Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

2 Fans op 1 Zalman Fanmate 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort wou ik even casemodden maar ik kwam op een klein probleempje terecht en dat is...

Ik wil 2 fans die beide naar buiten blazen en ook gewoon naast elkaar komen te staan aansluiten op 1 ZM FM 2 (van 2 fans met 2 stekkertjes naar 2 fans met 1 stekkertje) maar is dat mogelijk zonder bijwerkingen zoals bijvoorbeeld: Als ik de ZM FM 2 op 12 volt zet dat de 12 volt word verdeelt over de 2 fans dus dat beide maar 6 volt krijgen waardoor ze slomer gaan draaien.

Als er nog informatie nodig is hoor ik het wel. :)

Verwijderd

<!--En jij verwacht een antwoord met zo'n nick :/?-->

We gaan niet flamen op andere users hier.

[ Voor 65% gewijzigd door Sprite_tm op 04-09-2005 01:03 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:08
Als je 2 fans parralel zet krijgen ze beide 12V, niet beide 6V. Dat zou je wel krijgen als je ze in serie zet... beetje basic elektronica dit. :P

In principe kun je ze gewoon parralel er op zetten. Míts je de fanmate daarmee niet te zwaar belast.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:02
Zet je er toch 2 12 volt lijnen op? :)Wat een nick zeg, dat je hier durft te komen :>

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

Dat moet volgens mij best wel willen.
Die 2 fans op een splitter aansluiten en dan de splitter op de fanmate.

(dus 2fans ->2 splitter aansluiting ->1 splitteraansluiting -> fanmate (voor de late avond))

Don't worry people, i`m a professional idiot

Verwijderd

Molex fans is nog handiger (alleen heb je dan geen toerentallen).

De fanmate 2 kan 6 watt aan en een behoorlijke 12cm fan is 3 watt dus dat moet lukken (anders heb ik maandag een probleem. Dan komt mijn fan mate 2 aan..).

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Ik heb ook een fanmate, volgens mij nog een versie 1, maar dat weet ik niet zeker. Het is in ieder geval zon klein zwart doosje met een draaiknopje erop. Er draaien probleemloos (parallel) 2 sunon 120 mm fans op.

Klik mee voor GoT!........

• Xander
MoiZie schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 23:27:
Zet je er toch 2 12 volt lijnen op? :)
:X?
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 23:34:
De fanmate 2 kan 6 watt aan en een behoorlijke 12cm fan is 3 watt dus dat moet lukken (anders heb ik maandag een probleem. Dan komt mijn fan mate 2 aan..).
Ah. :) Die specs worden idd gewoon meegegeven bij de fanmate.

Dan is het ook makkelijk te controlleren. Ik heb hier 2 fans liggen die 12W trekken, die zal ik er dan maar niet ophangen. :+ Maar max 2x 3W kan er dus gewoon op kennelijk. :) Parralel dan wel.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/3603/zmfm29ny.jpg

Dit was zo ongeveer mijn idee.

@Emiel: Wat heeft het voor nut om dat te vragen als jij de achtergrond niet weet hoe ik aan deze nick kom.

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 23:44:
*Plaatje*

@Emiel: Wat heeft het voor nut om dat te vragen als jij de achtergrond niet weet hoe ik aan deze nick kom.
Das toch ongeveer wat ik ook zij (of zit ik er naast??)

Don't worry people, i`m a professional idiot

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Y kabeltje 3 pin kopen ertussen prakken en klaar.

is er geen modje die hem digt kan knallen ? 8)7

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• remyblok
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11 11:05
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 23:44:
[afbeelding]

Idee is goed. Maar je kan niet bijde gele draadjes door verbinden. Deze dienen voor de detectie van de snelheid waarmee je fan draait. Als je ze bijde erop aansluit krijg je waarschijnlijk hele vreemde resultaten.
En als het 2 dezelfde fans zijn boeit het niet echt als je maar een aansluit met die sensor-draad, want dan draaien ze toch min of meer even hard. Als dit niet zo is, kies er gewoon een :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil als verdeel stukje (als je het tenminste een verdeel stukje mag noemen) gewoon een blokje gebruiken waar je aan beide kanten een snoertje in kan doen en dan kan je schroefjes vastdraaien zodat de snoertjes vast zitten.

