Toon posts:

RAID1 A8N-SLI Deluxe niet herkend na MB BIOS/drivers update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb Asus A8N-SLI Deluxe met 1x SATA drive (73GB 10.000rpm) op MOB SATA1 connector als systeem drive (NVIDIA RAID controller) en 2x SATA drive (Seagate Barracuda 7200.8 300Gb) op MOB SATA1 en 2 (Silicon Image 3114 RAID controller) geinstalleerd en draaide goed met ong. 230Gb data. Daarna heb ik van ASUS website BIOS en MOB chipset geupdate tot laatste versie. Daarna herkende MOB Sil. Im. RAID1 set niet meer. Moest ik in BIOS de RAID1 weer instellen (SI BIOS RAID Config Util). Create RAID set, voor zekerheid gekozen voor Create with off-line data copy van source (SATA0 connector) naar target drive (SATA1 connector). Duurde ong. 3 uur tot 75% en stopte toen met bericht FAILED. Daarna herhaald maar met on-line data copy. BIOS loopt dan door en windows start op. WIN XP ziet disks nog niet. Na 12 uur idem. Systeem herstart: in computer management - disk management zie ik 1 Dynamic Disk Unallocated. Opties zijn New Volume, Properties en Help. Durf niet New Volume proces te doorlopen; ben ik bang dat ik alle data kwijt raak. Source drive losgekoppeld, target drive op NVIDIA RAID controller aangesloten om te kijken of ik data kon kopieren naar EDI drives (data veilig stellen). XP ziet dynamische schijf - unallocated. Schijf geprobeerd te benaderen door er een basic disk van te maken, maar dan ziet disk mgt disk ruimte 100% beschikbaar.
1: Hoe krijg ik eerst data van source SATA drive op IDE drives gebackupped zonder risico data te verliezen?
Daarna kan ik eenvoudig RAID1 configuratie weer opzetten en data terugplaatsen.
2. Hoe had ik de RAID1 configuratie het eenvoudigste (veiligste) weer terug kunnen krijgen?
Ik heb nog nooit eerder met RAID config gewerkt. Tnx4help!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:33
Je moet eigenlijk naar iemand gaan die hetzelfde mobo heeft en het daar op de Silicon RAID-controller hangen (belangrijk dat het weer eenzelfde Silicon is!!!). Of gewoon je BIOS terugflashen, alles overzetten en opnieuw flashen.

Verwijderd

als je bij disk management rechts klikt op het vakje "disk X, zoveel gb, online" heb je dan geen andere opties.
Maar had je dynamic disks?

Wat je had moeten toen was toen je je bios geflashed had en je zag dat je je raid kwijt was, terug flashen!

Het komt zelfs voor dat je na een bios flash heel windows opnieuw moet instaleren!

Verwijderd

Topicstarter
Heb net BIOS v1013 overschreven met v1011. Geen verschil.
Heb v1008 geprobeerd. Ook geen verschil. ;(
Heb testdisk_win.exe gedraaid van www.cgsecurity.org
Dan kan ik mijn directories zien. :)
In WinXP explorer zie ik de drives niet.
In Disk Management zie ik ze als 1 dynamische drive, status unallocated. Als ik op de dynamische disk in Disk Mngt rechts klik zie ik alleen New Volume, Properties, Help. Geen andere menukeuzes.
Heb ook chipset update ongedaan gemaakt. Weer versie van mob CD geinstalleerd. Dus dan weer oorspronkelijke versie terug van bios en chipset als toen ik RAID1 had aangemaakt en waarbij het goed werkte. Maakt geen verschil.

Ik verwacht dat als ik een new Volume aanmaak, ik de dynamische schijf in Win Explorer zal zien en er goed mee kan werken, maar dat ik alle data kwijt ben. Is er iemand die zeker weet wat de consequentie is van New Volume aanmaken in deze situatie?

Ik vraag me af, als het mob een keer defect raakt, hoe krijg ik dan mijn data weer terug? :?

Update:
Als volgt opgelost:
Using testdisk (http://www.cgsecurity.org/), choose to Write
1 * HPFS - NTFS 0 1 1 36480 254 63 586067202 [DISKNAME]
confirm, Quit (with Quit, not the little cross) and reboot

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2005 11:41 ]