Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mobiele telefoon aansturen met microprocessor

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Ik ben opzoek naar een manier om een mobiel aan te sturen via een microprocessor. Ik heb gezocht maar niets bruikbaars gevonden. Eigenlijk maakt het me niet veel uit wat voor een mobiel / microprocessor ik moet hebben, behalve dat goedkoop wel prettig zou zijn. Niet goedkoop is bijvoorbeeld deze siemens tc35i.

Is het mogelijk met een AVR/PIC via een datakabel een mobieltje naar een bepaald nummer te laten bellen? Al die zooi als ringtones, adresboek o.i.d. heb ik niet nodig.

dit is een beetje het idee.

Lekker belangrijk

Verwijderd

De wat oudere ericsson gsm's gebruikten een soort van AT commando's zoals een modem, lijkt me vrij makkelijk dan om deze te 'misbruiken'.

Hier is bv een site waar ze gebruik maken van een ericsson, maar dan om sms te ontvangen en adh hiervan relais te schakelen.

Er staat echter een link op met de AT commando's van deze foons, hier dus.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 13:56

chromeeh

the Gnome

Misschien dat je je eens kunt gaan verdiepen in de Nokia 3210, dit toestel is redelijk simpel en kan volgens mij ook overweg met AT commands....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

bij mijn weten heeft de electuur een keer een project met zoiets gedaan. 3 jaar geleden ofzo. ze hadden toen een schakeling waarmee je een telefoon automatisch een SMS kon laten sturen. het was zelfs mogelijk om de microprocessor de tekst aan te laten passen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Scout77
Dat ziet er veel belovend uit.

8<
features
8<
Send response message: when you send some command message from some other mobile phone (like nokia, siemens etc) to ericsson T10s like "11001010", the AVR will execute the command and then it will response to the sender's mobile phone, if command is executed.
8<

Als je kunt sms-en naar een andere telefoon moet je ook vast kunnen praten. Maar eens uitvogelen wat ik er allemaal mee kan en hoe de verschillende inputs te regelen.

Lekker belangrijk

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

praten is simpel. je stuurt gewoon je stem over de handsfree aansluiting.

Je kan misschien comando's sturen via DTMF tonen. dit zijn de tonen die normaal uit je telefoon komen. meeste microcontrollers die ik ken zijn volgens mij instaat DTMF te begrijpen en uit te zenden

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Als er voor een recente telefoon een seriele datakabel is kan je 'm aansluiten op een uC
(recent ivm dat de telefoon een ingebouwde modem moet hebben (wap/imode/whatever).

En de meeste accepteren gewoon standaard AT commando's, heb dit zelf werkend via de pc op 2 siemens telefoons, de A50 en de M35i (postbankphone)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bij conrad verkopen ze zo apparaatjes "SMS-UNIVERSELE INTERFACE" noeme ze het daar. (Te vinden onder "GSM-zendmodules", deze kan wel alleen sms'jes sturen denk ik. En het gaat (zo ver ik nog kan lezen) alleen samen met siemens gsm's

Conrad (een rechtstreekse link naar het apparaat ging niet)
De SMS-Universal-Interface communiceert via een datakabel met een Siemens GSM, dat bij vastgelegde gebeurtenissen van tevoren opgeslagen SMS-berichten automatisch verstuurt. Dit apparaat beschikt over vier configureerbare meldingangen (NC/NO), die meldingen van externe sensoren, zoals water-, gas-, bewegings- of contactsensoren, analyseren. Een microprocessor zet deze meldingen voor de mobiele telefoon compatibele schakelcommando's om en stuurt zo de verzending van eerder opgeslagen SMS-berichten naar voorgeprogrammeerde telefoonnummers. De interface is compatibel met de mobiele telefoons van de Siemens-series 35, 42, 45 en 50, die over een volwaardigfax-datamodem beschikken
Voor maar 30Euro

Het ligt er natuurlijk aan wat je ermee van plan bent, is het voor een alarm? Of wil je een kameraad eens liggen hebben met een telefoongrap? (of iets dergelijks) Wil je echt bellen of is een bericht ook goed? Ik hoop dat je er iets aan hebt.

• Scout77
Ik wil er echt mee kunnen bellen. De bedoeling is om een oude ptt draaitelefoon om te bouwen tot "mobiele" telefoon. Net zoals ze dat hier gedaan hebben. Alleen ga ik een AVR gebruiken ipv PIC en waarschijnlijk een ericsson T10 of siemens M35.

