Toon posts:

[3d] Engine voor 3d-modellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee of het 'engines' heten, ik dacht van wel.

Ik pruts de laatste tijd vaak met wat low-poly 3d-modellen. Maar ik ben op zoek naar een manier om die modellen in realtime weer te geven.
Ik heb wel vaag iets opgevangen van editors voor shooterspellen, waar je dan je 3dmodellen in kunt gooien en zo ertussendoor kunt lopen, maar nogsteeds snap ik er niet echt veel van.

Ik zoek een manier waarmee ik op een simpele manier mijn 3d-modellen in een realtime omgeving kan zetten (en als het kan de texturing van 3dsmax behouden, zodat ik dat niet over moet doen in een editor) en daar doorheen kan lopen. Het hoeft geen shooter te zijn, als dat het makkelijker maakt heb ik er ook geen bezwaar tegen.

Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer, daarom vraag ik hier ook maar om hulp. Ik weet dat er voor een aantal schietspellen (half-life? of zit ik fout?) wel editors zijn, maar daarvoor heb je dus dat spel zelf nodig. En ik heb zelf geen bezit van dat soort spellen.

Samenvatting: Een programma waar ik op een simpele manier m'n getexturde low-poly modellen in kan importeren, en er doorheen kan lopen (maar wel met zwaartekracht, en collision (?) zodat ik stop bij muren, en er niet doorheen ga). Het programma het liefst op zichzelfstaand, dus dat ik niet een spel nodig heb om het werkende te krijgen.

Ik kan er ook helemaal naast zitten hoor, en dat ik een vertekend beeld heb van hoe dit allemaal werkt, ik zou dat graag willen weten :)

Verwijderd

Topicstarter
*Schopje. :)

Verwijderd

er is een lijst van paar 100 engine's die dit kunnen, van simple drap en drop dingen tot hele c++ libary's... zie http://www.devmaster.net/engines/

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Kicken binnen 24h (of in jouw geval 4h) is not-done. Check de faq maar.

Ik denk dat je rekening moet houden voor welk spel je low-poly modellen gaat maken. Elke game-engine gaat daar anders mee om. Je zult je modellen dus voor elke game anders moeten maken denk ik. Volgens mij is er niet een soort van universele low-poly-model-viewer. Of je moet er zelf 1 proggen. :)
Ik dacht dat er van die programma's waren waarmee je zelf een game kon bouwen.. Misschien kun je je daarin verdiepen. (Bijv. http://www.fpscreator.com/ )

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 17:19
Blender 3D heeft een eigen engine. Er zijn al realistische werelden waar je je eigen modellen in kan dumpen.
Ik weet alleen niet in hoeverre de textures goed over komen, en om het programma een beetje te begrijpen moet je er wel even goed voor gaan zitten.

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 16:53
Wat wil je eigenlijk bereiken met het doorheen lopen? ik dacht dat 3dmax zelf al zoiets had ingebouwd, waarbij je met standaard keys rond kunt lopen zoals in een spel... Ik dacht vanaf versie 6 of 7 ofzo, maar ik kan het mis hebben...

Verwijderd

Topicstarter
DocB schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 20:18:
Wat wil je eigenlijk bereiken met het doorheen lopen? ik dacht dat 3dmax zelf al zoiets had ingebouwd, waarbij je met standaard keys rond kunt lopen zoals in een spel... Ik dacht vanaf versie 6 of 7 ofzo, maar ik kan het mis hebben...
Laat ik het zo zeggen: Ik zou graag via 'drag & drop' en zo min mogelijk coderen een low-poly enviroment overplaatsen naar een spelomgeving. Als het even kan zelfs een op-zichzelfstaand programma dat dat kan; zodat vanaf elke computer het spel in bijvoorbeeld een excecutable gedownload kan worden; zonder dat ze daar een ander spel voor moeten hebben geinstalleerd.

Dat FPS Creator is al ongeveer wat ik zoek; ik zal dat eens uitzoeken.
edit: Ik zie dat het met prefab 3dmodellen werkt, inplaats van mijn eigen models, en da's niet wat ik zoek. Kan iemand mij vertellen hoe de ' Irrlicht Engine' werkt, en of het een goeie keus voor iemand als mij is? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 09:34 ]

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09-2025
DocB schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 20:18:
Ik heb hierover een half jaar geleden ook al een topic over geopend.

