[XP64] Systeem 'loopt' na installatie

Pagina: 1
Acties:

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 15:25

Boekster

Naimoholic

Topicstarter
Goedendag,

Het kan zijn dat het topic niet helemaal goed staat, maar omdat het probleem waarschijnlijk toch grotendeels softwarematig is plaat ik hem eerst hier.

Ik heb gisteren getracht Windows XP-64 Prof. te installeren op mijn systeem. Deze heb ik verkregen na mee te doen aan Microsofts 'Technology Advancement'-programma mee te doen. Deze overruled dus je gewone XP-professional key. Nu is dat op zich geen probleem, maar meer het volgende.

De installatie verliep goed, op een kleine foutmelding na (die hoogstwaarschijnlijk brekend is geweest). Deze foutmelding gaf aan dat er iets niet getest was door Windows Logo en dat dit compatibiliteitsproblemen op kon leveren met XP-64. Probleem is dat er niet werd gezegd WAT dit dan was. Het waarschuwingsvenster gaaf alleen een probleem aan, niet waarmee.

Ik heb hem op dat moment weggeklikt om gewoon verder te proberen, wat allemaal prima ging. Onboard Firewire werd herkend, de Onboard Netwerkkaart. Geen probleem.

Toen de installatie voltooid was wilde Windows graag een reboot, zoals gebruikelijk is. Dit ging allemaal prima, totdat hij bij de boot op de HD's kwam. Ik heb heel even het XP-64 logo met laadbalk zien verschijnen, die abrupt weer verdwijn, weer een nieuwe reboot.

Uiteindelijk krijg je een venster met de melding dat er softwarematig of hardwarematig iets veranderd zou zijn (wat in principe niet het geval is). Ik mag kiezen uit Safe mode, Safe Mode met Netwerkondersteuning, Safe Mode met, ik dacht command prompt oid, Laatst opgeslagen configuratie (die dus eigenlijk niet bestaat) en Windows Normaal opstarten.

Safe Mode geeft me een lijst met drivers die neerscrollen, en dan een reboot. De rest is ook een reboot, die leiden naar exact hetzelfde scherm.

Het is vrijwel duidelijk dat het probleem in die foutmelding heeft gezeten, alleen is dus het probleem, "waar". Ik hoopte dat er nog meer mensen waren die dit probleem hebben ervaren, zodat die misschien een oplossing kunnen aandragen.

Het systeem is:
Athlon 64 3000+ (zou geen probleem moeten zijn)
Asus K8V SE Deluxe (onboard Marvell 1Gb Lan, Onboard AC3 '97, Onboard Raid van zowel Promise als VIA, onboard Firewire) met de laatste bios (zij het de Beta).
2 x 512MB Kingston PC3200 DDR.
Asus X850 XT
Asus DVD-Rom drive
NEC 2500 DVD-brander

Misschien dat iemand me bij voorbaat al kan vertellen waar de fout gaat (uit ervaring) of een optie kan aandragen?

Vast bedankt :) .

NB.
XP Prof. installeren is waarschijnlijk geen optie meer, omdat de key dus overruled is. Ik kan altijd bij Microsoft proberen de oude key te laten herstellen, maar als het lukt om XP-64 te installeren zou natuurlijk nog mooier zijn.

Music Addicted

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-03 12:28
Ik denk je IDE-driver. Heb je wel de juiste geïnstalleerd, degene met X64 ondersteuning? Of gebruik je geen RAID en heb je tóch drivers geïnstalleerd? Denk iig dat het daar zit. Ik zou Windows gewoon eens opnieuw installeren en na de voltooide installatie eens rebooten. Weer het probleem? IDE-driver.

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

[Safe Mode geeft me een lijst met drivers die neerscrollen, en dan een reboot. De rest is ook een reboot, die leiden naar exact hetzelfde scherm.
Dit is best een interessante lijst. Waarschijnlijk is de laatste driver die het systeem tracht te laden voor de reboot, de boosdoener. Als je de drivernaam weet kun je via internet/google/GoT trachten op te zoeken welke hardware je probleem veroorzaakt.

