Zeer vreemd prbleem met Internet en LAN

Pagina: 1
Acties:

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:06
Dag allemaal,

Update 3 december 2005
Onderstaand probleem is nog steeds niet opgelost.
Inmiddels ben ik overgestapt van Win2k naar WinXP. Het probleem is echter nog steeds hetzelfde. Blijkbaar ligt het dus niet aan het OS zelf.

Er is echter een lichtpuntje.... Wanneer ik de WEP versleuteling op het modem uitschakel dan laden alle sites prima en werkt MSN ook zoals het hoort te werken. Schakel ik WEP in dan onstaat onderstaand probleem weer. Nu is de grote vraag: waarom werkt Internet op die PC niet met WEP terwijl het op alle andere PC's wel gewoon werkt. Ik begin sterk te vermoeden dat het aan het moederbord ligt. Ergens gaat er blijkbaar iets mis met de encryptie van data.
Heeft iemand een idee waarom WEP en Internet niet samengaan op deze PC?

Naast de benodigde drivers is er verder niets op de pc geinstalleerd. Daarnaats heb ik ook al diverse malen het modem geresetm dus ik denk niet dat het aan het modem ligt.

Ik ben nu al geruime tijd bezig met een zeer vaag netwerk probleempje. Ik zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven:

Thuis hebben we wireless ADSL van KPN met een Alcatel modem. Dit modem wat functioneert als router, acces point enz. hebben we opgehangen in de meterkast. Het modem functioneert tevens als DHCP server.

Daarnaast hebben we drie PC's met daarop Windows 2000.
Alle drie de PC's staan op zolder en maken probleemloos contact met het modem. Internet werkt goed, eigenlijk werkt alles prima. Tot zo ver dus geen vuiltje an de lucht.

De problemen begonnen met het plaatsen van de vierde PC op de 1e etage. Ook op deze nieuwe PC is Windows 2000 geinstalleerd en maakt ook (net als alle andere PC's) via een extern USB kastje van Alcatel contact met het modem. Het diagnose programma dat met de Alcatel apparatuur meekwam geeft aan dat de connectie (signaal sterkte enz) tussen deze vierde PC en het modem prima in orde is.

Pingen vanaf de vierde PC naar het modem gaat prima, net als het pingen naar de andere drie PC's in het netwerk, geen packetloss en dat soot dingen. Tracert geeft ook geen foutmeldingen. Ook www.tweakers.net is goed te pingen.

Internet is echter gigantisch traag op deze vierde PC. Het merkwaardige is dat sites als google, tweakers enz. het allemaal prima doen, maar bijvoorbeeld Hotmail helemaal niet te bereiken is. Hij komt dan vrolijk met de melding dat ie de pagina niet kan vinden (timeout geen DNS probleem). Ook vaag is dat ik de pagina van altavista wel kan laden, maar dat wanneer ik een zoekopdracht invul de pagina helemaal niks meer doet (timeout). Hetzelfde gebeurt wanneer ik een zoekopdracht bij GoT invul. GoT zelf laad prima, maar als ik een zoekopdracht invul krijg ik weer een "Page cannot be found" melding. Op elke site waar ik iets "POST" doet de betreffende internetpagina daarna niks meer. het lijkt net of hij sites met een lange URL niet laad. Zeer vaag dus.

Daarnaast werkt het LAN ook niet lekker. Ik kan de shares op de andere computers zien en ik kan er ook inkomen. Kopieren en het verwijderen van bestanden gaat ook prima. Echter een connectie maken met de gesharede printer op PC1 wil maar niet lukken. Terwijl hij wel gewoon zichtbaar ik in het netwerk. Hij komt dan met de melding dat hij geen toegang tot de printer kan krijgen of het duurt zo gigantisch lang om een connectie met de printer te maken dat ik een timeout krijg. De rechten op PC1 staan zeker weten goed ingesteld.