Op het moment dat je met real-time rendering wilt gaan werken, is meestal C++ kennis nodig.

RTRE is een programma dat real time rendering aankan, dat is misschien het proberen waard. Het is een 3ds max plug-in.

Je kan ook proberen de engine van bijvoorbeeld GTA: SA te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
the raptor schreef op zondag 04 september 2005 @ 11:21:
[...]
Ik heb hierover een half jaar geleden ook al een topic over geopend.

Op het moment dat je met real-time rendering wilt gaan werken, is meestal C++ kennis nodig.

RTRE is een programma dat real time rendering aankan, dat is misschien het proberen waard. Het is een 3ds max plug-in.

Je kan ook proberen de engine van bijvoorbeeld GTA: SA te gebruiken.
Daar heb je waarschijnlijk wel het spel zelf voor nodig? Of niet? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedenk me net dat met de informatie die ik nu heb ik m'n vraag korter kan maken.

"Ik ben opzoek naar een Engine waar ik geen programmeerskills voor nodig heb" vat het denk ik al samen :)

Misschien dat er nu ineens een handvol mensen denken "Hee! Dat weet ik wel te vinden!!" :D

Vandaar dat ik het ff post ;)

Verwijderd

Unreal tournament 2k3 /2k4 editor komt ook heel veren is redelijk simple en kan overweg met 3dmax in en exports

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:23
Unreal Engine 2 is hier wel geschikt voor denk ik.

UT2004 heeft een editor waarmee je voor zover ik weet met 1 druk op de knop 3dsmax modellen kan importeren.

Er is ook een losse runtime van Unreal Engine 2 beschikbaar.

Hoe die precies werkt weet ik niet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

De runtime mag je niet gebruiken om dingen op te distribueren. Daar moet je de engine voor kopen (en dat is duur). De runtime is dus alleen om mee te prutsen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 16:58:
De runtime mag je niet gebruiken om dingen op te distribueren. Daar moet je de engine voor kopen (en dat is duur). De runtime is dus alleen om mee te prutsen.
:)

1. Wat is een runtime?
2. IS de Unreal Editor een los programma, en zo ja, heb ik Unreal Tournament oid ervoor nodig?
3. Als ik het alleen verspreid binnen mijn vriendenkring zonder er geld voor te vragen is er toch niks aan de hand?

Verwijderd

De runtime versie van de Unreal Engine is gratis, voor eigen gebruik. Je mag je creaties er niet op distribueren, ook niet gratis.

Zie dit stukje uit de EULA maar:
YOU MAY NOT USE THE RUNTIME SOFTWARE TO DEVELOP GAMES. YES, I KNOW THIS SOUNDS NASTY BUT LET’S FACE IT, EPIC‘S PRIMARY MEANS OF INCOME COMES FROM GAME SALES AND ENGINE LICENSING. WE WOULD BE SHOOTING OURSELVES IN THE FOOT IF WE ALLOWED AN ENGINE WE GAVE AWAY FOR FREE TO TRAMPLE OUR PRIMARY MEANS OF INCOME. SORRY, BUT IF YOU WANT TO DEVELOP A GAME PLEASE DEVELOP IT AS A MOD FOR ONE OF OUR EXISTING RETAIL GAME PRODUCTS OR CONTACT US REGARDING A PROPER ENGINE LICENSE. (More information on the Unreal Engine 2 licensing can be found at: http://www.epicgames.com/licensing.html.) THANKS FOR YOUR UNDERSTANDING AND SUPPORT.
http://udn.epicgames.com/Two/UnrealEngine2RuntimeEULA

De Unreal Editor zit bij de meeste spellen gebaseerd op de Unreal Engine. Het is geen los programma.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 17:10 ]

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 23:06
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 17:01:
[...]