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• DJrDJ666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-02 13:29
yup agree met bovenstaande (the virus), als ik de laatste via drivers installeer heb ik dezelfde "reboot loop" als ik oude drivers pak doet hij het wel goed en hetzelfde geld met de "ingebouwde"via drivers

(ps bij mij gaat het om windows xp 32Bit, maar hetzelfde probleem
ben dan ook van mening dat het aan de chipset en of ide drivers ligt (aangezien deze bijde van via zijn zit hier je probleem)

[ Voor 5% gewijzigd door DJrDJ666 op 03-09-2005 19:30 ]

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Topicstarter
Ik heb vanaf de Asus site de laatste drivers voor de Promise Raid controller gepakt (de 64 bits dus) daar ik 2 disks in Raid 0 heb staan. Deze kun je bij de install dmv F6 installeren en dat ging prima.

Ik heb overigens al een keer een zelfde installatie getracht te doen, met hetzelfde resulstaat. Beide malen gewoon de Pronise Raid Drivers gepakt. Tijdens het installeren krijg ik dus die fout. Helaas blijkt die brekend te zijn.

Ik ben hem nu aan het proberen met de onboard sound uit, kijken of dat misschien verschil maakt.

Overigens was ik net ook bezig met kijken of ik hem op de VIA controller kon krijgen, maar daar heb ik geen drivers voor op diskette (toch al wazig dat je een diskdrive nodig hebt om die te installeren). Toch maar weer over op de promise dus, want hij vindt geen HD's bij een installatie van Windows anders.

Edit:
Ik heb toch drivers voor de VIA gevonden, kijken of ik nu probleemloos verder kan.

[ Voor 29% gewijzigd door Boekster op 03-09-2005 19:52 ]

Music Addicted

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Topicstarter
Ok, het probleem is opgelost dit topic kan dicht :) .

Probleem zat hem in de IDE drivers inderdaad. De Promise RAID Drives zijn niet geschikt, de VIA RAID Drivers wel.

Dank voor de reacties :) .

Music Addicted

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Boekster schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 21:16:
Ok, het probleem is opgelost dit topic kan dicht :) .
Topics gaan niet dicht als er een oplossing is, dit topic kan best nog nuttig zijn als 'naslag' werk voor iemand anders met hetzelfde probleem - die leest jouw oplossing en is misschien geholpen. Vandaar :)

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:29

SiGNe

Ook hoi!

Ik heb zelf ook een probleem met mijn A8V-deluxe, mijne crasht op random tijden, dan zit XP (32bit) helemaal vast en is een harde reset het enige wat rest.
Hierdoor zie ik dus de fout ook niet, maar ik begrijp dat het aan de laatste VIA drivers moet liggen?
de VIA S-ATA gebruik ik niet(ik gebruik de promise), maar daar heb ik natuurlijk wel drivers voor geïnstaleerd..ga ik 'ns proberen te downgraden dan.
Zo te horen komt het in elk geval vaker bij dit bord voor (Dit is overigens het 2e bord waarbij ik dit probleem heb, dacht bij het eerste bord dat het een hardwarefout was.)

Welke drivers hebben jullie geïnstalleerd? ik had de via S-ATA raid 2.20E drivers, maar ben nu terug gegaan naar 2.20D
Nu maar afwachten of mijn systeem nu nog steeds hangt of niet..

[edit] de VIA 2.20D driver maakt op mijn systeem niets uit, heb nog steeds random crashes, de ene keer houdt ie het uren vol en de andere keer maar 5 minuten..

[edit2]
ik heb diverse topics rondom de a8v gelezen en ik kom tot de conclusie dat het in mijn geval aan mijn videokaart (9800pro) ligt, AGP heb ik op 4x gezet en AGPvoltage naar 1,6volt en de problemen lijken nu wel verholpen te zijn..

[ Voor 41% gewijzigd door SiGNe op 05-09-2005 21:59 ]

Niet?
[Specs]

Pagina: 1