[Ext. HD] Welke is beter voor vervoer?

Pagina: 1
Acties:

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 16:50

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Dag,

ik moet voor school een harddisk hebben. Nu is het geval dat hij bijna elke dag word meegenomen in een (rug)tas.
De eis is dan ook dat hij stevig is, en tegen een stootje kan.
Verder zijn hoge specs ook een eis, dus 7200/8mb.

Ik zit te denken aan de mail dit artikel Maxtor OneTouch II.
Dit omdat hij een metalen body heeft.
Alleen is deze voor mijn gevoel niet echt klein.

Ik dacht dat de Western Digital Dual-Option wat kleiner is.
Maar is deze ook stevig genoeg.

Wie heeft ervaring en/of advies tussen deze externe oplossingen?

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Zijn microdrives of 2,5" schijven niets voor jou :? ze worden dus vaak in mp3 spelers en laptops gebruikt dus kunnen denk ik meer tegen een stootje dan een 3,5" schijf, die meestal alleen in desktops gebruikt worden ;)

Verwijderd

waarom geen 2.5"?

laptop HD's zijn beter voor mobiel gebruik + het voordeel dat je geen stekker moet zoeken. De schijf wordt minder warm, dus als je weet dat je nogal slordig mee om zal gaan kan je eventeel nog een klein kastje (of koekendoosje of zo) maken om alles veilig in te steken. Dan zal de schijf niet oververhitten.

Zelfs een 7200rpm schijf zal nooit meer dan 30 MB/S halen. Qua snelheid zal je niet veel verschil merken. Nadeel is wel dat het wat duurder is.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2005 16:07 . Reden: moet sneller leren typen ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:11

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Waarom een 7200/8MB schijf nemen als de bottleneck je USB of Firewire aansluiting wordt? Neem een 2,5" 4200rpm of 5400rpm schijf, die blijven koeler, zijn stevig, leven dus langer...

Hier stond een dode link.

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Het probleem is dus, dat hij 100% word gebruikt als een desktop schijf.
Alleen moet hij mobiel blijven.
Ik kan ook kiezen voor de optie losse IDE disk, in bracket.
Maar hoe kan ik dat veilig vervoeren...
Zijn er 'zachte HD-doosjes' o.i.d. verkrijgbaar?
Of kom ik dan flink in de buurt van bubbeltjesplastic...

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Analyseer eens de hoeveelheid data die je daadwerkelijk wil gaan versjouwen tussen huis en school in je rugtasje. Het lijkt me sterk dat dit dagelijks gaat om tientallen GB's. Statische data kun je beter thuis en op school apart opslaan op een fileserver. Voor het overige lijkt me een usb-stick van bijvoorbeeld 1 of 2 GB ruim voldoende om in je behoefte te voorzien.

Edit: Bij het schrijven van deze reactie had ik bovenstaande post nog niet gelezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 03-09-2005 16:33 ]

Verwijderd

Ik heb die Maxtor Onetouch versie 1 gekocht voor school / extra opslag, nouja niet voor school maar gewoon om lekker te downloaden op school :) (100mbit dus redelijk wat gig per dag :) )

Heb ik ook elke dag mee naar school genomen (1 jaar lang), was geen probleem en werkt nogsteeds normaal...

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
@-tK-,
is dat niet enorm zwaar dan? Want er zit toch ook een enorme adapter aan?
Dat zal met de One Touch 2 wel niet anders zijn...

Tja, mensen het is verplicht volgens het papiertje van school ;)
Word voor vele lessen gebruikt... Multi-OS, enz...

[ Voor 12% gewijzigd door The Milkman op 03-09-2005 16:58 . Reden: toevoeging ]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

The Milkman schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 16:57:
Tja, mensen het is verplicht volgens het papiertje van school ;)
Word voor vele lessen gebruikt... Multi-OS, enz...
Dan blijft er maar 1 oplossing over: gewoon een hardeschijf met een pata aansluiting die dan in een bracket van school moet komen. Verwacht niet dat de computers aldaar het booten vanaf een usb hd toestaan of dat het uberhaupt kan.

Ik heb het ook ooit eens ergens zien staan, bleek later op school dat het de school was die de hd's verzorgte. Studenten hoefden dus niets aan te schaffen.
Die scholen van tegenwoordig zijn heel goed bezig tegenwoordig met die boekenlijsten e.d......kloppen doen ze niet. Pas bij de 1e lessen kom je er achter wat je exact aan boeken moet hebben en in hoeverre die gebruikt worden. Zelfde gebeurt waarschijnlijk ook met dat HD gebeuren.
Afwachten is dus het devies, dat gaat je heel veel geld schelen uiteindelijk.