[ Voor 3% gewijzigd door Scout77 op 04-09-2005 07:36 ]

Lekker belangrijk

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Scout77,

Ik heb een soort gelijk project gestart voor ik ging verhuizen, heb het echter nooit afgerond.

Mijn idee was om met een postbank Siemens, m35i, te werken in combinatie met een ATmega8.

Ik heb inmiddels alle onderdelen, echter mijn m35i heeft slecht bereik.

Je kunt zonder problemen serieel communiceren via seriele interface met de m35i, je kunt er ook mee bellen. Mijn bedoeling was om SMS berichten te lezen en afhankelijk vna het bericht een actie uit te voeren (1 van de 16 poorten aan te sturen).

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
ook al bereik problemen met de m35i :D

* SA007 heeft nog geen goede oplossing gevonden helaash

Bij de siemens is er trouwens gewoon een uitbreiding op de AT standaardset voor sms en degelijke, al vind ik het jammer dat je niet (of ik weet gewoon niet hoe) kan instellen dat als je een sms krijgt je een bericht ervan krijgt (net als RING als je gebeld word)

• Nick Name
  • Laatst online: 08:18

Nick Name

SinFest!

SA007 schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:44:
Bij de siemens is er trouwens gewoon een uitbreiding op de AT standaardset voor sms en degelijke, al vind ik het jammer dat je niet (of ik weet gewoon niet hoe) kan instellen dat als je een sms krijgt je een bericht ervan krijgt (net als RING als je gebeld word)
Nou ja, zoveel werk is het niet om regelmatig op te vragen hoeveel berichten er zijn. You do the math ;) (ja of de pic of avr :P )

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Ik stuur mijn GSM's gewoon altijd aan door de knopjes te vervangen door digitale schakelaar IC's. Bijvoorbeeld in dit project heb ik het laatst nog toegepast:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/KMS%20-%20Project/DSC01511%20(Small).JPG

Zo kun je met de microcontroller ALLE functies wat je maar wilt doen. Dat is dus de communicatie van microcontroller naar GSM, en voor de terugweg (GSM naar microcontroller) gebruik ik DTMF signalen.

Hier de rest van de foto's: http://members.home.nl/atmoz2/KMS%20-%20Project/

[ Voor 4% gewijzigd door Atmoz op 04-09-2005 19:14 ]

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik weet niet zeker of het op siemens telefoons werkt, maar normaliter kun je met behulp van AT+CNMI instellen wat de telefoon moet doen als er sms berichten binnen komen. Hiermee kun je onder andere instellen dat de telefoon inkomende smsjes direct door moet sturen, of instellen dat de telefoon een +CMTI respons moet geven als er een sms binnenkomt. In de +CMTI respons is dan weer het adres te vinden waar de sms is opgeslagen, zodat je die vervolgens met AT+CMGR uit kunt lezen (en eventueel kunt deleten met AT+CMGD).

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• D-Three
  • Laatst online: 09:54
atmoz schreef op zondag 04 september 2005 @ 19:13:
Ik stuur mijn GSM's gewoon altijd aan door de knopjes te vervangen door digitale schakelaar IC's. Bijvoorbeeld in dit project heb ik het laatst nog toegepast:

[afbeelding]

Zo kun je met de microcontroller ALLE functies wat je maar wilt doen. Dat is dus de communicatie van microcontroller naar GSM, en voor de terugweg (GSM naar microcontroller) gebruik ik DTMF signalen.

Hier de rest van de foto's: http://members.home.nl/atmoz2/KMS%20-%20Project/
Best wel goed gevonden, eigenlijk! Waarom heb ik daar nooit aan gedacht :D Daarvoor kan je gewoon een oud afgedankt toestel gebruiken. Wat doet dit project precies? :)

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 04-09-2005 20:18 ]

• Parcye

Parcye

Mr C

ook al bereik problemen met de m35i :D

* SA007 heeft nog geen goede oplossing gevonden helaash

Als je je GSM in een donkere behuizing zet, is een LDR een optie. Zodra het beeldscherm aan gaat, ga je lezen.

• Nick Name
  • Laatst online: 08:18

Nick Name

SinFest!