Aan 1 kant sluit ik het stekkertje aan (zwarte draadje in hokje 1, rode draadje in hokje 2, gele draadje in hokje 3) en aan de andere kant plaats ik de 2 zwarte snoertjes van de 2 fans in hokje 1, de rode in hokje 2 en de gele in hokje 3.

Hoop dat iemand het snapt en zodra ik een plaatje ervan kan vinden zal ik hem posten.

Verwijderd

Topicstarter
noksiejus schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 23:58:
Y kabeltje 3 pin kopen ertussen prakken en klaar.

is er geen modje die hem digt kan knallen ? 8)7
Een link graag waar ik er 1 kan kopen zou erg handig zijn i.p.v. van het vragen om hem te sluiten!

Verwijderd

Topicstarter
remyblok schreef op zondag 04 september 2005 @ 00:01:
[...]

Idee is goed. Maar je kan niet bijde gele draadjes door verbinden. Deze dienen voor de detectie van de snelheid waarmee je fan draait. Als je ze bijde erop aansluit krijg je waarschijnlijk hele vreemde resultaten.
En als het 2 dezelfde fans zijn boeit het niet echt als je maar een aansluit met die sensor-draad, want dan draaien ze toch min of meer even hard. Als dit niet zo is, kies er gewoon een :P
Volgens mij kan ik net zo goed de gele draadjes eraf knippen want ik gebruik toch geen "rotzooi" om te zien hoe hard mijn fans draaien.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 00:19 ]

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 00:06:
Ik wil als verdeel stukje (als je het tenminste een verdeel stukje mag noemen) gewoon een blokje gebruiken waar je aan beide kanten een snoertje in kan doen en dan kan je schroefjes vastdraaien zodat de snoertjes vast zitten.

Aan 1 kant sluit ik het stekkertje aan (zwarte draadje in hokje 1, rode draadje in hokje 2, gele draadje in hokje 3) en aan de andere kant plaats ik de 2 zwarte snoertjes van de 2 fans in hokje 1, de rode in hokje 2 en de gele in hokje 3.

Hoop dat iemand het snapt en zodra ik een plaatje ervan kan vinden zal ik hem posten.
Een kroonsteentje? :P

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65808/full.jpg
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 00:13:
[...]

Een link graag waar ik er 1 kan kopen zou erg handig zijn i.p.v. van het vragen om hem te sluiten!
Bij iedere respectabele PC zaak.
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 00:17:
[...]

De bedoeling is dat als ik de ZM FM2 zachter draai dat ze beide zachter gaan draaien (niet dat 1 zachter gaat draaien en de andere even hard door blijft gaan).

En het zijn 2 dezelfde fans.
Volgens mij verlaagt de FM2 gewoon het voltage en gaan ze ook zonder dat je de rpm draadjes aansluit gewoon zachter draaien. (correct me if I'm wrong)

de rpm draad kun je dan nog wel gebruiken om het toerental uit te lezen. En dan heb je aan het toerental van 1 fan genoeg lijkt me. :)

edit:
Oeh btw, probeer de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop eens wat vaker te gebruiken ipv 3 posts achter elkaar te knallen. Dat maakt het topic nogal onleesbaarder. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 04-09-2005 00:21 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:51
Het gele draadje is niet om het toerental te régelen, maar om deze uit te lezen, zoals remyblok al zei. Als je twee fan's parallel aanlsuit krijg je dus twee toerental signalen op het gele draadje, wat tot rare waardes kan leiden.

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op zondag 04 september 2005 @ 00:20:
[...]

Een kroonsteentje? :P

[afbeelding]

Volgens mij verlaagt de FM2 gewoon het voltage en gaan ze ook zonder dat je de rpm draadjes aansluit gewoon zachter draaien. (correct me if I'm wrong)

de rpm draad kun je dan nog wel gebruiken om het toerental uit te lezen. En dan heb je aan het toerental van 1 fan genoeg lijkt me. :)

edit:

Oeh btw, probeer de [afbeelding]-knop eens wat vaker te gebruiken ipv 3 posts achter elkaar te knallen. Dat maakt het topic nogal onleesbaarder. :)
Idd dat kroonsteentje ding is wat ik bedoelde _/-\o_ (snoertje van de het stekkertje aan de ene kant en snoertjes van de fans aan de andere kant)