Verwijderd

offtopic:
@ ppl

Hopelijk heb je het niet over de school die aan jou nederlands heeft gegeven.

@ ts, Als je wat meer info geeft over wat je school toelaat is het al wat makkelijker om hulp te bieden. De scholen waar ik de PC's moest verzorgen werkten gewoon met een inlog systeem vanop een server. Op die manier kon de leerkracht het beste zien wie al dan niet het werk juist had gedaan, en of er niet bedrogen was (via msn, e-mail, ...)

Het lijkt me raar dat alle leerlingen hun eigen HD moeten in hun PC's stoppen. Al dan niet via USB. Zit je eens op een pc met een andere config beginnen de problemen...

Verwijderd

lacie maakt ook hele mooie 2,5 ich HD's USB 2 en firewire in een klein pakketje met een dikke rubberen rand, als er 6 pins firewire word gebuikt hoeft de (kleine) adapter niet eens mee...

zoek maar eens op lacie pocketdrive

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

Even een paar tips, van iemand die dit jaar ook met 'n USB-hd'tje naar school moet ;)
1. Een extra voeding er bij is 'n ramp, let hier op bij de aankoop (deed ik niet)
2. Kijk of je zelf even creatief kunt zijn. Zelf heb ik 'n "koffertje" genomen waar normaal één of ander metertje in moet ofzo, 'm in het "deksel" en op de bodem volgestopt met van dat roze spul (kan ff niet op de naam komen :P ) wat ze ook nog wel 'ns gebruiken in van die nette doosjes om bijvoorbeeld geheugen in te stoppen. Dit heb ik nu en werkt prima.

Wat je verder precies moet kopen, moet je zelf maar bekijken. In mijn klas zie ik veel mensen met 'n 60GB Freecom. Kun je makkelijk vervoeren in 'n (nylon) tasje, en hoef je dan ook niet per se in je tas te stoppen. Ik zou dus persoonlijk ook erg op de grootte letten. Koop echter ook niet te klein, waarschijnlijk zal je nog wel 'ns 'n filmpje willen uitwisselen ;)

United we stand, and divided we fall

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 23:05:
offtopic:
@ ppl

Hopelijk heb je het niet over de school die aan jou nederlands heeft gegeven.

@ ts, Als je wat meer info geeft over wat je school toelaat is het al wat makkelijker om hulp te bieden. De scholen waar ik de PC's moest verzorgen werkten gewoon met een inlog systeem vanop een server. Op die manier kon de leerkracht het beste zien wie al dan niet het werk juist had gedaan, en of er niet bedrogen was (via msn, e-mail, ...)

Het lijkt me raar dat alle leerlingen hun eigen HD moeten in hun PC's stoppen. Al dan niet via USB. Zit je eens op een pc met een andere config beginnen de problemen...
Nee, niet die school en ook niet de school waar jij hebt gezeten. Opzich leuk als je die kritiek hebt, maar dan is het gewoonlijk dat je iemand ook verteld WAT er dan niet goed is en WAAROM.
Dat doe je niet en dan houd je niks anders over dan een flame ;)
Zeker als je je ook nog eens bedenkt dat er tussen Nederland en Belgie (gezien het woord nonkel in je nick, wat typisch een Vlaams woord is) heel veel taalverschillen zitten, om maar te zwijgen over dialecten en jargon.

Erm, een leerkracht die ziet wat zijn leerlingen doet op een computersysteem? Dat is wel heel erg kantje boord wat privacy gebeuren betreft. Dat jij inlogt op andermans systeem betekent nog niet meteen dat ja dan geen privacy meer hebt. Daarnaast vind ik het al helemaal frappant dat een docent die niets meer en niets minder dan een gewone gebruiker van een systeem is (netzoals een student) de beschikking heeft en kan hebben over dit soort informatie. Zo'n iemand heeft bijna dezelfde rang op het netwerk als de systeembeheerders. Ik vind het maar een vaag verhaal gezien de privacy en beveiliging.