Parcye schreef op zondag 04 september 2005 @ 23:39:
Als je je GSM in een donkere behuizing zet, is een LDR een optie. Zodra het beeldscherm aan gaat, ga je lezen.
Niet een echt betrouwbare keuze als je het mij vraagt. Mijn ex-Nokia 6610 had de vervelende neiging om soms spontaan licht te geven. Het heeft verder als 'nadeel' dat je het schermpje van je gsm niet meer kan zien...

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• Parcye

Parcye

Mr C

In mijn geval is het niet nodig om het scherm te zien, daarnaast is het in mijn geval ook niet boeiend als er een extra keer wordt gekeken of er nieuwe SMSjes zijn, maar ipv vaak pollen, polt mijne alleen als er een oplichting van het display is. (in theorie, praktijk heb ik nog niet veel)

[ Voor 9% gewijzigd door Parcye op 05-09-2005 00:37 ]

Verwijderd

Ik zal eens in me oude backup tapes kijken of ik ergens de ITU standaard kan vinden waar de extended AT commandoset voor mobile telephones word beschreven. Ik heb er vroeger wel eens mee geexeperimenteert via de seriele poort van me PC.

Als ik ze nog heb digitaal zal kan ik ze wel een keer mailen, en anders moet ik scans gaan maken van de papieren versie.

Ik weet wel dat het erg van de fabrikant en het model afhangt of bepaalde functies ondersteund worden.

• Parcye

Parcye

Mr C

Toen ik net mijn m35i als normaal toestel kreeg was er genoeg over te vinden op het web, momenteel ben ik alleen niet zover gekomen om dat allemaal na te zoeken.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Laagvliegerke schreef op zondag 04 september 2005 @ 20:18:
[...]

Best wel goed gevonden, eigenlijk! Waarom heb ik daar nooit aan gedacht :D Daarvoor kan je gewoon een oud afgedankt toestel gebruiken. Wat doet dit project precies? :)
Het is inderdaad best handig. En het werkt met compleet alle GSM's.

offtopic:
Wat het project precies doet kan ik helaas niet zeggen. Maar het is in ieder geval een microcontroller (PIC18F452) die de GSM aanstuurd, en wat info (menu) laat zien op het blauwe 2x16 LCD scherm. Dit is bedoeld om allerlei code's en instellingen te veranderen. Ik heb een contract moeten tekenen dat ik de broncode + verdere info niet mag vrijgeven. Dus die foto's op mijn site is al heel wat... ;)

• D-Three
  • Laatst online: 09:54
atmoz schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:31:
[...]

Het is inderdaad best handig. En het werkt met compleet alle GSM's.

offtopic:
Wat het project precies doet kan ik helaas niet zeggen. Maar het is in ieder geval een microcontroller (PIC18F452) die de GSM aanstuurd, en wat info (menu) laat zien op het blauwe 2x16 LCD scherm. Dit is bedoeld om allerlei code's en instellingen te veranderen. Ik heb een contract moeten tekenen dat ik de broncode + verdere info niet mag vrijgeven. Dus die foto's op mijn site is al heel wat... ;)
Ok dan ;) Op m'n werk maken we trouwens gebruik van modules van ericsson maar die dingen zijn duurder dan de kostprijs van een volledige gsm 8)7

• Scout77
Ok dan ;) Op m'n werk maken we trouwens gebruik van modules van ericsson maar die dingen zijn duurder dan de kostprijs van een volledige gsm 8)7
Precies dat was ook mijn bezwaar tegen die siemens Ti35 terminals, die kosten ruim 100euro dan is een tweedehands / gedoneerde gsm veel geodkoper.
Inmiddels twee m35's gekregen alleen werken die niet helemaal. Hoeveel volts moeten er uit die accu komen om het geheel te laten werken? Die accu die Ik nu heb komt niet verder dan 3.69-3.75v, als ik een aantal keer achter elkaar op de aan-knop drukt komt alleen de mededeling "battery leeg, opladen aub". Dus iemand hier die ff zijn m35 accu voltage kan nameten? Ik hoor het graag.

edit net ook ff het mA gemeten ... komt niet hoger dan 40mA lijkt het ... denk dat daar ook wat mis gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Scout77 op 05-09-2005 20:57 ]

Lekker belangrijk

Pagina: 1