Ik heb een abit nf7-s daar zitten 2 maxtor 80 GB sata schijven op aangesloten in raid 0 via de onboard raid controller. Grote bestanden raken soms corrupt als ik ze op mijn computer zet. Ik heb een groot bestand met een andere computer op een externe hdd gezet en er een sfv file van gemaakt om te kunnen testen of het niet aan mijn internet verbinding zou kunnen liggen. Ongeveer de helft van de tijd dat ik het bestand op mijn pc zet raakt het corrupt. Ik heb mijn hdd's getest met maxtor powermax en ook heb ik mijn geheugen getest met memtest welke ik zo'n 9.30 uur heb aan laten staan. Beide tests geven geen fouten. Ook heb ik andere kabels voor mijn hd's geprobeert en ook mijn voeding is stabiel. Waar zou de corruptie aan kunnen liggen?
Het is een bekend probleem van de NF7-s (rev2?) en het ligt aan de onboard silicon chip, abit claimed het opgelost te hebben in een van de vorige bios updates, maar ik merkte zelf niets hiervan. Ik heb uiteindelijk zelf maar een raidkaart gekocht want data zet je niet op schijven om corrupt te laten raken.
We create our own reality
Is dat dan alleen als je Sil3112 raid drivers gebruikt of ook als je windows xp software raid 0 gebruikt?pompiedom schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 17:28:
Het is een bekend probleem van de NF7-s (rev2?) en het ligt aan de onboard silicon chip, abit claimed het opgelost te hebben in een van de vorige bios updates, maar ik merkte zelf niets hiervan. Ik heb uiteindelijk zelf maar een raidkaart gekocht want data zet je niet op schijven om corrupt te laten raken.
ok ik ga dan maar eens een bios update doen kijken of het wat uithaald en ook ff kijken wat een andere raid controller kost. Ik heb de revisie 2 ja
[ Voor 9% gewijzigd door ruco88 op 03-09-2005 19:13 ]
Heb ook dit mobo, en kam al een geruime tijd met dit zelfde probleem, heb 2x 120GB Sata schijven (maxtor`s), en ook bij mij zijn er al heeel veel bestanden corrupt en het wordt nu toch wel heel erg vervelend...begin er echt de **** van te krijgen
.
Maar de schijven zijn niet kapot volgens de testen.
ik vraag me nu af ofdat de bestanden nog terug te halen zijn, als ze op een andere chip worden aangesloten, want het ligt aan de chip en niet aan de hdd`s, maar jah, misschien weet iemand hoe ik corrupt bestanden kan terug halen? Of is dit niet te doen?
En ik vind het wreemd dat het ligt aan de chip, want deze wordt wel op meerder mobo`s gebruikt...
En ik heb 1 van de laatste bios versies (stabielste iig), ik zal me nog wel es gaan verdiepen in de verschillende biossen want dit probleem moet op te lossen zijn.
Maar de schijven zijn niet kapot volgens de testen.
ik vraag me nu af ofdat de bestanden nog terug te halen zijn, als ze op een andere chip worden aangesloten, want het ligt aan de chip en niet aan de hdd`s, maar jah, misschien weet iemand hoe ik corrupt bestanden kan terug halen? Of is dit niet te doen?
En ik vind het wreemd dat het ligt aan de chip, want deze wordt wel op meerder mobo`s gebruikt...
En ik heb 1 van de laatste bios versies (stabielste iig), ik zal me nog wel es gaan verdiepen in de verschillende biossen want dit probleem moet op te lossen zijn.
Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW
nou ik heb mijn bios geupdate naar de nieuwste versie maar de corruptie is er nog steeds 
edit: w.wezz heb jij je schijven ook in raid 0 staan?
edit2: Ook de nieuwste drivers in windows van de raid controller helpen niks
edit: w.wezz heb jij je schijven ook in raid 0 staan?
edit2: Ook de nieuwste drivers in windows van de raid controller helpen niks
[ Voor 46% gewijzigd door ruco88 op 04-09-2005 13:33 ]
Zijn die Abit biossen inc het sata-bios, want op mijn a7n8x-e (zelfe sata-chip etc) heb ik het satabios moeten updaten via een een uberbios (Waarin ze het nieuwe sata bios 4.2.50 ingebakken hadden)
Want zelf draai ik al een jaar met de sil 3112 met bios 4.2.50 en 2 * 80 gig Maxtor DM9 in raid 0 en geen probs.
Want zelf draai ik al een jaar met de sil 3112 met bios 4.2.50 en 2 * 80 gig Maxtor DM9 in raid 0 en geen probs.
3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW
Ja hij update het sil 3112 bios ook want ik heb nu ook bios 4.2.50 maar ik heb nog steeds last van corruptie. Zou het niet onder garantie ofzo kunnen vallen want het lijkt me niet normaal dat je als je een moederbord koopt dat je data er door corrupt raakt.
Ik kan het dus waarschijnlijk alleen oplossen door een losse raid controller te kopen maar maakt het dan nog veel uit welke ik neem? De prijzen verschillen erg. Is er bijvoorbeeld veel verschil tussen Sweex Serial ATA Controller (Raid 1+0) welke ook de sil 3112 chipset heeft volgens mij en de Promise FastTrak TX2200 (2x SATA150, PCI32/66, NCQ, TCQ) welke 50 euro schelen.
Het verschil zit hem met name in de gebruikte controller. Zelf zou ik van z'n levensdagen nooit meer een bord/kaartje met een SiI3112 controller aanschaffen. Ik heb namelijk vergelijkbare problemen als jij ondervonden met dat ic-tje; totaal onoplosbaar en onverklaarbaar. Met Promise controllers heb ik dit soort problemen nooit gehad. De TX2200 is wel een mooi kaartje, kun je je IMO geen buil aan vallen.
dan moet ik die maar nemen ik vind het wel erg veel geld maar ik durf het risico van dat sweex kaartje toch niet aan.
Pagina: 1