[Speakers] Heel, heel veel vragen over speakers.

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-02 19:19
Zo...Ik ben over de versterker wel ongeveer uit wat ik wil (HK AVR 130), maar nu komt er een HELE lange lijst vragen. Eerst een situatie schetsen:

Ik zit in een kamer die er als volgt uit ziet (Dit zijn tenminste de belangrijke dingen)
------------------------------------------------------------------
           BED                               PC                  |
                                           Stoel                 |
                                                                 |
                                                                 |
                                      Stoel     Stoel            |
                                                                 |
                                                                 |
                                              TV                 |
------------------------------------------------------------------

Ik heb bij mijn PC een PC-speaker-setje van Altec Lansing, niet beroerd, maar ook niet geweldig. Op het moment heb ik alleen maar stereo.

Mijn nieuwe PC (Volgende week ophalen) heeft 8-kanaals-surround, da's helemaal geweldig, maar ik ga geen set aanschaffen, denk ik. Waarom?

Ik heb twee keer dezelfde PC-speakerset, en ik denk dat ik deze zo aan kan sluiten dat ze als surround werken. Het tweede setje staat naast de TV, op het meubel. Het is een set mét subwoofer, maar deze kan je niet apart van de sattelieten aansluiten (PC-speakers hebben hun eigen versterker, weet je...die zit in de sub.), dus heb je meteen de subwoofer erbij. Geen probleem op het moment, gaat goed.

Maar kan ik ook twee setjes aansluiten? Aangezien de subwoofer op 8-kanaals kaarten toch apart zit, kan ik me voorstellen dat dit problemen gaat geven...Of kan je dit op de geluidskaart (Terratec Aurion 7.1 Space) gewoon instellen? Dat het grote boxen zijn, of iets in die trend, zoals je ook bij echte speakers (zo daar meer over, btw.) in kan stellen. Ook wil ik weten of ik delay in kan stellen, omdat ik veel dichterbij mijn PC zit dan bij de TV. (Groter beeldscherm? :P) En als laatste wil ik weten of dit eigenlijk allemaal wel slim is! :P

Maar, al dit gebeuren is leuk voor films en games, maar niet voor muziek. Dus, het volgende onderdeel:

Ik heb straks een mooie versterker, maar ik ben ook van plan er speakers op aan te sluiten. Eerst nog een vraagje: Ik kan op mijn versterker als ik het via 6-kanaals direct aansluit toch ook (als lijnsignaal) er weer uit laten komen? En als ik adapters koop kan ik toch ook de PC-speakers hier op aansluiten? Dan kan ik delay en alles instellen...

Nu over naar het stereo-gedeelte: Ik ga nieuwe boxen kopen, en als het plan hierboven werkt wil ik die stereo maken. Nu is dat natuurlijk niet zo heel moeilijk, wat moeilijker is, is een keuze maken!

Ik heb een enigsinds rare opstelling in mijn kamer, en ook door de rare manier van het gebruiken van de speakers (Ik vraag me af of ik met software voor en achter om kan wisselen?) zoals ik ze wil gebruiken kan wat lastig worden, maar ik wil dus ook een setje stereo-boxen. Nu is het hier simpelweg kiezen aan welke kant ik ze wil OPHANGEN. (Ik moet zowat wel die dingen ophangen), en dat is persoonlijk. Wat minder persoonlijk is (ook wel, maar toch wil ik gewoon ideeën van jullie horen) is het kiezen van de juiste speakers. Ik moet ze dus zonder dat ik veel uitgeef (Budget van de speakers rijkt niet verder dan 300 euro totaal) op kunnen hangen, vloerstaande speakers past niet achter mijn PC (Daar komen ze waarschijnlijk, want ik ga veel muziek vanaf mijn PC afspelen, en als ik TV gebruik (Ik ga video-outen naar mijn TV, trouwens) zal ik niet zo héél veel last ervan hebben, denk ik.

Dus is mijn vraag: Wat zijn goede stereo speakers? Ik heb al de KEF QCOMPACT en de INFINITY BETA 10 op het oog, voor de rest zou ik het echt niet weten.

