[schotel] Zonder satfinder geen ontvangst

Pagina: 1
Acties:
  • 848 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:22

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Ik heb echt een raar probleem. Ik heb een 80 cm schotel uitgericht op de Astra (19.2) met een satfinder.
Alle kanalen hebben goede ontvangst, totdat ik de satfinder er tussenuit haal om de kabel rechtsreeks op de LNB aan te sluiten. Dan kan ik heel veel kanalen niet meer ontvangen, en de kanalen die ik wel ontvang zijn van zeer slechte kwaliteit. BVN bijv. kan ik dan niet meer zien.

Wie oh wie kan mij vertellen wat er verkeerd is (gegaan)?

Voor de volledigheid, het gaat om een 80cm schotel met een receiver van Lidl. De kabel tussen schotel en receiver is 10m en 75Ω.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
*kick*

Wat ikzelf denk dat het kan zijn is dat de LNB niet goed is, of de receiver niet.
Vraagje erbij: zou het op te lossen zijn door er een kabelverterker tussen te zetten?

Canon EOS | DJI M2P

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59
Als je een universeel meter hebt kun je eens meten wat de spanning voor de meter en na de meter is misschien heb je dan een idee of het aan de lnb ligt of aan de tuner.
Maar je kunt de meter toch binnen tussen de tuner zetten dan heb je toch geen lastvan dat ding.

snameroc

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
snameroc schreef op zondag 04 september 2005 @ 22:43:
Als je een universeel meter hebt kun je eens meten wat de spanning voor de meter en na de meter is misschien heb je dan een idee of het aan de lnb ligt of aan de tuner.
Maar je kunt de meter toch binnen tussen de tuner zetten dan heb je toch geen lastvan dat ding.
Klopt, zo heb ik het nu ook. Alleen piept de meter elke keer eventjes als ik de tuner aanzet. Verder zijn er een aantal zenders op transponder 104 en 109 waar ik met dat ding ertussen niet naar kan kijken (TMF, Veronica, SBS, Pro7, Sat1) en zonder dat ding juist wel.

Morgen brengt mijn vrouw de tuner terug voor een inruil wegen veel gebreken (krassen, batterijen leeg in de AB, Scart-kabel kapot, twee lagen plakband op de doos: heej, zou die doos eerder gebruikt zijn?). Hopelijk komen we dan al een stukje verder.

Verder ben ik erachter dat zo'n satfinder normaal nogal wat signaal tegenhoudt, is het misschien een idee om een demper ertussen te plaatsen? Wellicht doet zo'n ding zijn werk beter dan het paardenmiddel met de naam satfinder ;).

Canon EOS | DJI M2P

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Kennelijk doet je receiver het niet goed bij teveel signaal. Maar bij een 80cm Lidl schotel is dat niet normaal, dus ik denk dat het met een andere receiver wel goed zal gaan!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Bigfoot schreef op maandag 05 september 2005 @ 09:56:
Kennelijk doet je receiver het niet goed bij teveel signaal. Maar bij een 80cm Lidl schotel is dat niet normaal, dus ik denk dat het met een andere receiver wel goed zal gaan!
Is teveel signaal bij een 80cm schotel in he algemeen niet normaal, of bij een 80cm schotel van Lidl (omdat die van Lidl is/ andere kwaliteit)?
Overigens, het niet aankunnen van teveel signaal door de receiver, is dat een kwestie van een potmeter die niet goed staat of is er dan gewoon electronica kapot?

Canon EOS | DJI M2P

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Heb je toevallig de schotelset van de lidl of aldi? Daar hoor ik meer van dit soort klachten over namelijk. Een bron heb ik helaas niet voor je. Als dit het geval is zou ik hem gewoon terugbrengen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op maandag 05 september 2005 @ 10:06:
Heb je toevallig de schotelset van de lidl of aldi? Daar hoor ik meer van dit soort klachten over namelijk. Een bron heb ik helaas niet voor je. Als dit het geval is zou ik hem gewoon terugbrengen.
Die van de Lidl inderdaad. Het is geen set, je moest alles los kopen. Over de schotel en de accesoires heb ik geen klachten. Alleen de receiver geeft problemen. Na omruilen wil ik weleens zien wat het verschil is.
Nu ben ik er echt *zojuist* achter gekomen waarom transponder 109 het niet doet (Sat1, Pro7, DSF etc): dit wordt veroorzaakt door de DECT-telefoon. Die staat te dichtbij (30 cm er vanaf) en veroorzaakt de problemen. Dit las ik in een PDFje dat bij een andere DVB van Comag hoort (de DVB die Lidl levert, staat niet eens op de site van Comag). Oplossing: Telefoon verder weg zetten (mag zeker wel igv 30 cm afstand) of nog betere kabel kopen (en ik heb al goeie (8> ). Het gekke is, dat als ik de satfinder weghaal, dat transponder 109 zo'n beetje het enige is die het doet. Kan het zo zijn dat het signaal zo sterk is, en dat die DECT-telefoon (die op deze transponder stoort) ervoor zorgt dat dan alleen dit signaal zichtbaar is? Ik zit nu op mijn werk, maar zou het uitmaken om de telefoon eens ergens anders neer te zetten (ik ga het vanavond sowieso uitproberen)?
Transponder 104 doet het bij nader inzien wel, alleen duurde het wat langer voordat die gedecodeerd werd (apparaat hing echt even).