De FM2 verlaagt idd de volt (van 12v naar 5v) maar nu is nog steeds mijn vraag of het werkt en dus niet dat als ik hem op 12v zet dat die 12v word verdeeld over de 2 fans.
Nielson schreef op zondag 04 september 2005 @ 00:23:
Het gele draadje is niet om het toerental te régelen, maar om deze uit te lezen, zoals remyblok al zei. Als je twee fan's parallel aanlsuit krijg je dus twee toerental signalen op het gele draadje, wat tot rare waardes kan leiden.
Het gele draadje is idd om het toertal uit te lezen en daar heb ik er dus maar 1 van nodig van 1 fan maar zover ik weet ziet speedfan niet de snelheid van een fan die ik heb aangesloten op een FM2 (iig, dat is bij mij het geval)

--- Ik hoor het morgen wel weer want ik ga slapen :O ---

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 00:35 ]

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 00:31:
De FM2 verlaagt idd de volt (van 12v naar 5v) maar nu is nog steeds mijn vraag of het werkt en dus niet dat als ik hem op 12v zet dat die 12v word verdeeld over de 2 fans.
Dus niet als je ze gewoon parallel aansluit wat je van plan was.

Dat had ik overigens al gezegd

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 00:13:
[...]

http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=842

En de grote pc zaken. Normale pc-boeren hebben ze niet altijd.

(maken kan idd ook :Y) )

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet dat het hier niet mag, maar ik heb hier een paar kabeltjes te liggen die over zijn. Een 3-pins molex splitter (zie link arnodejong). Als ik je kan mailen kan ik het je laten zien.

offtopic:
sorry modderators...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 08:51:
[...]

http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=842

En de grote pc zaken. Normale pc-boeren hebben ze niet altijd.

(maken kan idd ook :Y) )
Bedankt voor de link maar denk dat de verzendkosten hoger zouden lichen dan het snoertje zelf :|

Rembours: u betaalt aan de postbode bij aflevering van de bestelling. (+ € 13,00 / Totaalbedrag: € 14,79)
Vooraf betalen: u betaalt vooraf per bank. (+ € 7,50 / Totaalbedrag: € 9,29)
(Prijs incl. verzend kosten en dat snoertje kost maar €1,79 :X)
Br3zip schreef op zondag 04 september 2005 @ 09:16:
Ik weet dat het hier niet mag, maar ik heb hier een paar kabeltjes te liggen die over zijn. Een 3-pins molex splitter (zie link arnodejong). Als ik je kan mailen kan ik het je laten zien.

offtopic:
sorry modderators...
Mail maar naar VVouter@Hotmail.com en ik hoor het wel,
iig moet je wel in de buurt wonen anders worden de verzendkosten hoger dan het product zelf.

En anders is er altijd nog Utrecht met een hele straat vol pc winkels _/-\o_

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 09:28 ]

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 09:24:
[...]

Bedankt voor de link maar denk dat de verzendkosten hoger zouden lichen dan het snoertje zelf :|

Rembours: u betaalt aan de postbode bij aflevering van de bestelling. (+ € 13,00 / Totaalbedrag: € 14,79)
Vooraf betalen: u betaalt vooraf per bank. (+ € 7,50 / Totaalbedrag: € 9,29)
(Prijs incl. verzend kosten en dat snoertje kost maar €1,79 :X)
Dat is waarom ik zoeits nooit online zou bestenne en ik gewoon lekker naar de PC winkel toe zou lopen. ;)
Mail maar naar VVouter@Hotmail.com en ik hoor het wel,
iig moet je wel in de buurt wonen anders worden de verzendkosten hoger dan het product zelf.
Hij moet in de buurt wonen? Hij kan het ook in een enveloppe met een postzegel erop stoppen, dan vallen de verzendkosten ineens weer mee hoor. :+
En anders is er altijd nog Utrecht met een hele straat vol pc winkels _/-\o_
Dat lijkt me idd een strak plan. :P

Verwijderd

Als je ze parallel aansluit krijgen ze toch allebei gewoon 12 v, en ze zullen vanzelf wel genoeg ampères trekken.

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

MoiZie schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 23:27:
Zet je er toch 2 12 volt lijnen op? :)Wat een nick zeg, dat je hier durft te komen :>
Ik ben ook een Fok!-ker
Hier kan ik geen gewoon nieuws weg halen... Alleen geek nieuws :D

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Pagina: 1