Als andere optie kan ik ook een surround-setje kopen, maar dat zal (doordat dat 5 speakers zijn) waarschijnlijk minder klinken, en als het PC-boxen stuk gewoon werken zal is het een beetje geldverspilling, alhoewel al die kabels ook wel veel kost :P

Edit: Mijn huidige speakerset, maar hier heb ik er dus twee van: http://www.alteclansing.c...on=europe&country_code=nl

[ Voor 5% gewijzigd door coptician op 03-09-2005 21:54 ]

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• coptician
Bump.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 15:09

JT

VETAK y0

Ik snap echt bar weinig van je post...je wilt je versterker alleen als delay apparaat gebruiken ofzo ? Anyhow, als je pre-outs op je versterker hebt dan heb je ook een onversterkt signaal uitgang. Maar niet alle versterkers hebben dat.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Ik snap je post ook nog niet helemaal, maar Wharfedale Diamond 9.1 zijn erg goede betaalbare speakers.

Evt. kun je een goede 2e hands stereo-versterker regelen voor het stereo geluid...
Hoeft niet veel te kosten.

Verwijderd

Die pc setjes gaat zoiezo niet, je hebt dan 4 speakers en 2 subwoofers en dus kom je zoiezo al een center speaker te kort.
Bovendien vind ik persoonlijk pc speaker setjes weggegooid geld, tenzij je echt een kleine ruimte heb.
Ik zou als ik jou was gewoon die Kef QCompact's halen en een mooie 7.1 setup maken, ophangen kan inderdaad een mooi ruimtelijk effect geven, je moet alleen dan wel goed je subwoofer plaatsen zodat deze niet overheerst.

Regel is altijd dat front en rear in lijn met de tv moeten staan, dus dan zou het als je op bed ligt wat raar kunnen klinken, in dat geval zou je de tv moeten draaien en recht tegenover je bed moeten zetten.
Het mooiste is dat je dan de rear's bij je bed hangt en de front bij je tv en de center speaker in het midden en de mid's halverwege je kamer, sub zou ik in het midden onder de TV zetten of erachter.

• coptician
JT (James Taylor?), ik wil een versterker om alles op aan te sluiten, om door te lussen naar een TV, om échte boxen op aan te sluiten.

Videopac2, die Wharfedale Diamond 9.1 set ziet er goed uit! Heb je enig idee of ze ook zonder subwoofer een beetje sub-bass produceren? Want een subwoofer is even een beetje te duur om er bij te zetten. En anders is het jammer, het is wel een leuk setje. Alhoewel een 5.1 Pioneer setje even duur is, mét subwoofer. :+

Ik weet trouwens wel een (naar het schijnt) hele goede stereoversterker, maar ik wil 5.1 overlaten, gewoon voor de zekerheid.

Buzzfuzz, hoeveel maakt het nou uit dat het maar 4 speakers zijn en dat er twee subs bijzitten? Dat is mijn vraag eigenlijk. Het mixen van het center-kanaal naar de frontjes is natuurlijk niet een moeilijke zaak, wat ik vooral wil weten is of het werkt zonder een apart subwooferkanaal.

Maar, het mooie is dat ik het morgen waarschijnlijk weet, want dan is mijn nieuwe PC er. Dus, dit kan overgaan naar discussie over échte luidsprekers.

En dus is nu mijn vraag: Kef Q Compact of Wharfedale Diamond 9.1 setje? Beiden zullen mij waarschijnlijk even veel kosten (Wharfedale Diamond 9.1 25 euro meer, de luidsprekerkabel zal meer gaan kosten :o ), maar de Q Compactjes zijn normaal gesproken wel een stúk duurder. Maar, ik denk dat de laatste meer sub-bass zal weergeven, wat wel prettig is zonder subwoofer. (Ik ben echt geen bass-monkey, ik screeuw tegen mijn vader (Live-mixing is voor hem geen probleem, North Sea Jazz anyone?) vaak dat de bass gigantisch overheerst. En nu heb ik er met mijn PC-setje ook al last van...)

Trouwens, over de plaatsing, maak je daar niet al te druk om, dát regel ik zelf wel.

Oh, en nog iets: Ik vind de Harman Kardon set met AVR 130, DVD 22, en HKTS 7 wel érg leuk, ziet er uit als een geweldig setje. Zal dit een beetje klinken, denken jullie?

