Toon posts:

Artifacts nemen toe, reden onbekend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na heel het forum vruchteloos naar een oplossing te hebben gezocht, volgend probleem:

Op een gegeven moment begon mijn pc last te krijgen van artifacts (langgerekte flitsende zwart/witte driehoeken), oorspronkelijk in Rome Total War, naderhand in elk flitsend 3D-spel. Ik zette de fsb van 200 naar 166 en het leek even opgelost. Nu heb dus terug last van bijzonder irritante artifacts. Volgens mij is het PSU,CPU of MB-gerelateerd...

Wat heb ik al gedaan:
- Videokaart gewisseld: GeForce Ti4800SE, 5900XT, 6800GT
- Ander geheugen gestoken, doch hetzelfde merk/type/model
- Volledige pc gedemonteerd, ge remonteerd (3 keer ofzo ondertussen)
- In de AGP-bus geblazen en de AGP-Pro stikker verwijderd, ze is nu stofvrij geloof ik
- ATX stekker extra hard in het bord geramd
- De powerkabel vervangen door een recenter exemplaar
- Alle koelers op maximum gezet (150 dB ofzo)
- De NB werd verschrikkelijk warm dus Zalman NB koeler eropgezet (nauwelijks verschil)

Wat heb ik:
- Asus a7n8x-e Deluxe
- Athlon XP 3200+
- Corsair Value Select 512Mb-op-één-staafje
- AOpen 6800GT AGP
- Zalman 400Watt
- Eén of andere Maxtor 80 Gb

Hoe koel ik dat:
- Zalman CNPS7000B-Cu
- Zalman VF700-Cu
- Zalman NB47J
- Ook nog die inefficiënte Zalman HDD-koeler
- 3 80mm Zalman fans, 1 in, 2 out
- Dit alles hangt aan een prachtige Zalman fan-controller

Wat geeft dat:
- CPU 56 tot 64°C
- MB 27 tot 35 °C
- GPU 61 tot 75°C
- VCore 1.68
- 3DMark05: 4700 punten, CPUtests zijn lelijk (muchos artifactos)
Redelijk aangename temperaturen, me dunkt

Help mij!

• RainofDeath
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-05 12:49

RainofDeath

DYUVSDFJ

Volgens mij wordt het gewoon iets te gezellig qua warmte(heb ik ook :P ik ga daarom ook een nieuwe kast kopen ), je hebt wel een mooie airflow, maar draaien de fans voluit? Zoniet probeer het dan even.

Verwijderd

Met de 3 verscheidene grafische kaarten bleef het probleem?? Tiens... Tja dan zal het daar al niet aan liggen. Probeer ook eens met je kast open, en er dan een huis-tuin-keuken ventilator ervoor op volle kracht-> nog betere koeling -> kijken welk effect.

Verwijderd

Topicstarter
Als alle koelers en de kast openstaan (wat een lawaai trouwens 8)7 ), bedraagt de cputemp 49 (idle) en 52°C na effe Rome Total War te spelen. Nog altijd zijn er artifacts, zij het iets minder, dus misschien is de warmte wel de voornaamste oorzaak. Is 60°C dan echt te veel voor een Barton?

Ik ga de cpu-koeler nog eens herinstalleren en met de hoeveelheid koelpasta experimenteren.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 17:08:
Als alle koelers en de kast openstaan (wat een lawaai trouwens 8)7 ), bedraagt de cputemp 49 (idle) en 52°C na effe Rome Total War te spelen. Nog altijd zijn er artifacts, zij het iets minder, dus misschien is de warmte wel de voornaamste oorzaak. Is 60°C dan echt te veel voor een Barton?

Ik ga de cpu-koeler nog eens herinstalleren en met de hoeveelheid koelpasta experimenteren.
Een Barton kan makkelijk 60 graden hebben. 85 graden is de maximale temperatuur die AMD aangeeft. Zelfs op 90 graden zal 'ie niet direct doorbranden.

Let wel op dat een warme CPU zorgt voor een warme kast waardoor de rest van de onderdelen ook opwarmen. Denk bv. aan MOSFET's welke vaak extreem heet worden bij een zwaardere Socket A cpu.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn MOSFET's? B)

Na herinstallatie van m'n cpu-koeler zijn er beduidend minder artifacts en komt de cpu niet over de 60°C (na 3dmark05)

Verwijderd

Topicstarter
Na de mosfets te hebben gevonden (denk ik toch), blijken deze krengen nogal gloeiend heet aan te voelen. Is het aan te raden om hier vga-ram-koelers op te plaatsen? Zijn er nog vitale delen van het moederbord die eigenlijk meer koeling vereisen dan aangegeven?

Eigenlijk wel schandalig, koop je een Zalman koeler voor de rust en stilte, moet je 'm nog helemaal open zetten anders krijg je artifacts.