Om even terug te komen op het eigenlijke probleem: dat is er dus nog steeds en ik post wel mijn ervaring als ik de omgeruilde receiver heb uitgeprobeerd.
Verder ga ik de telefoon vanavond uitzetten om te kijken of die van invloed is op het hele verhaal (niet alleen trp 109).
Vooralsnog gebruik ik de satfinder maar als demper, en als dat probleem blijft, wil ik nog wel wat geld uittrekken voor een 'echte' demper.

Canon EOS | DJI M2P

• Bigfoot
Arjan A schreef op maandag 05 september 2005 @ 11:38:
[...]
Vooralsnog gebruik ik de satfinder maar als demper, en als dat probleem blijft, wil ik nog wel wat geld uittrekken voor een 'echte' demper.
Ik heb nog nooit gehoord van iemand die bij welke 80cm dan ook een demper nodig had, dat speelt normaal alleen bij echt heel grote schotels, denk aan 2 meter doorsnede.

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Goed. De receivers waren op, dus ik zit nu weer met contant geld. Meerdere Lidl filialen gecheckt: alles op.
Ben nu even op zoek naar een Philips DSR 2210. Als die er is, zal ik wel kijken of dit topic nog levensvatbaar is :).

Canon EOS | DJI M2P

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
DSR 2210 is inmiddels geinstalleerd en alles werkt prima. Geen satfinder er meer tussen; geen DECT-telefoonstoring. Dit apparaat werkt gewoon normaal.

Geen idee wat er nou met dat kapotte Lidl-ding aan de hand was. Ik heb medelijden met degene die dat ding ongetwijfeld met korting van onze filiaalmanager heeft meegekregen.

Wat blijft is mijn verbazing over het feit dat het apparaat het alleen goed deed met een inferieur signaal :D.
Probleem is dus soort van 'opgelost' :).

Canon EOS | DJI M2P

• Bigfoot
Misschien had je die Lidl ontvanger moeten houden voor satellieten met heel zwakke signalen...

Zonder dollen, in elke satelliet ontvanger zit een interne signaalversterker. Als die te sterk afgesteld staat heb je geen beeld meer, daar zat het probleem waarschijnlijk in.

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Bigfoot schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 22:01:
Misschien had je die Lidl ontvanger moeten houden voor satellieten met heel zwakke signalen...

Zonder dollen, in elke satelliet ontvanger zit een interne signaalversterker. Als die te sterk afgesteld staat heb je geen beeld meer, daar zat het probleem waarschijnlijk in.
Zoiets had ik me ook al bedacht. En al helemaal toen dat ding was ingeleverd en ik erachter kwam dat echt nergens meer zo'n ding te pakken kon krijgen. :'(
edit: wellicht gingen ze ervan uit dat je als zelf-installateur zo beroerd je satelliet uitrichtte dat het signaal dan wel weer goed genog was voor de decoder :D :'( :D /edit
De decoder die ik nu heb (Philips DSR2210) is echt zo'n huis-tuin-en-keukending. Niet zo tweakerachtig als die van Lidl en dat miste ik ook wel een beetje. Voordeel van de 2210 is o.a. dat-ie optimaal samenwerkt met de ASTRA mozaiekkanalen (ik snapte met de Comag-decoder niet echt waarom die kanalen op de satelliet zaten), nadeeltje is dat-ie alleen de EPG van CanalDigitaal laat zien.
Al met al was het een leuk hobby-apparaatje. Gelukkig ga ik binnenkort wel hobbyen met de sat, want mijn Hauppauge TV-kaart moet ook nog vervangen worden door een DVB-kaart, en daar hoeft mijn vrouw geen verstand van te hebben. Dus dan mogen er zoveel mogelijk opties en instellingen op :9~ .
Dus GoT beware >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Arjan A op 09-09-2005 23:26 ]

Canon EOS | DJI M2P

• Bigfoot
Nou ik denk trouwens niet dat je met die Lidl zenders kan zien die je met de Philips niet krijgt. Signaalversterking versterkt nl. ook de ruis.

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Bigfoot schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 12:16:
Nou ik denk trouwens niet dat je met die Lidl zenders kan zien die je met de Philips niet krijgt. Signaalversterking versterkt nl. ook de ruis.
Dat dacht ik ook niet hoor ;) Het apparaat van Lidl is gewoon een speeltje. Dat Philips-ding is een gebruiksvoorwerp :). Je kan ermee tv kijken en wat extraatjes. Dat is't.

Canon EOS | DJI M2P

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 01:37

PcDealer

HP ftw \o/

Wat kostte het Lidl setje?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Bigfoot
Ik heb nu ook via inruil van iemand zo'n dsr-2210 gekregen, prima ding, gewoon beeld en klaar. Maar ik hou het toch bij de dreambox, dus de Philips is staat te koop.....

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
De receiver kostte € 129,-
De rest (muurbeugel, schotel, LNB, satfinder) bij elkaar nog geen € 30,-
Bekabeling (10m) en conectoren (niet bij Lidl): € 8,65

De decoders waren zoals eerder gezegd overal snel weg, maar bij sommige Lidl vestigingen lagen nog stapels schotels en LNB's.

Canon EOS | DJI M2P

Pagina: 1