Verwijderd

Koop of die Kef of Wharfedale of iets vergelijkbaars (allemaal goed, kwestie van smaak) en sluit die op je AVR130 aan. Koop een goede geluidskaart met digitale uitgang (hoeft niet duur te zijn) en sluit deze digitaal aan op je AVR130. Dit zorgt voor het beste geluid. De DAC's en dergelijken op een geluidskaart zijn eigenlijk te slecht om dit analoog je receiver aan te doen.
Pc speakers zijn absoluut niet vergelijkbaar (vooral met muziek) met redelijke hifi speakers.
Wat betreft de bass: het verschil in geluid tussen hifi en pc speakers is zo groot dat ik desnoods het tekort aan bas op de koop toe zou nemen tot ik geld had voor een echte sub (vanaf 130 euro ofzo als je niet te kieskeurig bent, altijd beter dan pc sub).
Oplossing voor speaker keuze en bass vraag: zoals altijd....luisteren ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 19:39 ]

Verwijderd

Over dat delayen: Als ik ruim schat denk ik dat pc tot tv vijf meter is, dat heeft een delay van ongeveer 15 O-) ms ten gevolg... Ik zou het laten :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 08:39 ]

• coptician
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 19:37:
Koop of die Kef of Wharfedale of iets vergelijkbaars (allemaal goed, kwestie van smaak) en sluit die op je AVR130 aan. Koop een goede geluidskaart met digitale uitgang (hoeft niet duur te zijn) en sluit deze digitaal aan op je AVR130. Dit zorgt voor het beste geluid. De DAC's en dergelijken op een geluidskaart zijn eigenlijk te slecht om dit analoog je receiver aan te doen.
Pc speakers zijn absoluut niet vergelijkbaar (vooral met muziek) met redelijke hifi speakers.
Wat betreft de bass: het verschil in geluid tussen hifi en pc speakers is zo groot dat ik desnoods het tekort aan bas op de koop toe zou nemen tot ik geld had voor een echte sub (vanaf 130 euro ofzo als je niet te kieskeurig bent, altijd beter dan pc sub).
Oplossing voor speaker keuze en bass vraag: zoals altijd....luisteren ;)
Hah, nou, is een Terratec Aureon 7.1 Space goed genoeg? (Daar zit een digi-out op, als het goed is ook bit-perfect.), en misschien kan ik nog een subje kopen, ik moet maar eens kijken wat ik kan regelen. En die AVR 130 heb ik nog niet, hé ;) Maar, ik ben inderdaad voor muziek niet van plan op PC-speakers te blijven, ook al klinken de mijne niet zo heel slecht.

FoOl, dat is inderdaad 5 meter, maar dus ook 14 ms verschil, dat is wel ietsjes meer dan 5 ms. (Plus het feit dat de dichterbije speakers wat harder zijn op die manier, al weet ik niet of dit uit maakt), is het delayen misschien toch een beetje belangrijk. Maar, het maakt helemaal niks uit, ik wil die versterker voor mijn échte boxen ;)

Nog comments op die Harman Kardon set van AVR130, DVD22, en HKTS7?

Verwijderd

Die Terratec is goed genoeg hoor ;)

Ik heb geen commentaar op die HK set, als je sattellieten wil. Dit is wel de voordeligste optie en geeft behoorlijk geluid.
UIteindelijk zijn volwaardige speakers voor muziek natuurlijk het best, maar ja, als je wil blijf je bezig en eindig je met Dali Megalines of B&W Nautilus ofzo voor 40k tot niemand iets meer te zeuren heeft ;). Als je van pc-speakers komt is dit al een verademing. HK maakt geen rotzooi.

• coptician
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 18:55:
Die Terratec is goed genoeg hoor ;)

Ik heb geen commentaar op die HK set, als je sattellieten wil. Dit is wel de voordeligste optie en geeft behoorlijk geluid.
UIteindelijk zijn volwaardige speakers voor muziek natuurlijk het best, maar ja, als je wil blijf je bezig en eindig je met Dali Megalines of B&W Nautilus ofzo voor 40k tot niemand iets meer te zeuren heeft ;). Als je van pc-speakers komt is dit al een verademing. HK maakt geen rotzooi.
Nou, die Terratec is niet goed! Ik heb namelijk Windows Media Center Edition, en daar werken de drivers (denk ik!) niet bij! Alarm! Help! SOS! OSO! Ik bedoel...Damnit. Dit wordt lastig...En mijn onboard sound doet nú raar.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

MCE = XP, dus drivers werken gewoon.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 10-09-2005 01:14 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• coptician
deepspace schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 01:12:
MCE = XP, dus drivers werken gewoon.
Heb jij een tip om die kaart (en trouwens ook mijn onboard sound!) aan de praat te krijgen? Want ik wordt helemaal gek van het lawaai en de piepjes! Ik ga nu eens FAQ's op tweakers.net zoeken...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

gewoon kwestie van onboard uitzetten en kaart installen lijkt me zo.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1