Af en toe lukt het om verbinding met de computer te krijgen en de printer op PC4 te installeren. Afdrukken naar de printer lukt vervolgens zelden of het duurt gigantisch lang voordat het printje eruit komt rollen.

Afijn dat is dus het probleem. Zelf heb ik al aardig wat geprobeerd:
- Aanpassen van de TCP/IP parameters in het register (MTU)
- Printerconnectie met DOS gemaakt (LPT1 koppelen aan netwerk printer)
- Geen spyware te vinden op de vierde computer
- Alle firewalls uitgezet
- Alcatel software opnieuw installeren op de vierde computer
- Modem gereset (stuk of 20x)
- externe USB kastjes omgewisseld

Niks helpt. Het internet blijft vaag doen op die PC en de printer blijft het meeste van de tijd onbereikbaar. Overigens gaat dus het kopieren van bestanden naar een andere computer wel lekker snel. Ik snap er niets meer van in ieder geval. De vierde PC krijgt ook netjes een IP toegewezen van de DHCP server, alles staat theoretisch gezien goed ingesteld. Mijn volgende optie is het compleet opnieuw installeren van windows 2000 op de vierde PC.

Specs van de deelnemers in dit probleem:

PC 1
Moederbord: Asus A7n8x deluxe
Processor: AMD 2500+
Geheugen: 512 MB DDR
Harde Schijf: 120 GB Maxtor
Printer: HP deskjet 722c

PC 4
Moederbord: MSI K8MM-V
Processor: AMD 2800+
Geheugen: 512 MB DDR
Harde Schijf: 120 GB Maxtor

Kan iemand trouwens ff de titel fixen?

[ Voor 19% gewijzigd door MickMack op 03-12-2005 10:51 ]

The JavaScript GoT Tracker

• MickMack
Niemand die enig idee heeft? :'(
Iets wat ik nog kan proberen voordat ik alles eraf gooi?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Kan je tijdelijk een UTP kabel eraan hangen (mits het modem natuurlijk een x aantal switch poorten heeft... Dan kan je iig uitsluiten dat het aan je wifi ligt

• MickMack
Mishmash schreef op Monday 05 September 2005 @ 11:19:
Kan je tijdelijk een UTP kabel eraan hangen (mits het modem natuurlijk een x aantal switch poorten heeft... Dan kan je iig uitsluiten dat het aan je wifi ligt
Heb het bovenstaandje zojuist getest, maar het probleem blijft. Opzich is de wifi connectie wel goed want ik kan vanaf PC4 wel goed de modeminstellingen wijzigen via de webinterface.

Het irritante is dat het af en toe wel even werkt maar meestal niet. Het probleem zou makkelijker te traceren zijn als het gewoon helemaal niet werkte. :(

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 09:41
Probeer eens een ping naar de desbetreffende websites met een hoge MTU:

ping -l 1500 www.watdanook.nl

Indien deze time-out, ga naar een waarde van 1470 en zo verder.

De MTU op de Alcatel is in principe Auto-Detect maar moet een veelvoud zijn van iets (ben even vergeten wat). Tussen server en client vindt een negotiation plaats. Zodra je een mismatch hebt, ho maar. Dan gaat er een onnodige fragmentatie plaatsvinden die de Alcatel helemaal niet aan kan. Resultaat: supertraag tot helemaal geen Internet richting bepaalde hosts. Het ene apparaat reageert anders op deze negotiations als het andere, zo doende.

Het devies: test de max MTU en stel dit in als standaard op PC en router.

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Je zou eens kijken naar:
- winsockfix
- herinstall tcp/ip stack (of doet winsockfix dat ook al?)

• MickMack
Even een kick.
We zijn nu een aantal maanden verder en het probleem is nog steeds niet opgelost.
Bovenstaande oplossingen heb ik allemaal geprobeerd, maar zonder resultaat.

Ik heb de startpost gewijzigd, want ik heb wel wat nieuwe dingen ontdekt, die misschien kunnen bijdragen aan de oplossing van het probleem.

Pagina: 1