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-04 09:54
een simpele kleine fan voldoet om die mosfets te koelen maar heatsinks+fan is nogaltijd het beste vind ik persoonlijk.

Die krengen worden ERG heet.

soms onsolderen ze zichzelf zelfs :)

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 16:01:
bla bla bla....

Wat heb ik:
- Asus a7n8x-e Deluxe
- Athlon XP 3200+
- Corsair Value Select 512Mb-op-één-staafje
- AOpen 6800GT AGP
- Zalman 400Watt
- Eén of andere Maxtor 80 Gb

Hoe koel ik dat:
- Zalman CNPS7000B-Cu
- Zalman VF700-Cu
- Zalman NB47J
- Ook nog die inefficiënte Zalman HDD-koeler
- 3 80mm Zalman fans, 1 in, 2 out
- Dit alles hangt aan een prachtige Zalman fan-controller

Wat geeft dat:
- CPU 56 tot 64°C
- MB 27 tot 35 °C
- GPU 61 tot 75°C
- VCore 1.68

Help mij!
Ik snap niet hoe je met zo'n koeler zulke hoge temperaturen krijgt voor je CPU. Zeker, als je mobo relatief koel blijft (wat volgens mij aangeeft dat de airflow goed is). Weet je zeker dat je je CPU koeler goed hebt gemonteerd met een heeeeeeel dun laagje koelpasta en heb je de schroeven goed aangedraaid dat ze echt niet verder kunnen ?

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Topicstarter
Zo dun mogelijk in ieder geval. Halve rijstkorrel verdeeld met schroevendraaierpunt over core-oppervlak tot alles een beetje verspreid was. Vorige keren lag er wat meer op. Zit stevig vastgeschroefd tot moederbord begon te kraken. Wat zijn dan normale temps??? Ik zou men koeler wel graag zo traag mogelijk laten draaien.

Verwijderd

Ik zou zeggen: laat de fan altijd trager en trager draaien tot je weer artifacts krijgt, en zet hem dan weer een tikkeltje hoger. ;)

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 11:38:
Halve rijstkorrel verdeeld met schroevendraaierpunt over core-oppervlak tot alles een beetje verspreid was.
Hmm, dat kun je toch echt beter met een bankpasje doen,.. zo krijg je krassen.

Maar goed,... als je de fan voluit zet (dus gewoon 100% snelheid) wat is dan je temp ? Als die rond de 35-40 graden ligt dan is het goed,.. als hij boven de 45-50 graden uitkomt dan denk ik toch echt dat er iets niet goed zit... Je hebt nl. 2 kleuren 'vasthoudertjes',... deze moet je wel aan de goede kant doen... zie manual voor goede uitleg.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Topicstarter
De kleuren zitten aan de juiste kant. CPU-cooler op max geeft 47°C, overige cooling erbij geeft 45°C. Case is dan resp. 34 en 27°C.
Lijkt me enkele graadjes te warm.

• J!M!B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Waar ik aan moet denken, naast de CPU die nu hoofd verdachte lijkt te zijn, is dat je alleen nog NVidia GeForce kaarten hebt geprobeerd, het kan zijn dat er iets met de Forceware drivers conflicteerd.
Heb je ook een ander videokaartje wat je kan proberen die geen gebruik maakt van deze drivers?

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 21:13
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 16:01:

Wat heb ik al gedaan:
- Videokaart gewisseld: GeForce Ti4800SE, 5900XT, 6800GT
- Ander geheugen gestoken, doch hetzelfde merk/type/model
- Volledige pc gedemonteerd, ge remonteerd (3 keer ofzo ondertussen)
- In de AGP-bus geblazen en de AGP-Pro stikker verwijderd, ze is nu stofvrij geloof ik
- ATX stekker extra hard in het bord geramd
- De powerkabel vervangen door een recenter exemplaar
- Alle koelers op maximum gezet (150 dB ofzo)
- De NB werd verschrikkelijk warm dus Zalman NB koeler eropgezet (nauwelijks verschil)

Wat geeft dat:
- CPU 56 tot 64°C
- MB 27 tot 35 °C
- GPU 61 tot 75°C
- VCore 1.68

Help mij!
Allereerst denk ik niet dat je koelers 150dB aant maken zijn, dat is namelijk ongeveer het geluid van een startende straalmotor, en zorgt dat je trommelvlies heheeel snel scheurt :+

Verder blijf ik de temps verdacht hoog vinden, ik heb een vergelijkbaar systeem, een zalman AlCu op de processor en op de videokaart stock, 2x 120 mm fans (oude kast 4x 80mm) en volgens everest heb ik als stressed temps:

CPU: 44
Mobo: 33
GPU: 54
HDD: 33

Zeker de 6800GT temp vind ik hoog, mijn 6800 wordt 54 (redelijk vergelijkbaar) en ik meen dat je wel genoeg airflow hebt. Misschien eens goed kijken of alles wel goed is gegaan met monteren?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Pagina: 1