Toon posts:

[.htaccess] ID bepaald dir bij login

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het idee van .htaccess dat als je er een dir mee dichtgooit je er alleen in kan komen door een username en password in te voeren, mijn vraag is nu alleen of het ook mogenlijk is om aan de hand van de user die inlogd hem/haar naar een andere (sub)dir door te wijzen. zo kan ik alle gebruikers een eigen dir geven waar ze inkomen door simpel in te loggen via het htaccess scipt..

Beetje duidelijk? :P
Ik ben qwa scipting echt een n00b, en heb al wel op google en op GoT gezocht, maar dit idee kon ik nergens echt vinden..
Weet iemand waar ik het wel kan vinden of of dit uberhaupt kan en hoe?

Alvast bedankt!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32
Ik denk niet dat het via htaccess kan. Je zou wel (als je PHP hebt) dit met PHP authenticatie & een redirect kunnen doen. Of met een CGI-script.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
ShadowLord schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 22:15:
Ik denk niet dat het via htaccess kan. Je zou wel (als je PHP hebt) dit met PHP authenticatie & een redirect kunnen doen. Of met een CGI-script.
Daar heb ik dus allemaal geen kaas van gegeten.
Snap allen htacces een beetje, das ook vrij simpel natuurlijk :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

je zou het kunnen doen met mod_rewrite, en dan op basis van de username redirecten, echt mooi is het niet, je kan beter (als je het niet zelf kan) een dergelijk login script ergens zoeken/downloaden :)

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-08 23:42
Wat ik eens gedaan heb:
  • Je maakt 1 algemene hoofddirectory aan (/users). Deze directory beveilig je, maar je geeft toestemming aan alle gebruikers die mogen inloggen.
  • Dan maak je per gebruiker een directory aan in die hoofddirectory (/users/gebruikersnaam) en per gebruikersdirectory sta je alleen die gebruiker toe + eventueel admins. Je moet dus in iedere gebruikersdirectory wel weer apart een .htacces bestand zetten.
Wat ik zag gebeuren is dat als je als "normale" gebruiker naar de hoofddirectory toesurft je alleen die mappen krijgt te zien waar je toegang tot hebtipv ook de andere mappen.

Bovenstaande is overigens met Apache 2.0.45 (geloof ik zo uit mijn hoofd) en is misschien het proberen waard.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 14:10
Je bedoelt dus zoals op het NetWare-platform ook al gebeurt, dat je alleen de mappen ziet waar je recht op hebt? Nice feature :)

We are shaping the future

• Joen
Ik geb geen ervaring met Netware. En ik kwam het ook maar bij toeval tegen.
Het is inderdaad een leuke feature. :)
Het schept een beetje overzicht.

Verwijderd

Topicstarter
JeroenM_tbs schreef op zondag 04 september 2005 @ 00:22:
Wat ik eens gedaan heb:
  • Je maakt 1 algemene hoofddirectory aan (/users). Deze directory beveilig je, maar je geeft toestemming aan alle gebruikers die mogen inloggen.
  • Dan maak je per gebruiker een directory aan in die hoofddirectory (/users/gebruikersnaam) en per gebruikersdirectory sta je alleen die gebruiker toe + eventueel admins. Je moet dus in iedere gebruikersdirectory wel weer apart een .htacces bestand zetten.
Wat ik zag gebeuren is dat als je als "normale" gebruiker naar de hoofddirectory toesurft je alleen die mappen krijgt te zien waar je toegang tot hebtipv ook de andere mappen.

Bovenstaande is overigens met Apache 2.0.45 (geloof ik zo uit mijn hoofd) en is misschien het proberen waard.
Ohhke dat klinkt idd wel bruikzaam.
Ik weet alleen niet presies wat voorn code's ik nodig heb om bepaalde mensen bepaalde rechten te geven.

Tot nu toe heb ik in een dir. het volgende:
code:
1
2
3
4
AuthUserFile d:/passwords/.pswrd
AuthName "Login"
AuthType Basic 
require valid-user

• Joen
Ja deze dus in /users:
code:
1
2
3
4
AuthName "Login"
AuthType Basic 
require valid-user

Waarbij de laatste regel dus aangeeft dat alle gebruikers in de directory /users mogen inloggen.

