Toon posts:

oorspronkelijke bitrate bepalen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil al mijn muziek dus archiveren maar heb er dus ook mp3's tussen zitten op 128Kbs waarvan ik weet dat ze oorspronkelijk op 92Kbs gecompressed waren.
Dit is natuurlijk een beetje zonde van je ruimte als het om veel bestanden gaat en hooguit interessant als je zou willen editten.
Is er een progje waarmee je dat kan zien, dus wat de oorspronkelijk bitrate was na de eerste keer comprimeren van het origineel?

Verwijderd

lijkt mij niet mogelijk, als je recomprimeerd, wat er dan simpelweg gebeurd volgens mij is dat je mp3tje gewoon wordt uitgepakt en weer ingepakt, meestal on the fly waardoor je het idee hebt dat het direct gebeurd. Maar uitvissen wat de laagste compressie ooit was lijkt mij dan niet mogelijk.
Maar naar mijn weten is recomprimeren bij voorbaat al slecht voor de kwaliteit, als je een 92kbit mp3tje ga recomprimeren naar 128kbit en dan weer terug naar 92kbit heb je slechtere kwaliteit dan je eerst had.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt,
dat recomprimeer argument maakt m.i. erg veel sens en lost dus mijn probleem ook meteen op.
Bedankt

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:35
Als je weet welke encoder gebruikt was, kan je misschien wel uitzoeken op welke frequentie er gefiltered werd.
Ik geloof dat deze frequentie bij veel encoders afhankelijk is van de gebruikte bitrate (alles boven de 15kHz bij 96kbps en 18khz bij 160kbps ofzo bijvoorbeeld)
Dan kan je met een programma als cooledit een spectrum plot tonen van het bestand, waarop je vrij duidelijk kan zien op welke frequentie er gefiltered is.
Mss wel een beetje omslachtig zeker als het om veel bestanden gaat.
Verder denk ik idd niet dat het echt mogelijk is.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Adion schreef op zondag 04 september 2005 @ 01:15:
Als je weet welke encoder gebruikt was, kan je misschien wel uitzoeken op welke frequentie er gefiltered werd.
Ik geloof dat deze frequentie bij veel encoders afhankelijk is van de gebruikte bitrate (alles boven de 15kHz bij 96kbps en 18khz bij 160kbps ofzo bijvoorbeeld)
Dan kan je met een programma als cooledit een spectrum plot tonen van het bestand, waarop je vrij duidelijk kan zien op welke frequentie er gefiltered is.
Mss wel een beetje omslachtig zeker als het om veel bestanden gaat.
Verder denk ik idd niet dat het echt mogelijk is.
Klopt heb ik ook inderdaad al gedaan met wavelab.
Als je 15000 Hz wil zien met 128Kbs MP3 kom je van een kouwe kermis thuis.
128Kbs is dus gewoon FM-Kwaliteit, wwar ik overigens geen enkele moeite mee heb want ik hoor boven de 12000Hz echt niets meer.
Overigens toen ik dat allemaal nog wel hoorde had ik desondanks toch altijd een goed gevoel bij bv gewone casette's.
En gecomprimeerde muziek is mij overigens altijd goed bevallen of het nu Mp3 of ATRAC was.
We zaten in opnamestudios ook altijd de rotzooi te wissen van de 2 inch tapes om de boel schoon te maken en mp3 en consorten dat dus nu automatisch ;)

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

hoe kan je er achter komen of je teveel bits reserveerd? eigenlijk best simpel: neem een codec die ECHT VBR ondersteunt zoals bv ogg/vorbis

smijt je mp3 in de ogg/vorbis encoder op bv -q5 (zou ~ 160kbit) uit moeten komen. Als de ogg bv maar 80kbit is dan weet je dat je bron materiaal zeker nooit veel soeps is geweest, al heeft iemand ooit de zooi op 320kbit ge-encodeerd (dat kom je nog wel eens tegen bij concerten die geript zijn van 3voor12).
met een te hoge uitgangskwaliteit in je vorbis file zal de uiteindelijke bitrate hoger uitvallen, maar als je bedenkt dat -q10 rond de 320 kbit uit *moet* komen en het wordt nog net geen 200kbit dan weet je ook dat de codec overkill pleegt.

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Pagina: 1