het kan, maar dat is meer bijzaak, dan ook nog mogelijkheid om printer aan te sluiten.

vrede in rust

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nou, dan weet je nu waar je bij de diverse fabrikanten naar kan zoeken :)

Linksys en Draytek hebben die dingen sowieso, rest laat ik aan jouw zoekkunsten over.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Misschien een tip: daar je zelf aangeeft niet zo thuis te zijn in (draadloze) netwerken kan het een overweging zijn om een modem / router aan te schaffen die door je provider volledig wordt ondersteund.
Pagina: 1