gckernel.sys BSOD na afsluiten spellen *

Pagina: 1
Acties:

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Ik zet het maar even in dit topique omdat het (voornamelijk) game-related is (GameController KERNEL).
(@ modje: indien niet (hier) gewenst, gaarne verplaatsen :>)

Het volgende is mijn probleem:
als ik een spel gespeeld heb (let wel: als het spelletje dus teneinde is en ik het spel af wil sluiten), knalt mijn Windows XP (SP2 + alle patches etc.) eruit met een BSOD.
GCKERNEL.SYS is volgens deze blauwe jongen de boosdoener.
MS heeft er (volgens de probleemoplosser) niet echt een oplossing voor daar ik iedere keer (na report) een scala aan verschillende oplossingen aangedragen krijg (BIOS upgrade, video-driver upgrade, unknown, e.a.).
Ik heb dus al wel het 1 en ander geprobeerd. Het is namelijk dit weekend begonnen (zit dit weekend bij een vriend te 'lannen') en heb niets aan software veranderd of geinstalleerd.

Geprobeerd:
Wel zaten mijn USB stekkers in andere poortjes (USB van MS Sidewinder en Logitech stuurtje), dus deze als 1e in de poorten gedaan waar ze thuis, normaal gesproken, ook in zitten.
Vervolgens mijn video drivers geupgrade van 77.72 (WHQL) naar 78.01 (WHQL).
Ook nog mijn Logitech Profiler (resident) uitgezet.
De oude versie van GCKERNEL.SYS (van SP1) terug gezet (ipv de SP2 variant).

Systeem is aangesloten aan een randaarde muurgat (lekspanning wil ook nog wel eens voor spannende gebeurtenissen zorgen ;)).

Niets helpt en ik wordt ook niets wijzer van ons goddelijke Google :'(
Wie komt dit bekend voor en heeft eventueel/hopelijk een oplossing hiervoor (behalve systeem opnieuw installen :P) ?.

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Die driver is van de Microsoft SideWinder Feedback stick en dus wat mij betreft een hardware probleem.
Update van directx geprobeerd omdat daar ook directPlay bij zit?
MetalRush schreef op zondag 04 september 2005 @ 05:07:
[...]
Niets helpt en ik wordt ook niets wijzer van ons goddelijke Google :'(
Wie komt dit bekend voor en heeft eventueel/hopelijk een oplossing hiervoor (behalve systeem opnieuw installen :P) ?.
Ook op het Goddelijke GoT gekeken?
http://gathering.tweakers...-A&select_forum=#hitstart

[ Voor 119% gewijzigd door PcDealer op 04-09-2005 07:09 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Het is niet zo zeer een game related probleem, als dat het een globaler probleem is: Het komt namelijk niet specifiek voor bij 1 spel.

Omdat het vooral Windows is die klaagt ipv de spellen zelf, geef ik dit topic een schopje richting -> Overige Hardware. Daar weten ze een hoop meer over joysticks :)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:37

breinonline

Are you afraid to be known?

PcDealer schreef op zondag 04 september 2005 @ 07:00:
Die driver is van de Microsoft SideWinder Feedback stick en dus wat mij betreft een hardware probleem.
Update van directx geprobeerd omdat daar ook directPlay bij zit?
Met hem ^

Het is echt een driver probleem, zo te lezen. Als je geen andere Sidewinder drivers kan vinden (en proberen), DirectX is op orde dan ontkom je niet aan een herinstallatie van Windows ben ik bang.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
@ PcDealer:
Ik heb DirectX 9.0c MOETEN installeren bij Battlefield2 (daar heb je gewoon geen keuze, want elke andere keuze breekt de installatie af :P). Ik heb deze versie nogmaals (van cd) geinstalleerd. Als ik de log mag geloven heeft ie niet echt veel bijzonders gedaan... hoop dus dat 'breinonline' ongelijk heeft en ik niet genoodzaakt ben om mijn systeem opnieuw op te bouwen (altijd al een K-klus gevonden ;)).