Vervolgens per gebruikers-directory (dus /users/gebruikersnaam):
code:
1
2
3
4
AuthType Basic
AuthName "Beveiligde directory"
AuthUserFile /passwordfiles/.htpasswd
Require user gebruikersnaam

En toen kreeg iik vanzelf dat effect zoals ik het omschreef. :P
Hopelijk werkt het dan ook bij TS.

[ Voor 3% gewijzigd door Joen op 05-09-2005 09:44 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ondertussen is het programmeren of of ontwikkelen hier ver te zoeken dus een kleine move richting SA lijkt me wel op z'n plaats ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
JeroenM_tbs schreef op maandag 05 september 2005 @ 09:43:
Ja deze dus in /users:
code:
1
2
3
4
AuthName "Login"
AuthType Basic 
require valid-user

Waarbij de laatste regel dus aangeeft dat alle gebruikers in de directory /users mogen inloggen.

Vervolgens per gebruikers-directory (dus /users/gebruikersnaam):
code:
1
2
3
4
AuthType Basic
Require user gebruikersnaam

En toen kreeg iik vanzelf dat effect zoals ik het omschreef. :P
Hopelijk werkt het dan ook bij TS.
Coowl man!
Dit werkt als een tiet!

Tnx!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je hebt voor de directory per user dit toch niet nodig:
code:
1
2
3
AuthType Basic
Alleen de 'Require User [username]' voldoet toch gewoon? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

en als je PHP (of een andere scripttaal, maar ik geef even een PHP voorbeeld) kan gebruiken kan je ook dit doen:

PHP:
1
2
3
4
<?php
  Header('Location: http://'.$_SERVER['HTTP_HOST'].'/users/.'.$_SERVER['PHP_AUTH_USER'].'/');
  exit;
?>

zet deze file (index.php) in die /users directory en log in :)
Spider.007 schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 13:59:
Je hebt voor de directory per user dit toch niet nodig:
code:
1
2
3
AuthType Basic
Alleen de 'Require User [username]' voldoet toch gewoon? :)
klopt, immers je bent al ingelogt door de directory daarboven :)

[ Voor 45% gewijzigd door Erkens op 06-09-2005 14:03 ]

• Joen
Erkens schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 14:02:
en als je PHP (of een andere scripttaal, maar ik geef even een PHP voorbeeld) kan gebruiken kan je ook dit doen:

PHP:
1
2
3
4
<?php
  Header('Location: http://'.$_SERVER['HTTP_HOST'].'/users/.'.$_SERVER['PHP_AUTH_USER'].'/');
  exit;
?>

[...]

klopt, immers je bent al ingelogt door de directory daarboven :)
Volgens mij kun je $_SERVER['PHP_AUTH_USER']. alleen gebruiken als je ookv ia PHP bent ingelogd met die "Windows inlog-dialoogvensters" en niet als je je via Apache met "Windows inlog-dialoogvensters" inlogt.

Mocht het onverhoppt wel werken: doe er je voordeel mee. ;)

Edit:
Via "http auth" dus, ik kon zonet niet op die term komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Joen op 06-09-2005 16:12 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

JeroenM_tbs schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:07:
Volgens mij kun je $_SERVER['PHP_AUTH_USER']. alleen gebruiken als je ookv ia PHP bent ingelogd met die "Windows inlog-dialoogvensters" en niet als je je via Apache met "Windows inlog-dialoogvensters" inlogt.

Mocht het onverhoppt wel werken: doe er je voordeel mee. ;)
als het goed is moet het werken, en anders is het $_SERVER['REMOTE_USER'] als ik me niet vergis
(kan het nu niet uitproberen)

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 14:02:

PHP:
1
2
3
4
<?php
  exit;
?>

Ik was al blij, maar dit overtreft alles.. Dit is presies wat ik nodig had, en zelfs voor een .php noob duidelijk _/-\o_

Tnx man!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 17:33 ]

Pagina: 1