:)

1. Wat is een runtime?
2. IS de Unreal Editor een los programma, en zo ja, heb ik Unreal Tournament oid ervoor nodig?
3. Als ik het alleen verspreid binnen mijn vriendenkring zonder er geld voor te vragen is er toch niks aan de hand?
Bij openFrag hebben we ook een viewer gemaakt met behulp van Ogre. Heel simpel. Je moet alleen even weten hoe je hem moet opzetten. Neem maar ff via msn contact met me op voor meer info.

http://hawvie.deviantart.com/

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 09:30:
[...]

Laat ik het zo zeggen: Ik zou graag via 'drag & drop' en zo min mogelijk coderen een low-poly enviroment overplaatsen naar een spelomgeving. Als het even kan zelfs een op-zichzelfstaand programma dat dat kan; zodat vanaf elke computer het spel in bijvoorbeeld een excecutable gedownload kan worden; zonder dat ze daar een ander spel voor moeten hebben geinstalleerd.
Quest3D? www.quest3d.com. Authoring/programming tool, gebaseerd op Direct3D, heel makkelijk walkthroughs van 3d omgevingen mee te maken. Te publishen (soort compilen) als standalone executable, geen ander spel voor nodig.

Werkt volgens 'drag & drop', je sleept als 't ware de code in een editor, verbindt 't boeltje en 't werkt (indien 't goed in elkaar zit natuurlijk). Volgens mij is er wel een demo te downloaden op de website.

Nadelen; 't kost wat en als je wat complexers wilt als een eenvoudige walkthrough, moet je al snel gaan programmeren, en dat kost automatisch een stuk meer tijd :) (vector-math/functies/overlays, dan ga je meteen de diepte in).

• Heuving
LiToKi schreef op maandag 05 september 2005 @ 08:59:
[...]

Quest3D? www.quest3d.com. Authoring/programming tool, gebaseerd op Direct3D, heel makkelijk walkthroughs van 3d omgevingen mee te maken. Te publishen (soort compilen) als standalone executable, geen ander spel voor nodig.

Werkt volgens 'drag & drop', je sleept als 't ware de code in een editor, verbindt 't boeltje en 't werkt (indien 't goed in elkaar zit natuurlijk). Volgens mij is er wel een demo te downloaden op de website.

Nadelen; 't kost wat en als je wat complexers wilt als een eenvoudige walkthrough, moet je al snel gaan programmeren, en dat kost automatisch een stuk meer tijd :) (vector-math/functies/overlays, dan ga je meteen de diepte in).
Quest 3D is al veel te moeilijk en is niet bruikbaar zonder programmeren.

Ik raad echt RTRE aan. Kijk eens op turbosquid. Bekijk ook de voorbeelden.

Het is ook erg handig dat RTRE met RPC formaten omkan gaan. dus, bewegende mensen e.d.

Quest 3D is wel een stuk uitgebreider o.a. met actions zoals rijdende voertuigen, mensen met A.I. e.d. Dat is een aanrader als je ca. 6 maanden niks te doen hebt.

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-04 14:44
kent iemand ook engines voor online publishing (dus niet eerst een model op HD opslaan en dan uitvoeren.)
Op dit moment ben ik bezig met een groot model en wil dat online publishen. De 3D engine van Macromedia director werkt redelijk maar de kwaliteit is helaas vrij laag.

tja...

• Heuving
Sander0105 schreef op maandag 05 september 2005 @ 10:13:
kent iemand ook engines voor online publishing (dus niet eerst een model op HD opslaan en dan uitvoeren.)
Op dit moment ben ik bezig met een groot model en wil dat online publishen. De 3D engine van Macromedia director werkt redelijk maar de kwaliteit is helaas vrij laag.
Dat zou ik niet weten.
maar ik weet wel dat Real Time render bestanden erg groot kunnen worden.

Je bent gebonden aan een bandwith. Dus de kwaliteit zal wel laag blijven.
Bij RTRE is het bestand ongeveer 30 MB. In die 30 MB zit een viewer, 3D models, engine, e.d.
dat is nog wel redelijk klein dus.

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-04 09:54
VET modelvieuwer

Ook bruikbaar on line :)
http://www.viewpoint.com/pub/products/

daar noemt hij nu de media player maarja..... een jaar of 2 geleden gebruikte in hem enkel en alleen om modellen mee on line te zetten dusja :)

enjoy

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Pagina: 1