Dat je het overigens direct aan de Sidewinder koppelt vind ik wel interessant. De GCKERNEL is tenslotte de Game Controller Kernel en dus (denk ik) verantwoordelijk voor alle game-controllers (dus ook mijn Logitech stuurtje).

Wat mij het meest frustreert is dat het hiervoor dus allemaal vlekkeloos functioneerde en nu plotseling met dit soort wazige zaken aan komt dragen :(

Ik had overigens ook op ons goddelijke GoT gekeken alleen niet op 'sidewinder' gezocht maar op 'gckernel.sys'.

@ Terr:
Dank voor het verplaatsen. 'Was mij ook niet zeker :>

De drivers voor de Sidewinder zijn er overigens alleen voor Windows 95 & 98 :( Die heb ik dus niet vervangen/geinstalleerd op mijn XP doosje.
Ik ga eens rebooten en kijken of de herinstall van DirectX iets heeft op kunnen lossen.

[ Voor 6% gewijzigd door MetalRush op 04-09-2005 14:56 . Reden: Typo ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MetalRush schreef op zondag 04 september 2005 @ 14:55:
@ PcDealer:
Ik heb DirectX 9.0c MOETEN installeren bij Battlefield2 (daar heb je gewoon geen keuze, want elke andere keuze breekt de installatie af :P). Ik heb deze versie nogmaals (van cd) geinstalleerd. Als ik de log mag geloven heeft ie niet echt veel bijzonders gedaan... hoop dus dat 'breinonline' ongelijk heeft en ik niet genoodzaakt ben om mijn systeem opnieuw op te bouwen (altijd al een K-klus gevonden ;)).
Ok.
Dat je het overigens direct aan de Sidewinder koppelt vind ik wel interessant. De GCKERNEL is tenslotte de Game Controller Kernel en dus (denk ik) verantwoordelijk voor alle game-controllers (dus ook mijn Logitech stuurtje).
Via Google kwam ik op de Microsoft site uit en die noemt het FF apparaat, vandaar.
Wat mij het meest frustreert is dat het hiervoor dus allemaal vlekkeloos functioneerde en nu plotseling met dit soort wazige zaken aan komt dragen :(
Da's gek.
Ik had overigens ook op ons goddelijke GoT gekeken alleen niet op 'sidewinder' gezocht maar op 'gckernel.sys'.
Dat je alleen niet vermeld. Als je dat wel doet, kunnen we je helpen met andere steekwoorden.
Ik ga eens rebooten en kijken of de herinstall van DirectX iets heeft op kunnen lossen.
En... :?

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
K*T :'( Helaas niet de oplossing.
Ik heb ook nog een geprobeerd zonder stuurtje aangesloten (joystick gebruik ik frequent in Battlefield2) maar mag ook niet baten.

Ik zit nu nog te twijfelen over een BIOS update (huidige BIOS is van sept. 2003).

Iemand wellicht nog andere idee'en?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

USB drivers verwijderen (USB controller hub, USB controller) stuurdrivers verwijderen. Herstart, Windows zelf laten vinden, opnieuw installeren.
Eventueel moederborddrivers.

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Ok, je zult het niet begrijpen (doe ik ook niet) maar het probleem is opgelost... 8)7

De oplossing: pc voortaan thuis laten staan (en niet meer meenemen naar LAN-party's :'( ).
Het enige verschil is dat mijn DiNovo er nu weer op aangesloten is... mijn andere ramplank ligt nog bij mijn LAN-maatje, dus ff testen of ik nu gelijk heb, wordt wat lastig...
Kan de BlueTooth wellicht een oorzaak zijn? (of beter gezegd: het ontbreken van BT devices).

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Is de BT controller via de USB aangesloten? Check Device Manager.

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
De Dinovo (2) wordt idd middels USB aangesloten. De device manager (dat blauwe ding rechts onderin je balk) wordt vanaf het eerste moment mee opgestart (of je nu BT hebt aangesloten of niet).
Gezien het feit dat nu alles weer werkt, lijkt mij de device manager van BT niet echt corrupt kunnen zijn... of mis ik hier iets :?

Pagina: 1