Leuk dat je dan op een server kunt inloggen, maar hoe had jij dan Linux of Windows willen installeren (omdat je met LDAP moet werken: LDAP servertje opzetten, LDAP directory kunnen browsen, etc.) ?
Apple machines hebben de ondersteuning om OS X vanaf een USB of Firewire HD te laten booten, dat hebben veel gewone PC's niet, laat staan dat het OS het ondersteunt.
In dat opzicht is het gebruik van USB en Firewire het domste wat je kunt doen omdat er praktisch geen ondersteuning is om er een OS van te laten booten.
Meestal is er een computerlokaal (of zelfs meer dan 1) met PC's die dezelfde configuratie hebben met een HD bracket. Veel scholen delen zelf HD's uit aan studenten voor gebruik in die machines, soms moeten studenten deze zelf kopen.

Zoals ik al zei kun je maar beter afwachten, de documentatie die men naar studenten stuurt wordt meestal al jaren gebruikt terwijl ze in de tussentijd naar een ander systeem zijn overgestapt (studenten kopen niet meer zelf een hd maar krijgen er eentje in bruikleen van school).
Dat ben ik inmiddels al wel zo vaak tegengekomen met boeken en ook ooit eens met HD's.
Ik zou dus beslist (nog) niet overgaan tot het kopen van een HD.

Verwijderd

ppl schreef op zondag 04 september 2005 @ 17:17:
[...]
Erm, een leerkracht die ziet wat zijn leerlingen doet op een computersysteem? Dat is wel heel erg kantje boord wat privacy gebeuren betreft. Dat jij inlogt op andermans systeem betekent nog niet meteen dat ja dan geen privacy meer hebt. Daarnaast vind ik het al helemaal frappant dat een docent die niets meer en niets minder dan een gewone gebruiker van een systeem is (netzoals een student) de beschikking heeft en kan hebben over dit soort informatie. Zo'n iemand heeft bijna dezelfde rang op het netwerk als de systeembeheerders. Ik vind het maar een vaag verhaal gezien de privacy en beveiliging.
Het gaat in dit geval over de computerklas van een humaniora in de streek van Aalst. Er is dus geen verbinding met andere netwerken. Wel internet uiteraard, maar allemaal via de server. Heel het privacy gedoe is volgens mij niet belangrijk. Het hoofddoel van deze opstelling was dat leerlingen niet (of toch heel wat moeilijker) onderling bestanden kunnen uitwisselen. Maar hiermee gaan we wel heel off-topic. In die klas zijn de USB poorten uitgeschakeld. Enkel op de PC van de leerkracht kan er iets op een andere drager gezet worden. Sindsdien geen virussen meer 8)

Ik heb geen idee hoe er met die HD omgegaan zal worden door de ts. Is het enkel dient om een aantal bestanden op te zetten, een aantal programma's of een volledig OS?

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Zie hier een de desbetreffende brief die ik kreeg van de school:
Afbeeldingslocatie: http://www.jurjenversteeg.nl/test/IMG_7467_t.jpg

Mij zelf lijkt me een IDE Disk in een rack het compactst.
Maar dan moet ik inderdaad ff creatief zijn om hem een beetje beschermd over te laten komen...

[ Voor 32% gewijzigd door The Milkman op 05-09-2005 08:35 ]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Verwijderd

Een interne schijf zal alleszins sneller zijn. Maar als de school zelfs een USB aanraad zou ik voor 1 keer de raad van de school opvolgen.

Lacie schijven zijn mooi, maar zijn kwetsbaar.
Maxtor one touch zijn wat steviger, maar worden wel vrij warm
Met de schijven van WD heb ik zelf geen ervaring, maar ze zien er op papier goed uit.

Edit:
Vraag aan de school of je ook een adaptor voor in je PC thuis kan kopen. Op die manier kan je thuis makkelijk verder werken. Ook kan je op die manier indien er problemen met de schijf zijn makkelijk verder werken. Een klein doosje met wat dempingsmateriaal is rap gemaakt. En je komt zeker goedkoper uit als met een USB schijf.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2005 17:08 ]

Verwijderd

The Milkman schreef op maandag 05 september 2005 @ 08:32:
Zie hier een de desbetreffende brief die ik kreeg van de school:
[afbeelding]

Mij zelf lijkt me een IDE Disk in een rack het compactst.
Maar dan moet ik inderdaad ff creatief zijn om hem een beetje beschermd over te laten komen...
*offtopic*

haha ik zit ook op deltion @ zwolle ik doe niv 2.. we kregen 80 GB schijven, maar die gebruiken wij alleen met software uren nooit met andere lessen dus 4 uur per week haha niet zoveel dus, maar veel geluk met hdd uit zoeken ^^
Pagina: 1