Toon posts:

"Netwerkkabels niet verbonden"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ola,

ik heb mijn oude PC (P4, 2.0Ghz) bij mijn vriendin neergezet. Nu wil ik de mijne aan haar pc koppelen, zodat zij bij mijn muziek kan en vice versa. Ik ben geen expert op het gebied van netwerken, maar ik kom er dus niet uit.

Crossed kabeltje gemaakt, ingeplugd en het zou moeten werken dacht ik. Kabel heb ik doorgemeten en is goed. Allebei de pc's hebben een Realtek netwerkkaartje. Op de netwerkkaart op PC van m'n vriendin brand het groene lichtje, netwerkkaart op mijn PC lijkt niet te reageren - maar zou gewoon moeten werken (heeft altijd gewerkt en kan me niet voorstellen dat ie het nu ineens niet doet). Maar ik krijg op allebei de pc's de melding "Een van de netwerkkabels is niet goed aangesloten".

Heb al vanalles geprobeerd op beide pc's:
- XP netwerkwizard
- full duplex, half duplex etc
- pingen (lukt niet) - maar kan op beide pc's wel naar 127.0.0.1 pingen...
- netwerkkaarten verwijderen uit hardwarelijst en opnieuw installeren

etc etc

Heb al tientallen topics hier op GOT gelezen en een paar keer mensen met hetzelfde soort probleem tegengekomen, maar heeft niks geholpen... Iemand enig idee ?

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 16:18
Al ander kaartje in je eigen systeem geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Het is zaterdagavond, waar moet ik zo snel een kaartje vandaan halen :)

Maar wat ik zeg, die kaart werkte thuis nog wel, dus kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ie het nu ineens niet meer doet....

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
heb je op beide computers bij de netwerkeigenschappen een IP ingestelt? Ik vermoed namelijk dat ie er een van de DHCP probeert te krijgen, er is alleen geen DHCP server :)

Verwijderd

Topicstarter
Geen automatische toewijzing IP etc.

PC vriendin:
IP 192.168.2.100
subway 255.255.255.0
gateway 192.168.2.100

Mijn PC:
IP 192.168.2.101
subway 255.255.255.0
gateway 192.168.2.100

Klopt dit ? Ik ben niet zo'n held op het gebied van netwerken....

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2005 21:54 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:43
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 21:53:
Geen automatische toewijzing IP etc.

PC vriendin:
IP 192.168.2.100
subway 255.255.255.0
gateway 192.168.2.100

Mijn PC:
IP 192.168.2.101
subway 255.255.255.0
gateway 192.168.2.100

Klopt dit ? Ik ben niet zo'n held op het gebied van netwerken....
Is goed, alleen gateway is niet perse nodig.

Heb je firewalls en dat soort shit uitstaan?

En, ook veelgemaakte fout, is de crosscable wel goed? Bij 100Mbit is de kleurvolgorde wel van belang, verkeerde kleuren, ook al issie wel gecrossed, levert problemen op zoals jij hebt.

Verwijderd

Als je de kaartjes omwisselt, blijft dan hetzelfde kaartje niet reageren. Of doet het kaartje in jouw pc het weer niet? :?

Oftewel... ligt het aan een netwerkkaartje of aan jouw pc (of driver)

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 22:01:
[...]

Is goed, alleen gateway is niet perse nodig.

Heb je firewalls en dat soort shit uitstaan?

En, ook veelgemaakte fout, is de crosscable wel goed? Bij 100Mbit is de kleurvolgorde wel van belang, verkeerde kleuren, ook al issie wel gecrossed, levert problemen op zoals jij hebt.
Firewalls staan uit, maar hij geeft dus gewoon aan dat er geen verbinding is omdat de netwerkkabel niet zou zijn aangesloten.

Kleur van de crossed zou moeten kloppen, 2x gecheckt voor ik de krimptang erop zette.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 22:02:
Als je de kaartjes omwisselt, blijft dan hetzelfde kaartje niet reageren. Of doet het kaartje in jouw pc het weer niet? :?

Oftewel... ligt het aan een netwerkkaartje of aan jouw pc (of driver)
Nog niet geprobeerd, maar het zijn twee dezelfde netwerkkaarten die nooit eerder problemen hebben gegeven... Zou ik morgen ff moeten proberen om ze om te wisselen.

Iemand anders ngog ideeën of tips ?

Verwijderd

Welke volgorde van kleuren heb je gebruikt?.. Zitten de draaden wel volledig in het stekkertje, en is het goed aangeknepen?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 10:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgorde:

Stekker 1
wit oranje
oranje
groen wit
blauw
blauw wit
groen
bruin wit
bruin

Stekker 2
groen wit
groen
oranje wit
blauw
blauw wit
oranje
bruin
bruin wit

Stekkertjes zijn goed aangedrukt, heb 'm in de winkel waar ik werk doorgemeten met multimeter en alle 8 de verbindingen kloppen.

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je stelt dat de LED op de PC van je vriendin brand.

Overigens het Ohms doormeten van datakabels wil niet zeggen dat datasignalen goed overgebracht worden.

Heb je geprobeert de kabel om te draaien?
Mocht inderdaad de LED aan de anders zijde branden, in dit geval heb je 50% kans, 1 connector vervangen. Werkt het hierna, prima. Anders andere connector ook vervangen.

tip: knijp bij homemade kabels, altijd twee keer met je krimptang.

Verwijderd

Topicstarter
Kabel heb ik omgedraaid ja, maar het lampje op de netwerkkaart in mijn pc blijft uit... Ik ga vanmiddag of vanavond ff de netwerkkaartjes omwisselen, kijken of mijn kaartje in de pc van m'n vriendin het wel doet. Zo niet, dan haal ik morgen ff een nieuw kaartje...
Pagina: 1