Toon posts:

[Grrr] Na piekspanning voeding dood ;x

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm :(

Was ik vanmiddag even bezig met het 1 en ander te switch op m'n stekkerdoos ( met switch ) terwijl de pc aan stond..

Wil ik een stekker eruit trekken stoot ik perongeluk de powerswitch van die stekkerdoos uit en direct weer aan, waarbij dus de hele verdieping ineens zonder stroom zat .. |:(

Wil ik de boel weer netjes aansluiten ( stop weer om in de meterkast ) slaat weer de hele zooi eruit.. Dus ging ik opzoek naar de oorzaak, bleek dus m'n pc te zijn :(

Nou zou je denken dat een beetje voeding van 100 euri -> Tagan 480 watt hier wel tegen zou moeten kunnen.. nou niet dus :?

Mijn vraag dus, mag dit zomaar kunnen dat een voeding van dergelijk soort & klasse het zomaar begeeft door een beetje spanning?

Gelukkig heeft hij niet verder doorgeslagen op m'n hardware...

- AMD 64 4000+ San Diego
- Asus A8N bordje
- 6800 Ultra..

Het vernueckaratieve is, niemand heeft tegenwoordig even 5 extra voedingen met ATX 2.0 & PCI Express power op de plank liggen of onder in de kast :| :X
Natuurlijk wel dozen vol met standaard oude versie atx voedingen 8)7 ***** Crap, dat wordt weer wachten tot in de eeuwigheid.

Tevens m'n vraag of iemand eventueel ander advies heeft qua merk voeding. Wattage om en na bij de 500 watt.. Ik had toch echt gehoord dat Tagan opzich prima en uitstekende voedingen maakte, maar dit valt me toch wel heel erg tegen :/

Misschien AC Ryan Cable Free ? 550 watt. Of de coolermaster Realpower 550 watt, of toch een Tagan weer?

Alvast bedankt ;(

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Ik ga er van uit dat die voeding dus nog niet zou oud is, misschien heb je pech gehad en krijg je DMV RMA een betere.

[www.ganzz.nl]

Verwijderd

Is hij echt kapot? Dan moet je topch iets zien in de voeding dat doorgebrand is ofzo.... Rook je wat?

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Is t niet zo dat je met die duurdere dingen gewoon een zekering kan vervangen, en dat ie dan weer leeft? Of denk ik te simpel?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
offtopic:
verkapt KLB topic >:)
Het vernueckaratieve is, niemand heeft tegenwoordig even 5 extra voedingen met ATX 2.0 & PCI Express power op de plank liggen of onder in de kast
Natuurlijk wel dozen vol met standaard oude versie atx voedingen ***** Crap, dat wordt weer wachten tot in de eeuwigheid.
Hoe bedoel je, een ATX voeding zoals je die in de winkel koopt moet toch gewoon voldoen? Die dingen zijn toch gangbaar zat? Of heb ik het nu volledig mis :/

Zoals je in mn sig kan zien heb ik zelf ook een A8N bordje, en die loopt perfect op een zalman aps-400 watt voeding, niks speciale voeding oid :)

[ Voor 14% gewijzigd door spone op 03-09-2005 23:55 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
idd :P verkapt KLB topic >:)

Ik rook niets verbrands, en ja het zou eventueel een zekeringetje kunnen zijn. Kheb de voeding al wel open gehad, maar niet in z''n totaliteit gestript..

Een atx voeding die je in de winkel koopt ( let op, een standaard ) die heeft een 20 pins ATX ( moederbord ) stekker, een A8N heeft echter een 24pins stekker.. Hier zijn wel verloopjes voor, maar die zijn vaak niet zo stabiel dan als je voeding het standaard heeft. Daarnaast heeft de voeding ook een speciale PCI-Express voedingstekker nodig voor m'n 6800 Ultra, anders geeft ie simpelweg geen beeld :(

Verwijderd

Tuurlijk is het de zekering niet, waarschijnlijk is je netfilter kaput

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-02 22:39

SA007

Moderator Tweaking
Idd, in een netfilter zit een ding en dat heet een VDR, dat is het onderdeeltje wat pieken afvangt, en zodra hij een flinke piek krijgt, 'brand' hij door en veroorzaakt permanente kortsluiting waardoor de voeding zelf onbeschadigd blijft.

In principe als je die vervangt is je voeding weer helemaal goed (je kan 'm ook weghalen, dan werkt het ook, maar het blijft de enige overspanningsbeveiliging in je voeding.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-02 15:02

FlyEragon

Alien Monkeys

Waarom niet even contact opnemen met de winkel, of anders met Tagan zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Mja dat ga ik ook ff doen, maar ik zelf te weinig verstand van de binnenkant van de voeding om dat VDR gevalletje op te sporen en te vervangen..

Ik heb ondertussen al een mailtje gestuurd, dus tis ff afwachten..

Ondertussen draai ik trouwens met 2x 300 watt op het A8N bordje, terwijl dit bord een 24pins ATX 2.0 stekker nodig heeft, draait hij toch op een 20 pins :? en voor m'n 6800 Ultra heb ik 1 voeding in zijn geheel gebruikt. Dus hij draait nu wel, alleen niet ideaal en 100% stabiel.
Pagina: 1